Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:00

LHS_80 schreef:
Ik vond niet alle paarden uit de bekende stammen zaterdag heel duidelijk gelders, dwz puur de exterieurkenmerken zoals het gelders type zegt te moeten zijn. Ik ga hier niet neerkwakken wie ik bedoel maar als je wilt PB ik het naar je. Maar ik denk dat je dan alsnog zult zeggen dat ik er gewoon geen oog voor heb, en wie weet heb je daar ook gewoon gelijk in. ;)

Okey...welk Gelders Type heb jij dan voor ogen? Want op de foto's die ik voobij zie komen zie ik alleen maar Gelderse Paarden voor ogen. De een wat meer naar het tuig/mentype de andere wat meer een zadelpaard. Maar wel alle een duidelijk Gelderse opdruk.

En juist wat men Gelders vind is aan smaak gebonden. Ik ben fan van de paarden van Hekkert van der Leijden en Blokland(en nog zo een paar)
Andere zien juist liever een paard wat op Oregon is ingeteelt.
Er is nu eenmaal wat verschindenheid binnen het type....dat heeft een historie.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:16

Nou ik denk dan met name aan meer bot & massa dan een gemiddeld rijpaard (dus een paard dat ze bij de rijpaardenkeuring wrsch 'aan de zware kant' zouden noemen), niet bloederig en weinig bespierd dus, veel front, dus niet overbouwd of een smalle/ magere borstpartij, een verticaleRE halsrichting (dus meer zoals een dressuurpaard bij de rijpaarden, en niet horizontaal zoals bij een springpaard, maar ook niet recht erop zoals een tuigpaard), een eerder wat platter dan een hellend kruis. De hardheid en kwaliteit van beenwerk lijkt me voor elk type paard van belang, dus dat hoeft niet genoemd te worden. Wel lijkt het me dat een [***] paard geen superfijn en dun beenwerk moet hebben. Dat komt de hardheid ook niet ten goede lijkt me.

Op de Bokt- wiki staat het volgende, wat volgens mij aardig overeenkomt met de kenmerken waarvan ik dacht dat ze '[***]' zijn..

http://www.bokt.nl/wiki/[***]_paard
Een [***] paard is een paard met een aansprekend front, goede bewegingen met een krachtig gebruik van de achterhand, een klassieke belijning (recht kruis) en voldoende bot en massa. Ze beschikken over een goed fundament en zijn duurzaam door hun goede gezondheid en hardheid. De meest voorkomende kleur is vos, vaak met veel witte aftekeningen, maar ook andere kleuren zoals zwart, bruin en schimmel komen voor. De stokmaat ligt rond de 1.65 m

Snap je dat als ik deze richtlijn volg, ik dan zaterdag bij paarden van 1.60, weinig front, een kortere en meer horizontale hals, een wat hellend kruis en weinig bot & massa denk.. STER? huh?! :?

Ik bedoel dat niet als kritiek maar ik vind het dan gewoon verwarrend en vraag me dan af wat voor de jury die zo'n paard beoordeelt nou '[***]' is aan dat paard. Wat daar los van staat is smaak, dus wat je mooi vind. Ik hou van zwaardere paarden zoals Ernebie, Eva Namanda (toch ook geen fijn paardje om te zien) maar ook Dandy vind ik prachtig. Een ander heeft ze misschien liever wat fijner en kleiner ofzo of een bepaald soort hoofd of kleur. Dat kan allemaal nog steeds [***] zijn. Dandy bijvoorbeeld vind ik met name door haar front en bot & massa, nog steeds wel duidelijk [***], alleen minder dan bijv. Ernebie of Eva Namanda. Daarom scoorde ze ook 10 punten lager op exterieur. Dat snap ik allemaal nog wel. Maar ik vond dat er ook paarden waren waar ik qua exterieur de typische kenmerken echt niet in zag en die toch 70 scoorden. Misschien dat ik er op detailniveau toch niet genoeg oog voor heb? :roll:

Ik denk dus net als jij dat het zo is dat er paarden van verschillende smaken binnen het gelderse zijn, die toch allemaal [***] kunnen zijn. Ook het gebruiken van bepaalde rijpaardhengsten hoeft echt geen afbreuk te doen aan het typerende gelderse uiterlijk denk ik.. dat zag je nu ook op de keuring. Maar exterieurkenmerken zijn in principe niet subjectief en het lijkt me dat paarden die STER worden wel aan die kenmerken moeten voldoen op een voor iedereen herkenbare manier.. wat heeft het anders voor zin om een [***] type te behouden, als ze niet te onderscheiden is van een rijpaard? :o?

Nogmaals, dit geldt maar voor enkele paarden hoor. Ik vond het gelderse type zoals ik in de rasbeschrijving lees (en voor zover ik met mijn kennis een paard qua exterieur kan beoordelen) zeer sterk vertegenwoordigd zaterdag en dat was super verhelderend!! :j Voor 90% van de tijd zaten Osmo & ik echt zo van, Ja! Dat is echt een [***] paard! En toen kreeg ze van de jury hetzelfde commentaar en dachten we Ja! We snappen het! :)*

NatasjavE

Re: Stamboekkeuring Gelders Paard in Didam 7 juli 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:41

Tja, ....daar voldoen deze paarden ook aan. Alleen de een zal wat meer op het ideaal plaatje lijken dan de ander.
Ik zag een Laurentz voorbij komen met een naar mijn smaak erg hellende croupe. Dat ziet er meteen al een stuk minder Gelders uit. Alleen had ze zoveel goede punten over dat ze mijn inziens wel terecht het ster predikaat gekregen heeft.

Dat kan voor ieder onderdeel apart gelden. De Special D's zullen op bot en massa vaak wat inleveren. Ze hebben tenslotte een rijpaardvader(met Gelders bloed) Maar als de rest van het type goed is dan kan ze toch een aanvulling zijn voor het Gelderse paarden bestand.

En zo moet je naar de keuring kijken...welke paarden die hier zijn gaan de gelderse fokkerij vooruit helpen.
daarnaast is het ook nog een wedstrijd dus diegene die het ideaal plaatje het meest benaderd die heeft gewonnen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:41

ga redelijk mee in jouw omschrijving, alleen vind ik onbespierd geen kwaliteit en het tegenovergestelde van 'niet bloederig' is in mijn ogen grof en dat vind ik niet mooi.
Marconi gaf echte Gelderse paarden, maar die vertoonden wel ras of waren 'bloederig'.
Een driejarige die overbouwd is, zou ik daar nog niet zo op afrekenen, maar bij een ouder paard zie ik het liever ook niet.
Nog even over hardheid in de benen, er is geen ras met zulke fijne benen als de Arabisch Volbloed en die staan bekend om hun sterke fundament.
In het verleden hadden vooral paarden met veel wit aan de benen nogal eens voos beenwerk en dat was nooit fijn beenwerk.
En 'at last, but not least': het perfecte paard moet nog geboren worden, ook aan het mooiste Gelderse paard mankeert nog iets.
Ik denk dat een jury sommige mindere exterieureigenschappen door de vingers ziet, zolang het paard het op een ander front,
bijvoorbeeld door beweging, compenseert.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:45

Mja.. ik snap het nu wel enigszins denk ik. Moet ook niet te zwart wit willen denken, er is natuurlijk altijd een grijs gebied. Al met al was het in elk geval super zaterdag en zoals je aan de foto's kunt zien lopen er veel prachtige, en zeer goed in het type staande, gelderse hynders (ja friesland he) rond in Nederland ;)

Edit: nu ik er geweest ben wil ik ook heel graag met mijn ruin een keer gaan. Ben erg benieuwd wat een jury van hem zou vinden en hoe hij zich zal laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:51

Aandachtspuntje voor de Gelderse fokkerij is denk ik momenteel (dus voor de paarden van de toekomst) de maat en het formaat. Net aan de maat, niet veel massa en weinig lengte zie je toch steeds meer voorbijkomen en als je dan de laatste 3 goedgekeurde hengsten ziet (Danser, Chablis, Saron) die in mijn ogen juist grootramige merries nodig hebben dan vind ik dat als fokker wel een beetje zorgwekkend (aangezien ik ook wel luxe merries heb staan).
In Didam waren ook zeker een paar echte herkenbaar Gelderse paarden, stoere merries met voldoende bot, lengte en maat, maar het is moeilijk om die te fokken als er geen geschikte Gelderse hengst is die dat type geeft.
En ik ben het helemaal met Leonora eens dat een paard ras moet uitstralen, of ie nu tenger of juist zwaar gebouwd is!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:07

Daar zat ik inderdaad ook naar te kijken Janne, het is zeker iets om in de gaten te houden , ook in toekomstige hengstenkeuzes lijkt me zo.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 20:09

En met ras bedoelen jullie dat een paard niet lomp moet ogen toch? Bijvoorbeeld qua hoofd: geen echte ramsneuzen [***]. De moeder van mijn paard had wat een ramsneus en is dan waarschijnlijk (mede) daardoor geen ster geworden?

[***] hengsten: zouden ze dan bewust wat zwaardere hengsten met een goed type, maar wellicht wat mindere beweging, moeten goedkeuren?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:17

Dat vind ik een lastige LHS. Wat mindere beweging zullen ze bij een merrie nog wel eens door de vingers willen zien als ze het compenseert met een super exterieur en type, maar voor een ggk hengst ? Dat denk ik weer niet....

Weet ook niet of je dat zou moeten willen, dan zou het misschien beter zijn om te kijken of eventuele rijpaardhengsten met een scheut gelders bloed een optie zouden zijn om erkend te worden voor de gelderse fokkerij.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:24

Beweging is in mijn ogen het belangrijkste,
geef liever iets toe op exterieur dan op beweging
een paard moet dansen!

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:29

Ben benieuwd hoe het zich verder zal ontwikkelen.. ik wil iig ook naar de keuring volgend jaar met mijn ruin ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:23

LHS_80 schreef:
En met ras bedoelen jullie dat een paard niet lomp moet ogen toch? Bijvoorbeeld qua hoofd: geen echte ramsneuzen enzo. De moeder van mijn paard had wat een ramsneus en is dan waarschijnlijk (mede) daardoor geen ster geworden?

Wb hengsten: zouden ze dan bewust wat zwaardere hengsten met een goed type, maar wellicht wat mindere beweging, moeten goedkeuren?

Een paard met een ramskop kan ook ster worden. Tis meer een mooi groot oog erin hebben, een droog hoofd hebben(de kaaklijn, jukbenen en de aders mooi kunnen zien lopen.
Niet lomp tonen nee. Maar daar bedoel ik dan niet de massa mee. een hard droog lijf hebben.
Een paard word niet vanwege een ramsneus of hoofd geen ster. Dan moet er echt iets anders aan de hand zijn.

Bij de hengsten niet op beweging toegeven. Liever een minder type dan mindere beweging.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:43

Afbeelding

Mijn paard zou niet echt ras hebben dan denk ik.. ? Hij heeft relatief kleine ogen en geen geprononceerde belijningen op zijn hoofd..

Hengsten vooral op beweging selecteren.. maar goed dan nog is het hopen dat er zwaardere hengsten doorheen komen met goede bewegingen, gezien de steeds luxer wordende populatie die je anders krijgt dus zoals Janne zegt.. en als je steeds maar luxer en luxer gaat dan verdwijnt het bot en massa en als je steeds toe gaat geven op type dan verdwijnt op den duur het onderscheid met de rijpaardrichting, toch..

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:06

Nouja, zo het er naar uit ziet wordt Gin een aardige massa hengst en een grote, dus duimen mag voor hem volgend jaar december :P (mocht alles goed gaan ;) )

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:47

Cheytjuh schreef:
Zal niet alleen aan het weer hebben gelegen hoor, de aanjagers waren nou ook niet echt actief met aanjagen :P

Als de boer niet zwemmen kan licht het aan het water of aan zijn zwembroek.

Vorig jaar zijn die jongens afgebrand omdat ze te actief waren, dit jaar zeuren we weer wat anders, behalve degene met de 90 punten voor beweging natuurlijk die vond het geweldig.

Dit jaar was de lijn tussen de jury en de aanjagers korter en was de jury zeer tevreden over de heren (die de hele dag in de hitte hun stinkende best hebben gedaan) heeft een van de aanjagers mij verteld

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 00:58

GJ9 schreef:
Ik vind de hoofden ook niet mooi nee. Smal toelopend snoetje met de oogkassen er teveel op ofzo. Rare vergelijking, maar het doet mij aan een krokodil denken :o

Wat vinden jullie trouwens van Alexandro zn eerste jaargang 3jarigen?

De veulens hebben wel voor de nodige verwachting gezorgd ze gaan allemaal met de staart erop en de nodige bluf door de baan. De drie jarigen vielen wat tegen, hebben misschien ook nog iets tijd nodig, maar kunnen in Hengelo aan het touwtje nog wel eens meevallen. Wat mij in Didam het meest tegen stond was het strakke in de rug en vooral het gebrek aan soeplesse,(komt het door de spanning of zijn ze echt zo), ik ben benieuwd of ze het gaan doen in de sport.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 01:25

LHS_80 schreef:
Ik vond niet alle paarden uit de bekende stammen zaterdag heel duidelijk gelders, dwz puur de exterieurkenmerken zoals het gelders type zegt te moeten zijn. En zo waren er nog wat mensen met mij. Ik ga hier niet neerkwakken welke paarden ik bedoel maar als je wilt PB ik het naar je. Maar ik denk dat je dan alsnog zult zeggen dat ik er gewoon geen oog voor heb, en wie weet heb je daar ook gewoon gelijk in. ;)

Laten we er maar niet omheen draaien je bedoeld waarschijnlijk 227 de Oscar uit de volle zuster van Wilson. Deze Merrie kreeg zeer terecht slechts 70 punten juist omdat ze maar net voldoende gelders is, ze is echter nog zo jeugdig dat je naar alle redelijkheid kunt verwachten dat ze zal uitgroeien tot een echte gelderse merrie, verder is ze zo correct en zit ze zo goed in elkaar dat wanneer ze een meer gelderse opdruk had ze richting de 80/85 punten zou gaan. Ook het bewegings cijfer is gedrukt door het nu maar net in het type staan, daardoor had ze "slechts" 75 punten had voor beweging, er waren echter maar weinig die die meer soeplese toonden. Ze mogen haar gerust hier brengen daar wil ik de sport wel mee in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 01:34

Als je het zo bekijkt is het idd nooit goed.
Die mannen zullen vast en zeker hun best hebben gedaan maar ook ik heb mij momenten staan ergeren.
Aanjagen is een kunst, je doet het al snel teveel of snel te weinig.
Het lijntje tussen de aanjagers en de eigenaren zou dan ook wat korter moeten en misschien moet de eigenaar even wat lef hebben om het te durven aangeven.
Tenslotte kent de eigenaar zijn paard het beste.
Bij Ria Hekkert zag je dat zij echt aanwijzigingen gaf wat de aanjagers moesten doen.
Dat heb ik eigenlijk alleen haar zien doen.........

Bij sommige paarden werden ze heel enthousiast met aanjagen terwijl ze bij sommige gewoon niet veel deden.
Bij 1 paard stonden de striemen zo'n beetje op de kont omdat het paard niet wilde (kon) galoperen.
En dan ben ik misschien zo'n natural softy maar een cursus paarden signalen is voor zo'n aanjager misschien wel handig :o
(paard was gestresst en geestelijk duidelijk geblokkeerd)

Ik ben het overigens wel met Stoffel eens dat die strakke ruggen mij ook opvielen (dankzij LHS die mij uitlegde wat ze daarmee bedoelde).

Leonora de arabier heeft natuurlijk wel beenwerk wat bij zijn bouw past.
Je moet niet te fijn beenwerk willen bij een Gelderse, wel hardheid idd.
Te fijn beenwerk bij een paard wat wel wat boddy heeft is vroeg of laat vragen om problemen.
Die benen dragen wel dat lijf.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 06:26

stoffel schreef:
Laten we er maar niet omheen draaien je bedoeld waarschijnlijk 227 de Oscar uit de volle zuster van Wilson.

Nee die bedoelde ik niet. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:02

LHS_80 schreef:
Hengsten vooral op beweging selecteren.. maar goed dan nog is het hopen dat er zwaardere hengsten doorheen komen met goede bewegingen, gezien de steeds luxer wordende populatie die je anders krijgt dus zoals Janne zegt.. en als je steeds maar luxer en luxer gaat dan verdwijnt het bot en massa en als je steeds toe gaat geven op type dan verdwijnt op den duur het onderscheid met de rijpaardrichting, toch..

Janne heeft het niet over steeds luxer en luxer. Janne heeft het over maat en formaat. Een kleine stokmaat heeft niets met luxe te maken. Formaat is niet alleen zwaar zijn dat is ook grootramig zijn. Natuurlijk moeten ze ook niet steeds luxer worden.

Alexandro en Wilson hebben meer massa dan de rijpaarden. En let wel...de nu geroemde Zethar was als 3 jarige echt net an Gelders.
Ingezet op de juiste merries blijkt hiij het goed te doen.

Stoffel: Ik denk dat ze Minetty bedoelen. De volle zus van Chablis. Net aan voldoende stokmaat, qua type net minder aansprekend ten opzichte van de rest.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:08

[***] was in ieder geval wel grootramig en had voldoende bot. Ik vind paarden met weinig bot en massa en weinig maat wel luxe trouwens maar dan wordt het een definitie verhaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 07:19

LHS_80 schreef:
Zethar was in ieder geval wel grootramig en had voldoende bot. Ik vind paarden met weinig bot en massa en weinig maat wel luxe trouwens maar dan wordt het een definitie verhaal.

Uphil is 174 maar wel heel luxe ;) Weinig bot is wel automatisch luxer, dat ben ik met je eens. Maar maat heeft daar niet veel mee van doen. De Gelderse vroeger waren juist veel kleiner dan tegenwoordig....maar tegenwoordig hebben we grotere paarden nodig.

Zethar vindt ik nog steeds een van de luxere Gelderse hengsten. Ik vindt hem prachtig en hoop dat hij van wacht gehaald wordt. Maar hij is echt een van de luxere Gelderse hengsten.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:36

Eens, maar alleen qua bouw dan, want bot en massa heeft hij genoeg.. tis echt impressive wat voor beenwerk daar onder zit hoor, zal je wel zien als je em in het echt ziet.

Hoeveel goede nakomelingen heeft hij nodig om uit de wacht te worden gehaald trouwens weet jij dat? Zijn er harde standaarden voor zoiets of vergt het (ook) een stukje goodwill en onderling overleg? [***] lijkt erg op zijn moeder maar dan een slagje meer richting rijpaard (rondere achterhand, langere benen, iets minder bot &massa, maar dan ook ietsje, hoofd iets 'rassiger')... [***] lijkt het geheel alleen wat beinvloed te hebben dus, niet 'gestempeld'. Ik weet natuurlijk niet hoe dat voor de andere nakomelingen is.

Trouwens, met stempelen bedoelde ik, dat er zo op het oog niet perse veel van hem in [***] terug te zien is, dat hij precies op zijn moeder lijkt. Soms kan je dat wel duidelijk bij nakomelingen zien. Kom ik weer bij een nieuwe vraag.. Stempelen betekent toch dat een hengst heel duidelijk terug te zien is in zijn nakomelingen? Zoals dat bij Jazz en Gribaldi maar ook bij Parcival en Koss en Elegant vaak goed te zien is? Of is dat gewoon toeval, of omdat de merrie al veel op de hengst leek? Of betekent stempelen dat een hengst zijn stempel heeft gedrukt op de fokkerij en dat er dus heel veel mee gefokt is? Ben wel benieuwd... niet helemaal on topic maar zeker wel intessant gezien het feit dat een stamboekkeuring natuurlijk veel met fokkerij en hengstenkeuzes te maken heeft toch?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 08:18

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:02

De presentatie kende ik niet maar de inhoud is mij bekend.

Ik heb weleens een stuk van Hans Krudde geplaatst. Daar staat deze info ook in.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-07-12 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt