Lieve TS
Ik heb je vorige topic en dit topic volledig doorgelezen, omdat ik vind dat jullie dat waard zijn. Je paard en jij, twee individuen die eigenlijk compleet langs elkaar heen leven.
Allereerst: ik vind het geweldig hoe positief je blijft staan tegenover dit alles, hoe je je mening hebt herzien over bepaalde dingen, zonder slaafs te volgen. Je hebt zeker recht op een eigen mening. Zolang die maar realistisch en binnen de normen blijft.
Die break heeft je paardje inderdaad wel verdient. Maar zorg dat dit geen stap terug is. Hierna zou ik in jouw plaats toch even kijken voor een lesgever, of die nou western of Engels lesgeeft, gewoon, om de basis van de basis aan te leren. Gewoon. Eerst en vooral
*Communiceren met je paard. Wat wil je paard je vertellen? Ik heb ook heel lang gedacht dat mijn paard me ronduit haatte. Toen realiseerde ik me dat dat simpelweg niet kan. Ik vermenselijkte mijn paard. Herlees je topics en reacties en tel alle emoties en kenmerken op die menselijk zijn... Deze zijn stuk voor stuk fout...
*Op de grond! Grondwerk is een cliché dat echt werkt! + Rek en strek die beentjes!
En dan onder het zadel:
*Jouw houding: handhouding, rug, beenligging, zo simpel uitgelegd dat je je heel erg dom zal voelen!
*Basishulpen. Je geeft ietwat te ruw been, en iets te vaak. Iets heel belangrijks: je zou ook moeten kunnen rijden zonder je teugels aan te raken. Nou, ik kan je zeggen dat ik geenéén ruiter ken die dat kan, zelfs niet op hoog niveau, maar het is een prachtig doel om naartoe te werken... Dat doe ik en het werkt heel goed: vanaf ik merk dat ik iets te streng ben: LOS!

*Qua bit/bitloos: het is waar je paardje zich het beste bij voelt. Ik zou je wel aanraden een iets zachtere optoming (sidepull) te nemen, of als je een sterkere neemt eentje zónder ruis erop (Nurtural) waar jij dan consequent zo weinig mogelijk aan zit. Dit is zeker jouw keuze, maar ik zou je absoluut aanraden zoveel mogelijk manieren uit te proberen. Zo kan je perfect aanvoelen welke de beste is.
Deze dingen kan je niet alleen. Een goede lesgever zoeken kost tijd en moeite, maar is altijd die moeite waard.
En nog één ding: verwacht niet te veel en niet te snel. Dat is een gouden tip die ook ik heel goed kon gebruiken...
Heel veel succes in elk geval! Hopelijk hou je ons op de hoogte!