Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:20

Ik kwam op 211, erg nette proef. Enige waar ik mindere cijfers voor gaf waren de voltes 15 meter en de tweede keer middengalop. Erg leuk om naar te kijken :j

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:22

Het lijkt de nieuwste rage wel, 'wiebelbenen' :+ ! Minder dan een 7 voor het binnenkomen kun je niet onderbouwen, en als je veel proeven beoordeeld hebt en dus een referentiekader gebouwd heb ga je ook echt niet onder die 7 zitten. Want dat betekend dat je héél veel andere ruiters bijzonder teleur moet gaan stellen! Geloof me, 95% komt minder strak binnen hoor!

Behalve dat je geen punten cadeau hoort te krijgen moeten ze ook niet 'afgepakt' worden door door een vergrootglaasje kleine foutjes te zoeken. Kijk éérst naar wat er goed gaat, dat geeft in de basis een cijfer voor het onderdeel en als er dan onderweg nog ergens wat op aan te merken is kun je naar beneden. Ik kom dus op 220 punten uit sta daar als jury ook helemaal achter!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:23

Zeer nette proef. Wel wat braafjes. Alles was te goed voor een 6, maar eigenlijk iets te min voor een 7. Paard was zeer ontspannen en rustig in de aanleuning. Benen van de amazone zouden iets rustiger mogen, werden gaande proef wel beter.Middengalop moet meer, halsstrekken was super!

Jij geeft deze combinatie 203.0 punten.

Ik heb perongeluk een 7 getypt maar bedoelde 8. Er stond trouwens eerst 200, en onderaan de uitslag via word staat 203. Was bij de andere ook al zag ik. Opeens 3 punten erbij. Maar als nog een goede proef!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:25

Heerlijke proef om naar te kijken, wat een fijne harmonie! Heb zelfs negens gegeven :j
Mijn totaal kwam uit op 226 punten, ik vind ze helemaal verdiend.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:25

Amyyy schreef:
Zeer nette proef. Wel wat braafjes. Alles was te goed voor een 6, maar eigenlijk iets te min voor een 7.

Deze hele proef had een uitgangspunt van een dikke 7 :=

Ik ben wel benieuwd hoe je de andere 2 combinaties gepunt hebt?

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:27

Erg goed gereden proef.

Voor mij zijn de 8-en gegaan naar:
- het eerste wijken, hele mooie buiging, mooi scharend, hele goede impuls
- de S van hand veranderen, erg exact, goede buiging
- 1e overgang naar draf vanuit galop, heel vloeiend, goede impuls, ook het van hand veranderen eropvolgend heel goed gereden met goede buiging
- overgang naar stap bij A, heel vloeiend gevolgd door een stap met goede kwaliteit
- middenstap, heel veel lossigheid, goede verruiming, zou ook een 9 mogen zijn
- halsstrekken, heel los in de bovenlijn, goed behoud van impuls, goede buiging
- overgang naar halt voor het achterwaarts gaan, neus mooi voor, bijna perfect vierkant
- laatste afgroet, goede overgangen, houd goede voorwaartse drang.

De enige 6-en die ik heb gegeven:
- middengalop, zowel links als rechts. Welliswaar bergop, maar te weinig verruiming van de paslengte.

Alle overige onderdelen heb ik een 7 gegeven.

Bij de eindcijfers een 8 voor de stap, draf en galop een 7, impuls een 7, het rechtgerichte/onspannen/etc een 8 (met de bemerking dat de amazone op moet letten dat de achterhand in de buiging niet teveel naar binnenkomt), houding en zit een 7, effect een 8 en verzorging een 8. In totaal kom ik 220 punten.

Overigens, de eerste combinatie had ik 198 en de tweede combi 185.
Laatst bijgewerkt door Jurroen op 09-09-12 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:27

Remember schreef:
Amyyy schreef:
Zeer nette proef. Wel wat braafjes. Alles was te goed voor een 6, maar eigenlijk iets te min voor een 7.

Deze hele proef had een uitgangspunt van een dikke 7 :=

Ik ben wel benieuwd hoe je de andere 2 combinaties gepunt hebt?

Ik heb perongeluk een 7 getypt maar bedoelde 8.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:28

als dit gewoontjes is dan zullen veel combinaties geen winst rijden.. Zou leuk zijn als we hier mee door kunnen gaan. Misschien willen 2 echte jury's met een boktaccount dan meedoen zodat wij weten wat het zou ''moeten'' zijn.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:29

KarinvdM schreef:
Remember schreef:
Maar met dat soort opmerkingen kun je mijns inziens met zo veel kwaliteit niet terug naar de 6 :n. Want de 6 geef je ook aan dat andere paard dat 'net wel/net niet' zijn oefening loopt maar het te zwaar is om naar een 5 te gaan. Daarmee doe je de combinatie hierboven écht te kort mee en zul je als je een klassement op moet maken echt in de problemen komen omdat je te weinig speelruimte hebt

Ik denk dat dit soort combinaties eigenlijk altijd te weinig punten krijgt, zeker in vergelijking met de echte 6jes proeven. Je gaat te makkelijk naar foutjes kijken en daarmee punt je al snel te laag. Alsof we te bang zijn om een 8 of een 9 te geven.

Ik zit nu op m'n iPad, morgen ga ik de proef nogmaals kijken en het formulier invullen. :) met plezier, want zulke combinaties kijk je met veel plezier. :)

Klopt! Ik was met deze proef echt duidelijk meer geneigd om naar fouten te gaan zoeken maar ik ontkwam er gewoon niet aan! Super harmonieuze combinatie en het ziet er allemaal heel fijn uit dus aan die 7'ens en 8'ens ontkwam je toch niet..
Ik ben op 211 punten uitgekomen alsnog! :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:30

Jurroen schreef:
- middengalop, zowel links als rechts. Welliswaar bergop, maar te weinig verruiming van de paslengte.

Wat heb je de andere 2 combinaties voor de middengalop gegeven en ben je dan nog tevreden met de 6 die je hier gepunt hebt? Het verruimen had expressiever mogen zijn, maar er gebeurde wel wat, zéker in het terugnemen, paard bleef recht (!), keurig in de aanleuning. Dus ook hier gewoon 2x een 7 van mij hoor!

gummie

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:35

Ik vond de eerste middengalop wel duidelijk beter dan de tweede.... 8 en 6.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:37

Zeer nette proef, hier kun je ook onderaan het lijstje dikke punten invullen.
Ik zat maar op 197? terwijl ik steeds rond de 7 zat, met ook eens een 8. Misschien te snel getikt met het bijhouden van de 2 schermen?

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:39

Remember schreef:
Jurroen schreef:

Wat heb je de andere 2 combinaties voor de middengalop gegeven en ben je dan nog tevreden met de 6 die je hier gepunt hebt? Het verruimen had expressiever mogen zijn, maar er gebeurde wel wat, zéker in het terugnemen, paard bleef recht (!), keurig in de aanleuning. Dus ook hier gewoon 2x een 7 van mij hoor!

Daar kan ik me ook prima in vinden hoor. Ik vond dat alleen de (enige) 2 mindere onderdelen van de proef.
Van mij had de amazone best met wat meer lef naar voren mogen rijden.
De andere 2 combinaties had ik uit mijn hoofd volgens mij ook een 6 gegeven. Ook daar gebeurde bij beide combinaties wat.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:39

Zeer nette proef!
Hier zie je wel het verschil met de andere combinaties. Ik meen dat deze amazone lichte tour rijdt en de eerste twee amazones zijn nog echte basis ruiters.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:40

229 punten :+

Leermoment voor velen van ons over hoe je oefeningen "simpel" kan afwerken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:41

Ik kwam op 206.. ik had het hoger verwacht.. misschien dat je bij zo'n combi nóg kritischer ga kijken dan bij een combi die nog niet alles zo netjes voor elkaar heeft :)
Gelukkig ben ik geen jury :+

Wat een fijne proef was dit!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:42

Kwam op 216 punten, na download 220 ben zelf vergeten na te tellen :+ Misschien nogal veel puntjes maar ik geef niet snel lage punten := Hele nette proef, vriendelijk gereden paard lijkt ook ontspannen en met een goede aanleuning. Vond alleen de middengalop echt niet goed, heb op rechts zelfs een 5 gegeven :o Shame on me. Verder wel top, goed aan de hulpen ook!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:45

xNK schreef:
Nageteld kom ik op 199, als ik het goed zag was de tweede volte 15 m iets te groot, maar als dat niet zo was, shame on me en anders kwam ik op 200

Volte iets te groot....
Je gaat uit van een 10.
Kijk naar de kwaliteit van de beweging, de ontspanning, de aanleuning, etc etc...en dan zie je een volte die wellicht iets groot is, wat geef je dan? Een 5? een 6? waarom? Wat geef je aan een wat eenvoudiger paard?

asjemenou

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (3/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:48

Ondanks dat ze te groot zijn, toch 2 dikke 8en voor de voltes 15 meter!
Zoek ze maar eens die het netter kunnen. :)
En het gereden zijn gaat altijd voor de exacte 15 meter.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:50

Ik kom uit op 210 punten en dat is de proef dubbel en dwars waard. Dit is er eentje om een voorbeeld aan te nemen. Ik heb genoten van deze proef.

Edit: Inderdaad een erg leuk idee om dit vaker te doen. Ik start momenteel B. Zou wel graag 3 B proeven willen punten :j
Laatst bijgewerkt door Illusion1990 op 09-09-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:51

Grappig om te zien dat veel van jullie in de "valkuil" trappen om een foutje bij een betere combi te zwaar af te straffen.
Heel menselijk hoor want dat gebeurt in real life dus ook.
Bij een gemiddeld bewegend paard ben je al gauw geneigd van "ach geef maar een 5 anders blijft er helemaal niets meer van over" en als je dan een beter bewegend paard bij dezelfde fout ook een 5 geeft (of vaak zie je dan dat men naar die eigenlijke 4 gaat) dus zeker in verhouding te zwaar afstraft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:52

jury schreef:
Wat leuk dat Tineke ook even kwam kijken.

Dat was zeker erg leuk. Ze heeft nog een aantal leuke tips gegeven om dan nog net wat meer eruit te kunnen halen.
Een hele leuke ervaring!

Ik ben zelf absoluut meer trainer en leg de lat voor mezelf ook erg hoog.

Ik heb 202 punten gegeven. Het commentaar daarbij is meer africhtingsgericht dan op de proef en dat vond ik wel erg leuk om dat te constateren.

Zo sloeg mijn eigen commentaar erg aan bij de adviezen van Tineke en dat is dan wel positief bevestigend voor mijzelf dat ik op de goede weg zit, proeftechnisch gezien.

De opmerkingen over het fijne paard met plezier zijn voor mij echt erg leuk om te lezen en daar word ik blij van. Ben van erg ver gekomen, heb er haast een jaar niet opgedurft. Met doorzetten, en letterlijk bloed, zweet en tranen groeien we nu samen wel weer tot een fijne combi en ik hoop dat we samen nog veel zullen leren!

Ik rij inderdaad LT, met een ander paard. Met Zoohee ga ik binnenkort ZZL starten.

Als ik de proef bekijk zie ik mezelf in zowel de draf als de galopverruimingen wat behoudend rijden. Dit paard is erg scherp aan het been, ben eigenlijk gewend 20*60 te rijden en het paard gaat ook zo graag. Was dus eigenlijk bang het niet te redden als ik zou gaan verruimen zoals we in de Z proeven doen!

Dit was overigens ook een opmerking van Tineke. Geef in de verruimingen alles wat je hebt. (maar wel ook de overgang terug kunnen tonen.

Het is overigens best een omschakeling om deze proeven te rijden. Ook voor het paard.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:53

Ik heb 'm in de boktlounge beoordeeld 's ochtends en was er ook bij om 5 uur toen het besproken werd. Helaas gingen we tegen het einde weg vanwege een show die we wilden zien, dus vandaar dat ik hier ook nog even reageer.

Ik kwam uit op 216 punten en vond het een zeer nette proef. Het enige wat mij tegenviel was de middengalop, vooral bij de tweede keer was hij voor mij nauwelijks zichtbaar. Dat verschil mag echt wel duidelijker te zien zijn.

Maar verder kan ik alleen maar zeggen dat ik de ruiter erg fijn vindt rijden (hulpen zag ik nauwelijks) en het paard heel lekker vindt lopen! +:)+

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:53

jury schreef:
Grappig om te zien dat veel van jullie in de "valkuil" trappen om een foutje bij een betere combi te zwaar af te straffen.
Heel menselijk hoor want dat gebeurt in real life dus ook.
Bij een gemiddeld bewegend paard ben je al gauw geneigd van "ach geef maar een 5 anders blijft er helemaal niets meer van over" en als je dan een beter bewegend paard bij dezelfde fout ook een 5 geeft (of vaak zie je dan dat men naar die eigenlijke 4 gaat) dus zeker in verhouding te zwaar afstraft.

Dit is zeker waar. Betrapte ik mezelf ook op bij de laatste combi... Heb mijn best gedaan goed te blijven punten.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:54

Ik vond het een moeilijke proef.. Betrapte mezelf erop om opzoek te gaan naar foutjes.
En nee grove fouten waren er niet.
Kwam op 196 uit, en toch echt wel 8-en gegeven.
Om te gaan "Muggenziften" de galop, af en toe wat traag op het achterbeen, en de middengalop
Maar 210 komt meer in de buurt, het is gewoon een super correcte proef.