De nieuwe uitdaging!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:37

Ik word niet heel vrolijk van dit filmpje, waarom nu al longeren? je hebt hem nog maar net, ga eerst werken aan je band samen.
En wat is dat met telkens die snoepjes geven?
Ik dacht dat je constant hulp had?

betadine

Re: De nieuwe uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:59

Wie gelooft dat kind nog...
Graag zien is bij iedereen anders, ze ziet doodgraag haar paarden hoor...net als een paar nieuwe schoenen. Voeg daarbij nog een massa eigenwijsheid, naiviteit en leugens aan toe en je hebt arabiertje. Althans zo laat ze zich kennen. Neen neen ze schaamt zich er niet om...sensatielust om een triest leven te verbergen. Nog geen drie jaar en al belast, want voor het geval je het niet weet, longeren is belastend voor zo een jong dier. Zijn groeischijven zijn nog niet dicht en hij moet al rondjes lopen...
Kun je niet wachten tot hij 3 is en daarna met hem aan de slag zonder 20 snoepjes ? Wat een geklungel -O-

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:02

met snoepjes geven is niet veel mis toch? longeren wel ja maar snoepjes??? zoalang ze wel suikervrij zijn haha

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:11

Ik vind snoepjes snel een obstakel in de opvoeding. Ze gaan al snel staan wachten voor hun snoepje en minder attentief zijn op jou. Liever een goede beloning of snoepje na de oefening ipv hele tijd tussendoor en een schouderklopje en rust vinden de meeste paarden even leuk ;)

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:15

heb ook al veel over je gelezen TS maar wat jij doet met je paarden is jou zaak en iedereen mag zijn mening hebben maar uiteindelijk ligt de beslissing toch bij jou dusja. dat gezegd zijnde vind ik het een heel mooi paardje!

wat is er mis met longeren? ik heb mijn band ook versterkt door veel grondwerk en daar hoort dus ook longeren bij in mijn ogen, ik kan het fout hebben maar het heeft mij toch geholpen. en wat de snoepjes betreft zou ik idd beetje opletten ze krijgen rap het gedrag van ik moet een snoep hebben voor elk gedrag niet ik krijg een snoep voor goed gedrag, als je begrijpt wat ik bedoel.

maar nogmaals zeer mooi paardje, wens je er het beste mee toe

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:17

betadine schreef:
Ik vind snoepjes snel een obstakel in de opvoeding. Ze gaan al snel staan wachten voor hun snoepje en minder attentief zijn op jou. Liever een goede beloning of snoepje na de oefening ipv hele tijd tussendoor en een schouderklopje en rust vinden de meeste paarden even leuk ;)

Ja helemaal met je eens!

Adorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:20

betadine schreef:

sluit ik mij dus ook bij aan (had er over gelezen)
heb het met die van mij voor gehad en aanleren is makkelijk maar afleren is veel moeilijker |o

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:27

ts
wat heb je weer een leuke nieuwe aanwinst
veel plezier ermee

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:43

betadine schreef:
Wie gelooft dat kind nog...
Graag zien is bij iedereen anders, ze ziet doodgraag haar paarden hoor...net als een paar nieuwe schoenen. Voeg daarbij nog een massa eigenwijsheid, naiviteit en leugens aan toe en je hebt arabiertje. Althans zo laat ze zich kennen. Neen neen ze schaamt zich er niet om...sensatielust om een triest leven te verbergen. Nog geen drie jaar en al belast, want voor het geval je het niet weet, longeren is belastend voor zo een jong dier. Zijn groeischijven zijn nog niet dicht en hij moet al rondjes lopen...
Kun je niet wachten tot hij 3 is en daarna met hem aan de slag zonder 20 snoepjes ? Wat een geklungel -O-

Tja, als ze hem binnen een paar maandjes weer "buiten wil /beu is" moet je natuurlijk wél op tijd beginnen hé !

Vindt 't trouwens wel erg, weet nl waar ze dit paardje vandaan gehaald heeft en ik kan je zeggen, heb al meer dan 20 jaar Trakehners, dat ze dit paardje echt niet lang zal hebben want Trakehners zijn superlief, aanhankelijk én heel intelligent, ze weet niet echt waar ze nu wéér is aan wil beginnen, hij staat hoog in t bloed dmv Trakehner maar daar nog is wat Arabische Volbloed erbij, dit is écht geen paardje voor TS.
Ik hoop zo dat hij is niet in de handel terechtkomt binnen een tijdje, fokker is inmiddels ook op de hoogte om niks meer aan de TS te verkopen...

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:51

eerlijk gezegt vind ik dat jullie jullie allemaal wel een beetje aanstellen. ze heeft gewoon veel pech gehad met niet klikkende paarden ja kan toch. moet ze een paard houden waar mee er echt geen klik is dat is niet leuk voor haar maar al h elemaal niet voor het paard

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:56

Dat kan best zijn, maar, bij vele van haar paarden doet ze ze weg met een reden die ze zéker wel al weet alvorens ze het paard/pony kocht, mede daarom wordt ze ook zo kritisch bekeken en commentaar op gegeven.

Ze kan intussen beter een handelaarsstatuut aanvragen...

lisenpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:58

Oke ze verkoopt de paarden steeds voor meer dan ze hem zelf kocht?

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:05

de meeste toch, voor zover ik weet...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:42

Dat denken jullie dan maar, als jullie denken dat er geld te rapen valt ivm paarden te kopen te verkopen, denk dan maar vlug wat anders. Voor mijn veulen heb ik zelf's nog wat van de prijs gedaan zodat hij een goede thuis kon vinden, stond btw ook in de advertentie. Goede thuis is belangrijker als prijs... Maar als jullie zo denken geen probleem.

Ivm het filmpje, ik heb begeleiding anders zou ik geen filmpje hebben ook niet. heb haar dat zelf gevraagd aangezien ik zo zelf kan zien wat beter kan en wat niet, ze heeft mezelf gezegd dat sommige paarden ook heel snel '' vergeten '' en dat je op het moment zelf ook een koekje mag geven. Het zijn allemaal filmpjes waar ik stukjes van heb genomen, en bij elkaar heb gezet. Muziek heb onder gezet, dus dat geeft ook al een ander beeld. Wat er voor jullie er is aan een paard van 2,5 jaar longeren, weet ik niet. Hij heeft dat trouwens ook geen heel uur gedaan, we hebben gewoon gekeken of hij het wel snapte. Niet meer niet minder... Het helpt natuurlijk heel erg, met de woorden die jullie zeggen '' TS zal het paard niet lang hebben ''. Maar geloof mij vrij, ik heb niemand nodig om zelf te weten wat het beste voor me is. Binnenkort is het hij en ik helemaal alleen, we gaan verhuizen en dan ben ik eens benieuwd hoe het er zal gaan uitzien.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:43

hoe het er zal gaan uitzien, ongelukken misschien..

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:14

Ik moet Manon262 spijtig genoeg volgen..
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit eindelijk het paardje is waar je naar zocht, maar ik vrees er voor.
Trakheners zijn zoals M al aanhaalde enorm intelligent (en dat misbruiken ze soms ook!), doe daar dan nog een goeie scheut Arab bij en de combinatie is compleet.
Daarbij = groen x groen = Blauw.

Ik weet hoeveel moeite ik al heb met mijn 9 jarige kruising Volbloed x Draver, die is ook enorm intelligent en ik moet haar telkens een stapje voor zijn.
Maar dit is dan wel nog altijd mijn eerste eigen paard, al 4 jaar en hopelijk kunnen we daar nog meer dan 20 jaar bijdoen.

En zoals jij zegt : binnenkort is het jij en hem alleen, wel dan hoop ik dat alles goed blijft gaan..

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:06

Tis een mooi paardje maar ik volg de rest hier in de gedachte dat deze ook weer snel te koop zal staan...
Het is niet van geen klik he... hoeveel keer ik al niet heb gelezen geldproblemen, depressie, ... maar enkele weken later staat er alweer een nieuwe... waar zijn die geldproblemen en die depressie en weet ik veel wat allemaal naartoe?
Achja, veel succes ermee hopelijk lukt het je dit keer wel en kan je veel plezier aan hem beleven.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:45

Idd een heel mooi paard.

Aan al de mensen die Manon etc aanstellers vind.
Ze heeft geen pech ;) de paarden hebben pech.
Als het niet meteen goed zit met het paard, dan koop hem in de eerste plaats niet?

Ik heb ook topics van haar gevolgd van A-Z.
En bijna 10 of meer paarden later begint het gewoon weer vanvoor af aan.
Ik meen ergens te hebben gelezen , dat je KOST WAT KOST een dood braaf paard moest hebben, toen je warona nog had en wou inruilen. En nu koop je dit type paard.

Zelf kennis is het begin van alle wijsheid :) maar die is bij de TS ver zoek.
Hoewel, ik persoonlijk denk dat ze goed genoeg weet waar ze mee bezig is.
Een nieuw paard voor elk seizoen. Hoe spannender kan het nog worden.

InSearch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 01:39

Ik vind dat je erg snel gaat in het grondwerk, ondanks dat je begeleiding krijgt.

Ik kan je als eerste en grootste tip alleen maar zeggen dat je best ZELF een aantal workshops in het grondwerk gaat volgen. Los van Nibbles en met ervaren mensen. (en daarmee bedoel ik geen self-made NH-goeroes) Dan heb je zelf al een basis, heb je kunnen oefenen met paarden die het gewend zijn om met grondwerk om te gaan en krijg je feedback over wie je bent als persoon, waarop je moet letten en wat er anders of beter kan.

In het grondwerk zou jij nu minstens 2 maanden moeten oefenen op het leider zijn van Nibbles; rondstappen, stoppen, volgen, achteruit gaan, keren. En daarbij stopt het. Geen plastic zakjes op zijn lijf, geen longeerwerk, geen miljoenen koekjes.
Want dàt is de basis van alles: hij moet jou als leider zien en gehoorzamen. Doordat hij nog zo jong is, heeft dat tijd nodig en herhaling.

Pas na die 2 (of zelfs langer) maanden kan je stelselmatig beginnen opbouwen met de basis van het longeren. En hierbij maak je in het filmpje de grootste fout (ik vermoed door onwetendheid).
Een paard dient te reageren op druk en liefst op het minste van druk moet er een reactie komen.
Uitgangspunt is dat jij en je paard een driehoek vormen. Jij bent het puntje en hij is de basis. Zijn kont is de motor en zijn hoofd de rem. Het puntje van de driehoek (= jij) dient zoveel mogelijk neutraal te zijn, dat wil zeggen ter hoogte van de buik. Hoe meer jij je verplaatst naar zijn kont (= de motor) hoe sneller hij zou moeten lopen. En in het begin gaat hij dat niet snappen, gaat er een hand omhoog moeten gaan of zelfs gezwaaid moeten worden met het touw of wie weet zelfs het touw tegen zijn billen. Die signalen moet je afbouwen tot het verplaatsen van het puntje van de driehoek richting kont. Omgekeerd geldt hetzelfde; wil je hem vertragen, verplaats je het puntje richting hoofd.
Bovendien moet je daarbij erg letten op je eigen lichaamshouding, je dient je voeten voor elkaar te kruisen en nooit achter elkaar, want daarbij geef je onbewust aan dat jij plaats maakt voor hem, terwijl jij de leider bent en hij uit de weg moet gaan. Je heupen en schouders moeten "open staan" zodat je hem daarin ook niet blokkeert. En tot slot moet je hand waarin je de longe vasthebt de richting aanduiden waarin hij mag lopen.

Als ik naar het filmpje kijk, loop Nibbles als een kip zonder kop, als opgejaagd wild. Hij is compleet in de war omdat er geen voorgaande basis is gelegd.
Het is alsof je hem vraagt om een reeks salto's te laten uitvoeren, terwijl hij nog geen koprol kan.

Tot slot - stop met die koekjes. Zoals eerder gezegd gaat je paard dan alleen maar koekje willen om iets te doen. Leer hem belonen met je stem -tevens ook een hulpmiddel om bepaalde commando's over te brengen- en spreek met hem een bepaald woord of woorden af. "Good boy" of "Flinke kerel". Steeds hetzelfde, maar zo weet hij dat hij een oefening goed heeft uitgevoerd. Bevestig dit eventueel door hem even te strelen (indien de oefening het toelaat).

Een kleine samenvatting van mijn eindeloze post: Ga workshops volgen op locatie (ja, dit kost geld, maar het corrigeren van je paard kost veel meer). Blijf oefenen op de basis. NEEM DE TIJD. Je hebt geen wedstrijd of examen af te leggen en er gaat niemand een score geven - jij moet leren, hij moet leren en daar gaan maaaaaaaaanden over. Bovendien zal het meer goeds doen aan jullie relatie en prille band als je hem de tijd gunt en zijn tempo respecteert.
En ohja - have fun ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:27

Ik vind de manen verdacht veel naar exceem neigen... verders wel een leuk paard om te zien :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:23

't Is te hopen dat TS geen ongelukken krijgt met Nibbles.
Hij is een braaf, jong, en zeer intelligent paardje, maar echt v o l l e d i g "groen"
En, inderdaad, is 't geen geldgebrek, depressie, "persoonlijke problemen"en altijd "forever my love" en van dat type pennyzinnetjes, dacht dat TS toch ook wel een keertje volwassen zou worden...
Iedereen kan/mag natuurlijk een paardje kopen maar, als je ver ieder seizoen inderdaad een nieuwe toy nodig hebt, dieren zijn echt geen dingen, en dat wil/kan ze blijkbaar, nog steeds, niet inzien.

Als dit paardje niet past bij haar setjes en pennygedoe, en nog een paar redenen, is ie zo weer weg, liefst zsm met één of andere drogreden er nog is bij, of als dat niet snel genoeg lukt dan maar inruil bij een handelsstalletje...

Tot nu toe ging het een beetje met Siska en, naar vele bokkers wrs de indruk, met die "Raquiro" van 18jaar, maar nee, een veulen, (niet het eerste, Star kon ze om deze reden ook niet houden) dan schopt ze zsm dat veulen weer buiten en dan weer een groen paard, ééntje dat echt enkel en alleen maar 2.5 jaar in de kudde gelopen heeft, niks kent, echt helemaal niks van grondwerk/basis/abc van een veulen/jong paardje, en dat terwijl ze eerst overal gaat verkondigen dat ze koste wat het kost een braaf (leer)paardje zoekt, wie o wie kan dit nog volgen...

En ja, iedereen is nog altijd "vrij" om te doen en laten wat ie wil, maar, ik, en ik niet alleen vermoed ik, heb hier toch zo mijn bedenkingen bij, of, gaat 't enkel en alleen om de nieuwe paardjes hier te showen en dan weer buitenschoppen (want het nieuwe is er af) en, wéér is een nieuwe...want 't mag natuurlijk allemaal niet té veel moeite kosten... triestig hoor...

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:41

InSearch: Bedankt voor de tip's, ik ben zelf altijd heel voorzichtig geweest met koekjes, aangezien ik zelf al heb mogen ondervinden dat je anders een paard krijgt dat je enkel graag ziet om de koekjes, en niet om een andere reden. Daarom vraag ik ook altijd aan degene die mij begeleide, of hij een koekje mocht of niet. Haar antwoord was daar '' Ja '' op. Ze zei zelf's van hem koekjes te geven, als hij iets goed doet ondertussen op het moment zelf en niet erachter. (zodat hij het niet zou vergeten waarom hij het goed doet) net zoals zijn voetjes bijvoorbeeld. Hij trapt achteraan bij het vragen van zijn voet, hij trapt effectief ook wel gericht. Maar als hij op het moment zelf niet trapt, moest ik hem een koekje geven.

Ik heb enkel en alleen gedaan wat er van mij gevraagd werd, en persoonlijk vind ik dat ik het heel goed gedaan heb. Ik heb geen enorme ervaring met grondwerk, ik ben zelf een groentje er in. Maar vind het wel heel fijn om te zien hoe mijn paard reageert op dingen. Stappen, volgen, stoppen wanneer ik stop, draaien.. Ik dacht dat dat ook de basis was, maar hij kent dat stappen,volgen - stoppen al wel. Achteruit lukte ook prima, zoals je zag op het filmpje gaf hij een voet als ik hem achteruitvroeg. Degene die me hielp heeft gezegd dat ik hem daar niet had voor mogen straffen, omdat ik dat hem vroeg. Dus dat was inderdaad een verkeerde reactie. We gaan binnenkort verhuizen naar een andere stal, waar hij zeker en vast 7 uur op de weide buiten kan, verder zou ik dan nog maar 1 keer per week met hem '' werken ''. Dus eigenlijk gewoon wat grondwerk, zo heeft hij ook meer de tijd om alles rustig op een rijtje te zetten. In de zomer krijgt hij ook nog een maand vakantie!

Verder, het is mij nu al lang duidelijk hoe jullie over mij denken. Daar hoef je geen 3 pagina's lang dezelfde commentaar of '' tips '' elke keer te herhalen. Als ik er niet op reageer, dan is dat het teken dat het mij ook niet meer interesseert. Ik zou niet weten waarom ik naar iemand zou luisteren, die dat niet eens naar mij doet? Jij hebt je verhaal, ik dat van mij. Maar ik kan je met het hand op het hart zeggen, mijn paarden zijn nooit dingen voor mij geweest. Want als jij effectief nog geloofd, dat er geld uit te slagen is door paarden te kopen en dan weer te verkopen, denk dan maar snel iets anders. Op geen enkel paard, heb ik ooit '' winst '' kunnen maken. En alsof ik daarmee bezig ben... Als een paard voor mij een goede eigenaar vind, dan ben ik meer als tevreden genoeg. Mijn fjorden veulen had ook ter adoptie weg gemogen, dat veulen dat eigenlijk wel een heel mooie opvoeding heeft door mezelf of was je dat vergeten Manon? Als ik paarden als dingen zou zien hé Manon, dan zouden ze mijn leven niet bepalen, niet beslissen. En dan zou ik er mijn laatste cent niet aan uit geven, niet elke dag naar toe gaan... Tenslotte ben ik de persoon, die voor de paarden zorgt, mijn liefde, geld en tijd in steekt. En ik kan je oprecht zeggen, dat ik dat voor elk paard altijd gedaan heb. En als jij kan '' beweren '' dat dat niet zo is... Ga je gang, maar zolang jij hier nooit bent geweest, mij niet persoonlijk kent en al zeker nooit een paard van mij gezien hebt. Heb je niet het recht om zo iets gaan rond te vertellen, het enkel en alleen maar te denken. Maar ik ben er van overtuigd dat veel mensen, ook andere meningen hebben. Meer heb ik tegen jou niet te zeggen, ik ga verder ON-topic. :)

@shilady: Hij heeft een allergische reactie gehad in Augustus/September, zijn lichaam staat er ook nog vol van van wondjes en dergelijke. Maar het betert wel, ik smeer elke dag Nivea op zijn staart, en dat is al een heel verschil. 100% zekerheid heb ik niet of het wel of geen zomereczeem is, dat konden ze niet zeggen aangezien die allergische reactie ook een allergie was, net zoals dat zomereczeem allergie is.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:47

Puur uit interesse, WIE is jouw grondwerkbegeleider ?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 10:50

Je hebt PB.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:10

tja ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van nivea smeren bij paarden...
ben benieuwd hoe het zich zal gaan uiten in de zomer :)