Ons Paddock Paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:48

Prachtig!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:55

Wat ontzettend mooi gedaan! Ziet er erg luxe uit ook. :j En de zomer plaatjes zijn zo mooi. Het doet mij een beetje denken aan barbie ofzo, of Champion Horse. Die hadden ook als speelgoed zulke mooie landen. B-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:47

Koper schreef:
Grappig dat ik dit topic tegenkom, toevallig reis ik, als forens, een aantal keer per week op verschillende tijdstippen langs dit geheel. En nou valt het me elke keer op dat er zo weinig, of soms zelfs helemaal geen, paarden staan, en dat jullie het hooi ophangen op de track zelf ipv op een wijder voerpunt. En dat er in die dingen die julllie voor het hooi hebben hangen vaker niet dan wel hooi zit. Wat ik zo zie. Ook zie ik, als er paarden staan, die paarden meestal ergens staan grazen.

Zou je mij eens kunnen uitleggen hoe dat zit? Ik had namelijk begrepen dat je in een paddock paradise het paard juist geen gras, en wel onbeperkt hooi dient aan te bieden, op daarvoor ingerichte voerplekken langs je track en dat het ook juist de bedoeling is om de paarden er dag en nacht te hebben staan in een groep.

Het hooi dient verspreid te liggen over de track, en liever niet op (vaste) voerplaatsen of in slowfeeders, maar beter gewoon in hoopjes los op een aantal meters afstand van elkaar. Maar of dat in ons land handig en verstandig is, kun je over discussiëren.

Het originele idee is inderdaad dag en nacht toegang, maar in de praktijk is het bijvoorbeeld bij het officieel door Paddock Paradise Nederland aangelegde Paddock Paradise van de Paardenmaat in Arnhem ook zo dat de paarden alleen overdag op de track lopen en ;s nachts op stal staan.

Ik denk dat er verschil is in het gebruik van de track per seizoen en ook wat je bij voert. In de eenvoudigste versie bestaat de track uit dezelfde bodem als de weide en wordt dat kaler tot kort begraasd en de binnenwei gespaard voor bijvoorbeeld hooi oogsten of de uimte wordt gebruikt voor het spelen.
Maar in de praktijk gebruiken veel mensen een combinatie van op de wei en op de track. bijvoorbeeld een deel van de dag toegang tot de wei en de rest alleen op de track.

Over het gebruik van dit Paddock Paradise kan ik niet oordelen, (en zeker niet veroordelen, aangezien mijn paden door omstandigheden minimaal gebruikt werden de afgelopen 2 jaar) maar het is prachtig aangelegd en zeker in de wintermaanden en voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en niet (lang) op het gras mogen, een hele mooie oplossing en veel interessanter dan een kale rechthoekige zandpaddock...

Veel plezier in het gebruik Manege Slichtenhorst!

Lauura

Re: Ons Paddock Paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 06:29

Super mooi zeg!!! Inderdaad echt een sprookje, geen koninklijke stallen maar koninklijke paddock!! Super gedaan

Rooszazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:35

Daar rijden wij wel eens langs met de auto! ziet er evht gaaf uit !

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:41

Alleen een doornhaag vind ik niet paardvriendelijk. Wij hebben die van ons juist jaren geleden eruit gedaan omdat het een hels werk is om te scheren. Je hebt altijd het risico dat takjes met doornen in het gras blijven liggen en zo in de hoeven geraken. Je kruiwagens staan dan alle 5 voeten met lekke band. Je paard kan het onbedoeld opeten waardoor het risico bestaat dat zo'n doorn in de tong of ergens anders in de mond wondjes maakt.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:42

wow, echt leuk gedaan!
mag ik vragen hoe je zoiets onderhoud, met mesten??

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:51

erg mooi aangelegd, en ja verbeterpunten, zul je altijd tegen komen.
Ik ben zelf lid van het forum, pp, en er zitten maar weinig mensen op die een pp hebben die hun paarden onbeperkt voeren.
Zelf heb ik een soort van PP, we hebben naast de wei, een pad naar een stukje bos, we voeren op diverse plekken en de paarden hebben veel loopruimte, er is een bult en een vijver, die soms een kuil is omdat deze droog staat. Stro is er altijd aanwezig. Zodat er altijd aan de behoefte van ruwvoer kan worden voldaan. Verder staan ze bij ons dag en nacht buiten en kunnen ze ook in de nacht naar het bos. In het bosje hangen 3 hooi netten, in een ander stukje pad wat naar een schuilstal leid, zijn diverse voerplaatsen en de grotere loopstal hebben we ook voermogelijkheden.
de paarden bewegen vele malen meer dan wanneer ze op een paddock worden gehouden, het lange pad naar het bos, nodigt vaak uit om even een sprintje te trekken, heerlijk om te zien.
Wat betreft het mestruimen, dat doen wij gewoon met een mestvork, een kunststof en een kruiwagen, we ruimen minimaal 3 keer per dag, maar dat deden we ook toen we nog geen pad hadden en geen gebruik maakte van het stukje bos.
de voordelen zijn ook, vind ik, dat ze niet zo snel met hun voeten in de mest en urine staan, iets wat wel makkelijk gebeurd wanneer ze op stal staan.
Verder zijn er nog veel meer voordelen te vinden.

Bedankt voor de leuke foto's en lekker genieten van je leuke paarden paradijs!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:57

Heel gaaf! Daar droom ik ook van. Wat een mooie merrie zeg (die met veulen)

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:05

Ik vind het erg mooi gedaan, dit zouden meer paardenmensen moeten doen.
Waarom heb je voor een meidoorn gekozen?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:44

Wauwe!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:04

supergaaf zeg, wou dat wij zoiets hadden :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:28

Wat betreft keuze grote weide of track .
Sinds een 2, 5 mnd heb ik ruim 6000m2 land gehuurd , heb daar een stuk paddock gemaakt en een track . Water krijgen ze helemaal vooraan , midden van de track ligt de schuilstal bied daar nu ook hooi aan . Omdat ik nu geen andere mogerijkheid heb .
Moet zeggen in het paddock en track gedeelte spelen en rennen de paarden veel meer als op de bijna 1 ha weiland die ik van de buurman heb nu tot einde van het jaar . Daar kunnen ze overdag op . Maak een draad open op mn track
Dan kunnen ze door een smal bosje naar de grote weide en staan daar zowat hele dag met de koppen aan de grond .
Dus om bewegen te bevorderen is een PP idee super ...
Ts ben benieuwd naar een soort platte grondje van het pp

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:30

Super mooi zeg!

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:35

Ziet er mooi uit zeg! Ik ben ook wel benieuwd naar een plattegrondje :)

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:00

Ziet er echt heel mooi uit!
Lijkt me echt een uitkomst voor veel maneges en stallen. Heerlijk de paarden in kuddeverband ( zie toch dat dit bij veel stallen niet gebeurd ). Echt heel mooi. Had alleen een vraagje: Op wat voor een perceel is dit aangelgd ( aantal km ) is het heel groot? Want het lijkt echt groots opgezet.

In ieder geval super mooi!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:02

Steefjes schreef:
Had alleen een vraagje: Op wat voor een perceel is dit aangelgd ( aantal km ) is het heel groot? Want het lijkt echt groots opgezet.

Suzanne_k schreef:
De opzet is eigenlijk niet zo heel groot, ongeveer een halve hectare.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:03

Wauw, ben jaloers joh!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:05

Wauw wat ontzettend stoer! Moet veel werk in hebben gezeten, maar zo leuk! Je ziet gewoon dat de paarden genieten <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:27

simodi schreef:
Het is heel mooi en afwisselend, maar als ik zou moeten kiezen tussen een grote wei of dit, zou ik voor wei kiezen, waar ze ook lekker voluit kunnen rennen. Maar voor erbij is het een supermooie optie. :j

Zal ik je eens wat vertellen... op zo'n pad rennen ze wel degelijk. Het pad nodigt uit tot beweging. Het is gaaf om de hele groep langs zo'n pad te zien rennen :D Als het pad breed genoeg is heb je ook niet het risico dat ze zich klem lopen. Ik heb één keer een vrij hevige schermutseling gezien tussen twee merries, op het pad. Voordeel was dat de één niet de ander in een hoekje kon drijven, en dat de merrie die uiteindelijk opgaf ineens volgas over het pad galoppeerde (ze stonden met de konten naar elkaar te meppen) Beide paarden konden dus gemakkelijk weg, ze hadden allebei zat pad om bij de ander weg te kunnen.

Geen gras is juist één van de basisprincipes van een echte paddock paradise. Net zoals bij voorbeeld onbeperkt hooi en afwisselende ondergronden (bijv. puin) En dat mis ik in wat TS laat zien. Het is heel mooi wat ze heeft gemaakt maar naar mijn idee is het geen paddock paradise. Er missen factoren die té belangrijk zijn voor het concept. Jammer dat ze zich daar niet in verdiept heeft danwel het niet heeft willen toepassen.

Vanochtend stonden er wel paarden, 4 stuks (vaak zie ik alleen een merrie met veulen, het veulen heeft een been in het verband) Maar de paarden die ik vandaag zag stonden te grazen -O- En ik heb weer geen hooi gezien...

joyce B schreef:
Het hooi dient verspreid te liggen over de track, en liever niet op (vaste) voerplaatsen of in slowfeeders, maar beter gewoon in hoopjes los op een aantal meters afstand van elkaar. Maar of dat in ons land handig en verstandig is, kun je over discussiëren.

Het originele idee is inderdaad dag en nacht toegang, maar in de praktijk is het bijvoorbeeld bij het officieel door Paddock Paradise Nederland aangelegde Paddock Paradise van de Paardenmaat in Arnhem ook zo dat de paarden alleen overdag op de track lopen en ;s nachts op stal staan.

Het is inderdaad het beste om het hooi in hoopjes te verspreiden, en ik ben het met je eens dat dat niet altijd even handig is. De bedenker van het concept gebruikt ook hooinetten. Wel van die kleine netjes, als je een groot net ophangt gaan de paarden daar staan lummelen terwijl ze juist moeten bewegen. En je hoort wel op een wat ruimer stuk van de track te voeren omdat anders etende paarden je pad blokkeren. Het is de bedoeling dat je meerdere voerplaatsen inricht om beweging te stimuleren. Dus dat de paarden steeds op weg zijn naar voedsel.

Dat de paarden van de Paardenmaat 's nachts op stal staan is de keus van die manege (oftewel Piet :Y) ), zeer zeker niet van PPN. De paarden bij PPN staan dag en nacht buiten ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-10-12 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:36

Ontzettend mooi gemaakt zeg! :) Daar kunnen de paarden (en jullie) lekker van genieten!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:38

Ik vind het er echt heel mooi uitzien!

@Koper, is het per definitie een vast principe dat er in een paddock paradise niet gegraasd wordt? Ik dacht zelf namelijk (voorzover er overigens vaste regels over kunnen zijn) dat het vooral ook met het oog op de winter wordt gemaakt. Wanneer de weide onbegaanbaar is en veel paarden tot kleine paddocks en hun stal van 3x3 veroordeeld zijn. Door een deel van je weiland op te offeren en daar paden van te maken kunnen ze ook 's winters lekker hun gang gaan zonder dat er zomers geen gras meer is. Ik zie wel meer PP's waar er gedeeltelijk gegraasd wordt. Meestal dmv strookbegrazing of verschillende stukjes land per keer open. Waarom zou dat per definitie niet kunnen? Als een paard zomers op het gras kan is dat toch alleen maar lekker? Dingen als HB en insuline resistente gevoelige paarden buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:43

Wat gaaaaf, de mijne zou zich hier echt kostelijk in vermaken denk ik :D

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:47

wow wat gaaf!! Waren er maar meer van dat soort stallen en dan vooral in de buurt van Utrecht :D
Ziet er super uit zeg!!

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:52

aah wat leuk, ik heb vroeger heel wat jaartjes paardrijles gehad bij manege slichtenhorst!
ziet er mooi uit hor die paddocks!

btw, leeft Fenna nog? dat was vroeger altijd mijn lievelingsshet <3