riders on the storm!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:18

Je hebt voor 60 euro een zadelmaker die komt, mét 2e handszadels in zijn bus.

ps: ik heb op een normale stubben meastoso gereden. Lekker zadel, lekker weinig wrong. Maar: mijn knie zat echt op het randje van de onderkant van het zweetblad.
Niet echt fijn dus, dan pakt je laars dat randje mee met lichtrijden. Conslusie: te lange bovenbenen voor de meastoso.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:27

jammer dat flashdance4 niet meer reageert
Ik zou persoonlijk voor een ander zadel gaan
- hij kiept naar voren
- hij schuift naar voren
- Grote (met de hoofdletter G) kniewrongen
- hij lijkt mij net aan met jouw 'been-bilmaat'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:29

Ik vind dit niks. De zit is te diep, en daardoor valt hij een halve tot een hele inchmaat kleiner. Ik denk dat je voor een vlakkere zit moet gaan en heel wat minder wrong. Dit doet je houding geen goed.
Ik zou idd aanraden een zadelmaker te laten komen met tweedehands A- merk zadels, en hem ook je probleem voor te leggen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:43

Woon je in Groningen TS? Misschien heeft Divoza wel heel geschikt zadel. Voor mijn rondgeribte paard ligt bijv de Rossner erg mooi en aangesloten. Uiteindelijk is Kieffer Frysk de meest ideale, maar wel vrij prijzig.
Rossner hebben ze erg regelmatig tweedehands en voor mooie prijzen. Je kunt dan tevens de zadelpasser laten komen. Een te ver achteroverliggend zadel gaat problemen geven bij de lendenen idd. Dat ga je niet oplossen met opvullen, de disbalans blijft en de onverdeelde druk achter in de rug ook. Het zadelkussen mag ook niet verder komen dan de laatste rib.
Rossner heeft meer wrong dan de foto's doen vermoeden en ze kunnen bij Divoza geheel aangepast worden, zelfs in boommaat.

Ik weet natuurlijk niet of je paard altijd zo zuur kijkt, maar ze is ergens niet blij mee (missch vanwege het zadel?). Op bijna alle foto's komt dat wel tot uitdrukking.
De hoeven zien er op laatste foto's overigens WEL netjes uit :D.

LisErm94

Re: riders on the storm!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:18

Vind het er niet helemaal goed uitzien maar ook niet heel slecht.
Helt wat voorover, ligt echter niet voorbij de laatste rib.
Voor jou is denk ik een zadel met minder kniewrong beter,
en denk dat je dan wel goed zit op een 18 of 18,5 inch :)
Als ik jou was zou ik het zadel terugbrengen,
en naar een zadelmaker gaan/of zadelmaker laten komen.
Je hebt goede tweedehands zadels voor onder de 700 euro hoor,
dan kun je er ook meerdere testen en krijg je veel advies.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:58

Terugbrengen was geen optie, maar hij staat al te koop :). Ik moet trouwens zeggen dat ik het dwingen in een onnatuurlijke zit niet echt vind, wat sommigen hier zeggen. Ik heb altijd zadels gehad met wat minder wrong en vind niet dat ik mijn been nu verder terug heb liggen ofzo. Als ik van de zijkant kijk, dan is mijn hak netjes op 1 lijn met mn billen, zoals het ook hoort. Maar goed, hij gaat binnenkort weer weg en ik zoek verder :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:41

Bij veel zadelmakers kun je je zadel inruilen :) is dat geen optie? :)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:56

Goed besluit,
nu hopen dat je snel iets tegen komt dat past voor jullie beiden :)

Inruilen zou ik niet zo snel doen,
ze willen namelijk toch winst maken dus betalen natuurlijk minder dan je zadel waard is.
De zadelmaker waar ik twee weken terug was,
kocht bijna niks meer tweedehands aangezien ie bang was dat ie het niet kwijt kon.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:00

precies.. inruilen doe ik sowieso niet aan, dat kost me 100-200 euro aan wat ik ervoor krijg dan.. en dat stop ik liever bij mijn budget in als je begrijpt wat ik bedoel.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:02

Leorah schreef:
precies.. inruilen doe ik sowieso niet aan, dat kost me 100-200 euro aan wat ik ervoor krijg dan.. en dat stop ik liever bij mijn budget in als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat is ook logisch hoor!

Maar laat je nu het eerst volgende zadel aanmeten oid?
want anders heb je dit probleem straks met nog 3 zadels?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:10

Ik moet er nog even over nadenken.. Ik kijk wel bij grootverkopers en zadelmakers in de buurt wat het aanbod is, maar kan nog niet zeggen dat ik daar meerdere zadels bij zie die eventueel geschikt zouden zijn. En om zo iemand voor 1 zadel te laten opdraven, waarvan ik niet zeker weet dat het past, tja dan ben ik de voorrijkosten ook weer voor niks kwijt. Daarbij laat ik me ook niet zomaar door iemand wat aanpraten, want ik weet dat er ook genoeg zadelpassers/zogenaamde experts zijn die je wat willen verkopen dat gewoon niet goed is. Maar ik kan op zich wel advies gebruiken, dus ik twijfel gewoon echt nog. Ik heb nu denk ik inmiddels wel een zadel of 15 gehad en ja op een gegeven moment is het wel een beetje klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:14

:j snap ik :)

Aan de andere kant heb ik een zadelmaker bij paard gehad die een oude Kieffer heel mooi aangepast heeft, past zowel paard als mij perfect :) wat ik maar wil zeggen, is dat niet iedereen je bedondert.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:18

Nee zeker, maar juist omdat ik zelf veel in de in- verkoop zat/zit, weet ik ook hoe vaak dat juist wel gebeurt.. belachelijk eigenlijk, ik heb veel bekenden van me aan een goed passend zadel geholpen maar voor mn eigen paard, dra-ma! Gisteravond zat ik bij 2 vriendinnen, in het midden op een 3-persoonsbank..riep mn vriendin "zal ik ff een foto maken voor bokt? Misschien is dit zadel groot genoeg voor jë"! haha, ach.. tis al zo rottig dat ik allltijd problemen heb met het vinden van passende kleding
broeken (te lange benen voor een pantalon, spijkerbroek W33 is goed in de taille, maar te krap om mn bovenbeen, W34 verzuip ik in
rijbroeken (altijd te kort)
wedstrijdjasjes (44 te krap om de schouder, 46 de wijd om mn taille)
gewone jassen (altijd te korte mouwen of te krap om de schouders)
schoenen (vind maar es wat leuks in maat 42 dat niet big-foot achtig lijkt)
laarzen (kuitmaat 44 in combi met hoogte 56?)
enz enz, terwijl ik toch niet 'zulke idioot vreemde maten heb, en nou is een zadel vinden voor mij ook al een crieme. Bleh! haha
Laatst bijgewerkt door Muronia op 08-01-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:22

Klopt, je móet idd wel zelf meekijken, of iig mee kunnen kijken, en eigenlijk is dat van de zotten. Je zou gewoon moeten kunnen vertrouwen op de experts.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:23

Erg Vervelend voor je dat gedoe met ALLE maten haha!
humor die vriendinnen van je!
Wens je heel veel succes met het zoeken van een passend zadel voor beiden!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:42

Dank je! moet (ooit) wel een keer goedkomen lijkt me :).

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:08

Ik vind persoonlijk het zadel ook niet goed liggen. Hij komt te ver naar voren. Op de foto's aan de longe lijkt het alsof het zadel aan de achterkant los komt klappert (wat heel logisch is als hij naar voren toe schuift), maar dit is natuurlijk niet te beoordelen d.m.v. een foto. Persoonlijk zou ik er een zadelmaker bij laten komen. Er zijn ook goede zadels van rond de €900 en je kunt bij een zadelmaker vaak aangeven in welke prijsklasse je een zadel wilt kopen. Ik weet dat je hebt aangegeven dat ju nu niet het budget hebt om een zadelmaker te laten komen maar ik zou zelf liever even door sparen voor een goed passend zadel, dan dat je door rijdt met een zadel dat naar voren schuift (een zadel hoort niet te schuiven als hij 'bloot' op je paard ligt). Heel veel succes met het zoeken naar het 'perfecte' zadel, ik hoop voor je dat je hem vind:).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:13

ik denk dat je bovenstaande niet helemaal hebt gelezen voordat je je reactie plaatste? En ik denk voor een 500-600 euro toch ook echt wel een fatsoenlijk tweedehands zadel aan te kunnen schaffen, maar dat terzijde. Bedankt voor je tips.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:53

Ik heb het bovenstaande gelezen voor ik mijn reactie plaatste. Ik kan natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien. met die 900 euro bedoelde ik een nieuw zadel (voor mijn spring zadel had ik de zadelmaker laten komen, na veel zadels geprobeerd te hebben lagen er twee goed van 1900 en 900 euro. De zadelmaker vond die van 900 net iets beter liggen en die is het toen geworden). Dus ik denk zeker dat je voor 500-600 euro een goed tweedehands zadel kunt kopen. Wat ik bedoelde te zeggen is dat deze tweedehands zadels vaak ook bij de zadelmaker zelf aanwezig zijn, en zij kunnen dan meerdere tweedehands zadels passen om te kijken welke goed ligt. Zijn er niet mensen bij jou op stal die binnenkort een zadelmaker laten komen? Als je met meerdere tegelijk een afspraak heb, scheelt het in de voorrij kosten (zo doen wij het op stal). Nogmaals succes met het zoeken naar een goed zadel voor jou en je paard!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:55

Ik heb mijn paarden gewoon thuis staan, niet op een stal. Das dan weer een nadeel daarvan ;). Maar bedankt. Ja ik ga toch liever voor een tweedehands dan een nieuw zadel.. dan kan ik net iets beter kwalitatief voor mijn budget. Maar goed.. als t maar past en goed zit.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:11

wat heerlijk dat ze aan huis staan, maar inderdaad een nadeel ivm de voorrijkosten. Een goed passend zadel hoeft niet duur te zijn tweedehands. Ik zie trouwens dat je/jullie zelf tweedehands zadels verkopen en een pas service hebben? Zit daar geen goed zadel voor je tussen?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:30

Ik zag trouwens in je andere/vorige topic dat je een prestige top dressage wilt proberen. Ik heb zelf zo'n zadel en het is echt een heel fijn zadel, maar het zadel is alleen geschikt als je paard een hoge schoft heeft. Ik dacht ergens te lezen dat jou paard een vlakte schoft heeft maar weet niet of ik dat goed gelezen heb, anders sorry daarvoor. Een vriendin van mij had op haar paard ook een top dressage liggen, maar dit bleek heel slecht te zijn voor paarden met een lage schoft. Het zadel ligt namelijk (van achteren gezien) vrij ver boven de ruggengraat. Hierdoor heeft het een te grote inwerking op de ruggengraat in het gebied vlak achter het zadel en dit kan grote problemen geven. Haar paard liep verder fijn onder dit zadel, maar na een check van een da/osteopaat bleek dat ze erg vast zat in het gedeelte achter haar zadel. de Da/osteopaat zei toen dat dit zadel alleen geschikt is voor paarden met een hoge schoft. Ik zou het je dus afraden om dit zadel op je paard te proberen, mits ik goed had gelezen dat jou paard een vlakke schoft heeft, maar het blijft jou keuze.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:10

sultan15 schreef:
wat heerlijk dat ze aan huis staan, maar inderdaad een nadeel ivm de voorrijkosten. Een goed passend zadel hoeft niet duur te zijn tweedehands. Ik zie trouwens dat je/jullie zelf tweedehands zadels verkopen en een pas service hebben? Zit daar geen goed zadel voor je tussen?

Ja dat zag ik ook. Het lijkt me dat je dan veel zadels tegen komt en er flink verstand van hebt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 08:14

Ja, dat kom ik ook, maar ten eerste, als je goed kijkt zie je dat ik alleen budget-zadels in- en verkoop tot 200 euro, voor mensen met een klein budget.. juist omdat ik zelf goed weet wat dat is. En daarin is de keuze vrij beperkt dus is het precies afwachten wat het aanbod is. Dus het bewust zoeken in de maten die ik zelf nodig heb is dan heel erg lastig. Ik heb de ene keer 8 zadels op voorraad en soms niks. Net hoe het op dat moment loopt.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:30

hoi TS,

Ik heb voor mijn paard ook een zadelmaker laten komen, met verschillende zadels. Dacht ook echt een fortuin kwijt te zijn aan een (2e hands) zadel. Verschillende zadels gepast, en degenen die pasten mee gereden. De echte "dure" zadels lagen niet eens allemaal goed, of ik vond ze zelf niet lekker zitten. Ik heb toen niet naar de prijs gekeken maar naar wat het beste lag en zat, en ik kwam uit bij een nieuw zadel voor zo'n 300,=. Ik heb nu een antilope, t merk zegt mij niks, maar ik ben er tevreden over.
(nog redelijk jong paard, dus ik wilde ook nog niet met geld gaan smijten voor een zadel > 1000,= aangezien de kans bestaat dat ik over een jaar/paar jaar weer moet aanpassen of vernieuwen.)

Dus ik wil maar zeggen dat een nieuw zadel of ander zadel niet heel duur hoeft te zijn.
Ik heb "mijn" zadelmaker opdracht gegeven om met zadels te komen tot +/- €500,= en ik had daarbij keuze uit 8 stuks!!)