Reina weer op Bokt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Re: Reina weer op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:43

Jongens al die goede raad is toch wel nutteloos,
deze dame denkt toch alles al te weten en heel veel plezier te hebben met dr pony.
En aan de optoming is al helemaal niets verkeerd want de pony heeft zn mond open en lacht toch?

Ik ben heel benieuwd watvoor blessure je pony heeft gehad.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:44

Wat jammer, je zegt dat ze altijd haar mond zo doet, maar op deze foto(met ander hoofdstel dat te klein zou zijn? En dubbegebroken bit) lijkt mij gewoon te zitten? http://www.mijnalbum.nl/Foto-WIZWGP37.jpg

Afijn, als jij je paard zo wilt rijden is dat jouw keuze, maar ik denk dat je het beste wilt voor je paardje en dat heb je nu niet..

Edit: ik denk dat het om haarzelf gaat, er staat iets over een blessure aan haar arm?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:46

Hmm blesure al weet niemand waar en dan zo in de krul getrokken worden door en elastiek en een hele strenge hand, wat super gaaaf dat je dit voor die pony doet!
Als ze zo sterk is buiten begin dan met op de wei rijden.
Waar de blesure zit weet ik niet maar ga zelf maar eens drie kwartier metje hoofd naar de grond gebogen lopen, dat is zoooo leuk! En krijg je echt geen nekklachten van, super dus toch?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:47

Dit bit zit indrdaad gewoon goed op de foto laraxx, jammer dat die pessoa er nu in zit als het ook zo kan
Maargoed zie nog steeds een zeer triest kijkend paardje

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:53

echt arme arme pony :o

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:00

Wat een gezellig topic weer.
Dat bit, oke dat hoeft naar mijns inziens ook niet. en niet omdat het zielig is, maar ik heb meer het idee dat je pony het helemaal niet nodig heeft. Daarnaast ben ik niet zo een fan van die pessoa bitten, dan zou ik liever een pelhambit nemen.

Maar kan iemand mij uitleggen wat er nou zo ontzettend slecht is aan dat elastiek?? Hoe kan een paard dat met een lichte druk (Elastiek is elastiek dus je zet je paard er niet mee vast) naar beneden loopt nu allerlei rugblessures oplopen?? Om eerlijk te zeggen zie ik een pony liever zo lopen, dan lekker hoog met zn rug eruit. En ik kan me voorstellen dat dit soort ponies, die van nature een beetje een weggedrukte rug hebben niet al te makkelijk naar beneden te rijden zijn en er alleen maar baat bij hebben om 'verpicht' hun rug te bollen. Maar leg uit, ik ben benieuwd..

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:04

Ik denk dat ze na 3 pagina's wel weet wat de bedoeling is mensen. ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:05

Daydream27 schreef:
Wat een gezellig topic weer.
Dat bit, oke dat hoeft naar mijns inziens ook niet. en niet omdat het zielig is, maar ik heb meer het idee dat je pony het helemaal niet nodig heeft. Daarnaast ben ik niet zo een fan van die pessoa bitten, dan zou ik liever een pelhambit nemen.

Maar kan iemand mij uitleggen wat er nou zo ontzettend slecht is aan dat elastiek?? Hoe kan een paard dat met een lichte druk (Elastiek is elastiek dus je zet je paard er niet mee vast) naar beneden loopt nu allerlei rugblessures oplopen?? Om eerlijk te zeggen zie ik een pony liever zo lopen, dan lekker hoog met zn rug eruit. En ik kan me voorstellen dat dit soort ponies, die van nature een beetje een weggedrukte rug hebben niet al te makkelijk naar beneden te rijden zijn en er alleen maar baat bij hebben om 'verpicht' hun rug te bollen. Maar leg uit, ik ben benieuwd..

Alle bijzet teugels zijn slecht als ze fout worden gebruikt . Ik snap zoiezo niet waarom je hem liever zo ziet lopen?? Er is overduidelijk geen ontspanning echte ontspanning . Dan toch echt liever dat koppie omhoog . Hij zit zoiezo te strak voor een buitenrit vind ik en een elastiek is ook nog eens totaal niet nuttig voor een buitenrit . Als je paard sterk is zijn er genoeg andere manieren om dat op te lossen . Zwak om dan meteen naar een hulpteugel te grijpen die daar helemaal voor gemaakt is.

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:10

Ok, hij wordt dus fout gebruikt, maar hoe moet je m dan gebruiken? Ik gebruik nooit hulpteugels, dus weet niet goed hoe ze gebruikt moeten worden, naar mijn idee ziet het er op deze foto's niet echt slecht uit.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is als jij schrijft, 'hij probeert naar mijn idee door het elastiek heen te drukken. Dan toch echt leiver koppie omhoog'. Ok, dus hoe laat jij een paard nageven dan? Er moet altijd een weerstandbiedende hand zijn waar een paard naar beneden op afkauwt. Dus als een paard even tegen deze weerstandbiedende hand (of in dit geval elastiek) in komt, geef jij direct op en kies je voor een paard dat met zn koppie in de lucht loopt???

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:13

Nagefelijkheid komt uit ontspanning.
Ik zie alleen maar een gespanne nek

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:15

Daydream27 schreef:
Ok, hij wordt dus fout gebruikt, maar hoe moet je m dan gebruiken? Ik gebruik nooit hulpteugels, dus weet niet goed hoe ze gebruikt moeten worden, naar mijn idee ziet het er op deze foto's niet echt slecht uit.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is als jij schrijft, 'hij probeert naar mijn idee door het elastiek heen te drukken. Dan toch echt leiver koppie omhoog'. Ok, dus hoe laat jij een paard nageven dan? Er moet altijd een weerstandbiedende hand zijn waar een paard naar beneden op afkauwt. Dus als een paard even tegen deze weerstandbiedende hand (of in dit geval elastiek) in komt, geef jij direct op en kies je voor een paard dat met zn koppie in de lucht loopt???

haha dat stukje dat hij door het elastiek heen drukt heb ik er uitgehaald . Ik zat net in een ander topic en daar gebeurde dat , in dit topic niet . Haalde het even door elkaar := .Ik rij bitloos. Als mijn paard tegen mijn hand inkomt laat ik de teugels vallen , dat alle druk weg is , dan gaat ze rond en laag lopen en werk ik haar weer omhoog . Alhoewel dat eigenlijk zelde voorkomt . Ik rij der achterhand er onder en geef haar de tijd om lekker los te komen en te ontspannen en de rest gaat vanzelf . Daar heb ik geen weerstandbiedende hand voor nodig . Een elastiek is alles behalve vriendelijk . Spreek uit ervaring . Heb er op mijn twaalfde mee gereden en mijn paard heeft er een rugblessure aan over gehouden . Hang zelf eens een elastiek van je hoofd naar je buik en probeer dan je hoofd een stukje omhoog te doen . Een elastiek trekt altijd terug dus wedden dat je ontzettende pijn voelt in je nek en rug! ;)

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:22

Maar leg dan eens uit hoe die rugblessure precies is ontstaan, sorry maar ik begrijp het gewoon niet.

Daarnaast vind ik de manier waarop jij je paard laat nageven wel heel bijzonder, je schrijft zelf al dat het eigenlijk zelde voorkomt dat je paard op die manier nageeft. Is het dat wel de goede manier??

Ik rijd met mijn paard Z2 en ik begrijp gewoon niet hoe je een paard dat tegen je hand inkomt weer gaat nageven door alles weg te gooien?? Een paard heeft een zekere druk nodig om zich aan te spannen, om gedragen te zijn. Alles moet wel op een ontspannen manier, maar heb jij ooit wel eens een atleet, in welke sport dan ook enkel en alleen maar zien ontspannen?

Daarnaast hoort het elastiek niet constant te trekken. Op de foto's kan je zien dat hij soms loshangt, dit is het doel. Het elastiek moet enkel werken als het paard met zn hoofd er tegen in komt en dus niet constant. Zoals jij het elastiek beschrijft, beschrijf je enkel de foute manier van gebruik. Ik ben juist op zoek naar de goede manier van gebruik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:24

ik schrik ook van de optoming... op elke foto zie je dat je zo aan het bit zit dat de hefboomwerking optreed. Daarnaast staat je elastiek ook veel te strak. Het elastiek heeft al een slechte release, maar op deze manier werkt hij echt continu in. En dan begrijp je niet dat je paard met de mond open loopt? Daarnaast loopt je paard ook niet correct van achter naar voren. Gevolg is dat je paard alleen maar snel slijt, en dat wil jij vast ook niet? Je bent gek op je paardje, dan wil je toch dat die zo lang mogelijk fijn te rijden is?

Meid, probeer eens goed les te nemen, en alles rijtechnisch op te lossen. Ga dan vooral werken aan je eigen teugelvoering, want door continu in te werken, daar wordt je paard alleen maar hard in de mond van en komt je paard dus alleen maar meer tegen de hand. Daar los je niets mee op, sterker nog, je maakt het alleen maar erger. En een scherp bit is al helemaal not done. Kortom, neem GOED les van een instructrice en ga rijtechnisch aan de gang. Dan kan je ook veel meer genieten van je paard.

Nog even een aanvulling. Een pessoabit hoort zo in de mond te staan dat als er sprake is van een correcte aanleuning de scharen neutraal staan. Bij een correcte aanleuning buigen te scharen dus niet naar achter en komt er geen druk achter de oren. Je maakt alleen van deze inwerking gebruik als je paard met zijn hoofd omhoog komt. Sommige mensen gebruiken hem ook als het paard soms erg sterk wordt. Daarom zie je het bit vaak in de springsport. Maar zeker voor het tweede gebruiksdoel is een buitengwoon gevoelige ervaren hand nodig! Denk erom dat door de hefboom elke hulp twee keer zo hard doorkomt! En dan hebben we het nog niet eens over de combinatie pessoa+elastiek.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 28-12-11 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:27

Daydream27 schreef:
Maar leg dan eens uit hoe die rugblessure precies is ontstaan, sorry maar ik begrijp het gewoon niet.

Daarnaast vind ik de manier waarop jij je paard laat nageven wel heel bijzonder, je schrijft zelf al dat het eigenlijk zelde voorkomt dat je paard op die manier nageeft. Is het dat wel de goede manier??

Ik rijd met mijn paard Z2 en ik begrijp gewoon niet hoe je een paard dat tegen je hand inkomt weer gaat nageven door alles weg te gooien?? Een paard heeft een zekere druk nodig om zich aan te spannen, om gedragen te zijn. Alles moet wel op een ontspannen manier, maar heb jij ooit wel eens een atleet, in welke sport dan ook enkel en alleen maar zien ontspannen?

Daarnaast hoort het elastiek niet constant te trekken. Op de foto's kan je zien dat hij soms loshangt, dit is het doel. Het elastiek moet enkel werken als het paard met zn hoofd er tegen in komt en dus niet constant. Zoals jij het elastiek beschrijft, beschrijf je enkel de foute manier van gebruik. Ik ben juist op zoek naar de goede manier van gebruik.

Naar mijn idee hangt het elastiek pas los zodra het paard op de foto's met zijn/haar hoofd helemaal naar beneden duikt. Dan pas komt er minder spanning op te staan, en zodra het paard het hoofd dus omhoog wil doen, krijgt hij druk op het elastiek. En omdat het elastiek veel te strak hangt heb je dus die constante druk in zijn nek en hals, waardoor je uiteindelijk blessures kan veroorzaken.
Het elastiek wordt in dit geval dus gebruikt om een 'probleem' ('mijn paard loopt niet mooi met zn hoofd naar beneden') op te lossen wat zij zelf blijkbaar niet kan.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 28-12-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:28

Daydream27 schreef:

Goed lezen , ik zeg dat het zelden voorkomt dat mijn paard tegen mijn hand in komt , niet dat het zelden voorkomt dat ze nageeft. Jij rijd Z2 met bit , mischien zelfs met twee bitten . Ik rij nog altijd bitloos . Daar heb je al een verschil . Als jij je paard naar beneden rijd doormiddel van druk of weet ik veel wat voor oliebol , prima . Maar ik zorg gewoon dat ze actief is in haar achterhand , haar achterhand er netjes onder zit en dat ze zich goed ontspant . That's all . Verder hoef ik niks te doen en loopt ze als een zonnetje! Volgens mij is er op het gebied van elastiek geen goede manier van gebruik . Bij een slofteugel bijvoobeeld kan je er wat druk opgeven en de druk er weer afhalen als je paard braaf is . Bij de elastiek niet . Doordat het elastiek is blijft er altijd druk op het hoofd want een elastiek veert altijd terug . Je pony word in een lage houding getrokken (achter de loodlijn) want dat is de enige plek waar hij geen druk voelt . Des de meer hij met zijn hoofd tussen borst en knieën loopt , des de minder druk hij voelt . En ik neem aan dat je begrijpt dat dat geen goede houding is voor je paard!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:29

Als toevoeging op het elastiek van jehoofd naar de buik: Probeer eens een halterbikini aan, en dan bij de nek eigenlijk zo strak dat je borsten flink worden gelift.
Loop daar eens een uurtje mee rond, met je hoofd gewoon omhoog. AUW.

@TS, een heerlijk diertje heb je daar.. Maar laat haar dan ook heerlijk zijn.
Nu maak je er een afgebonden circuspaardje van met een wereld van droevenis in haar ogen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:30

Slofje schreef:
Als toevoeging op het elastiek van jehoofd naar de buik: Probeer eens een halterbikini aan, en dan bij de nek eigenlijk zo strak dat je borsten flink worden gelift.
Loop daar eens een uurtje mee rond, met je hoofd gewoon omhoog. AUW.

@TS, een heerlijk diertje heb je daar.. Maar laat haar dan ook heerlijk zijn.
Nu maak je er een afgebonden circuspaardje van met een wereld van droevenis in haar ogen.

:') En dan een paar keer de trap op en af rennen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:32

korbakimmy8 schreef:
Maritje1991 schreef:
Wat zal je paard het naar zijn zin hebben, mag die eindelijk naar buiten wordt die opgeknoopt met een elastiek en zo'n een zwaar bit. En een paard doet alles met een reden, misschien eens uitzoeken waarom ze haar mond op doet.

Sorry, kan er niet echt veel leuks over zeggen.

Ik had gevraagt om leuke reacties. Al dat commentaar heb ik al gehad en daar zei ik juist LEUK!
En als je dat niet hebt moet je het maar voor je houden.

Ben het wel eens met de bovenste post en ik vind jou een hele grote mond hebben, want wie ben jij om te oordelen wat anderen schrijven?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:36

Inderdaad wel iets den et die strakke bikini in je nek, dit paard moet ook lopen met een ruiter op ijn rug die hem ook nog eens lekker in de mond hangt. Een buitenritje moet ontspannen zijn, is dat het niet en heb je al deze hulpmiddelen nodig ipv 1 dan ga aub niet de weg op

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:37

TS leuke reacties kun je verwacht bij leuke ontspannen of gekke foto's. Niet bij deze foto's sorry, dan had ze niet geplaatst of haal ze weg uit je album als je ervoor schaamt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:39

korbakimmy8 schreef:
Maritje1991 schreef:
Wat zal je paard het naar zijn zin hebben, mag die eindelijk naar buiten wordt die opgeknoopt met een elastiek en zo'n een zwaar bit. En een paard doet alles met een reden, misschien eens uitzoeken waarom ze haar mond op doet.

Ik had gevraagt om leuke reacties. Al dat commentaar heb ik al gehad en daar zei ik juist LEUK!
En als je dat niet hebt moet je het maar voor je houden.

Ik denk dat je meer van dat soort reacties gaat krijgen. Je opent een topic waar in een ieder wat kwijt kan. De ene reactie zal je aan staan en de andere niet.
Nu krijg je een reactie die je niet aanstaat, iemand die er eerlijk voor durft uit te komen wat die denkt, heb je denk ik meer aan dan iemand die met je mee praat.

Nachtlampje

Zet er dan als extra een potlood in je mond die je strak vastbind met touwtjes en laat iemand er constant tegen aan tikken :') perfect

Daydream27

@ marit
Sorry, niet goed gelezen, vond het ook al zo vreemd.
Ik rijd gewoon met een trens, best grappig dat er meteen weer zo een halve aanval uit de hoek komt als ik schrijf dat ik Z rijd. Ik bedoel t ook helemaal niet aanvallend, ben gewoon benieuwd. Want nog steeds zie ik het probleem van een goedgebruikt elastiek niet. Het enige is dat je het niet te kort moet zetten (zoals jij beschrijft), dan kan het paard gewoon op de loodlijn ontspannen lopen, alleen niet helemaal erboven. Lijkt me prima, toch.

Bij mij op stal rijdt maar één iemand bitloos, dus heb er niet echt veel ervaring mee. Ik zou het ook wel een keer willen proberen, denk dat mn paard het ook wel redelijk op zal pakken, aangezien hij heel makkelijk en zacht is in de aanleuning. Dus misschien moet ik dat maar eens gaan doen in het nieuwe jaar. Maar dan nog heb ik het idee dat je wel enigzins een voorwaartse druk op het bit/neus moet hebben om je paard gedragen wil hebben.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:41

gewoon triest die foto´s _-:(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:42

Maritje1991 schreef:

Helemaal mee eens.

Je broertje heeft minder contact, het bit kantelt niet zo ver als bij jou en daar heeft poown wel haar mond dicht.

Oftewel. Als jij je teugels te strak neemt ontlast zij de druk door haar mond open te doen. Dit is geen kauwen op het bit maar dit is echt omdat het bit kantelt.

Ik stem voor een ander bit.

Wat is eigenlijk de reden dat je er elastieken aanhangt? Als ze er vandoor gaat heb je er helemaal niets aan.. ze zetten zich vast en trekken zich op waardoor je alleen maar meer spieren vastzet. Gaan doet ze toch wel.

Waarom mag ze niet lekker een beetje om zich heen kijken? Als je daar bang voor bent.. moet je er niet op gaan zitten..