Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:49

Hihi, een mega Fjord. Cool! Jammer dat het geen hengst meer is, anders had hij mijn merrie mogen dekken. Zijn jullie dan ook zo ontzettend lang? Op die foto's ziet het er namelijk wel aardig in goede verhouding uit...
Het is wel een mooi beestje om te zien! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:49

TS, echt, fjorden worden geen 167 (je zit er bij deze zo'n twintig centimeter naast zo te zien), een Mexicaanse neusriem hoort niet te zitten zoals jouw paard 'm draagt, en je instructrice zit ook behoorlijk typisch in het wijken, wat overigens een oefening van weinig waarde is als ze wil gymnasticeren dus ook daar wordt je onzin verteld.

Je hebt een leuke pony, waar je terecht trots op bent, maar je vertelt echt een beetje onzin.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:50

TS: Even gewoon just to be sure...

Is de afstamming Holmar x Paulien?
Bij het studbook zie ik een Zolar uit 2003 (= 8 jaar, wat je zelf ook zegt in je topic) staan. Uit Holmar (145 cm ) x Paulien (141 cm).

Ik wilde even nagaan om te kijken of het misschien niet een extreem grote moeder was. Maar ik gok dat je fjordje ergens rond de 147 cm ligt dan (wat ik al schatte).

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:51

Als je nooit kritiek leert aanvaarden kom je NERGENS. Neem dat nu maar eens van me aan :)
Over die 1.67: mijn BWP is 1.70 en daar kan ik niet op zonder stoel ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:51

Ik heb hem zelf niet gemeten. dat deed mn opa.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:51

Nee geconfronteerd worden met je eigen eigenwijze gedrag is nooit leuk, maar JIJ plaatst de foto's op internet. JIJ laat iemand niet al te chique rijden met niet passend tuig en JIJ zet het op haw. Als JIJ dan commentaar krijgt moet je natuurlijk niet je hoofd in het zand steken. Je zet zelf de toon in je topic. Door je eigen reacties word het steeds onvriendelijker. je neemt van niemand iets aan en hebt op alles een weerwoord ookal raakt het kant noch wal. Je hebt een leuk paard, maar das voor mij ook het enige positieve wat ik van je zie en lees...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:52

Sonja schreef:
Mijn vriendin zegt heel droog: "is maar net hoe je meet", wijst naar de draffoto en vervolgt "als je hier vanaf de achterhoef via het gestrekte been richting schoft gaat dan haal je dat wel hoor"
:))

_O-

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:52

Oke. dan reageer je toch niet meer in dit topic. Ik kan tegen kritiek ja, maar ik hou zeker neit van afkraken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:53

Sonja schreef:
TS, echt, fjorden worden geen 167 (je zit er bij deze zo'n twintig centimeter naast zo te zien), een Mexicaanse neusriem hoort niet te zitten zoals jouw paard 'm draagt, en je instructrice zit ook behoorlijk typisch in het wijken, wat overigens een oefening van weinig waarde is als ze wil gymnasticeren dus ook daar wordt je onzin verteld.

Je hebt een leuke pony, waar je terecht trots op bent, maar je vertelt echt een beetje onzin.

precies! wijken is een mooie oefening om hem te laten wijken voor druk zodat je een basis legt om later buigingsoefeningen (SB) te rijden en hem daarmee te gymnastiseren. Ook leer je hem en jezelf (moet je juf ook even aan werken) begrenzen en loslaten (aannemen buiten teugel etc)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:54

_haflinger schreef:
Ik kan tegen kritiek ja, maar ik hou zeker neit van afkraken.

Het is niet afkraken, het zijn tips. Dat iedereen het er zo ongeveer mee eens is met wat er wordt gezegd, kan je dus opvatten als afkraken. Maar iedereen heeft of had het beste met je voor, al is sinds de opmerking over de stokmaat weinig zinnigs meer tegen je te zeggen... Een fjord kan nou eenmaal niet raszuiver 1.67 worden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:55

Bonita_Bon schreef:
Sonja schreef:

precies! wijken is een mooie oefening om hem te laten wijken voor druk zodat je een basis legt om later buigingsoefeningen (SB) te rijden en hem daarmee te gymnastiseren. Ook leer je hem en jezelf (moet je juf ook even aan werken) begrenzen en loslaten (aannemen buiten teugel etc)

Dat doet ze. Alleen is dat neit ze zien op de foto.

Bedankt voor DEZE reactie, hier zal ik wat mee doen :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:55

Ik moet trouwens wel een beetje lachen om je eigen opmerking in een ander topic die ik tegen kwam..

Citaat:
Een mexicaans hoofdstel is speciaal voor springen

Ik zie jullie veel springen in de foto's in de OP.. :+

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:56

Pippaa schreef:
_haflinger schreef:
Ik kan tegen kritiek ja, maar ik hou zeker neit van afkraken.

Het is niet afkraken, het zijn tips. Dat iedereen het er zo ongeveer mee eens is met wat er wordt gezegd, kan je dus opvatten als afkraken. Maar iedereen heeft of had het beste met je voor, al is sinds de opmerking over de stokmaat weinig zinnigs meer tegen je te zeggen... Een fjord kan nou eenmaal niet raszuiver 1.67 worden.

Nogmaals. Ik heb hem neit zelf gemeten. Morgen zal ik dat dan, speciaal voor jullie gaan doen ;)

Pippaa

Re: Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:57

Ik vind het prima hoor, als je denkt dat ie 1.67 is. Verwacht alleen niet te veel respect en vertrouwen van anderen als je dit soort dingen zegt over een fjord.
Mijn avond wordt er niet anders van, of je fjord nu 1.67 is, of 1 meter.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:57

Focussed schreef:
Ik moet trouwens wel een beetje lachen om je eigen opmerking in een ander topic die ik tegen kwam..

Citaat:
Een mexicaans hoofdstel is speciaal voor springen

Ik zie jullie veel springen in de foto's in de OP.. :+

Ja dat is ook waar, het is eigenlijk een 'springhoofdstel'. Maar dat betekend neit dat je hem neit voor andere dingen mag gebruiken. Hij is wel verboden in dressuurwedstrijden, maar zoveer zijn we nog lang niet.

Maar dat gaat toch helemaal neit over Dit topic?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:00

Je mag gewoon met een mexicaanse neusriem starten hoor, ik dacht tot (of t/m ) het M. ;)

Het is dus geen speciale springneusriem. Hij wordt alleen veel vaker gebruikt bij het springen omdat te vurige paarden nog wel eens de mond willen opengooien en toe willen rennen op de sprong, waarbij de ruiter geen controle meer heeft.
Hij is dus niet bedoeld voor paarden die hangen of trekken aan het bit.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 15-12-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:00

Okee ts, fijn dat je wat kalmeerd.
Het is nooit leuk om kritiek te krijgen als je zelf denkt goed bezig te zijn en dan ga je in de verdediging, dat begrijp ik. Maar van zoveel naieviteit tegenover bravoure krijg je felle reacties (ook van mij) sorry dat we niet enthousiast zijn over je foto's maar iedereen is het wel met elkaar eens; springruiters, recreatieruiters, vakmensen, oudere ruiters, jongere meiden... zou er dan niet stiekem een kern van waarheid in kunnen zitten? Meis, je instructrice doet waarschijnlijk super haar best en je bent haar enorm gaan waarderen maar probeer bijvoorbeeld 1 keer per maand bij een echt goede (en dan waarschijnlijk ook wat duurdere) instructeur gaan lessen.. Zodat je van een ander andere tips krijgt. snap je? succes nog verder met je gave pony!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:06

Ts, snap aub dat mensen je proberen te helpen. ik geloof best dat je het beste voorhebt met je pony en vind het een leuk beestje. (En ik ben totaal geen fjordenfan.. kun je nagaan (sorry fjordeneigenaren :o )) en ik zal niet zeuren over je hoofdstel. puur omdat ik geen ervaring heb met mexicaanse neusriemen. maar ik zie wel wat dingen op de foto, dit kan een moment opname zijn of niet. ik zal wat punten zeggen en deze toelichten naar mijn mening en ervaring en zie dit niet als kritiek maar een puntje om op te letten en van te leren(als je daar voor openstaat.
* met longeren ben ik heel erg fan van de foto dat je pony met zijn hoofd zakt en de longeerlijn in een boogje hangt. dit omdat er dan minder druk hangt op het bit en de pony zelf wil zakken! - compliment! ;) *\o/*
dan hoef ik dus de andere longeerfoto's niet toe te lichten
* Ik ben van mening dat jouw instructrice een niet helemaal correcte houding heeft(die heb ik ook niet hoor daar niet van!) en het valt me op dat ze haar tenen naar buiten draait. - aandachtspuntje voor je instructrice! (ik vraag me eerlijk gezegt af, en dat bedoel ik niet aanvallend, of ze ook al haar papieren daarvoor heeft..)
* bij het wijken is naar mijn mening niet correct.. behalve dat de pony niet nageeflijk is, is hij ook niet goed op de achterhand.(dit zie ik ook bij meerdere foto's. hierin ben ik ook van mening dat dat bij een pony of paard die 3 maanden onder het zadel is nieteens gelijk goed beheerst moet zijn!) ook vind ik dat je instructrice niet heel duidelijk is voor de pony door op beide kanten een aparte druk te hebben, dit is weer mijn mening. Toelichting hier van is als volgt: ze heeft de pony in binnen stelling maar je ziet dat de buitenhand naar de buitenkant gezet is. dus de pony krijgt druk van de binnen stelling maar word van de andere kant ook weer naar buiten gevraagd. probeer die binnen stelling in het wijken weg te laten hier wel druk op te houden en met je buitenhand en binnen been de pony opzij te duwen(excuses voor mensen die het niet met mij eens zijn. zo heb ik het geleerd en het werkt.)

Ik hoop dat je mijn post niet als kritiek opvat maar alleen om jou en je pony te helpen! Ik zou gaan voor een andere instructrice. al is het maar om te proberen. wil je dit niet is dat jouw keus en zal je mij er niet over horen verder ik heb er niks over te zeggen maar zou het voor jou en de pony fijn vinden als je hier iets mee zou willen doen. ik zeg niet dat deze instructrice slecht is maar ik denk dat het beter kan en dit in het belang van jou en je pony!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:10

bedankt voor je reactie. Hier kan ik wel wat mee ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:13

Ik heb niet alle 3 de pagina's helemaal gelezen sorry :o

Maar je kunt je longeerlijn beter of door bijde bitringen halen, en dan weer terug aan de longeerlijn vastmaken, of een longeenhulp eraan vast maken.
Krijg nu het idee dat je het bit omprettig door zijn mond trekt, ook omdat het paard ook nog wat naar buiten toe aanleuning zoekt.
Dit is vooral op foto 1 en 2 te zien.

Je neusriem zal al wel heel veel commentaar op geweest zijn, maar hij zit scheef en het rondje waar de bovenkant van de neusriem en de onderkant samen komen zit te laag.

Op foto 8 loopt die niet verkeerd, maar hangt wel te veel op de hand.
Hij moet nog iets meer van achter naar voor gereden worden waardoor die meer in de oprichting komt, of hij moet langer gelaten worden zodat die meer lengte krijgt.

Op foto 10 loopt die veel te kort, hij moet meer voorwaarst, en zal dan ook meer neerwaarts worden, maar hij moet daar dan ook de ruimte voor krijgen.

En op foto 11 moet de ruiter rechtop blijven zitten.
Als je zo scheeft gaat hangen dan "trek" je het paard om, en rijdt je hem niet om.
Ook moet daar het paard veel meer voorwaarts en lengte in de hals krijgen.

Misschien een optie om hem bij te zetten, met touwtje of met dubbele longe te gaan longeren.
Dan leert die lengte te maken in zijn hals ipv zo omhoog te gaan lopen.

Ook moet de ruiter haar armen meer aansluiten aan haar lichaam, en de onderkant van het been mag meer aangesloten blijven.

Succes ermee.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:16

wij hadde de longeerlijn door de eerste ring gedaan en dan aan de buitenste vast gemaakt. is slecht te zien op de foto. We hebben zo'n ander ding, mar die gebruiken we liever niet bij zolar, want dan heb je minder controle

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:17

Zelf ben ik er fan van om een jonge pony, zoals jouw fjord, eerst goed recht te maken, zodat hij op zijn eigen benen leert lopen. Op jouw foto's lijkt het echter net alsof de instructrice veel druk op de teugels zet, daar houd ik zelf niet zo van bij jonge paarden. Je ziet op foto 10 dat hij een beetje naar beneden duikt en dat je instructrice dat probeert op te vangen. Mijn advies daar zou juist zijn: handen weg en vóórwaarts. Het is niet vreemd dat een jonge pony nog niet goed op de achterhand komt en nog moeite heeft met het volgen van je hand, maar het is wel iets waar je naar mijn mening naartoe moet werken. Wat daarbij zou kunnen helpen zijn overgangen rijden zodat het paardje goed aan je been wordt. Een kleine druk en hup, ze moet naar voren gaan. Dan zoekt hij vanzelf je hand op zonder erop te hangen.

In de wijkfoto kun je zien dat Zolar zijn hoofd kantelt, maar vooral dat je instructrice er erg scheef op zit (ik zie ook dat de foto scheef genomen is). Zolar kantelt zijn hoofd omdat ze een ongelijke druk in haar handen heeft. In het wijken hoort het paard met het hoofd recht te blijven. Je ziet op de foto dat Zolar zich onttrekt aan de hulpen van je instructrice. Hij vindt het nog moeilijk en daar is niets vreemds aan, maar het lijkt net alsof ze hem op de verkeerde manier toch opzij wil krijgen. Het is een jong paard en wijken is nog moeilijk, misschien is hij nog niet goed in evenwicht. Zorg ervoor dat je paard, voordat je gaat wijken, goed aan je been is en blijf zelf recht zitten bij het wijken, anders raakt hij uit evenwicht. Vang van voren op wat hij weg wil lopen voor jouw been en hij gaat opzij :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:21

bedankt voor je reactie. Ik heb nog een betere foto van het wijken. (even geen tijd om te uploaden)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:21

_haflinger schreef:
wij hadde de longeerlijn door de eerste ring gedaan en dan aan de buitenste vast gemaakt. is slecht te zien op de foto. We hebben zo'n ander ding, mar die gebruiken we liever niet bij zolar, want dan heb je minder controle

Dat had ik gezien ja, en op die manier is niet echt slim.
Je trekt namelijk de buitenste bitring heel erg naar binnen wat niet fijn is voor het paard.
Je kunt hem beter door de buitenste heen halen, en dan weer vastmaken aan je longeerlijn.
Ben op zoek naar een foto voor je maar wil nog niet echt lukken :o

Of een longeerhulp gebruiken
Afbeelding

want dan trek je ook niet 1 bitring voor de mond van je paard.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:22

zo'n longeer hulp heb ik, gebruik ik voor mijn andere paard, werkt indd. best goed. Alleen neit zo geschikt voor Zolar.