Lagune... Tussen hoop en herinnering groeit nu geluk.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:58

Wat mag lagune blij zijn met een baasje zoals jij. Echt petje af je ben een voorbeeld voor menig paardeneigenaar.

En ik zal vanavond ook op de link klikken hopen dat je de rekening wint.

Succes met het herstel van je paardje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:04

Pinda_Dipje schreef:
@netje: lees mijn andere topic eens daar vind je alle antwoorden. Probleem van de reguliere behandelmethode is juist dat men iedereen er zo van doordringt dat een pees rust behoeft... Ik doe juist het tegenovergestelde (en al verschillende malen met groot succes). ;) en bij dit paard heb ik daar nog meer redenen voor; immers behoeft zowel IR als artrose beweging.. Een pees is deze staat is pijnloos, terwijl artrose een heftigere pijn geeft. Kortom de artrose heeft prioriteit, daarbij is het met de IR- essentieel om veel te bewegen om zijn gewicht stabiel te houden (meer gewicht = immers extra belasting op zijn benen).

Remedie volgens de reguliere geneeskunde: 5 minuten stappen p/d, verder boxrust tot aan juli. Ortopedisch beslag. Right.. Lekker paardwaardig.
Ons plan tot aan februari: 2x daags een halfuur tot een uur stappen, op harde ondergrond rechtuit, soms korte stukken in draf. Voeding beperkt zich tot 3x daags kuilgras in een slowfeeder; 3x handje muesli, 5gr magnesium, lijnzaad, peescompositum en easy mover. De glucosamine wordt binnenkort geschrapt.
We proberen nu eerst zonder ijzers, terug naar een natuurlijke hoefvorm. Tot nu toe gaat dit verbazingwekkend goed... 2x per week komt de smid hem controleren en bijwerken.

Na februari gaat hij 2x daags mee naast de fiets met langere periodes in draf. In medio maart gaat hij voor het eerst mee als handpaard naast mijn andere dier; mee door de bossen, langs de weg op verhard pad of schelpenzand. Als hij aangeeft het te kunnen mag hij rustig mee galopperen en anders beperken we het ook hier weer tot tempowisselingen in stap en draf.

In april mag hij dan op de scan en hopen we op groen licht om hem in de groep buiten te zetten.

Ik denk dat ik heel eerlijk ben naar Lagune en mezelf toe, ik denk dat mensen vooral moeten wennen aan het idee dat er meer wegen zijn die naar rome leiden ;)

Helemaal mee eens hoor! Rust roest is een oud, maar o zo waar spreekwoord.

Paint_Lover

Re: Lagune... Tussen hoop en herinnering groeit nu geluk.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:06

Wow, petje af voor je TS! Volgens mij zijn er niet veel mensen die dit je na zouden doen! Als je de link plaats krijg je van mij ook een like!

Blijf dit topic volgen want ben erg benieuwd hoe het verder zal gaan maar weet wel dat Lagune in zijn hoefjes mag klappen met jouw als baasje!

hverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:03

Wat mooi geschreven! En wat super dat je dit doet voor je oude paardje!

Ik blijf dit ook even volgen..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:05

Sorry lieve mensen ik ben nog niet toegekomen aan de FB link, daar mijn internet er thuis al enkele dagen uit ligt.

4 Januari 2012
Vandaag helaas een rustige dag voor ons... Het hoosde en waaide zo ontzettend erg dat er niets anders opzat dan beiden heren weer opnieuw 'a day off' te geven in het paddock. Tot groot vermaak van beiden toen ze het vrouwtje elke keer glibberend en glijdend de mest moest kruien over stalen platen omhoog. Beiden kunnen op commando lachen, maar ook nu stonden ze in koor te flemen toen ik uiteindelijk echt languit ging. Great! :')
helaas eenmaal op stal wel twee verzopen katjes... Drooggewreven met handdoeken en toch maar zo op stal gezet. Lagune heeft helaas nog steeds geen regendeken met hals ;( en met dit weer is dat toch wel erg lastig ivm zijn artrose. Deze maand ben ik even door mijn spaarpot heen, dus ik hoop er volgende maand alsnog 1 voor hem te kunnen kopen.

5 Januari 2012
Schoonouders op visite en dat duurt altijd zooooooooo lang. De uren tikken dat echt langzaam voorbij, en ik zie de tijd die ik aan beiden kereltjes kan besteden steeds krapper worden. Om 21:15 kon ik dan eindelijk in de auto springen, wederom een gigantische plensbui op ons hoofd. Mijn stalgenootje had gelukkig mijn voederdienst al overgenomen, en dat scheelt me toch altijd minstens een kwartiertje. Paardjes in het paddock, Lagune's been alleen ingesmeerd met coolgel, en het voor vandaag verder gelaten voor wat het was... Verbazingwekkend genoeg is het trauma nog verder 'in' de kogel gezakt, en is het binnen een dag tijd kwa oppervlakte bijna 4cm (!!) verdwenen. In principe is op dit moment alleen de kogel zelf nog dik, ik heb echt een vreugde dansje staan doen. Ik heb momenteel echt het gevoel dat alle inzet zijn vruchten af begint te werpen, en twijfel er momenteel niet echt meer aan of ik hier wel goed aan heb gedaan.... Het is gewoon goed, ik denk dat er misschien zelfs een reële kans is dat ik Lagune weer helemaal beter krijg.... :(:)

Ik maakte me eerst zo zorgen om het feit dat ik met de storm ze haast geen beweging kan geven, maar misschien is wat meer rust (alsin meer op stal) afgewisseld met een paar dagen flink wandelen, juist wel goed met zijn pees. Hij maakt zo ontzettend veel progressie....

6 Januari 2012
Vanmorgen kwam mijn moeder mijn zoontje ophalen en bracht als verrassing nog een extra outdoordeken van weatherbeta mee voor Lagune. Dit deken (helaas wéér geen hals) is gesponsord door mijn oude stalgenootje met wie ik tot 2007 op stal heb gestaan. Het is zo goed als nieuw, slechts een paar keer op een paard gelegen en geheel gestoomd... We mochten het hebben voor noppes, zo ontzettend lief! We zijn je erg dankbaar Claudia! Nu kan ik Lagune's natte regenpak voortaan in ieder geval afhalen en verwisselen met een droge, ideaal!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:15

Ik vind het ontzettend knap wat je voor je oude paard over hebt! Dit heet nou echt een paardenmens ipv een mens met paarden. Ook vind ik de manier waarop je alles aanpakt echt geweldig, ook ik zou hetzelfde behandelplan en taktiek gebruiken als jij.
Veel succes nog en ik blijf je vooruitgang volgen in dit topic.
Ik doe niet mee met de facebook hype dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. :)

Kan je misschien geen losse hals kopen voor je deken? of hebben ze die niet in outdoor materiaal? (ik werk zelf niet met winterdekens dus geen flauw idee van)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:16

Wat super dat je dit doet, leuk om je voorderingen te volgen :)

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:35

TIP zoek ergens een goekoppe losse hals, bijv. koopjes hoek van de divoza o.i.d. Vraag iemand die kan naaien om op een deken ringetjes te naaien en je kan hem er zo op bevestigen.
Veel goedkoper, als een deken met hals kopen!

Verder echt super dat je dit doet, en leuk dat ie echt vooruit gaat!

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:42

Jeetje, wat een verhaal!
Mijn respect hoor!!
Ik hoop dat alles goed komt met je knappe (ex)paardje.
Zal het topic zeker blijven volgen!!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:22

Poging nummer 7 om een update te plaatsen... Elke keer word ik door bokt automatisch uitgelogd.... Even in verkorte variant 8)7

6 Januari 2012
S'avonds direct Lagune's nieuwe deken gepast, het valt ietswat groot maar we mogen absoluut niet klagen. Zeker niet toen het ook nog de ultieme "Lagune-test" doorstond in het paddock (en dat gaat er eerlijkheidshalve altijd wild aan toe :)) )
Helaas gebeurde er iets vreselijks toen ik Lagune uit het paddock wilde halen, zijn normaal altijd brave pony-vriend Moreno besloot in volle galop achter Lagune aan te gaan toen ik bezig was met het sluiten van de poort. Binnen no-time rende hij richting de 80km weg, oh mijn god..... was het enige dat ik nog kon denken. Het ging allemaal zo snel, en ik was zo verbaasd over Moreno's plotseling gedragsverandering dat ik compleet misgreep in een poging hem bij zijn halster te grijpen. Tot overmaat van ramp galloppeerde Lagune ook aan en voelde ik het halstertouw door mijn vingers snijden, Lagune gooide zijn hoofd voor Moreno en blokkeerde zijn pad. Ongelofelijk... (Lagune is altijd al een paard geweest dat heel erg met zijn geleider/ruiter meedenkt, maar deze hele situatie doordrong me nogmaals van het feit dat ik echt het genoegen heb van een super intelligent paard)...
Toch dacht Moreno anders over de situatie en gallopeerde met 180graden de andere kant op richting stal waar ik hem eindelijk kon grijpen, Lagune liep voor ons uit daar 'stal' voor hem al voldoende is om te weten waar hij naartoe moet. Moreno liep schuin achter mij en zetten precies in het smalste gedeelte van het gangpad zijn versnelling in de 5. Ik werd genadeloos geplet tussen paard & betonnenmuur, en terwijl hij Lagune voorbij ging mocht hij precies een klap tegen het getraumatiseerde been incasseren *argh*

7 Januari 2012
Heel onrustig geslapen vannacht, die klap tegen zijn been zat me niet lekker en ik was erg bang dat dit de spreekwoordelijke druppel zou zijn.
Manlief besloot met me mee te gaan naar stal om te kunnen helpen waar nodig, en tevens de stallen voor mij uit te mesten (op zaterdag scheppen we ze altijd helemaal leeg) zodat ik wat meer rust krijg.
Voorzichtig gluurde we over de boxrand, Lagune stond werkelijk op 3 benen (zere been ontlastend) en de zwelling was behoorlijk.... We hebben zijn been gemasseerd en van knie tot hoef gebandageerd met diepgevroren coolpacks... Mijn man besloot Lagune alvast uitgebreid te borstelen en eens nader kennis te maken <3 :
Afbeelding

Na 45 minuten alles eraf gehaald, zwelling was al zichtbaar minder maar dessalniettemin weigerde Lagune zijn been volledig te belasten. Ondertussen uiteraard de stallen gemest, met dit unieke plaatje tot gevolg :D ;
Afbeelding

Tijdens de wandeling moest Lagune uiteraard nog even bewijzen dat vrouwtje vooral niet moet denken iets over hem te vertellen te hebben... "Kijk baas grasspriet! Daar!" :=
Afbeelding

Als laatste natuurlijk even zijn lieve hoofdje:
Afbeelding

En eindelijk een redelijk duidelijke foto van de toestand in zijn achterbeen:
Afbeelding

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:48

Auw, dat ziet er flink gezwollen uit! Ik hoop dat hij hier snel van geneest en dat het allemaal mee blijkt te vallen. Waarom doet Moreno dat nou?!
Verder ziet Goen er helemaal happy uit, wat ook bijzonder belangrijk is. Hoe was hij na het stappen?
Echt bijzonder dat hij zo intelligent is dat hij de pas afsnijdt om te voorkomen dat een paard de weg op rent. _/-\o_

Overigens is het vreemd bij jou en enkele anderen dat mijn internet thuis vast loopt als ik of dit topic open of jouw profiel... apart...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:51

8 Januari 2012
Zondagochtend zijn we zelf na een avondje stappen met vrienden pas om half 9 thuis gekomen. Gutjes wat was ik blij dat mijn stalgenoot bereid was mijn voederdienst over te nemen... :') Om 12 uur toch maar mijn bed uitgesprint omdat ik te graag wilde weten hoe het met Lagune ging.

Het been had nog steeds een flinke zwelling, ongeveer gelijk met de zwelling toen hij bij mij op stal arriveerde 24 december j.l. Maar was overduidelijk al weer aan het slinken.
Ik besloot Lagune vandaag maar eens een dagje alleen in het paddock te zetten, waar hij erg stond te genieten van het zonnetje... Met een half slaperig hoofdje heeft hij 2 uur lang in het zonnetje staan staren naar zijn prachtige Buuf.
Ondertussen Moreno gezadeld voor een kort buitenritje, en ik heb Lagune nog nooit zó jaloers zien kijken 'Wááát?! Ga je op hem rijden? En ik dan?" :') gepaard met het nodige gehinnik.

Maandag 9 Januari 2012 t/m Woensdag 11 Januari 2012
Weinig bijzonderheden, Lagune belast zijn been weer volledig en ik smeer me 2x daags rot met coolgel, iets waar hij erg van geniet daar het overduidelijk druk verlichtend werkt.
We hebben niet zozeer het idee dat hij pijn heeft aan de pees, maar wel dat de vochtophoping erin ontzettend veel druk op zijn huid geeft... Door de massages probeer ik de vochtafdrijving te stimuleren en dat lijkt gelukkig te werken.

Sinds gisteravond is mijn laatste beetje Leovet coolgel op... Na een oproepje op facebook, kwam mijn moeder met een geopende fles 'Cole's liniment' aanzetten... Heb het even uitgeprobeerd op mijn eigen hand maar het lijkt helaas lang niet zo effectief als de coolgel van leovet. Het duurt helaas nog 9 dagen voordat ik weer mijn salaris heb, dus het duurt nog even voordat ik opnieuw een voorraadje in kan slaan :n Tot die tijd hoop ik met dit flesje aardig uit de voeten te komen!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 14:01

@Agossie: En dan te bedenken dat het been hier al dunner is (ondanks de extra klap) dan toen Lagune bij mij op stal kwam. Dit paard is echt bikkelhard voor zichzelf en vertikt het echt om op te geven; Het liefst zou hij gezadeld en wel over het asfalt gaan. Ondanks dat hij nu niet zoveel kan merk ik dat hij het ontzettend naar zijn zin heeft, en echt geniet van alle poetsbeurten, wandelingetjes en extra zorgen.
Ik probeer eind deze maand een keer contact te zoeken met Sander Blaauw van DAP bodegraven om te zien of hij Lagune misschien eenmalig tegen gereduceerd tarief wil scannen. Gewoon om eens te ontdekken hoe het er nu 2 maanden na de laatste scan bij de vorige eigenaren, bij staat. Zorgt er immers toch voor dat ik zelf ook gerichter kan behandelen.

Afgelopen zondag is er nog een Tombola gehouden op de manege waar Lagune gewerkt heeft, het opgehaalde bedrag weet ik nog niet... Maar ik vond alleen het initiatief al super leuk!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:23

jeetje ik heb je hele dagboek gelezen en een dikke pluim voor jou!! +:)+
ik blijf je volgen..en duimen dat alles goed komt!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:57

wow, wat een verhaal.

ik wacht ook op de link van FB :D

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:29

Heb net heel je verhaal gelezen, super goed wat je voor je paardje over hebt! :)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:22

Hoe gaat het nu met Lagune??

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:24

Ja, ik ben ook benieuwd!!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:41

Hier ook nog eentje dat op een update zit te wachten :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 11:53

Update heeft even op zich laten wachten in verband met enkele grote problemen thuis, maar hier zijn we weer :D

De Cole's liniment coolgel werkte dus voor geen meter, en alleen de diepgevroren coolpacks zijn onvoldoende om echt een diepte-cooling van de pees te laten plaatsvinden. Ik heb Lagune vooral veel gepoetst en geknuffeld, hem dagelijks voorzien van een dik strobed (ivm de extreme kou de afgelopen paar dagen), en toch maar het extra onderdeken opgedaan met het risico dat we in de problemen komen als er nog meer vorst komt ;( Hij heeft het vooral afgelopen week erg te voorduren gehad met die kou. Pees stond vol vocht, en zondag 15 januari was het zelfs zo erg dat ik er echt geen heil meer in zag...

Pees werd weer gevoelig (niet pijnlijk), en ik merkte dat Lagune zijn been steeds vaker ging ontlasten (veel op rust staan, de druk verdelen over zijn voeten) en hij was verschrikkelijk chagerijnig op stal. Ik heb die avond mijn moeder opgebeld en gezegd; Mam, als hij dinsdag niet is opgeknapt laat ik hem woensdag inslapen.... Huilend heb ik naast Lagune in het stro gezeten en boos heb ik tegen een staldeur aangeschopt. Het idee mijn allerbeste vriend te moeten laten gaan frustreerde me mateloos en maakte me intens verdrietig, maar ik had het aan hem beloofd.... En aan mezelf.... Als de situatie niet meer paardwaardig leek op korte termijn, dan zou ik hem in laten slapen.
S'avonds alles opgezocht en een keuze gemaakt hoe het zou gebeuren, dierenarts alvast ingelicht en informatie navraag gedaan bij crematoria (ik wil namelijk niet dat Lagune voor menselijke consumptie danwel door een molen wordt gedraaid, dat heeft mijn grote leermeester niet verdiend....).

Maandag ging nog steeds rot, en er bewust voor gekozen om zowel koelte als warmte-compressen te gebruiken; Eerst een diepte-cooling, stappen & dan verwarmde coolpacks erop, & stappen.... afsluiten met een diepte-cooling met massage. Dit alles met als doel de doorbloeding extra te bevorderen.
Dinsdag stond er een redelijk opgewekt paard in stal, was weer een stuk aanhankelijker... Stukje gestapt aan de hand en even laten rollen in het paddock.
En toen de befaamde woensdag, s'morgens vroeg langs Lagune gereden... Last chance; Been geslonken, opgewekt paard, alles afgebeld. _/-\o_ :):) :))
S'avonds weer naar stal en het been was zelfs keurig ingedroogd en voelde van nature koud aan. Het enige wat ons nu nog restte was een plaatselijke vochtophoping van 5 bij 4 cm net boven de kogel, en daarin een dikke verharde knobbel van 2 bij 2 cm.

Aan de hand hiervan hebben we besloten dat Lagune a.s. dinsdag 24 januari tóch gescand wordt op stal, om te zien wat die verharde knobbel nu precies is.... Ik hoop zo erg op een meevaller....

Deze week heb ik rubber matten ingeslagen, 36 meter in totaal... Om de stal van Lagune volledig te kunnen isoleren. Nadeel is alleen dat we alles nog op maat moeten snijden. :=
Aanstaande zaterdag stappen we over op vlas, zodat ik hopelijk wat minder werk krijg aan de dagelijks uitmesten van 2 boxen en me meer kan concentreren op de revalidatie van Lagune.

Ook nog wel leuk om te vertellen: Ik heb zo'n 8 dagen geleden Lagune voor het eerst meegenomen als handpaard naast Moreno. We zijn dus druk aan het oefenen in de bak om een beetje handigheid te verkrijgen, terwijl ik op Moreno zit geeft mijn moeder Lagune aan (gewoon aan een halster + touw) Lagune is niet echt amused bij het idee om als 'Oude Heer' een veel jonger paard als Moreno te volgen, maar vond het toch wel erg gezellig omdat hij op deze manier veel meer efficiente kilometers kan maken.
Ik hoop ze in maart zover te hebben dat we veilig naast elkaar de weg over kunnen, en dat Lagune Moreno accepteert als leiderspaard, en beiden paarden alle stemcommando's beheersen. Dan kunnen we dagelijks langs de weg of Oude maas een ritje maken, en aan het eind van de zomer bijvoorbeeld in de weekenden naar de Veluwe om daar echt leuke kilometers te maken. Een welkome afwisseling voor Lagune, maar zeker ook voor mezelf....

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:04

Gisteravond stonden beiden heren in het paddock, toen ik de poort opende om Moreno vast te klikken besloot Lagune direct maar mee te lopen los. Wat mij deed besluiten ze gewoon iets nieuws aan te leren, ze mogen voortaan zichzelf op stal zetten :D Beiden paarden stil gezet, Lagune voorop en er een commando aan verbonden.... En jawel na 5 minuten oefenen gingen ze dan, Lagune voorop, Moreno er achteraan en rustig wandelend de stal in. Met wat instructies van mij als "negeer" (voedsel) "Move on" (om ze door te laten lopen) en "Let op" (voor het afstapje) vonden ze heel gemakkelijk hun weg. Lagune ging keurig zijn box in, alleen Moreno besloot ook in de box van Lagune te gaan staan.... Waarom ik boxhuur betaal voor 2 boxen is mij dan ook een raadsel..... :')

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:10

Fijn om te lezen dat hij weer uit zijn dipje gekomen is.. Hopelijk mag de scan ook een keer goed nieuws brengen..
Ik duim alvast :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:21

Wat ontzettend leuk dat ze het zo kunnen vinden met elkaar! En gelukkig is Lagune weer opgeknapt!!! Poeh, ik was even bang voor slecht nieuws, maar zag de :D en begon weer hoop te krijgen. Gelukkig!!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:29

Wat een doorzettingsvermogen van jullie beide!! Zet hem op, en geloof in jezelf

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:36

ik heb zo veel respect voor jou!!!!!
slim paardje hoor!!