Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pinda_Dipje schreef:@netje: lees mijn andere topic eens daar vind je alle antwoorden. Probleem van de reguliere behandelmethode is juist dat men iedereen er zo van doordringt dat een pees rust behoeft... Ik doe juist het tegenovergestelde (en al verschillende malen met groot succes).en bij dit paard heb ik daar nog meer redenen voor; immers behoeft zowel IR als artrose beweging.. Een pees is deze staat is pijnloos, terwijl artrose een heftigere pijn geeft. Kortom de artrose heeft prioriteit, daarbij is het met de IR- essentieel om veel te bewegen om zijn gewicht stabiel te houden (meer gewicht = immers extra belasting op zijn benen).
Remedie volgens de reguliere geneeskunde: 5 minuten stappen p/d, verder boxrust tot aan juli. Ortopedisch beslag. Right.. Lekker paardwaardig.
Ons plan tot aan februari: 2x daags een halfuur tot een uur stappen, op harde ondergrond rechtuit, soms korte stukken in draf. Voeding beperkt zich tot 3x daags kuilgras in een slowfeeder; 3x handje muesli, 5gr magnesium, lijnzaad, peescompositum en easy mover. De glucosamine wordt binnenkort geschrapt.
We proberen nu eerst zonder ijzers, terug naar een natuurlijke hoefvorm. Tot nu toe gaat dit verbazingwekkend goed... 2x per week komt de smid hem controleren en bijwerken.
Na februari gaat hij 2x daags mee naast de fiets met langere periodes in draf. In medio maart gaat hij voor het eerst mee als handpaard naast mijn andere dier; mee door de bossen, langs de weg op verhard pad of schelpenzand. Als hij aangeeft het te kunnen mag hij rustig mee galopperen en anders beperken we het ook hier weer tot tempowisselingen in stap en draf.
In april mag hij dan op de scan en hopen we op groen licht om hem in de groep buiten te zetten.
Ik denk dat ik heel eerlijk ben naar Lagune en mezelf toe, ik denk dat mensen vooral moeten wennen aan het idee dat er meer wegen zijn die naar rome leiden