Goed dan, jullie winnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:04

Okeoke, ik heb niet je vorige topic door gelezen (helemaal niet zelfs). En kort om, je hebt een paard, waarmee je sowieso al niet goed kunt mee kunt rijden? Paardlief denkt alleen aan racen, en jij vindt het eigenlijk wel heel erg spannend?
Ik denk dat als je de tijd, de zin, en de moeite ervoor over hebt, om iets van dit paardje te maken dat het iets heel leuks kan worden.
Ik praat nu eigenlijk heel dubbelzijdig. Want wij hebben ook een lastig paard staan, (beetje zelfde idee) en die willen we ook weg doen. Maar wij hebben de tijd er niet voor, dus vandaar.

Wat ik aanraad, is als je zelf de moeite erin wilt stoppen?
Gaan kijken voor een beter liggend zadel.
En eens lekker vertrouwen op gaan bouwen, misschien dit zelfs al onder begeleiding.
En misschien eens rond vragen of je een relaxed iemand kan vinden, die jou paardje aan het begin wil gaan rijden, iemand die niet snel bang is, en die kan zitten.
Misschien nog haar rug na laten kijken door een DA? Je weet maar nooit!

Ik vind het trouwens goed om te horen dat je het beste wilt voor je paard, en heel dapper dat je dit weer wilt plaatsen na een rel topic.
Sommige bokkers zijn gewoon stronteigenwijs :+

troi

Re: Goed dan, jullie winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:06

Verder nog even ook mijn complimenten voor ts!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 23:15

JunkDeLuxe schreef:
Naar aanleiding van mijn vorige [knip] topic [knipknipknip] ben ik eens diep in mijn paard haar ogen gaan staren, met de vraag WAT WIL JE NOU EIGENLIJK WÉL DOEN?

[knip]

Maar goed, wat gaan we nu doen. Even stoppen met lessen. Nee, ik ben niet gek. En nee, ik ben nog steeds niet van gedachten veranderd wat betreft m'n lesgeefster. Ik laat gewoon de dressuur even voor wat het is, en ga weer gewoon leuk rijden met m'n paard, zonder al dat gespannen gedoe. Wil ze vogels uit de lucht meppen, fijn dan. Ze zakt na een kwartiertje toch vanzelf. Buiten rijden, parcours bouwen (kegels, tonnen) om te slalommen, VD, die dingen. Natuurlijk zal ze nog steeds aan de slag moeten in de binnenbak, maar ik ga haar gewoon even een break geven van het dressuur-gerichte. Nog steeds wel oefeningen, maar gewoon al genoegen nemen als ze binnenstelling geeft en niet over het tempo gaat. En de rest? Dat komt later wel.

[knip]

Meid deze stukjes vielen mij enorm op, ook het vorige topic heb ik de OP van gelezen en ik heb een aantal berichten gelezen.

Wat mij opviel in het vorige topic was dat het allemaal MOEST, je paard moest luisteren je paard was stront vervelend in jullie ogen en moest gewoon aangepakt worden. Ik ben blij dat je eigenlijk al aangeeft nu dat je dat niet meer wilt! +:)+

Ook je afvragen wat je paard dan eigenlijk wel wil is goed, probeer naar haar te luisteren, probeer haar te begrijpen.. Waarom vertoont ze dit gedrag? Waar licht het aan? Wat kan jij doen zodat je paard zich prettiger gaat voelen? Hoe kan jij haar helpen?

Het 2e stukje vind ik echt super om te lezen, even dat moeten laten vallen! Want heb het idee dat dressuur voor jou is dat ze bepaalde dingen MOET en dat is het niet, maar het is voor jullie nu een enorm grijs gebied waarin jullie elkaar echt totaal niet snappen. Even dat laten vallen en gewoon LOL hebben met elkaar, plezier! Lekker spelen, ouwhoeren, respect hebben voor elkaar.. Dingen echt MET elkaar doen, SAMENWERKEN met je paard dus! Je zult merken dat jullie beter op elkaar in gaan spelen en elkaar gaan snappen. :j

Ik heb dat vroeger zoveel met die pony's gedaan, allerlei gekkigheid.. Niks hoefde, ik kon het toch niet afdwingen als kleine ukkepuk en was ook snel bang dat een paard tegen me zal keren. Heb vooral erg veel lol met die pony's gemaakt, kreeg enorm vertrouwen in ze en voelde me veilig op hun rug. Heb heel vaak met een big smile erop gezeten, ik had gewoon lol met ze. Niks geen rijtechnische kunsten (daar snapte ik werkelijk waar helemaal niks van toen), die pony's hebben me heel wat geleerd doordat ik gewoon open voor ze stond en samen met ze plezier had in het rijden.

Echt top dus dat dat nu ook jou doel is, denk dat dat nu eerst even het belangrijkste is. Een andere instructrice die jullie (zowel jou als je paard) beter snapt is ook niet verkeerd maar ook dat komt vast wel goed! Las hier al erg goede tips wat dat betreft in dit topic, jij kent je paard het beste heb jij het idee dat ze ergens last heeft in haar lichaam? Zo ja, is het ook zeker geen overbodige luxe om haar even helemaal na te laten kijken, al doe je het alleen voor de zekerheid om dingen uit te sluiten er zeker van te zijn dat ze geen last van haar eigen lichaam heeft.. :) ook is goed passend tuig (of dit nou een springzadel, dressuurzadel, westernzadel of zonderzadel, een halster of een hoofdstel of een hals ring is toch echt wel een must wees daar dus ook zeker van dat het écht goed ligt... ;)

Meid heel veel succes met je paardje! En vooral maak en heb plezier van elkaar! Geniet van elkaar, en werk samen met je paard..
Je wilt toch niet die vreselijke commandant uithangen die z'n soldaten drilt en drilt en drilt tot iets wat ze lichamelijk helemaal niet aan kunnen? Niet luistert naar z'n soldaten alleen maar door drilt en drilt en drilt....? ;)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:17

Lieve TS

Ik heb je vorige topic en dit topic volledig doorgelezen, omdat ik vind dat jullie dat waard zijn. Je paard en jij, twee individuen die eigenlijk compleet langs elkaar heen leven.

Allereerst: ik vind het geweldig hoe positief je blijft staan tegenover dit alles, hoe je je mening hebt herzien over bepaalde dingen, zonder slaafs te volgen. Je hebt zeker recht op een eigen mening. Zolang die maar realistisch en binnen de normen blijft.

Die break heeft je paardje inderdaad wel verdient. Maar zorg dat dit geen stap terug is. Hierna zou ik in jouw plaats toch even kijken voor een lesgever, of die nou western of Engels lesgeeft, gewoon, om de basis van de basis aan te leren. Gewoon. Eerst en vooral
*Communiceren met je paard. Wat wil je paard je vertellen? Ik heb ook heel lang gedacht dat mijn paard me ronduit haatte. Toen realiseerde ik me dat dat simpelweg niet kan. Ik vermenselijkte mijn paard. Herlees je topics en reacties en tel alle emoties en kenmerken op die menselijk zijn... Deze zijn stuk voor stuk fout...
*Op de grond! Grondwerk is een cliché dat echt werkt! + Rek en strek die beentjes!

En dan onder het zadel:
*Jouw houding: handhouding, rug, beenligging, zo simpel uitgelegd dat je je heel erg dom zal voelen!
*Basishulpen. Je geeft ietwat te ruw been, en iets te vaak. Iets heel belangrijks: je zou ook moeten kunnen rijden zonder je teugels aan te raken. Nou, ik kan je zeggen dat ik geenéén ruiter ken die dat kan, zelfs niet op hoog niveau, maar het is een prachtig doel om naartoe te werken... Dat doe ik en het werkt heel goed: vanaf ik merk dat ik iets te streng ben: LOS! :)
*Qua bit/bitloos: het is waar je paardje zich het beste bij voelt. Ik zou je wel aanraden een iets zachtere optoming (sidepull) te nemen, of als je een sterkere neemt eentje zónder ruis erop (Nurtural) waar jij dan consequent zo weinig mogelijk aan zit. Dit is zeker jouw keuze, maar ik zou je absoluut aanraden zoveel mogelijk manieren uit te proberen. Zo kan je perfect aanvoelen welke de beste is.

Deze dingen kan je niet alleen. Een goede lesgever zoeken kost tijd en moeite, maar is altijd die moeite waard.
En nog één ding: verwacht niet te veel en niet te snel. Dat is een gouden tip die ook ik heel goed kon gebruiken...

Heel veel succes in elk geval! Hopelijk hou je ons op de hoogte!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 01:18

Saars schreef:
Lieve TS

Ik heb je vorige topic en dit topic volledig doorgelezen, omdat ik vind dat jullie dat waard zijn. Je paard en jij, twee individuen die eigenlijk compleet langs elkaar heen leven.

Allereerst: ik vind het geweldig hoe positief je blijft staan tegenover dit alles, hoe je je mening hebt herzien over bepaalde dingen, zonder slaafs te volgen. Je hebt zeker recht op een eigen mening. Zolang die maar realistisch en binnen de normen blijft.

Die break heeft je paardje inderdaad wel verdient. Maar zorg dat dit geen stap terug is. Hierna zou ik in jouw plaats toch even kijken voor een lesgever, of die nou western of Engels lesgeeft, gewoon, om de basis van de basis aan te leren. Gewoon. Eerst en vooral
*Communiceren met je paard. Wat wil je paard je vertellen? Ik heb ook heel lang gedacht dat mijn paard me ronduit haatte. Toen realiseerde ik me dat dat simpelweg niet kan. Ik vermenselijkte mijn paard. Herlees je topics en reacties en tel alle emoties en kenmerken op die menselijk zijn... Deze zijn stuk voor stuk fout...
*Op de grond! Grondwerk is een cliché dat echt werkt! + Rek en strek die beentjes!

En dan onder het zadel:
*Jouw houding: handhouding, rug, beenligging, zo simpel uitgelegd dat je je heel erg dom zal voelen!
*Basishulpen. Je geeft ietwat te ruw been, en iets te vaak. Iets heel belangrijks: je zou ook moeten kunnen rijden zonder je teugels aan te raken. Nou, ik kan je zeggen dat ik geenéén ruiter ken die dat kan, zelfs niet op hoog niveau, maar het is een prachtig doel om naartoe te werken... Dat doe ik en het werkt heel goed: vanaf ik merk dat ik iets te streng ben: LOS! :)
*Qua bit/bitloos: het is waar je paardje zich het beste bij voelt. Ik zou je wel aanraden een iets zachtere optoming (sidepull) te nemen, of als je een sterkere neemt eentje zónder ruis erop (Nurtural) waar jij dan consequent zo weinig mogelijk aan zit. Dit is zeker jouw keuze, maar ik zou je absoluut aanraden zoveel mogelijk manieren uit te proberen. Zo kan je perfect aanvoelen welke de beste is.

Deze dingen kan je niet alleen. Een goede lesgever zoeken kost tijd en moeite, maar is altijd die moeite waard.
En nog één ding: verwacht niet te veel en niet te snel. Dat is een gouden tip die ook ik heel goed kon gebruiken...

Heel veel succes in elk geval! Hopelijk hou je ons op de hoogte!

Momenteel heb ik er allemaal geen zin meer in. En bedankt, bokt. Ik ben de grond ingestampt, uitgemaakt voor dierenbeul e.d., en voel me nu een complete sukkel. Blijkbaar doe ik niets goed, en zou ik Bai beter verkopen en gaan fietsen in de plaats.

Ik heb zeer zeker een eigen mening, maar die is volgens menig bokker duidelijk compleet fout. Dus daar ben ik ook niets mee.

Ik was eerst niet van plan om er 'een stap terug' van te maken, maar nu heb ik zoiets van 'weet je wat, laat dat rijden ook al maar'. Ik denk absoluut niet dat Bai me haat. Enkel onder het zadel botsen we, daarbuiten zijn we echt een team.
We doen trouwens meer grondwerk dan dat we rijden hoor.
Mijn houding is prut. Dat weet ik zelf ook. Ik kan m'n handen niet zo stil houden als dat ik zelf zou willen, steek m'n tenen naar buiten en zit waarschijnlijk als een zoutzak. M'n schouders hangen scheef, het lijkt of ik de hele tijd euro'tjes zoek en vergeet de helft van de tijd de binnenteugel te begrenzen.

Conclusie: ik haal maar beter de fiets weer van stal. Misschien lukt dat beter.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:40

Zwaar respect omdat je uw paard niet opgeeft!

Ik heb een klein vermoeden dat ik u ken, want ik herken uw paard en uw stal, maar ik ben geen 100% zeker.

Maar blijf zeker verder doen zoals je bezig bent, want mensen kunnen zich niet verplaatsen in uw plaats, en zeker niet in de plaats van uw paard.
Als ik mag wil ik zelfs een keertje komen kijken en filmen en foto's trekken met een camera, want ik woon in Wilrijk (:

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:47

Ik heb je op en je vorige topic gelezen. Ik vind jou geen paardenmeisje. In het andere topic is je instructie aangeboden, ik stel voor dat je op haar aanbod ingaat.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:47

Nou meid, ik denk dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Niemand is hier de winnaar!
We zien hier een ongelukkige eigenaar en een ongelukkig paard. Daar zit bokt, echt niet op te wachten om jullie ongelukkig te zien. De paard zal misschien inderdaad niet zo makkelijk zijn, zoals je zegt. Je stopt al met lessen bij degene bij wie je leste. Dat is al een gewonnen actie, want je weet ook zelf diep in je hart, dat dat niet juist was. Het is nu gewoon jullie weg terug zien te vinden. En je wilt niet terug naar de basis, omdat je dat als afgang zien. Ergens voor nodig. Je zegt dat het met grondwerk wel goed gaat, jullie een team zijn. Zorg dat dat leuk en afwisselend blijft. Geef bokt eens een leuk grondwerk filmpje te zien.
Zorg dat je daar begeleiding in gaat krijgen verder, zodat jullie in het zadel ook een nieuwe start kunnen maken. Bitloos of niet.

Je paard zit ergens vast in het lichaam, dat is op het laatste filmpje in dit nieuwe topic in galop ook duidelijk te zien. Een paard bokt en steigert niet voor niets. Een paard kan niet praten op de manier waarop wij met elkaar communiceren. Je paard geeft op haar manier aan dat er iets niet goed zit: zadel, bit, tanden, vast in het lichaam. AUW, dus. Mindfields gaf eerder ook al diverse suggesties weg. Doe er je voordeel mee. Super dat je een nieuw topic plaatst :j Daar leren nog meer mensen van, want je bent echt niet de enige met problemen met haar paard. Laat alsjeblieft een dierenarts, fysio of ostheopaat naar je paard kijken voor je weer in het zadel gaat. Weet zeker dat je dan een vrolijker paard gaat zien. Als jij een happy paard hebt, ben je zelf ook weer vrolijker en krijg je zin om dingen met elkaar te doen. Al dan niet dressuur.
Als ik je paard zie op de foto en filmpje, dan zou ik voorlopig eerst even niet gaan rijden. Ken je het fenomeen 'Happy Atlete'?
http://www.beterdier.nl/nieuw/paard

Wil je verder plezier gaan krijgen met je paard, geen gebok en gesteiger, laat dan alsjeblieft eerst je paard eens goed doorlichten op welke manier dan ook. Als jij ergens pijn in je nek, rug, schouder of wat dan ook hebt, kan je ook niet vrolijk 3 km gaan hardlopen of dansen in de discotheek.

Niets mis mee om je fouten toe te geven, daar leer je alleen maar van.
Wil je iedereen niet laten winnen, dan is een ding belangrijk: dat je zelf wint. En dan doe je door goed naar je paard te kijken, te luisteen en er je voordeel mee te doen.

Hoop van harte dat je bovenstaand advies in acht neemt :j Jullie gaan vast de goede kant op, maar er moet even een knop om. Eerlijkheidshalve wordt ik ook niet blij van jullie galopfilmpje. Je kan zoveel meer bereiken met je paard en met jullie als combinatie.

Zorg dat je paard goed aan de welzijnsvoorwaarden voldoet en in balans komt met haar lichaam, dan voel jij je ook zeker weten veel sneller gelukkig en beter. Niet nodig om je paard in te ruilen voor een stalen ros. Maar ook al heb je geen lef, doe het dan nog zonder lef, maar doe het voor je paard. Jij bent als team met je paard verantwoordelijk voor een los en soepel paard, geen stress en dingen die ooh zo leuk kunnen zijn, laat je nu links liggen. Meis, je paard is niet happy, jij bent niet happy. Zorg dat jullie samen happy athlete weer worden. laat je paard nakijken en neem goed les, goeie begeleiding. Doen we allemaal. Op lager en op hoog niveau. *\o/*

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:48

Abiola schreef:
Ik heb je op en je vorige topic gelezen. Ik vind jou geen paardenmeisje. In het andere topic is je instructie aangeboden, ik stel voor dat je op haar aanbod ingaat.

Sommige mensen bieden het aan, je gaat erop in in PB, en je hoort opeens niets meer..
Dan kan zij er ook niets aan doen hé.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:53

TeckTonie schreef:
Abiola schreef:

Sommige mensen bieden het aan, je gaat erop in in PB, en je hoort opeens niets meer..
Dan kan zij er ook niets aan doen hé.

Nee, dan verkloot je gewoon door _/-\o_
Het is niet zo heel moeilijk TS heeft pakken begeleiding nodig, en maakt daarin behoorlijk foute keuzes, zie vorig topic, wanneer ze gaat lessen bij een fatsoenlijke instructeur, zouden haar problemen zich snel oplossen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:18

JunkDeLuxe schreef:
Momenteel heb ik er allemaal geen zin meer in. En bedankt, bokt. Ik ben de grond ingestampt, uitgemaakt voor dierenbeul e.d., en voel me nu een complete sukkel. Blijkbaar doe ik niets goed, en zou ik Bai beter verkopen en gaan fietsen in de plaats.

Ik heb zeer zeker een eigen mening, maar die is volgens menig bokker duidelijk compleet fout. Dus daar ben ik ook niets mee.

Ik was eerst niet van plan om er 'een stap terug' van te maken, maar nu heb ik zoiets van 'weet je wat, laat dat rijden ook al maar'. Ik denk absoluut niet dat Bai me haat. Enkel onder het zadel botsen we, daarbuiten zijn we echt een team.
Mijn houding is prut. Dat weet ik zelf ook. Ik kan m'n handen niet zo stil houden als dat ik zelf zou willen, steek m'n tenen naar buiten en zit waarschijnlijk als een zoutzak. M'n schouders hangen scheef, het lijkt of ik de hele tijd euro'tjes zoek en vergeet de helft van de tijd de binnenteugel te begrenzen.

Meid je bent gek van je paardje! :D Dat is toch super!? :)
Hoeveel mensen worden er wel niet de grond in gestampt als ze op bokt wat plaatsen? Echt tig hoor, het ideaal plaatje van bokt is gewoon niet het plaatje wat we in de alledaagse paardenwereld zien. Bokt is heel leerzaam maar soms ook overdreven hoor en je kan het nooit 100% goed doen op bokt! ;) Hoeveel zijn er wel niet die tegenwoordig helemaal geen foto's of filmpjes meer plaatsen @ bokt? Zat hoor en waar denk je dat het door komt? Zijn al deze mensen direct verkeerd bezig in mijn ogen niet....

Laat jij je het plezier in rijden afnemen door de best wel beladen negatieve berichten die je in je vorige topic hebt gekregen?
Oké er zijn dingen die voor jou en je paard een stuk fijner kunnen, dat weet ik en dat weet jij, maar dat heeft vooral te maken met het plezier erin krijgen en samen werken met je paard. EN daar ben je al heel hard mee op weg als ik dit topic zo lees! +:)+

Maar hé wie kent dat niet? Dat niet altijd alles even perfect gaat? Het niet altijd super wil gaan? Iedereen wel hoor!
Bertie heeft je ook al eens uitgenodigd in ons topic en ik wil je graag ook eens uitnodigen, wij branden niet af, stampen je de grond niet in, bij ons draait het vooral om BLIJ rijden, zowel jij als je paard moeten zich happy en fijn voelen in het werk dat voorop! Daarnaast weet IEDEREEN in ons topic dat het lang niet allemaal zo vanzelf sprekend gaat, het lang niet altijd even soepel wil.. Iedereen kent die miscommunicaties wel en iedereen kent ook dat je eigen houding echt niet zo makkelijk is om dat perfect te doen.

Juist daarvoor nemen we bv. ook les, om zelf beter te worden en het paard ook verder te trainen en dat is heel goed en moet je ook echt niet laten versloffen, een goede en kundige instructie is daarbij echt van belang maar meid op de eerste plaats is plezier met elkaar hebben het belangrijkste! :)

Het gaat nu op dit moment onder het zadel niet zoals het zou moeten of beter gezegd kunnen, ik zie een ruiter die zich niet fijn voelt en een paard wat zich al helemaal niet fijn voelt die vooral tegen elkaar werken i.p.v. MET elkaar, en dat kan! Je zegt dat de band op de grond erg sterk is, nou toppie!! +:)+ Blijf daaraan door werken, maar vooral maak lol met elkaar zowel op de grond als onder het zadel. :j

En als er gezondheidsklachten zijn, blokkades in het lichaam bij jou of bij je paard probeer je dit natuurlijk te verhelpen door er de juiste mensen bij te halen. Dit weet jij het beste of die er zijn, jij kent jezelf en jij kent je paard ik neem aan dat je verstandig genoeg bent om jezelf of je paard niet onnodig met pijn te laten lopen, toch? :)

Ik vind het echt top van je dat je alleen al niet meer zo boos op Bai word! Dat is al een hele mooie stap voorruit van je! :D +:)+ *\o/*
Jullie kunnen het, jullie kunnen ook onder het zadel dat goede team worden wat je met haar op de grond al bent! Have Fun! :)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:22

JunkDeLuxe schreef:
[Momenteel heb ik er allemaal geen zin meer in. En bedankt, bokt. Ik ben de grond ingestampt, uitgemaakt voor dierenbeul e.d., en voel me nu een complete sukkel. Blijkbaar doe ik niets goed, en zou ik Bai beter verkopen en gaan fietsen in de plaats.

Mij hebben ze altijd gezegt dat je met je buitenteugel moet begrenzen. Mijn lesgeefster gaf me ook de tip om als het paard moeite heeft met stelling, je je hand mag openen naar je knie om het makkelijker te maken voor je paard.
Ik zou inderdaad een goede instructie zoeken. Dat moet niet super intesieve training zijn, maar rustig op eigen tempo kan ook he. Een goede lesgever past zich aan aan zijn leerlingen. Dat kan helpen voor het onder zadel gedeelte, gewoon zonder stress recreatie dressuurles.
en ik zou iemand vragen om te kijken naar de bouw van je paard en wat voor in vloed dat geeft op het rijden. Normaal gezien zou een goede instructeur je daar ook al een goed beeld over kunnen geven. Net als een goed passend zadel ( desnoods een maatzadel). Ik ken paarden die echt rottig deden om hun slecht passend zadel ( en dat was heus niet elke dag of elke keer met rijden). Goed passend zadel en het probleem was weg.
Het kan ook gewoon zijn dat ze alles niet snapt. Dat de omschakeling moeilijk is voor haar. Maar ook daar weer met goede instructie kan je haar op haar tempo omscholen. Stap voor stap. Zelfs met instructie kan je rustig aan te werk gaan. Moet geen uur vollebak. Maar dressuur kan ook 'simpel'. Ik zou er niet mee stoppen. Stapje terug en rustiger dat wel, maar gans stoppen met dressuur zou ik niet doen. Goede instructie ( met dressuur bedoel ik dan het gymnastiseren). En die is niet simpel te vinden, ik heb ook lang moeten zoeken.
Succes nog met je paardje.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 03:13

TS, ga nu niet in slachtofferrol kruipen want daar schiet jij en ook je paard niks mee op!
Doe wat met de tips, negeer de k*tberichtjes en zorg dat jij en je paard weer plezier in het rijden krijgen. Succes!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:23

Tempus schreef:
JunkDeLuxe schreef:
[Momenteel heb ik er allemaal geen zin meer in. En bedankt, bokt. Ik ben de grond ingestampt, uitgemaakt voor dierenbeul e.d., en voel me nu een complete sukkel. Blijkbaar doe ik niets goed, en zou ik Bai beter verkopen en gaan fietsen in de plaats.

Mij hebben ze altijd gezegt dat je met je buitenteugel moet begrenzen. Mijn lesgeefster gaf me ook de tip om als het paard moeite heeft met stelling, je je hand mag openen naar je knie om het makkelijker te maken voor je paard.
Ik zou inderdaad een goede instructie zoeken. Dat moet niet super intesieve training zijn, maar rustig op eigen tempo kan ook he. Een goede lesgever past zich aan aan zijn leerlingen. Dat kan helpen voor het onder zadel gedeelte, gewoon zonder stress recreatie dressuurles.
en ik zou iemand vragen om te kijken naar de bouw van je paard en wat voor in vloed dat geeft op het rijden. Normaal gezien zou een goede instructeur je daar ook al een goed beeld over kunnen geven. Net als een goed passend zadel ( desnoods een maatzadel). Ik ken paarden die echt rottig deden om hun slecht passend zadel ( en dat was heus niet elke dag of elke keer met rijden). Goed passend zadel en het probleem was weg.
Het kan ook gewoon zijn dat ze alles niet snapt. Dat de omschakeling moeilijk is voor haar. Maar ook daar weer met goede instructie kan je haar op haar tempo omscholen. Stap voor stap. Zelfs met instructie kan je rustig aan te werk gaan. Moet geen uur vollebak. Maar dressuur kan ook 'simpel'. Ik zou er niet mee stoppen. Stapje terug en rustiger dat wel, maar gans stoppen met dressuur zou ik niet doen. Goede instructie ( met dressuur bedoel ik dan het gymnastiseren). En die is niet simpel te vinden, ik heb ook lang moeten zoeken.
Succes nog met je paardje.

Dat bedoelde ik, de buitenteugel :D Het was al laat gisteren :o

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:26

Abiola schreef:
Abiola schreef:

Nee, dan verkloot je gewoon door _/-\o_
Het is niet zo heel moeilijk TS heeft pakken begeleiding nodig, en maakt daarin behoorlijk foute keuzes, zie vorig topic, wanneer ze gaat lessen bij een fatsoenlijke instructeur, zouden haar problemen zich snel oplossen.

Kan je niet lezen? In het vorige topic heb ik vriendelijk bedankt voor de hulp, maar Rotterdam is voor mij niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:28

Ze heeft het over lessen bij een fatsoenlijke instrukteur...dat kan zelfs iemand zijn die bij jouw om de hoek woont...beter is het om eens bij maneges of pensions in jouw buurt te gaan kijken naar lesgevers en ga eens een proeflesje nemen om te kijken of het jouw bevalt...of gewoon een paar lessen om te kijken of je voorwaarts gaat met het probleem op te lossen, dat ze jouw begrijpelijk kan uitleggen waar de schoen wringt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:31

Ik kan me zo voorstellen dat er in Antwerpen ook wel normale instructie te vinden is......

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:32

Wat ik ook nog een beetje mis, maar misschien heb ik er overheen gelezen... ga je het paard ook laten nakijken op eventuele blokkades ed? Een keertje een osteopaat en/of fysio erbij laten komen?

Dat lijkt me geen overbodige luxe.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:46

Vind trouwens dat er ook even gezegd moet worden dat je een heel mooi paardje hebt!
Het is jammer dat ik niet in de buurt woon, vindt het altijd leuk om bij dit soort dingen te kijken. Allemaal ervaring opdoen en conclusies trekken.
Maarhelaas, Putten is nogal ver weg :+

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:48

Janedieene schreef:
Vind trouwens dat er ook even gezegd moet worden dat je een heel mooi paardje hebt!
Het is jammer dat ik niet in de buurt woon, vindt het altijd leuk om bij dit soort dingen te kijken. Allemaal ervaring opdoen en conclusies trekken.
Maarhelaas, Putten is nogal ver weg :+

+1

alleen dit keer uit zeewolde. :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:52

Vind het knap dat je er voor gaat, ik heb alleen het gevoel dat jullie gewoon niet bij elkaar passen.De liefde voor het rijden zit er bij jou nog niet in, je wil wel maar allemaal iets te geforceerd.je kan het wel door willen zetten (drammen),maar weet niet of het steeds beter zal gaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:28

Lieve TS...Het lijkt wel alsof je alles alleen in zwart of wit ziet...Zoek de grijstinten daartussen eens op.

Zoek de mogelijkheden!

Ja, er is meermaals gezegd dat je slecht zit. Je geeft zelf aan dat je ook niet tevreden bent met je houding, geeft niets. Ik ben zelf ook niet tevreden met mijn houding, verre van. Maar in plaats van zeggen 'Ik stop ermee, ik kan het niet, ik doe toch niets goed' (zwart) zou je ook kunnen zeggen 'Blijkbaar kan mijn lesgever mij niet helpen, want ik ga niet vooruit. Ik ga op zoek naar iemand die mij wel kan helpen en dan ga ik proberen mijn houding te verbeteren' (grijs!)

Ik hoop dat je probeert wat ik wil zeggen....Het lijkt bij jou zo alles of niets te zijn, ofwel je lesgever is prima en jullie zijn enorm vooruitgegaan, ofwel je kan er helemaal niets van en het zal ook nooit iets worden....Nee meid! Daar zit nog hartstikke veel tussen in, en daar moet jij naar op zoek! Ga zoeken naar het goede, fijne gevoel dat paardrijden je kan geven....Maar dat kan je niet alleen. Je hoeft jezelf niet te leren rijden, je hoeft het niet in een keer te kunnen, je moet alleen een fijne, leuke, uitdagende weg zien te vinden in de juiste richting.

HET IS NIET JOUW SCHULD! dat het nu niet fijn gaat. Jij doet alleen maar wat je hebt geleerd of wat je is verteld!! Het wordt pas jouw schuld als je op deze manier doorgaat, zonder plezier blijft rijden, als je blijft vechten...Maar alsjeblieft ts....Je hoeft niet te blijven vechten, echt niet! Het kan echt, echt, echt waar ook op een andere manier...
Ik zou je zo graag komen laten zien hoe, maar ook voor mij is Antwerpen helaas heel ver weg. Ik zie zoveel frustratie en onbegrip...zo jammer! Durf te geloven dat het anders kan, gun jezelf die kans maar....Het gaat het waard zijn.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:05

Ik vraag me af wie allemaal nog zo'n grote mond hebben als ze er zelf op moeten gaan rijden :=

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:27

TS, ten eerste super knap dat je toch weer een topic opent! +:)+

Ik denk dat je door alle dingen die je meegemaakt hebt met je paardje je het plezier in het rijden kwijt bent geraakt.
Dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Maar daardoor raakt ook je pony de plezier in rijden kwijt. Het moet leuk blijven!
Ik zou zo graag naar je toe komen om je te helpen, gewoon weer plezier te hebben.

Zoals Bertie hier je ook probeert te vertellen. De mensen in dit topic willen je erg graag helpen en begrijpen je. Ze zullen je niet afkraken maar juist proberen naar een goede oplossing te zoeken.

[RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Edit: En laat je niet helemaal in de grond stampen door Bokt. Zo is bokt helaas. Ze kunnen je soms heel erg helpen maar soms ook erg afkraken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:52

[quote="JunkDeLuxeIk was eerst niet van plan om er 'een stap terug' van te maken, maar nu heb ik zoiets van 'weet je wat, laat dat rijden ook al maar'. Ik denk absoluut niet dat Bai me haat. Enkel onder het zadel botsen we, daarbuiten zijn we echt een team.
quote]

Enkel onder het zadel botsen jullie... Ik heb het in je vorige topic al gezegd en naar aanleiding van deze foto's helemaal: je zadel past niet, zelfs zeer slecht. Al zet je de beste ruiter van de wereld er op, ze gaat niet buigen onder dit zadel of uberhaubt ontspannen. Het ligt op de schouders, iedere keer als ze een stap zet krijgt ze daar pijn. De spieren die over schouder lopen, lopen voor een deel verder naar de nek. Aan de teugel vragen is met een slecht passend zadel vreselijk pijnlijk. Verder drukt hij achterover in haar rug, daarom drukt ze haar rug weg. Je hebt op dit moment geen goede instructeur nodig, maar een goed zadel! Ze bokt met aangalopperen waarschijnlijk omdat het zadel op haar rugspieren drukt, niet uit vreugde. Het gejaagde lopen is van pijn.
Ik begrijp dat je het beste met haar voor hebt. Geef haar anders een week rust, lekker dignen doen die wel goed gaan. Probeer daarna eens een aantal zadels voorzichtig (!) uit. Mijn voorkeur ligt altijd bij een aantal tweedehands zadels die geschikt zijn op het paard leggen en dan het paard laten bepalen.

Edit: niet aanvallend naar jou bedoeld, mocht het zo overkomen.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 24-02-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt