Mijn stoere P.R.E. en ik aan het trainen voor ons debuut!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:55

Ilsemarie schreef:
Ik heb inderdaad ook het idee dat of het zadel niet helemaal lekker ligt of jij er niet lekker in zit. Aardige stoelzit inderdaad, Op de foto heirboven is het helemaal erg maar ook bij de rest valt het me op. Je schouder/heupen/enkels moeten een rechte lijn zijn, je onderbenen moeten dus veel verder naar achter!
Tevens zou ik je handen graag wat hoger zien en meer een knik in je elleboog.
maar ik denk dat je hele zit een stuk beter wordt als die onderbenen meer naar achter gaan, dan komt je zwaartepunt ook weer juist te liggen want dat brengt je nu uit balans.
Anders eens wat langere beugels proberen en heel bewust je onderbenen meer naar achter brengen. je handen wat meer dragen en je zwaartepunt moet weer bij je navel zitten. Daar zal Neron ongetwijfeld ook nog lekkerder van gaan lopen.

Leuk om Neron weer te zien, hij loopt lekker en ziet er goed uit! Succes alvast met je debuut, spannend :D

Ik moet echt op mijn houding gaan letten, heb er het met mijn instructrice over gehad.
Maar zadel is echt goed bevonden door de zadelmaakster.
Bedankt voor je tips en commentaar. :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:58

Mooie foto's en wat mij opvalt op de foto's (Geen idee of dit hoort bij dit paard en het een getrouwe weergave is van de werkelijkeid) is dat hij mooi voorwaarts loopt ipv omhoog zoals veel van zijn rasgenoten. Groot voordeel in de sport denk ik!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:59

Cath_16 schreef:
Hier de foto:
[ Afbeelding ]

Prachtig paard. Ik heb wel zo mijn twijfels of jouw zadel wel goed ligt. Je zit vrij achterin en idd je benen nu niet lang maar in een "stoelzit" Bij een veelzijdigheidszadel kan ik me dat nog voorstellen maar het lijkt me een dressuurzadel. Het zadel ligt wat achterover en naar mijn smaak teveel op de schouder.

Edit: ik zie dat je er een zadelmaakster bij hebt gehad. Maar niet alle zadelmakers zijn deskundig genoeg als het gaat om het barokke type paard. (Zei zij die ook veel zadelellende achter de rug heeft). Maar mss heb je het zadel zelf niet goed opgelegd? Het zadel moet m.i. echt achter de schouder en dus verder naar achteren liggen. Mss wordt het achteroverhellen dan ook minder.

Cath

Re: Mijn stoere P.R.E. en ik aan het trainen voor ons debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:10

@Babootje:
Dankjewel!
Zij is wel deskundig genoeg en heeft ervaring met dit ras, ze is echt een goede zadelmaakster.
Ik denk dat de foto's wat vertekenen maar het zadel ligt wel echt fijn op hem.
Maar zoals aangegeven heb ik het zadel nog even anders gelegd omdat ik het zelf niet helemaal goed had opgelegd.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:19

Dat klopt helemaal, hij heeft wat minder knie dan je normaal ziet en loopt ruim.
Zal kijken of ik nog wat oude filmpjes van ons kan posten dan is het vrij goed te zien.
Bedankt voor je leuke reactie!

zimbabwe schreef:
Mooie foto's en wat mij opvalt op de foto's (Geen idee of dit hoort bij dit paard en het een getrouwe weergave is van de werkelijkeid) is dat hij mooi voorwaarts loopt ipv omhoog zoals veel van zijn rasgenoten. Groot voordeel in de sport denk ik!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:16

AnnemiekvM schreef:
Karin_Mylo schreef:
Wat een onwijs knap paard heb je.
Even een tip voor je stoelzit. Ik zou je beugels twee gaten korter doen.
Hierdoor ga je automatisch verder voor in je zadel zitten en ga je ook je benen langer maken waardoor je rechterop en meer gecentreerd komt te zitten.

Ik heb hier ook heel lang last van gehad. En om je beugels gelijk 2 gaten langer te maken voelt het rijden even heel raar maar hier moet je even doorheen. Ik merkte bij het paard dat ik rijd dat hij gelijk makkelijker aan de hulpen was en meer voorwaarts was doordat ik beter zat.
(Nu zeg je dat die van jou wel al voorwaarts is dus dat maakt niet uit)
Probeer het gewoon eens.

Dat debuut van jullie gaat zeker goed komen!
Gewoon blijven oefenen :D

Neem aan twee gaten langer?

Haha ja ik bedoelde inderdaad 2 gaten langer. :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:28

Leuk hoor, hij is erg stoer! :)

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:29

Heel mooi dier! Misschien je teugels iets korter en je handen voor je en niet op je zadel steunen? Succes :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:39

Kleine tip: wanneer je zadel is nagekeken door een zadelmaker geeft dat geen 100% garantie dat hij echt goed is hè, je mag gerust kritisch blijven :)

Iedereen kan een foutje maken, en een zadel dat vandaag perfect past kan over 2 maanden "ineens" matig liggen. Misschien kun je wat netter zitten als je je best doet, maar zoals het er nu uitziet werkt je zadel dat wel tegen, terwijl dat misschien op een simpele manier opgelost kan worden als je er nog eens goed naar laat kijken :j

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 20:58

pmarena schreef:
Kleine tip: wanneer je zadel is nagekeken door een zadelmaker geeft dat geen 100% garantie dat hij echt goed is hè, je mag gerust kritisch blijven :)

Iedereen kan een foutje maken, en een zadel dat vandaag perfect past kan over 2 maanden "ineens" matig liggen. Misschien kun je wat netter zitten als je je best doet, maar zoals het er nu uitziet werkt je zadel dat wel tegen, terwijl dat misschien op een simpele manier opgelost kan worden als je er nog eens goed naar laat kijken :j

Hij is eigenlijk pas nagekeken, net voor de foto's is er nog wat aangepast aan de vulling en ik merk dat ik er al makkelijker in zit dan voorheen.
Maar ik vertrouw haar, heb er ook nog iemand anders naar laten kijken en die vond hem ook goed liggen.
Dus daar ga ik dan eigenlijk wel vanuit, als 2 zadelmaaksters hem goed vinden liggen. :)
Maar hou het zelf goed in de gaten, je kunt daar niet vanuit gaan dat weet ik.

Verder beweegt hij een stuk ruimer dan de meeste paarden waar ik op heb gereden, heb ook nog moeite om dit uit te ziten.
Dat komt ook niet ten goede van mijn houding. Maar merk dat dit wel steeds beter gaat.
Zal anders nog een (oud) filmpje erop zetten?
Laatst bijgewerkt door Cath op 01-11-12 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:02

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het aan het zadel ligt hoor.
Ik zou goed kijken als je het zadel erop gooit dat hij goed achter de schouder ligt. Dit kan de beweging van je paard namelijk ook belemmeren. En de beugels 2 gaten langer zodat jij beter rechtop en gecentreerder zit. Hierdoor kun je helemaal mee gaan met je paard en zit je hem niet in de weg.
En de teugels kunnen inderdaad ook een heel stuk korter.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 21:09

KarinvdM schreef:
Leuk hoor, hij is erg stoer! :)

Dankjewel!!

maureen58 schreef:
Heel mooi dier! Misschien je teugels iets korter en je handen voor je en niet op je zadel steunen? Succes :)

Bedankt! Dat is inderdaad een puntje waar ik op moet letten.

Karin_Mylo schreef:
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat het aan het zadel ligt hoor.
Ik zou goed kijken als je het zadel erop gooit dat hij goed achter de schouder ligt. Dit kan de beweging van je paard namelijk ook belemmeren. En de beugels 2 gaten langer zodat jij beter rechtop en gecentreerder zit. Hierdoor kun je helemaal mee gaan met je paard en zit je hem niet in de weg.
En de teugels kunnen inderdaad ook een heel stuk korter.

Bedankt voor je tips, beugels zal ik langer doen even kijken hoe dat rijd.

Rafiki8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:57

Knap paard! En ook mooi aan de maat.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:31

Dankjewel!
Hij heeft inderdaad een lekker maatje voor een PRE. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:39

ik vind het echt een ge-wel-dig stoer beest hoor Cath, wanneer heb je je wedstrijd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:09

Kan best zijn dat zadel prima ligt voor het paard...maar gewoonweg niet voor jou :)

Ik ben ook wel erg benieuwd of er veel verbetering te zien is (t.o.v. vooral die laatst geplaatste foto) als je met wat langere beugels en wat bewuster rechtop blijft rijden :j

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 14:29

@Babootje: Waarschijnlijk de 11e, dankjewel!
@pmarena: Ik zal mijn instructrice er vanavond ook even naar laten kijken.
Zal zeker nog eens een topic openen over ons misschien dat er dan wel al wat verbetering in zit!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:09

Voor degene die een filmpje leuk vinden:
(Is wel een tijd terug, maar even voor het idee)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:28

Wat een prachtige combi. Maar mijn kritiekpuntje v.w.b. het zadel blijft. Het lijkt wat achterover te kantelen, waardoor je ook steeds achterin het zadel terecht komt. Je benen gaan daardoor naar voren. Probeer voor in het zadel te blijven zitten en je bekken kantelen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 13:38

Wat een prachtig paard heb je!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:19

Ik vind de stoelzit op het filmpje echt heel storend, jullie zijn zo'n gave combinatie en dan zit jij er zo op te roeien omdat je benen veels te ver voor je heupen liggen...het lijkt wel fitness joh dat lichtrijden, dat is echt niet goed hoor :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 16:42

Dat is nu een stuk minder is een ouder filmpje en toen had ik nog wat moeite met uit zitten. Wil wel een nieuw filmpje maken want het is nu dus al flink vdrbeterd.
Zadel is nu bijgevuld en ligt niet meer zo naar achteren.
Heb ook nog mijn instructrice er naar laten kijken.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:56

Ik herken je houding/zit probleempje maar al te goed, toen ik mijn hengst net had had ik ook veel moeite om hem uit te zitten.Kazan is een grote hengst met nogal ruime bewegingen voor een PRE en ik was een dribbelkontje gewend :D dus dat was even wennen
We zijn nu een jaar verder en ik kan nu wel goedmee met de beweging, dankzij de lessen van Anne van Akasha rijkunst ,zij begeleid ons super en is ook nog eens een PRE liefhebber :j
Ik wel 4 verschillende zadels geprobeerd en kwam uiteindelijk uit op een wow zadel , daarna ging het gelijk een stuk makkelijker allemaal.
Ik weet zeker dat jullie prijzen gaan winnen als je lekker blijft lessen en trainen , veel plezier met je kanjer +:)+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:12

Mooi hoe ver die soms zijn achterbenen onder zet, mooi paard :j

Mis alleen wat spiermassa, of zie ik het verkeerd?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 23:04

@PB: Heel erg bedankt. Toch 'fijn' om te lezen dat iemand anders hetzelfde ervaart
@xSlvna: Dankjewel! Op het filmpje miste hij zeker wat spiermassa, maar hij is nu al heel aardig bijgetrokken.
Of ga je alleen van de foto's uit? Hij moet sowieso nog wat meer spieren krijgen maar daar zijn we mee bezig en er is gelukkig wel wat verbetering te zien. Zeker in vergelijking met het filmpje. :)