Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

Re: Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:40

Dat is nu echt een schoonheid.veel plezier met hem

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:43

1. Pony is te jong om ingereden te worden, de groeischijven in de rug zijn met 3 jr nog niet dicht
2. ruiter is te groot
3. zadel past niet
4. keelriem zit te strak

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:47

@arabesk bedoel jij dan dat je paarden tot hun 6e niet in kan rijden, want volgens mij sluiten de groeischijven in de rug pas met 5,5 a 6 jaar....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 11:49

Zeg dan ook dat ie een bit inheeft :oo oh nee hij gaat stuk

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:55

Ik denk dat Arabesk vooral bedoelt de combinatie van zo jong inrijden en dan met een te grote (druk teveel achterin het zadel, zwaartepunt van ruiter tov van paard ligt uit balans) ruiter niet al te best is.
Persoonlijk zou ik nooit zo'n ruiter op mijn pony laten, maar ik snap ook dat je voor een keer een meer ervaren ruiter er op wilt zetten omdat je het niet verantwoord vind met andere ruitertjes. Toch zou ik haar niet meer er op laten rijden, zonde van zo'n mooie pony! Kan je anders niet een ander ruitertje meteen al laten uitstappen of iets dergelijks, nadat deze ruiter gereden heeft? Zodat onder haar begeleiding zo snel mogelijk een ander ruitertje er op kan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:16

Sappos schreef:
Wat is er mis met een dun bitje? Hij heeft een super klein en smal bekkie, bitje is maat 10,2 wat mijn pony van 91 cm past en voor hem miss zelfs iets ruim zit. Hoofdstel is omdat hij zo'n super klein hoofdje heeft dat mijn gewone shet hoofdstel met gecombineerde neusriem niet past. Een sperriem is uiteindelijk alleen maar om de mond dicht te houden, ik rijd 2 van de 3 zonder sperriem altijd met hoge neusriem en die houden hun mond keurig dicht.

Voor de mensen die zeggen arme pony, meisje weegt 43 kilo.

43 kilo vind ik nog best wat voor een pony van net een meter hoog. Maar het gaat meer om haar lengte en onhandigheid daarmee, als je een veel te klein paard rijd merk je zelf ook dat het gewoon te klein is om nog goed mee te kunnen gaan.

Een dun bitje op zich is niets mis mee maar dit lijkt me wel heel erg dun, volgens mij is het een draversbitje?
En een sperriem is niet bedoeld om de mond dicht te trekken, dan zou je al helemaal zonder neusriem moeten gaan rijden als je dat denkt.
Een sperriem zorgt ook voor een stabiele bitligging en meer gevoel, zeker bij een 3 jarige is het wel aan te raden.

Maar hij is zeker beeldschoon zeg.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat er Haflinger in zit, weet je dat zeker? Het lijkt mij eerder 'gewoon' een echte Welsh <3

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:33

wat ik hier zo ontzettend triest aan vind is dat als dit een meisje van 15 was geweest die deze foto`s neerzette en het haar verzorgpony was en gewoon lekker reed bokt waarschijnlijk te klein was geweest.....nu is het een wat ´bekendere´ bokker, en dan zijn er nog maar weinig die durven te zeggen dat het er niet uit ziet..
Ik zou de pony al niet meer hoeven als ik zag dat hij als drie jarige zo was bereden, mag ie nog zo braaf zijn. Kans veel te groot dat hij binnen no-time verrot is.

Shetten inrijden kan trouwens makkelijk met kleintjes, maar er zijn in paardrijdend nederland maar een handjevol mensen die weten dat de eerste keer op je paard stijgen niets boeiends is als je het op de grond goed voor elkaar hebt, en het begin goed voorbereid.Helemaal de gemiddelde shet is helaas voor geen meter opgevoed..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:33

Afbeelding

Keelriem zit echt niet te strak, dacht dat ik gek was.

En u vraagt wij draaien.

Afbeelding

Voor de mensen die zeggen huh hij zou toch niet 2 dagen achter elkaar werken... De fotos zijn van donderdag :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:37

ik zou toch maar een jaar wachten,het lijkt wel of hij een wat weke rug heeft die nu al aan het doorzakken is.Dat zou zonde zijn van zo een prachtige pony,toch?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:38

Wow je zal toch zo'n gave pony voor de kar hebben straks! Gaaf dier.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:39

Mooie palomino!

This is In The Picture! Geen HAW!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:39

Hij heeft een beetje welshenrug. Hij mist nog wat vet/bespiering op zn rug. Maar het is ook nooit goed :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:44

Ik vind beide ruiters niet goed passen als ik eerlijk ben, waarom niet eerst voor de wagen beleren, spieren kweken, aankomen, uitgroeien en dan met 4 jaar iemand op zijn rug?
Dan is hij waarschijnlijk ook wat braver en meer gewend en kun je hem met begeleiding door een kleiner en lichter kindje doorrijden.
Ik snap niet dat dit gelijk met 3 jaar moet terwijl je duidelijk kunt zien dat de pony nog erg jeugdig is, nog niet volledig is uitgegroeit.

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:45

alsof kleine handige ruitertjes voor een kleine pony voor het oprapen liggen :p

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:46

Sappos schreef:
Hij heeft een beetje welshenrug. Hij mist nog wat vet/bespiering op zn rug. Maar het is ook nooit goed :')

vet op zijn rug?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:48

Sappos schreef:
Nog een reden waarom ik dit meisje erop zet. Hij was tot 6 weken terug hengst en echt super super hengst. Sleurde je zo mee, geen rem niets. Met dat in mn achterhoofd durfde ik er geen klein, jong meisje op te zetten. Wat als ie uit zn dak zou gaan? Wat als het ruitertje t te spannend zou vinden en hem te vast zou houden waardoor hij weer in paniek raakt. Ik vind het bij het beleren belangrijk dat ik iemand heb die ik voor 100% vertrouw. En diegene moet mij weer vertrouwen.
Ik zeg nu wel heel blij dat ie 2-3x per week gereden wordt maar in juni heb ik een aantal wedstrijden dus het kan maar zo dat ie dan die maand gewoon weer stilstaat. Verder staat hij 24/7 buiten met 3 hengsten en een ruin, overdag lekker op t gras, en hij wordt geen 2 dagen achter elkaar gereden dus krijgt wel genoeg tijd nog om jong te zijn.

Super pony zeg!! Als je hem ooit kwijt wilt..... Meisje rijdt m netjes en ik snap je keuze hoor, liever licht en te lang dan klein en onervaren met alle risico's van dien.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 12:52

Het is een dier wat schraal op de rug wordt, hij krijgt vet op zn buik maar niet naast zn ruggengraat. Hij is als hengst best afgevallen en trekt nu wat bij.

Daatje nou hij gaat eind van de zomer weg :) heb m alleen voor beleren en daarna weer verkopen.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:55

Laat het me maar weten!! Ben benieuwd! hoe hij het dan doet onder het zadel.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:57

Wat een gezeur allemaal.
Ruiter niet goed.
Zadel niet goed.
Hoofdstel niet goed.
Bit niet goed.
Pony te jong.
En dat zien jullie op een foto knap hoor.
Sappos je hebt een hele mooie pony en ik vind dat ie het heel goed doet.
Vooral ook omdat het 6 weken terug nog een echte hengst was.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:57

Hier word ik toch wel een beetje verdrietig van.
De pony is nog veel te jong, jij bent veel te groot voor deze pony, het zadel past niet, lange zweep erbij, en de mond dichtgesnoerd. Waarom toch allemaal, vraag ik mij dan af.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:20

Vilar schreef:
Hier word ik toch wel een beetje verdrietig van.
De pony is nog veel te jong, jij bent veel te groot voor deze pony, het zadel past niet, lange zweep erbij, en de mond dichtgesnoerd. Waarom toch allemaal, vraag ik mij dan af.

Waar zie jij een dicht gesnoerde mond als ik vragen mag? Ik zie alleen een hoge neusriem die niet te strak zit, geen sperriem of iets dergelijks wat de mond dicht snoert of wel soms? :Y)

Ik zie liever een zweep dan spoortjes bij zo'n jonge pony, dat kom je hier op bokt ook vaak genoeg tegen.
Zweep om de hulp te verduidelijken, ipv verrot trappen met spoortjes. Niks op aan te merken TS! +:)+

Verder vind ik het een hele knappe pony, ben benieuwd hoe hij het de komende jaren er vanaf gaat brengen!
Liever tijdelijk een te lange kundige ruiter dan een kleine onkundige ruiter die deze pony kapot rijdt, ga zeker zo door en ik hoop dat tegen de tijd dat je hem verkoopt hij een leuk plekje krijgt! :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:27

Arabesk schreef:
1. Pony is te jong om ingereden te worden, de groeischijven in de rug zijn met 3 jr nog niet dicht
2. ruiter is te groot
3. zadel past niet
4. keelriem zit te strak

100% mee eens.
Vind het er totaal niet lekker uitzien :n

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:31

dat ze te groot, is en er tijdelijk op zit is niet zo 'n ramp.
wat minder is, dat ze op verschillende foto's flink scheef zit.
dat is pas belastend ..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 13:46

Ik vraag me dan af he. De mensen die zeggen 3 jaar is te jong. Zeg je dat alleen in dit topic of ga je elk topic met 3-jarige paarden langs om dit te melden. Ik heb bewust gekozen voor eerst ohz en daarna pas voor de wagen omdat ik m als net hengst af nog niet vertrouwde. Het is nogal een verschil of ie ohz gaat rennen of compleet met kar erachter. Ondanks dat ik een menner ben denk ik dat je erop meer te vertellen hebt dan erachter. Maar het is goed om te weten dat hij zo extreem braaf is :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:53

Ik vind 3 jaar zowieso vrij jong maar het verschilt ook per paard en per situatie.

In dit geval is de pony nog jeugdig, de ruiter te groot en te zwaar en stoort de pony.
Ja dan zeg ik er wat van.
Bij een 3 jarige buffel van 1,70 waar een meisje van 60 kg voor het eerst op kruipt vind ik het nogal wat anders.

Maar waarom zou je hem niet eerst voor de kar zetten? Dat is iig een stuk minder belastend voor de rug en als je echt bang bent dat hij op de loop gaat doe je meer grondwerk, werk in je een veilige omgeving en begin je met een eenvoudige aanspanning als bv een sulky.