1Boefje schreef:Sorry dat ik het zeg, maar je bent gewoon dom geweest.
Als je 2 onervaren ruiters bij je hebt moet je nooit met een groep van 4 in galop gaan!
Je moet altijd 1 paard meenemen waarop jij goed kan rijden en waarop de 'remmen' goed werken en 1 onervaren meenemen en die altijd achter jouw paard aan laten galoperen.
Mijn bijrijdster maakte pas ook de fout. We gingen in galop met een vrouwtje van 71! Haar Haflinger was te fel in galop en mijn bijrijdster wilde hem even inhalen om hem zogezegd te laten stoppen. Gevolg was dat de Haflinger NOG harder ging!
Dus ik roepen: Niet inhalen.
En inderdaad, wij met de 2 andere paarden vertraagde en de Haflinger wilde bij de groep blijven en remde netjes af.
Daarna nogmaals gegalopeerd, maar dan de Haflinger achterop achter mijn paard en niet anders!
Mijn draver is ook stront nerveus en een zelfde hebben wij meegemaakt aan het strand. Hij kende het niet en peerde er vandoor. Ik heb hem achter de Arabier gezet van onze vriend en daarna was mijn draver goed beheersbaar (oke was nog een huppelritje).
Paarden volgen elkaar. Het zijn kudde dieren. Is 1 nerveus, is de ander nerveus.
Ik weet niet hoeveel lesjes je vriend heeft gehad met galop, maar als ik jou hoor amper! Denk dat dat je 2e fout is geweest.
Ik zou als staleigenaresse hetzelfde reageren overigens............
Moet er trouwens bijzeggen dat ik dit meer verwacht had van een meisje van 16-18.
Oudere vrouwen zijn vaak wat voorzichtiger.
Ik was enorm voorzichtig met mijn man in het begin. Hij was 37 toen hij begon met paardrijden en bij hem is het ook hoe gekker hoe liever.
Ik heb hem met galop er ook zo vaak bijna zien afflikkeren![]()
Ik heb hem ook laten gaan met mijn draver. Want zo moeilijk zou hij toch niet zijn![]()
Gevolg was dat tot 2x toe mijn paard bij de weide stond en hij 6 km naar huis mocht lopen.
Nou nou, iets normaler kan ook hoor. TS zegt dat de mensen hebben proef gereden in de bak. Sterker nog, als er 1 paard aan de kletter gaat, volgt de rest vanzelf. En als een paard zijn volle gewicht in de strijd gooit win je het never nooit meer van je paard. Dus het is niet de schuld van TS. De reactie van de stal eigenaresse vind ik verre van normaal en empatisch.