Buitenrit verandert in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:11

1Boefje schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar je bent gewoon dom geweest.
Als je 2 onervaren ruiters bij je hebt moet je nooit met een groep van 4 in galop gaan!
Je moet altijd 1 paard meenemen waarop jij goed kan rijden en waarop de 'remmen' goed werken en 1 onervaren meenemen en die altijd achter jouw paard aan laten galoperen.
Mijn bijrijdster maakte pas ook de fout. We gingen in galop met een vrouwtje van 71! Haar Haflinger was te fel in galop en mijn bijrijdster wilde hem even inhalen om hem zogezegd te laten stoppen. Gevolg was dat de Haflinger NOG harder ging!
Dus ik roepen: Niet inhalen.
En inderdaad, wij met de 2 andere paarden vertraagde en de Haflinger wilde bij de groep blijven en remde netjes af.
Daarna nogmaals gegalopeerd, maar dan de Haflinger achterop achter mijn paard en niet anders!
Mijn draver is ook stront nerveus en een zelfde hebben wij meegemaakt aan het strand. Hij kende het niet en peerde er vandoor. Ik heb hem achter de Arabier gezet van onze vriend en daarna was mijn draver goed beheersbaar (oke was nog een huppelritje).
Paarden volgen elkaar. Het zijn kudde dieren. Is 1 nerveus, is de ander nerveus.

Ik weet niet hoeveel lesjes je vriend heeft gehad met galop, maar als ik jou hoor amper! Denk dat dat je 2e fout is geweest.

Ik zou als staleigenaresse hetzelfde reageren overigens............

Moet er trouwens bijzeggen dat ik dit meer verwacht had van een meisje van 16-18.
Oudere vrouwen zijn vaak wat voorzichtiger.
Ik was enorm voorzichtig met mijn man in het begin. Hij was 37 toen hij begon met paardrijden en bij hem is het ook hoe gekker hoe liever.
Ik heb hem met galop er ook zo vaak bijna zien afflikkeren :+
Ik heb hem ook laten gaan met mijn draver. Want zo moeilijk zou hij toch niet zijn :(
Gevolg was dat tot 2x toe mijn paard bij de weide stond en hij 6 km naar huis mocht lopen.

Nou nou, iets normaler kan ook hoor. TS zegt dat de mensen hebben proef gereden in de bak. Sterker nog, als er 1 paard aan de kletter gaat, volgt de rest vanzelf. En als een paard zijn volle gewicht in de strijd gooit win je het never nooit meer van je paard. Dus het is niet de schuld van TS. De reactie van de stal eigenaresse vind ik verre van normaal en empatisch.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:20

Iedereen weet toch dat een paard buiten heel anders is?
Ik denk dat het afgezien van het zinnetje dat ik vind dat ze dom is geweest een hele normale reactie.
Met voorbeelden van eigen ervaring.
Als 1 paard aan de kletter gaat zoals jij het zegt, blijft onze Haflinger mooi staan als ik dat wil!!!

Overigens is het helemaal geen rare reactie. Ik denk dat de TS het namelijk nooit meer doet. Dus mij min of meer gelijk zal geven ;) en later ook zeggen in een ander geval bij iemand anders.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:37

Als een paard gaat, dan gaat ie, dan heb je niks meer te zeggen. Als ik mijn paard in een gecontroleerde galop heb en ik zie dat een ander paard hem zich ertussen knijpt, dan krijg ik hem wel terug. Niet als hij al vrolijk rent op die snelheid!

Apple

Re: Buitenrit verandert in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:48

Wellicht was het gewoon een hele prima rit geweest als de TS dit had gedaan ergens in de zomer. Warmer weer, paarden vaker naar buiten.

Nu, zo in de winter, weet je eigenlijk niets. De paarden die je meekrijgt kunnen bij wijze van spreken in september voor het laatst op buitenrit zijn geweest. Dit weekend was het natuurlijk ook niet echt geweldig mooi weer.

Combinatie van factoren lijkt mij en niet zozeer af te schuiven op welke partij dan ook.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:06

Wat een nachtmerrie he! De schik zal er goed inzitten bij jullie. Wel kan ik mij de reactie van Purny voorstellen, ergens dacht ik ook 'dom dat je met 2 onervaren ruiters op onbekende paarden naar buiten gaat', maar de manege en de begeleider hadden beter moeten weten. Slecht dat de begeleider niet eerder gestopt is, hij zou zijn paard toch onder controle moeten hebben?

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:14

wat een vreselijke ervaring !
sterkte :(:)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:41

Ik ga met boefje en Apple mee.
Wat Apple zegt is waar wat betreft zomerse en winterse omstandigheden.
Wat Boefje zegt over kuddegedrag is ook helemaal waar.
En al deze dingen zou een aankomend gedragstherapeut en iemand die haar diensten aanbiedt bij trailerladen e.d. wel al lang moeten weten.

Verder heeft iedereen die zegt dat de stalhouder verantwoordelijk is, helemaal gelijk!
Men kan wel bordjes ophangen dat je op eigen risico rijdt e.d. maar wettelijk gezien zijn deze bordjes helemaal niets waard.
Niet netjes en vooral niet professioneel dat de eigenaar zo reageerde, maar diep in mijn hart kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Nogmaals wat betreft de rijervaring, dat iemand in alle drie de gangen net aan op een paard kan blijven zitten is heel iets anders dan daadwerkelijk controle over een paard hebben tijdens een buitenrit, daar komen echt wat meer kilometers aan te pas.
Ook al heb je nog zo'n goede instructrice, ook die kunnen niet toveren. ;)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:57

Oef! Niet best!

Ik ben wel eens met collega's wezen rijden die allemaal wel rijervaring hadden (de 1 wat meer dan de ander) en dat je dan bij een manege komt en het al begint met tja de brave paarden kunnen niet mee, 1 kreupel andere iets met hoefijzer. Sta je daar, krijg je op de 1e manege een paard mee waarvan wordt gezegd dat het merendeel van de mensen er af ligt in t bos omdat ie zo gemeen bokt.. op de 2e 1 die er altijd vandoor schijnt te gaan en je daarom achterop moet galopperen zodat de leidster haar paard ervoor kan zetten als ie zou gaan..

Gelukkig is alles goed gegaan en waren beide keren de mensen heel erg verrast dat er helemaal niks raars was gebeurd en ik paard 2 zelfs rustig kon houden. Ik was vooral erg verbaast dat mensen zo hun paard meegeven op het verhaal dat ik mn hele leven rijd en eigen paard heb.. Het liefst had ik gezien dat ze hadden gebeld en gezegd hadden kom dan en dan maar rijden want we hebben er nu de paarden niet voor.

Er wordt zo nu en dan ook wel heel makkelijk een paard meegegeven op goede hoop.. En een manege eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor het gedrag van zijn paard!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:18

Dan schrik je wel inderdaad!
En ik vindt het helemaal niet zo dom hoor na een aantal maanden lessen zou je best naar buiten moeten kunnen.
Mischien niet direct in galop maargoed...dit soort dingen kunnen ook gebeuren bij een groep met genoeg ervaring.
En paarden reageren nou eenmaal op elkaar en soms kun je als ruiter niks daartegen beginnen.

En dan kunnen we de TS wel allemaal dom noemen...maar de beste en verstandigste ruiters zitten thuis achter hun toetsenbord he :P

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:30

Phoe wat een reacties. Ik ben het meisje dat met de ambulance is afgevoerd en ik moet zeggen sommige reacties komen best wel aan. Tuurlijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar niemand van jullie was erbij en een oordeel is zo geveld, zonder dat je een idee hebt dat er mensen achter zitten die dit hebben meegemaakt.

Ik rij al 20 jaar, op mijn vierde mijn eerste pony, en later ook meerdere pony’s uitgebracht op wedstrijden. Tijdens mijn studie even gestopt, maar wel af en toe een lesje op de manege en vorig jaar weer fanatiek begonnen, ook eerst weer op de manege. Nu weer met een eigen paard, ook met hem in het bos en regelmatig op wedstrijd. Ik vind mijn rijniveau absoluut niet slecht en juist door mijn jonge leeftijd gestart te zijn heb ik een uitstekende rompbalans die een ruiter op latere leeftijd minder snel nog zal ontwikkelen. We waren op pad met twee begeleiders, we hebben ons rijniveau, maar zeker niet dat van de mannen (mijn vriend was de andere man) niet onderschat. Ik heb aan de telefoon bij het reserveren meerdere keren de situatie uitgelegd en ook aan de eigenaresse gevraagd of zij vond dat het kon en dat ze geschikte paarden had. Dit was uiteraard geen probleem. Ik heb zelfs nog gevraagd om alleen maar brave paarden ook voor de mensen met meer ervaring, anders ging ik elders kijken. Ook geen probleem.

Bij het voorrijden in de bak gebeurde al iets waar ik erg zenuwachtig van werd. Er werd een groot paard binnengebracht als ‘mannen’ paard. Vervolgens zegt de eigenaresse hij heeft last van zijn rug (waarom dan de zwaarste erop) bij het voorrijden vond ik het paard niet passen bij mijn vriend en heb geeist aan de eigenaresse dat hij een andere kreeg. Zij vond het meevallen en heeft mokkend toch een ander paard gehaald. Nu achteraf was dat wel een signaal waarop ik toen had moeten denken, volgens mij heeft ze onvoldoende juiste paarden voor deze rit.

Bij het starten van de rit was de voorste pony (van de begeleider) erg onrustig, ze heeft zelfs een keer af moeten stappen om de pony ergens langs te laten. Wij als groep hebben toen voorgesteld om de achterste begeleider (een meisje met haar eigen pony) voorop te laten rijden. De begeleidster antwoordde toen; ‘nee de pony moet het leren’, dit was het tweede signaal (ook weer achteraf) dat het niet juist ging zoals het hoort te gaan op buitenrit. De pony moet het vast leren, maar doe dat dan met enkel mensen van de manege die de paarden enigszins kennen.

We hebben eerder gedraafd en één ander paard was toen niet te stoppen, de reactie was, gewoon tegen iemand anders aan rijden. Ook dit was een signaal, maar goed, het weer was lekker, verder ging het prima en niemand had dit natuurlijk zien aankomen. Zoals cocochanel al zei bij het aan galopperen ging het mis, de afstand was te groot tussen de paarden waardoor ze bij wilden komen. Opvallend is dat de begeleiding bij het weggalopperen direct verder achteraan reed, ipv bij te sporen minderde ze zelf vaart Vaart minderen kan inderdaad een goede methode zijn, maar de groep volgde niet en als je dan ook nog achteraa nkomt als begeleider, wil je juist vooraan om te kijken of je op die manier kunt stoppen. Ook de andere begeleider is niet voorbij gekomen. De paarden reageerde allen anders, die van mij verliet het grote pad en rende tegen de boom aan, hij zelf raakte de boom net, ik vol met mijn rug ertegen. Er was geen houden aan, ik had mijn beugels nog aan. Op de manege was iemand aan het rijden die toevallig huisarts was, zij heeft mij prima geholpen en ook de ambulance gebeld. Haar dochter vertelde echter dat de paarden wel eens vaker streken hadden, en erg sterk waren. Dat klopte in ieder geval.

We hebben allemaal veel geluk gehad, het rijniveau is niet verdoezeld, zeker niet. Ik vind het dan ook erg jammer om te horen dat we worden veroordeeld ‘als dom’, dit is een kwetsende opmerking en in mijn ogen onterecht. De begeleidster die voorop reed is bij mij gebleven en voelde zich enorm schuldig, ze wist ook niet waar we waren. Een voorbijganger heeft aan 112 kunnen uitleggen waar ik lag.

Al met al wil ik niemand de schuld in de schoenen schuiven maar denk ik wel dat de manege in deze nalatig is geweest, door niet de juiste paarden mee te geven, en ook niet de juiste begeleiding. Wellicht is dit het beste wat ze hadden, maar dan hadden ze mogen weigeren. Ik heb hier uitdrukkelijk om gevraagd.
Voor mij in ieder geval nooit meer een ander paard dan mijn eigen, ik ken de hulpen van mijn eigen paard uitstekend en kan beter bij mijn eigen paard inschatten wat er moet gebeuren dan bij een vreemd paard. En ook nog eens een manege paard die minder goed aan de hulpen staan.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 05-12-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:36

Ik vind het echt triest hoe sommige mensen reageren.. Maar goed.

Meiden (en mannen), lijkt me de schrik van je leven. Gelukkig zijn jullie er nog 'goed' vanaf gekomen..

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:53

Jeetje wat erg om zoiets mee te maken :n Misschien was het inderdaad niet zo handig om de mannen mee te nemen op buitenrit als het al wat kouder wordt en jullie paarden mee krijgen die jullie niet kennen, maar ik denk eerlijk gezegd dat dit iedereen had kunnen overkomen. Ik snap ergens wel dat de eigenaresse boos was, zij zal ook geschrokken zijn van deze gebeurtenis. Maar natuurlijk is het niet netjes om zo bot te doen tegen de ruiters die net een ongeluk hebben gehad. Ik denk dat het gewoon een vervelende samenkomst van omstandigheden is, het koudere weer, misschien toch net wat te weinig ervaring van de mannen, een foutje van de begeleiding om een gat te laten vallen bij de galop en de eigenaresse die paarden mee heeft gegeven die misschien toch niet zo geschikt waren in deze situatie.

Ik heb het trouwens ook eens gehad met het maken van een strandrit dat het zo fout had kunnen gaan. Je moest gevorderd zijn om mee te mogen gaan, maar op het strand heb ik er wel 2 of 3 ruiters bij gezien die nauwelijks controle konden houden (en 1 waarvan ik begreep dat ze voor het eerst in galop was geweest..). Mijn zus hadden ze een paard meegegeven die ze nog niet zo lang hadden en dit was de eerste keer dat het beestje mee ging naar het strand! (Dit wisten we van tevoren niet en godzijdank was dit paard op het strand nog de rustigste van de groep ook, maar ze nemen wel een risico aangezien ze ons verder niet kenden.) Het waaide ook heel hard, de paarden waren fris, niet iedereen had controle en de leiding had zich niet eens even voorgesteld of even wat gezegd over hoe zo'n rit in z'n werk gaat en wat je moet doen in een noodgeval o.i.d. Verder bemoeide de leiding zich ook niet ontzettend met ons, behalve toen het dreigde mis te gaan. Godzijdank zeiden ze toen wel tegen een ruiter van als je niet doet wat wij zeggen, als je geen controle hebt, dan gaan we terug anders is het te gevaarlijk op het strand. Die verantwoordelijkheid namen ze gelukkig wel. Maar toen in het bos een paard zich omdraaide en wegrende, moesten de klanten het roepen naar de leiding die eerst nog doordraafden (ik kijk altijd regelmatig achterom als ik leiding ben op een buitenrit om alles in de gaten te houden) en die zeiden eerst heel droog 'oh die komt zo wel terug' (uiteindelijk gingen ze 'm toch maar even halen..).

Oke heel lang verhaal, maar dus met het punt dat waarschijnlijk niet geheel de schuld is van 1 partij maar een vervelende samenloop van omstandigheden en wellicht ook wat verkeerde keuzes. Hoe dan ook, ik wens jullie veel sterkte want het is echt wel heftig om zoiets mee te maken. Hopelijk komt het met het kreupele paardje ook weer helemaal in orde.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:57

De manege moet ook weten wat voor paarden ze meegeven en ook met wat voor weer. Een goede manege weet hoe hun paarden in elkaar zitten en ook dat het rijniveau van een ruiter niet altijd doorslaggevend is. Bij ons op de manege staan paarden waar ervaren ruiters moeite mee kunnen hebben maar ook hele betrouwbare buitenrijdpaarden. Alleen deze betrouwbare paarden worden meegegeven en dan alleen aan mensen waarvan de leiding weet dat ze kunnen rijden.
Ik vind het heel erg onverantwoord zoals het is gegaan in verhaal van TS.
Ook de begeleider die mee was had de groep moet kunnen stoppen. Meestal met ervaren buitenrijpaarden is het genoeg als het voorste paard stopt omdat de paarden liever bij elkaar blijven dan ervandoor kletteren. Het leidpaard moet ook altijd een betrouwbaar en ervaren paard zijn. Ik vind het bizar dat de hele groep ervandoor ging en dat de paarden ook helemaal niet te stoppen waren. Dan waren de paarden dus of heel erg fris, of te onervaren. Als je dat combineert met redelijk onervaren ruiters dan gebeurt er dit..
Ik vind ook een drafje in een binnenbak niet genoeg bewijs dat iemand kan rijden. Een paard kunnen controleren dat ervandoor wil gaan is echt iets wat je pas goed leert door jaren te rijden en dan nog is het lastig.

Maar TS ben blij dat iedereen redelijk goed er vanaf is gekomen maar volgende keer misschien wat uitgebreider informeren over een manege en echt benadrukken dat je de allerbraafste paarden mee wilt hebben. Als het een goede manege is dan hebben zelfs de allerbraafsten genoeg pit voor een ontspannen buitenrit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:28

Melis86, wat een naar verhaal :\

Als ik jouw verhaal begrijp dan was er dus niet een van de begeleiders voorop bij het galopperen?

Hoe is het verder met je rug?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:50

Ik vind het jammer dat TS van veel mensen zo de wind van voren krijgt. Ze heeft haar vriend zelfs privéles laten nemen, en ik weet uit ervaring dat je met 10 privé lessen meer bereikt dan met een half jaar manegehobbelen. Nee, als ik het zo bekijk dan was de manege fout. Ik heb mensen meegemaakt op buitenritten met minder rijervaring dan de mannen uit dit topic, en dat ging wèl veilig op brave paarden die niet in rengalop achteraan sloten.
Bovendien maakte de vriend van TS nog de opmerking dat hij minder ervaring had dan zijn vriendin, en de manegehoudster wuift dat weg met de opmerking dat ze geen Z-proef hoeven te rijden in het bos...
Er bestaan manéges waar je wel veilig mee naar buiten kan met een jaar les, maar je moet die manéges wel kennen... Helaas zijn er vandaag de dag blijkbaar nog steeds manéges met paarden die op buitenritten compleet onbestuurbaar zijn... Daar kun je met tientallen jaren rijervaring nog niets tegen doen, als die eenmaal aan de kletter gaan.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:25

De begeleidster was voorop met het aangalopperen, maar doordat het gat te groot was verder naar achter, werd ze al heel snel ingehaald door alle andere paarden. En was toen dus niet meer voorop.

Met mijn rug gaat het naar omstandigheden goed. Het zijn 'slechts' spieren en wat kneuzingen. Vooral mijn bekken / heup doet erg zeer. Ik kan moeilijk lopen, slecht zitten en ook slecht liggen (dus dat gaat lekker). Alles is mooi blauw en dik. De dokter in het ziekenhuis verwacht een herstelperiode van minimaal een week. Ben benieuwd, hopelijk ben ik er snel van af en kan ik weer lekker op mijn eigen paardje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:55

Begeleiders horen doorlopend de klanten in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat er geen grote openingen ontstaan. Dat is namelijk vragen om problemen bij veel paarden.
Nog even afgezien van het feit dat de paarden wellicht niet erg geschikt waren voor een dergelijk ritje en de begeleidster op een dergelijke rit nooit een paard had mogen meenemen, wat niet geschikt is als begeleiding
(toen ik af en toe hielp met begeleiding, gingen uitsluitend paarden als begeleiding mee die zeer betrouwbaar waren en waarmee je vliegensvlug kon ingrijpen indien nodig)

Ik vind gewoon dat hier erg slordig is omgesprongen met de veiligheid van de klanten en ik ben van mening dat de reactie van de manegehoudster al veel zegt over haar verantwoordelijkheidsgevoel. Erg jammer.

Ook erg jammer dat ts en de andere ruiters de wind van voren krijgen. Ze hebben duidelijk aangegeven waar het op stond. Het is dan aan de manegehoudster en begeleiders om het juist in te schatten en extra zorgvuldig om te gaan met de veiligheid van derden.

Mellis, sterkte met je kneuzingen. Ik hoop dat je snel weer opknapt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:11

Wat een nachtmerrie zeg....... heel veel sterkte!

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:10

Waves schreef:
Niet eens aan de andere kant... de verhuurder is verantwoordelijk. Onervaren ruiters hoeven en kunnen zelf niet de inschatting te maken wat ze aankunnen, dat is aan de verhuurder! Wat Billy zegt klopt dus simpelweg niet.

Als je schade hebt TS, al is het een gescheurde broek, dan zou ik direct de manege aansprakelijk stellen. Misschien leren ze dan wat beter op te letten aan wie ze paarden meegeven. Je zal er gelopen hebben met je kinderen zeg, er had ik weet niet wat kunnen gebeuren.

Precies!! :j

De verhuurder moet zorgen dat het voor de ruiters veilig is...
Zij is gewoon 100% aansprakelijk te stellen... Jouw verzekering moet die van haar aansprakelijk stellen, nou voor haar hopen dat zij een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor haar bedrijf...

Daarnaast, dit kan altijd met paarden gebeuren, het blijven gewoon dieren...
Zelfs met het braafste paard kan dit gebeuren.
Daarom zou ik zelf ook nooit zo een soort bedrijf beginnen :D Veel te groot risico...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:43

Pfoe, beterschap aan alle betrokkenen... de reacties van de andere aanwezige ruiters helderen het verhaal wel heel erg op, want ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie ook dacht dat de ruiters zichzelf wellicht wat overschat hadden. Maar als een paard daadwerkelijk aan de kletter gaat, dan heb je hem echt niet zomaar terug en dan komen ook de meest ervaren ruiters voor grote problemen te staan.

Ik had het gistermiddag nog met een van mijn eigen paarden, en die ken ik toch echt wel door en door. Door omstandigheden gebeurt er ineens iets, en al wat je kan doen is blijven nadenken, blijven zitten en rustig blijven.

Gelukkig is het met jullie allemaal naar omstandigheden nog goed afgelopen. Beterschap, en ik hoop dat jullie snel weer op de rug van een (vertrouwd) paard zitten zonder angst!!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:02

Ik vind het jammer dat sommige mij hierop afrekenen .. omdat ik het beter had moeten inschatten ?
en dat dan dom noemen vind ik helemaal jammer..
Ik heb wel vaker buitenritten gemaakt , waar zelfs mensen mee reden die helemaal niet konden rijden en waar helemaal niks mee gebeurde !

Ik heb het naar mijn idee goed ingeschat,en aan de reactie's hier te lezen doen jullie nu net of het de schuld van de mannen was dat dit is gebeurt ,maar ik heb nergens gezegt dat zij de aanstichters hiervan waren .. de paarden sloegen op hol ,en er was geen houden aan,voor niemand niet ... ervaren of minder ervaren..al waren we 6 anky's geweest,deze paarden hadden GEEN rem meer!

Of het ook aan het weer lag zou ik eigenlijk nog niet eens durven zeggen,tuurlijk zijn paarden frisser met dit weer ,maar zoals dit gegaan is zou ik zelfs zeggen dat dit in de zomer had kunnen gebeuren.

Het enige wat ik mezelf verwijt wat ik fout heb gedaan is te vertrouwen op de eigenaresse dat dit betrouwbare paarden zijn ..
als ik vraag naar betrouwbare paarden voor een buitenrit ga ik er ergens vanuit dat ik paarden krijg die geregelt buiten rijden,het rondje kennen en niet als een kip zonder kop ervandoor gaan en zelf ook geen idee hebben waar ze naartoe rennen.. want deze paarden wisten zelf absoluut niet waar ze waren of naartoe gingen!
zoals Melis86 aangaf,ze heeft nadrukkelijk gevraagt of deze paarden geschikt waren voor de rit die wij wilden doen en zoals ze zei hadden ze het kunnen weigeren en eerlijk kunnen zijn..

Al met al ben ik blij dat het zo "goed" is afgelopen,het had veel erger kunnen zijn..
Bedankt ook voor de lieve berichtjes ook..

@ boefje,ik wil toch nog even persoonlijk op jou berichtje reageren : we gingen ook niet met z'n 4en in galop maar allemaal! je kunt wel zeggen dat ik 1 paard moet hebben waar de remmen goed op werken,maar we hadden allemaal manegepaarden ;)
als ik met mijn eigen paard had gereden had ik haar zeker wel kunnen stoppen,maar omdat we het ook wel een keer leuk vonden om allemaal paarden te huren,ook niet zo'n zin in gedoe hadden met eigen paarden meenemen hebben we hiervoor gekozen.

en ze hebben in de lessen vaak genoeg gegaloppeert om in het bos een galopje te kunnen doen!
jammer dat je mij dom noemt,als je daarna neerzet dat je je eigen man op je paard laat rijden en hij er ook TOT 2 KEER TOE is afgedondert en 6 km naar huis kan lopen en je paard al bij de weide staat... was je toen ook 16 toen dat gebeurde ??? sorry hoor maar als je mij dom noemt hoe kun je dit er dan zelf onder zetten ... of vond je jezelf toen ook heel dom ?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:05

Altijd rot zo buitenrit als je denkt een gezellige buitenrit te gaan maken.

Helaas zie je dit soort praktijken wel vaker gebeuren waar paarden worden verhuurd.
Hoe meer animo hoe meer geld het opleverd.

Ik heb in april een buitenrit gemaakt in zeeland ergens.
We waren met familie en een vriendin van iemand en haar dochtertje wilde graag een strandrit maken.
Dochtertje reed paard en zei had altijd gereden.

We zijn toen op een stal een buitenrit wezen reseveren.
We liepen nog in gewone kleding.
Ik had uitgelegt dat we een leuk simpel ritje wilde maken.
Toen ze vroeg naar rij ervaring had ik geantwoord dat ik wist waar de stuur was en rem.
Juist om te verkomen dat je een nieuw/jong dier aangewezen kreeg.

Ik kreeg een 4 jarige die braaf was ze had wel eens een klein bokje gegeven.
Ik vroeg of er niks anders was wat gewoon niks deed :+ maar anders zou dat vrouwtje hem krijgen die jaren niet had gereden.

Tijdens de rit , zag ik tot me verbazing ook mensen bij die echt niet konden rijden.
Er werd een rondje in de bak gestapt en op weg.
Ook in kreeg twijfels, maar omdat dat meisje zo graag dit wilde, door gezet vertrouwend dat ze niet zomaar paarden uitleede

De 4 jarige was gewoon echt een net ingereden beestje.
Ik moet er best aan rijden op het strand om hem te laten lopen.
schrok overal van wilde hard en dat bokje was echt stuiteren.
ook om me heen waren de andere paarden niet allemaal even geschikt inclusief de begleiders paard.
Overgins was er maar een begleider aanwezig.

Die zelfs ons liet galoperen op een schelpen pad 8)7
Ik kon niet communiceren omdat ik als hekkensluiter reed

terug op stal vroeg de vrouw hoe het paardje waarop ik zat was.
ik zei behoorlijk jollig en dat is zacht uitgedrukt

Haar antwoord: Maar ik had allang gezien dat je kon rijden hoor.
Ik ben blij dat er niet iemand anders op dat paard zat omdat er maar weinig gevorderde ruiters in de groep zaten.

Maar ik huur niet meer zomaar vreemde paarden en gaat ook niet meer op pad met mensen waarvan ik niet weet hoe ze rijden.
Gaat voortaan wel op me eigen knollen :+

Dus moraal :er wordt te veel gekeken naar inkomsten

Ooit met stal ook in zeeland ergens buiten gereden met een gevorderde groep en ook dit ging de mist in omdat alles in ren galop er vandoor ging en de begleider de langzaamste paard had

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:31

Zelfde verhaal als 18 jarige meegemaakt (35 jaar geleden). De schrik is nooit meer echt over gegaan. Ik heb er toen echt een trauma aan over gehouden ook al was ik de enige in de groep die er niet vanaf gevallen was.
Jullie allemaal sterkte met angst overwinnen, gebeurtenis te verwerken en beterschap met de pijn van het vallen. Dit is echt wel heftig. Verwijten van: "eigen schuld dikke bult", doen alleen maar meer pijn (trappie na) en vind ik ongepast voor de slachtoffers. Want dat zijn jullie wel hoor.
Dit verhaal bevestigt mij in mijn eigen strenge begeleiding met buiten rijden. Ik ga altijd met twee hooguit drie (zomer wel eens vijf gedaan als maximum en paarden kenden ik goed) paarden buiten waarvan twee van mezelf de derde van iemand anders. Ik rijd altijd voorop en ben heel kien op hoe de paarden zich laten terug rijden. soms zijn die van ons ook van: "toe maar mag het gas er op", met name in de winter.
Dan gaan ze wat drammen. Zodra ik dat merk gaan wij die rit niet galopperen en word ik heel streng "op iedere pas wordt gereden in het tempo dat wij bepalen en niet het paard". Als we willen gaan galopperen dan gaan we in een rustige draf over en dan kijk ik achterom naar mijn man en als hij mij een knikje geef zet ik mijn paard in een rustig hand galopje aan. Daarna als dat goed gaat wil ik nog wel eens wat harder gaan. Mijn man mag absoluut niet zijn paard laten passeren of langszij brengen (paardjes willen natuurlijk ook graag laten zien aan elkaar wie de snelste is). Mijn man (68 jaar met 5 rij ervarings jaren) vindt mij wel eens te voorzichtig maar zodra paarden in een groepje zijn speelt ook het kudde gedrag mee. In een grote groep zelfs met vreemde paarden een buitenrit maken vind ik gewoon poepie link. Zal ik zelf nooit meer doen.
Heel erg jammer vind ik het dat jullie dit ook hebben moeten ervaren. Nogmaals sterkte en leg de berichten die de "schuld" bij jullie leggen maar naast je, want dat is gewoon niet tof. Het zal en kan iedereen die heel lang paard rijdt een keer gebeuren. Je moet gewoon ook wat geluk hebben hoe braaf de paarden ook zijn. Jullie zelf kunnen met elkaar terug kijken en een evaluatie doen van wat ging fout en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen. Daar zijn jullie mans en vrouws genoeg voor!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:45

Wat een vreselijke rit moet dat geweest zijn, en wat zullen jullie geschrokken zijn!!
Dit had de beste ruiters kunnen overkomen, als paarden op hol gaan dan gaan ze, hoe goed je ook kunt rijden. Als ze met meerderen tegelijk gaan is er vaak geen houden meer aan.
Jammer dat sommigen zo moeten reageren, maar vooral belachelijk hoe de staleigenaresse gereageerd heeft! In mijn ogen moet ze blij zijn dat het niet nog veel slechter is afgelopen want zo te horen hebben jullie een hoop geluk gehad!

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:23

wat een vreselijke rit.

Ik wens iedereen heel veel beterschap :(:)