@ Marlies: ik vind het 2e filmpje al wat beter dan het eerste, maar idd ga ik met mijn voorgangers mee, het mag stúkken actiever. Nu sloft ze door de bak heen en dat is lekker makkelijk, ze zal er zelf niet veel moeite voor hoeven doen.
Mijn merrie is ook een soort van giftig op de zweep, maar ik heb van mijn instructeur wel een goede tip gekregen, misschien kun je er wat mee. Ik rij haar tegenwoordig met een springzweepje. Die is heel kort, en ik kan er wel een "let op, we zijn bezig" tikje meegeven op haar schouder als ze dreigt in te kakken. Een veegje is vaak al genoeg. Maar idd. het is lastig als een paard bang of pissig wordt van de zweep, die van mij kan er ook erg van over de pis raken (zelfs als iemand anders in de bak een zweepje gebruikt). Sporen vind ik ook nog niet zo'n goed idee. Ik ben zelf ook nog niet heel ervaren, reed in den beginne ook al snel met sporen maar heb ze sinds een maand of 3 weer in de kast gegooid, omdat ik geleerd heb dat je een paard prima kunt activeren zonder allerlei hulpmiddelen als sporen. Het heeft idd alles te maken met overgangen en schakelen. Stilstaan, wegdraven, netjes wachten, weer weg; daar wordt mijn merrie heé'l actief van. Als we met die oefeningen aan de gang gaan, heb ik haar binnen 2 minuten heel voorwaarts en alert. Ze wordt zelfs soms wat heet. Dan hoef je echt bijna niets te doen om haar actief te krijgen.
Verder zou ik uberhaupt niet met hulpteugels en allerlei andere dingen aan de slag gaan. Leer je paard eerst goed ontspannen zodat zij haar rug en buikspieren gaat gebruiken (dat kun je ook zien aan de plekken waar ze gaat zweten). Als ze goed ontspannen is kun je haar gaan activeren, en ontspannen betekent niet per definitie in de krul. Neem les, iemand die je goed kan helpen in die ontspanning, want als je dat bereikt wordt je paard vanzelf nageeflijk.
Succes met Nobles ! Jullie komen er wel !
Marls
Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-11 13:19
Roos111 schreef:
Ik erger me een beetje dat je steeds op het verkeerde been lichtrijd, dat belemmerd haar beweging ook. Ga op het buitenste been omhoog is uit het zadel staan. succes !
Ik weet wel hoe het moet, maar ben het helemaal vergeten! Zal er volgende keer zeker aan denken.
@ PinkyPie: Bedankt voor de tip, ik ga eerst nog proberen om haar actiever te laten lopen met mn been er goed aan en veel overgangen rijden. Misschien kan ik daarna proberen te beginnen met een zweepje, maar dat moet de eigenaar wel goed vinden. Hulpteugels begin ik sws niet mee want dat vind de eigenaar vast ook niet goed, en het valt ook wel anders op te lossen. Maar iig bedankt!
koko163
Geplaatst: 29-12-11 16:17
MerelxG_R schreef:
En veel schakelen, (schijn)overgangen rijden, tempowisselingen. Been eraan en geen reactie = tik met je zweep. Succes.
Edit: Zie je dat je niet met zweep kun rijden, waarom niet?
1 compliment moet ik maken: je bent een vriendelijke ruiter. Wel viel het mij op (iig op het tweede filmpje) dat je je binnenhand er meer "aan" hebt dan je buitenhand. Buiging vraag je op je been en vervolgens moet je de buitenkant zo begrenzen dat hij niet (teveel) over de schouder wegloopt. Dat hij in een "houdinkje" loopt is duidelijk doordat je vrijwel geen aanleuning hebt. Dat ziet er netjes uit maar je hebt er in feite niets aan. Dus maak hem maar eens wakker, bijvoorbeeld eens een flinke gallopade en daarna wat tempowisselingen. Rijd wat meer afwisseling in de figuren van de ene op de andere hand (slangevoltes, 8-tjes).
@ Babootje: Bedankt Ja idd ik heb mn binnenhand er mee aan heb vind dat nog erg lastig want heb meestal altijd goed contact met me binnenhand en minder contact met het buitenhand maar het moet andersom, maar ik heb privéles dus ik word daar goed mee geholpen.
Wow die gaat langzaam zeg voor zo'n paard! Maar je ziet wel heel wat verbetering, maar dat kan nog meer! Maar ik moet zeggen dat je heel vriendelijk rijdt , ik denk dat dat wel goed komt! Alvast succes de komende tijd!
Is er een specifieke reden dat je veel al op het verkeerde been rijdt? Probeer je ook op dat soort dingen te blijven concentreren.
Voor de rest zou ik veel overgangen en tempowisselingen rijden om haar meer aan het been te krijgen. Daarnaast zou ik mij minder bezig houden met de voorkant en eerst de motor eens activeren. Nageeflijkheid begint aan de achterkant...
Ik ben gister ook weer bij Nobles geweest en hebben we weer gereden en heb ook weer 2 filmpjes ik denk dat ik vanavond nog wel even een nieuw topic ervan maak