Alle vaders op een rijtje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:02

Goede site met informatie: http://www.sport-horse-breeder.com/index.html
De verder links daar en het boek geven nog meer inzicht.

Op deze site staan ook verschillende artikelen: www.pnas.org

Andere sites:
- Science
- Horse Genome
- Jockey Club

een simpel google op horse genetics, of equine genetics, of Y-chromosome/equine.

CinTwiZo

Re: Alle vaders op een rijtje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:28

Mijn merrie is van Olivi (v Jazz) en heeft Godolphin Arabian als 21 generatie terug.
kon hem alleen niet meer zien want toen waren mijn 'te mogen zien' pagina's op :)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:09

Peterina schreef:
Goede site met informatie: http://www.sport-horse-breeder.com/index.html
De verder links daar en het boek geven nog meer inzicht.

Interessante site! Als ik wat meer tijd heb zal ik hem eens uitgebreider bekijken.

Je bent je link van het artikel vergeten te sturen :)
ben nog steeds erg benieuwd

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:49

Welke artikel?
Er zijn er verschillende en de informatie is te vinden op het internet.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:53

Die over 'maat' en het verhaal dat dit op het Y-chromosoom ligt (vroeg ik eerder ook al).
Jij hebt het artikel al gevonden, waarom wil je de link dan niet gewoon plaatsen ipv roepen dat ik het maar moet googelen allemaal? Is wel zo aardig toch ;). Ik vraag het vriendelijk en jij weet waar je hem direct kan vinden, dus ik begrijp niet goed waarom je op deze manier reageert ''...en de informatie is te vinden op het internet''.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:07

Omdat ik het artikel gelezen heb vorig jaar ergens en verder heb ik het geen aandacht geschonken omdat het informatie was die ik al kende of eerder van had gehoord. Heb het niet ge-saved, dus heb geen link.
Ik weet zelf niet meer of het via Science was of via een genetisch tijdschrift was waar deze publicatie terug te vinden is. Weet alleen dat het terug refereerde aan een onderzoek gedaan door oa het J.C. en een Japanse groep.
Heeft ook niets met aardigheid te maken of onbereidwilligheid (wat gesuggesteert wordt). Ben zeker als je de moeite doet dat je het terug kan vinden met of via via de links die ik al gegeven hebt.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:34

Misschien een leuk boek voor sommigen van jullie
El Sham de Zonnehengst boek gaat over Godolphin Arabian ook worden Darley Arabian en anderen hierin genoemd tevens worden diverse merries in dit boek genoemd erg leuk en interessant boek ;)

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:35

Het kwam wel zo over, aangezien er alleen gereageerd werd in een trant van ''google het zelf maar'' en niet met de mededeling dat je de link zelf ook niet (meer) hebt of iets dergelijks. Op een forum is de toon waarop iets gezegd wordt ook niet waarneembaar.
Heb op pubmed eerder al gezocht, maar daar is het niet terug te vinden, terwijl de meeste (para)medische artikelen daar wel te vinden zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:44

Maar veel van de equine onderzoeken en publi's staan daar niet echt niet op. En zeker niet als ze nog in 'voor' publicatie zitten als ze nog verbonden zijn aan subsidies of patent aanvragen.
Ik zal proberen te achterhalen waar het is maar ik lees zo'n 100 artikelen per week over genetica en soms delete ik ook dingen die ik niet had moeten deleten! |o

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:02

Dankje :)
Ik zal zelf ook zoeken, wie weet levert het nog andere leuke artikelen op.
Op welke site staat het meeste equine materiaal? Pubmed is wel wat, maar niet denderend veel inderdaad (meer muizen, ratten, mensen etc. Paarden behandel ik in mn studie ook bijna niet, dus ben niet goed op de hoogte waar het beste materiaal op dit gebied te vinden is).

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:19

Wat leuk, mijn hengst stamt ook van Darley Arabian af!

Van vaders kant komt hij overeen tot Touchstone en van moeders kant tot Eclipse.

En ik zie net dat mijn andere paard ook van Darley Arabian afstamt terwijl dat een tuiger is.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 00:22

Waar ik nou zo benieuwd naar ben, zijn er eigenschappen die vastliggen op het Y-chromosoom die je bij de hengsten in dit filmpje terug zou kunnen zien?
(De maat staat erbij vermeld in de database, dus die is ook op te zoeken.)

Bren79 schreef:
Misschien een leuk boek voor sommigen van jullie
El Sham de Zonnehengst boek gaat over Godolphin Arabian ook worden Darley Arabian en anderen hierin genoemd tevens worden diverse merries in dit boek genoemd erg leuk en interessant boek ;)
Wat leuk! Is het een verhaal, of meer informatief? Heb je dat boek?

CinTwiZo schreef:
Mijn merrie is van Olivi (v Jazz) en heeft Godolphin Arabian als 21 generatie terug.
kon hem alleen niet meer zien want toen waren mijn 'te mogen zien' pagina's op :)
Dan moet je je even aanmelden, dan kun je verder kijken. Of de volgende dag verder... :)

martina1 schreef:
Wat leuk, mijn hengst stamt ook van Darley Arabian af!

Van vaders kant komt hij overeen tot Touchstone en van moeders kant tot Eclipse.

En ik zie net dat mijn andere paard ook van Darley Arabian afstamt terwijl dat een tuiger is.
Ik denk dat ze bij bijna alle rassen wel gebruik hebben gemaakt van het Engels Volbloed, dus dan kom je vaak op Darley Arabian uit.

Ik ben nu ook “de rest” van de foto’s aan het opslaan. Dat is een enorme klus want het zijn er zoveel. (ook alle merriekanten dus) Ik heb een ideetje om daar iets leuks mee te doen. Wat heel erg leuk is, is dat je de geschiedenis van de rassen onder je ogen ziet gebeuren. Rond 1880 gaat bijvoorbeeld een aantal volbloedhengsten van Engeland naar Duitsland en wordt daar gekruist met Cleveland Bays (ook uit Engeland) en lokale merries. Daaruit komen Hannoveranen die ook steeds weer met Engelse Volbloeden gekruist worden. (3x raden waar die Engelse Volbloeden van afstammen… ;) ) Ook wordt er in Duitsland gekruist met Arabieren. Als je die verder terug volgt kom je bij de Arabian Desert Bread (woestijngefokt), best bijzonder om zo terug te lezen. En weer een andere tak komt uit Frankrijk, en één uit Amerika. Ik stel me dat dan helemaal voor, dat zo’n hengst vanuit Engeland naar Duitsland gaat… Hoe gaat het transport… Hoeveel heeft ie gekost…enz enz. Toen hadden ze alleen nog natuurlijke dekkingen, dus als een hengst uit Engeland een merrie uit Amerika dekt, of uit Duitsland, zijn ze ooit bij elkaar geweest.