Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:24

Gelukkig dat het allemaal enigermate goed is afgelopen := !

ElCamino schreef:
... daarbij kan het ook soms nog eens gebeuren dat er een beest onder komt, ook erg naar en wanneer ze heel erg jeuk hebben op bv een rand en aan een paal schuren kan het ook verkeerd gaan zitten...Misschien zie ik beren op de weg maar ik durf het gewoon niet.....

Persoonlijk houd ik ook niet van die dingen die je met zo'n klitteband onder hun kin vastmaakt.
Voor mijn paarden heb ik er eentje die ik altijd hun "hoofdcondoom" noem, omdat ze helemaal aansluiten om het hoofd :+ .
Hierdoor kunnen er geen beesten onderkruipen en im geval van noodtrek je dat ding er met een beweging af.
Het gaas is heel erg fijnmazig, zodat er ook geen waterdruppels in kunnen blijven hangen.
Bij mijn ruin (op de foto) heeft dat ding vooral een "zonnenbril" functie; als het licht erg fel is schudt hij heel erg met z'n hoofd en hiermee is dat probleem opgelost :) .
Het ziet er niet uit :') , maar het helpt iig.
Heb 'em bij Krämer gekocht, kost 10 € . Is aan het einde van het seizoen wel opgebruikt, maar dat vind ik voor dat geld geen probleem ;) .

Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:08

Het vliegenmasker zal misschien bijgedragen hebben aan de paniek, maar ik denk dat dit maar een klein onderdeeltje was in het groter geheel.
De eerste reden waarom de paarden onrustig werden is dat hun normale ritme verstoord werd tijdens het onweer zelf. Of je paarden binnen zet of buiten laat staan is eigen keuze, maar als je kiest om ze binnen te zetten doe dat dan (ruim) voor het onweer begint. Nu hebben jullie te lang gewacht. Als je dan tijdens de bliksem en donder speciaal gaat doen (met bakjes eten rammelen, roepen etc etc) wordt dit voor de paarden te hectisch en panikeren ze. En dan denk ik dat de voornaamste reden deze is:

Daphne__ schreef:
Ik was doodsbang, zag al voor me hoe het insloeg en de paarden neervielen. En ik voelde me zelf ook niet bepaald veilig daar.

Jij was doodsbang, waarom zouden de paarden dan met jou willen meegaan? Ik weet dat onweer niet leuk is, maar probeer toch je cool te bewaren. Op zo een moment doemscenario's bedenken is toch nergens goed voor?
Als je weet dat je zelf ook bang bent van onweer dan is dat toch een extra reden om de paarden vóór het onweer binnen te halen.

Tenslotte: als dan een volledig panikerend paard ook nog het zicht ontnomen wordt (vliegenmasker) dan is het hek helemaal van de dam natuurlijk.

Kortom, ik denk niet dat het vliegenmasker het ultieme, grote gevaar was, maar dat dat gewoon de druppel was in een lange keten van panieksituaties.

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:29

zelf heb ik met van die draadjes die vid ik makkeijk
maar als ze die draadje er blijven af trekken heeft het ook geen zin

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:31

ilovesil schreef:

Probeer anders eens zo'n lederen vliegen frontriem.Die zijn een stuk sterker.

Kaatastrof

Re: Het gevaar van een vliegenmasker! Pas op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:04

Zo zeg, dit wist ik allemaal niet! Handig om te weten!

Ik heb ook een vliegenmutsje die lijkt op die van HH maar het is eentje van QHP. Het is hard materiaal en past prima. Soms sluit het idd niet echt super aan..
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:28

heeft je paard ondanks zo'n voorpluk nog last vand e vliegen dan? Ik zou niet weten waar ik dat ding zou moeten laten bij mijn pony :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:32

Ik zie haar toch regelmatig met tranende ogen van de vliegen.. Die voorpluk waait heel snel van de ogen en achter de oren, zodat het geen effect meer heeft. En met vliegenmasker heeft ze dubbele bescherming :P ( :') )

Edit; Trouwens, ik doe het dan ook enkel aan als ik er aan denk. Deze dagen heeft ze het bv niet aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:30

hmm handig dat ik dit weet. mijn bijrijpaard heeft er ook een. heef hem vorig jaar ook de halve zomer om gehad en sstaat 24/7 op de wei.... had er eigenlijk niet eens bij nagedacht dat dat zou kunnen....

hopelijk verder wel alles goed met het paard ?

frontriempje is geen optie in de wei. hij staat namelijk altijd zonder halster in de wei. en in de wei met halster vind ik geen strak plan. heb al een keer gehoord dat een paard zich daarmee lelijk verwond heeft en een aantal uurtjes vastgezeten heeft.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 01:17

Hier ook wel eens het probleem gehad dat er een wesp onder het masker was gekropen, dat geeft ook aardig wat paniek, sinds die dag alleen nog maar een frontriem met draadjes!

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:52

gohya schreef:
ilovesil schreef:

Probeer anders eens zo'n lederen vliegen frontriem.Die zijn een stuk sterker.

mijn paard heeft er 1 met die draadjes maar hij vind dat vliegen masker irritant
dus gaat hij proberen om die draadje eraf te trekken en dat lukt niet(vriend werkt ook niet bepaald mee)
dan sloopt `ie maar gelijk het hele halster......
heb nu wel 1 van echt leer dat zit steviger hij draagt zijn halster niet in de wei

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 01:33

Nooit bij stil gestaan, misschien omdat die van mij niet in paniek raakt als hij niks meer ziet (gaat op geluid af, is voorzichtiger, soms onzeker maar zeker geen paniek) . Wat jammer voor t paard, ik ga nu dus ook een stevig masker kopen voor de veiligheid! :)