En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:45

Cemlys schreef:
Vanavond nog even bij der geweest. Ze eet goed rust op beide benen, ook de slechte. Ze loopt er ook goed mee rond. Ze staat natuurlijk stijf van de pijnstilling maar toch, alleen maar positief vind ik. En belangrijkste ze kwam der knuffel weer halen.
Ik hou zo wie zo op de hoogte. Met foto s erbij.

Dat klinkt in ieder geval voor nu positief.
Beterschap met haar.

Ariebren

Re: En dan moet je wel even slikken... (draadwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:01

Heb ook zo iets meegemaakt met een 2 jarige merrie.
Die had haar been opengehaald aan de onderkant van de damwand van de schuur.
Gelukkig was er geen echte schade aan de pezen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KRDVLE7H

Maar de les die ik heb geleerd is:

Paardjes zijn en blijven dieren die in paniek doorgaan.

Zorg ervoor dat er geen plekken zijn waar ze zich aan kunnen bezeren.

Dus je moet ook ten alle tijden zorgen dat je raster heel snel breekt als ze erin terrecht komen.
Vanmorgen weer een gebroken schrikdraad gevonden.
Paarden mankeren niks, ik repareer het schrikdraad wel.
Heb een EHB schrikdraad ongelukken emmer staan.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:09

Jeetje ts dat is een flinke wond. Veel sterkte voor en je paardje

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:15

Ai dat is een flinke wond geweest. Ook ik wens jou en je paardje veel sterkte.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 06:16

Oef dat is flink schrokken zeg. Hopelijk geen complicatie's en hersteld ze voorspoedig, en dan ze verder pijnvrij door het leven.
Beterschap voor je paardje, en jij heel veel sterkte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 06:59

Ariebren, dat is idd ook een vieze wond, wel goed gekomen?

Ts, gelukkig dat ze opzicht in orde lijkt en dat ze er zo wel gewoon mee kan staan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:40

Ariebren schreef:
Heb ook zo iets meegemaakt met een 2 jarige merrie.
Die had haar been opengehaald aan de onderkant van de damwand van de schuur.
Gelukkig was er geen echte schade aan de pezen.

http://www.mijnalbum.nl/Album=KRDVLE7H

Maar de les die ik heb geleerd is:

Paardjes zijn en blijven dieren die in paniek doorgaan.

Zorg ervoor dat er geen plekken zijn waar ze zich aan kunnen bezeren.

Dus je moet ook ten alle tijden zorgen dat je raster heel snel breekt als ze erin terrecht komen.
Vanmorgen weer een gebroken schrikdraad gevonden.
Paarden mankeren niks, ik repareer het schrikdraad wel.
Heb een EHB schrikdraad ongelukken emmer staan.

Tja dit vind ik altijd zo moeilijk. Wij hadden eerst ook van dat hele breekbare draad. Nu was het draad geknapt en waren de paarden aan de loop gegaan. Zijn ze bij n andere boer door het niet zo breekbare draad de wei op gegaan en heeft er daar een een draadwond aan over gehouden. Of wie weet waar ze terecht waren gekomen als ze die wei niet in waren gegaan.
Ik heb mijn paard nu ook gewoon weer tussen hetzelfde draad staan als waar zij haar wond heeft opgelopen.
Natuurlijk moet je het zoveel mogelijk proberen te voorkomen maar soms is het ook gewoon domme pech.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:40

Maar is een bv houten afzetting/schutting dan geen oplossing? Is duurder, maar als je de veearts kosten rekend, ben je waarschijnlijk goedkoper uit.. Wij hebben hier alleen maar sloten, waar ze, mocht dat gebeuren, zomaar weer uit zijn (niet stijl) en verder 'vaste' omheinigen. En de jonge paarden staan op 100 HA waar helemaal niks omheen zit, behalve dus die sloot en een hek.

Maar goed, dat is offtopic..

Hoe gaat het vandaag met de kleine TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:52

Vulina schreef:
Maar is een bv houten afzetting/schutting dan geen oplossing? Is duurder, maar als je de veearts kosten rekend, ben je waarschijnlijk goedkoper uit.. Wij hebben hier alleen maar sloten, waar ze, mocht dat gebeuren, zomaar weer uit zijn (niet stijl) en verder 'vaste' omheinigen. En de jonge paarden staan op 100 HA waar helemaal niks omheen zit, behalve dus die sloot en een hek.

Maar goed, dat is offtopic..

Hoe gaat het vandaag met de kleine TS?

Je hebt zoveel soorten hout, bijna net zoveel als je draden hebt.. Je hebt namelijk ook hout die minder snel breekt. Ik denk zo maar, je moet gewoon geluk hebben. In een sloot kunnen ze net zo goed fout neerkomen en een been breken, of als ze eens even gek doen in de wei net zo goed.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:55

oh bah, dat is schrikken zeg!
Beterschap voor je kleine!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:06

Daar heb je gelijk in Marloes :) Maar risico's zijn er om uit te sluiten vind ik ;) En dan vind ik draad persoonlijk één van de grootste risico. Als je sloot goed is, komen ze er zo weer uit. Als je houten omheining goed is, botsen ze er tegenaan, blauwe plek, of gaan ze er door. Maar blijven ze niet haken. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje... Maar hoe kleiner dat hoekje, hoe beter :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:41

fijn dat ze stabiel toont, heel veel sterkte en we duimen voor de toekomst!

Hout is ook niet altijd ideaal hoor, dat kan splinteren in diepe wonden wat weer nare ontstekingen kan veroorzaken...
Mijn merrie is vorig jaar op een metalen paal van de omheining gesprongen toen ze schok en in Utrecht zeiden ze toen dat we geluk hadden gehad dat het geen hout was, omdat ze dan alle splinters van binnenuit hadden moeten verwijderen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:18

Idd hout is mooi maar eigenlijk moet je ook weer stroom aan de binnenkant hebben. Hier ook een paddock je. Niet het sterkste hout maar daar klappen ze zo doorheen. Of je moet van die Bilzen gebruiken maar als ze daar volle snelheid op klappen dan is het ook klaar. Er bestaat tegenwoordig ook stroom raad uit rubber zag ik vorig jaar. Zou heel veilig zijn. Maar goed zo n ongelukken gebeuren gelukkig niet te vaak.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:12

Gelukkig niet nee!

TS al nieuws voor vandaag?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:42

Vandaag hetzelfde als gister, prikken gegeven, wat nu nog behoorlijk ging, maar es zien of we die er eind deze week nog inkrijgen ;)
Morgen gaat het verband er even af om alles schoon te maken en weer een nieuwe erom en dan komt ze ook aan huis te staan, is makkelijker in de gaten te houden en hier heeft ze een uitloopstalletje met een klein (3x3)stenen uitloopje, waar ze de komende weken in mag doorbrengen.
Maar ze was verder weer vrolijk vandaag en eten ging er weer vlot in. Verder merk je ook weinig aan der, ze loopt ook gewoon op het been, steunt erop in rust, ligt ook op beide kanten. Dit weekend weer fotoupdate dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:55

Ik ben wel heel benieuwd hoor, maar hebben ze het been van je jaarling gespalkt/gegipst eigenlijk?

Fijn dat het tot nu toe goed gaat!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 15:28

Er zit een flink verband om met polstering, voorlopig nog geen spalk of gips, gezien ze hem wel gewoon neerzet nl.

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 17:36

jeetje wat afschuwelijk om je paardje zo aan te treffen,ik hoop van harte op een wondertje dat het toch nog met haar goedkomt,heel veel sterkte met de revalidatie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 13:52

Mijn dametje staat net weer thuis, beetje frustratie omdat het hek naar de paddock dicht is, maar voor de rest staat ze nu lekker hooi te eten. ze kan lekker buitenstaan, is een uitloopje van 3 op 3 ongeveer en ze kan ook in het stalletje staan als ze wil.
Verder ben ik blij dat ik een hoop troep als jolly bal en zo'n snack-ball heb liggen, kan ze daar ook een beetje mee aan de gang.
Straks verband wisselen en injecties weer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:37

Blijf voor d'r duimen dat ze goed hersteld.
Wel handig dat je thuis nog zo'n plekje hebt met een klein buiten en een stalletje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:07

Ja deze keer komt het prima van pas! Net verband gewisseld (en een blauwe teen verder), maar het zag er mooi uit, geen zwelling, bijna geen wondvocht, netjes droog dus. even schoongemaakt, mesitran erop en weer verband aan (wat niet meevalt de eerste keer bij zo'n jaarling), maar al bij al gedroeg ze zich netjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 17:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:31

Ziet er zeker mooi uit Cemlys. Weinig zwelling, zie ook geen pus oid. Nu hopen dat de hechtingen houden, scheelt ontzettend in het genezings traject. Sterkte met je beessie!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:51

Dat ziet er inderdaad mooi rustig uit. Hopelijk houdt je jonge dame zich rustig en geneest het netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:39

Cemlys schreef:
Er zit een flink verband om met polstering, voorlopig nog geen spalk of gips, gezien ze hem wel gewoon neerzet nl.

Dat is mooi, is toch een teken dat er iets goed gaat met een strekpees, anders kunnen ze hun voet niet normaal neerzetten.

Ik blijf duimen! Hopen dat ze niets geks doet en alles zo voorspoedig gaat :) de wond vind ik er mooi uit zien! En dat verbandwisselen, wat een ramp he? Wij stonden altijd met z'n 4en, de een aan de staart te trekken zodat het gewicht op z'n goede been bleef, de ander hield hem vast aan het halster, de ander duwde zijn gewicht op zijn goede been bij zijn buik/achterhand en dan gaf iemand nog alle spullen aan de da. Mijn paard overstrekte alleen steeds als hij perongeluk liep, dan konden er hechtingen losschieten en begonnen we weer van voor af aan... Fijn dat jouw jaarling dat niet doet, dat is een heel goed teken!