Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:35

Citaat:
Even hoor, dit is RIJ!!!-ITP!, dat wil zeggen dat je foto's plaatst omdat je wilt laten zien dat je lekker met je paardje bezig bent geweest en géén rijtechnisch gezever wilt van iedereen die denk dat 'ie geweldig is.. (Waarme ik niet wil zeggen dat iedereen dat hier denkt!) Of ben ik nu gek? :+

Joh, sorry, had plaatjes moeten kijken en zeggen, joh geweldig, pracht paard en wat rij je haar goed....sorry....juist daarom zou ze ook wel RIJ gekozen hebben??

Nee, dat hoeft helemaal niet. Alleen is bokt een forum met enorm veel mensen die een ego hebben alsof ze Anky van Grunsven er dagelijks uitrijden.. Jolijn plaatst haar foto's ten minste, er zijn een hoop mensen die dat uberhaupt niet meer durven, en dat begrijp ik ook wel op deze manier..
Als je een topic opent in HAW kun je er tegenwoordig als je niet minstens Z rijd bijna vanuit gaan dat je afgebrand wordt, niet iedereen vind dat leuk.. Misschien dat iemand daarom voor Rij kiest? Om gewoon wel leuk foto's te laten zien aan mensen die het wíllen zien, zonder meteen van jan en alleman tips en gezeik te krijgen? Er is ook verschil tussen een onderbouwde rijtechnische tip, en zeggen dat je iets niks vind. Iedere docent leert om tips te geven volgens het sandwich-model, dat zouden andere mensen ook wel eens mogen doen. Je leert het meest van horen hoe iets wat je minder goed doet wél moet, in combinatie met een verwijzing wat je góéd doet..

DDW1190

Re: Anda Mo 12e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:38

We hebben nergens gezegd dat ze slecht rijd? maar alleen tips gegeven op haar!
Als je er al een beetje raar op reageert in mijn ogen kun je ook wachten op deze 'discussie'.
Niemand rijd hier volgens mij zoals Anky hoor! ik zie tal van opbouwende tips verder hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:41

Lente, jij was de vorige eigenaresse, dus snap je reakties.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:41

Lente, de kritiek vond ik ook wel meevallen, hoor.
Het zadel komt vaak opduiken als aandachtspunt.
Het kan best zijn, dat de problemen waar de TS tegenaanloopt, daarmee te maken heeft.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:43

DDW1190 schreef:
We hebben nergens gezegd dat ze slecht rijd? maar alleen tips gegeven op haar!
Als je er al een beetje raar op reageert in mijn ogen kun je ook wachten op deze 'discussie'.
Niemand rijd hier volgens mij zoals Anky hoor! ik zie tal van opbouwende tips verder hoor!

Ik denk ook absoluut niet dat iedereen rijd zoals Anky, juist niet! Misschien ben ik iets te scherp op de manier van 'kritiek' of tips geven, maar ik heb vaak ondervonden hoe je iemand met een niet zo tactisch geformuleerde 'tip' enorm kan raken.. En dan wordt er op mijn opleiding ook nog eens heel veel aandacht aan besteed.
Ik heb alleen het idee dat ik in een aantal reacties het 'opbouwende' achter de tips mis.. Maar goed, ik zal proberen om hier verder niet meer op te reageren, voor ik hier écht te fel van wordt ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:15

ik vind het echt een leuke Anda er is al veel gezegd over dat opgekropte dus dat ga ik niet doen..
ik zou verder echt wel iets aan je zadel doen die ligt namelijk bar slecht
tot die tijd lekker longeren want dat zadel is enkel nog een stressfactor erboven op.

Het ziet er erg gespannen uit allemaal mischien een stapje terug doen en pas echt gaan draven ook als ze lekker ontspannen is in de stap, Dit helpt bij mijn merrie ook erg goed.. ze laat dan echt veel losser en ontspant veel beter..
Ik zou niet te hard van stapel lopen ze leren onwijs snel maar hebben ook de tijd nodig om alles te kunnen verwerken :)
veel succes met de knapperd.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:30

Hey Jo'tje ;)

Leuk om mijn foto's hier voorbij te zien komen. Kan je vent nog wat van leren :P

Verder zal ik geen rijtechnisch commentaar geven. Ik weet hoe je bezig bent en wat je aan les hebt gehad voor Mo dus ben er van overtuigd dat het goed gaat komen en dat jullie nog veel plezier zullen hebben samen.

X Jo'tje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:31

Allemaal bedankt voor de tips.

Aan de longe loopt mevrouw zo ontspannen dat ze met haar neus over de grond loopt, met of zonder zadel.
Pessoa is een hulpteugel en komt er niet aan.

Les heb ik (altijd gehad) van iemand die zijn sporen in mijn ogen verdiend heeft en ik stap zeker niet over.
Verder zijn jullie allemaal van harte welkom om ons eens in het echt aan het werk te zien.

Zadel heb ik al op gereageerd!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:13

het zadel, tja, ik denk dat als je een beter zadel hebt wat zowel voor jou als voor je paard beter ligt dat je Mo dan al veel beter rijd. Voor de rest ga ik mee in het commentaar van de rest. Leuk paardje trouwens!
Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:15

Als er zo'n enorm verschil is tussen de longe en onder het zadel, dan moet je toch eens bij jezelf te raden gaan wat dat verschil veroorzaakt...

Wellicht verstandig om niet te rijden tot je een goed passend zadel voor je paard hebt?

Aan de longe zie je wat je paard kan, hoe het vrij beweegt. Als dat onder het zadel met minder ontspanning is, dan is het dus zoeken naar de oorzaak daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:38

Ponylief loopt moet ik zeggen normaal ook ontspannener (?) Dan gisteren. De wind en mijn zenuwen hadden duidelijk effect op haar.

Daarbij is ze nu zoveel aan het veranderen (ze is al zo'n 100 kg afgevallen) dat als een zadel deze week past, het volgende werk niet meer past. Afspraak met de zadelmaker staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:45

Maar als je paard nog te dik is en je geen zadel hebt wat verschillende bomen heeft, zou ik eerst gaan longeren tot ze bespiert is en voldoende afgevallen..elk jong paard groeit en zal uit zijn zadel groeien..

Met een gogue longeren of desnoods een losse pessoa is geen hulpteugel die hoeft te dwingen, is maar hoe je het vast zet en hoe lang je longeert....een paard dat over de rug loopt en zijn achterbenen onder de massa zet, gebruikt zijn rug en sterkt zijn rug...los longeren met halster is beweging geven en dat kan ook in ontspanning, maar de meeste paarden gebruiken dan niet de spieren die ze nodig hebben om onder het zadel te dragen en die spieren moet je sterken...ook krijgen ze daar een goed evenwichtsgevoel van.

Ik vind het nl niet verkeerd om een paard eerst op te trainen met longeren en daarna het zadel..maar dan wel een zadel dat niet naar voren schuift en die schouderspieren blokkeert en zelf dus ook op het voorste deel gaan zitten waardoor je paard vanwege de zwaartekracht niet anders kan dan voorover kukelen...dat wil je niet...en je wilt ook niet dat je paard leert jouw op zijn schouders te dragen ipv op zijn rug en ook wil je niet dat er spieren plat gedrukt worden, niet meer doorbloed kunnen worden door een zadel waar nog even tig kiloos op drukken...ook wil je niet dat een zadel onder het rijden schuift, over de schoft een bot waar drukkingen in het vel kunnen komen, dus beurse plekken en doorrijdwonden en je met je zwaarste punt van het zadel op een verkeerd punt op de rug drukt, daar waar ze niet in evenwicht is...dat is de kracht van een passend zadel.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:13

Robijntjah schreef:
Allemaal bedankt voor de tips.

Aan de longe loopt mevrouw zo ontspannen dat ze met haar neus over de grond loopt, met of zonder zadel.
Pessoa is een hulpteugel en komt er niet aan.

Les heb ik (altijd gehad) van iemand die zijn sporen in mijn ogen verdiend heeft en ik stap zeker niet over.
Verder zijn jullie allemaal van harte welkom om ons eens in het echt aan het werk te zien.

Zadel heb ik al op gereageerd!

Dit is echt een reactie van niks !
kom op zeg !! je voelt je wel enorm aangevallen niemand zegt dat je iets fout doet. men zegt dat er dingen beter kunnen.
En Bokt is nu eenmaal een forum waar je iets meer voor het beeld/foto moet rijden dan hoe je in het echt traind.
er is altijd wel iemand die zeurt of een rare opmerking heeft maar die zie ik bij jou niet eens tussen staan, dwaal ik je reacties op andere wel echt een beetje raar vind over komen. want er word wel geroepen men denkt dat ze anky zijn, maar het komt over alsof jij alles wel even beter weet. En iedereen kan bij leren ! elk paard is anders, elke ervaring is anders en elk mens is ook nog eens anders. Dus de combinatie zal altijd weer anders tonen.

Met je reactie hierboven komt je ego niet ten goede, en het is ook zeer onterecht.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:17

Een pessoa is echt tig keer zachter dan een niet passend zadel. Als je zo hard roept dat die er niet aan komt weet je duidelijk niet hoe het werkt.
Jammer dat je zo reageert, succes verder.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:25

Angela schreef:
Robijntjah schreef:
Paard niet voorwaarts genoeg :')
Nu wordt ie helemaal mooi!

Ze kruipt er juist achter omdat ze op veel momenten nog geen contact accepteerd.
En dat los ik niet op door mijn teugels los te gooien :+

Dan blijft dus teveel hand over. Als je hand heel elastisch is, dan zal het paard niet achter de teugel kruipen.

Maar goed, je moet het zelf weten, jou paard :)

oew, daar ben ik het niet mee eens.. Een paard hoort jou hand te volgen. Zonder verbinding valt er niets te volgen. Eerst een verbinding, dan uitschuiven, een wisselwerking tussen been en hand.
Daarbij zijn anda's erg goed in het oprollen, imo is het idd zaak dat ze eerst accepteerd dat je verbinding hebt, en dan van daaruit die neus eruit.
Het ziet er verre van perfect uit, maar kom op hé, het is een begin.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:31

Ik vind eerlijk gezegd ook dat je de teugels erg kort hebt waardoor je paard de kans niet krijgt minder opgekropt te lopen..Nog een tip,ook al is je paard zeven hou het rijden kort en stop op het moment dat ze braaf is en wacht niet tot ze vervelend wordt om dan weer door te rijden tot ze weer braaf is..Dat is niet fijn voor paarden die net onder het zadel zijn en ze leren zo ook niet dat rijden leuk is..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:12

esmir schreef:
oew, daar ben ik het niet mee eens.. Een paard hoort jou hand te volgen. Zonder verbinding valt er niets te volgen. Eerst een verbinding, dan uitschuiven, een wisselwerking tussen been en hand.
Daarbij zijn anda's erg goed in het oprollen, imo is het idd zaak dat ze eerst accepteerd dat je verbinding hebt, en dan van daaruit die neus eruit.

Juist, maar je moet je paard naar je hand toe rijden, je moet het contact niet ten koste van alles zelf nemen. Als je paard achter de teugel kruipt, dan heb je dus teveel hand en te weinig been.

Anda's kunnen inderdaad goed oprollen, maar ik zie liever een paard achter de teugel die lang en laag loopt, dan eentje die de rug vast zet, nek erop heeft en zich bovenin zo op kropt..

Het is inderdaad een begin, en juist daarom is het zo belangrijk dat de basis goed is.

Zadels en veranderende paarden zijn gewoon heel lastig. Ik heb er voor mijn anda dan ook voor gekozen om met een boomloos zadel (startrekk dressuur) te gaan rijden. Dit boomloze zadel past niet op ieder paard, maar als het past, dan heb je er ook een gouden zadel aan, zeker als ze van bespiering veranderen. Wellicht is dat een optie voor TS om eens naar te kijken? Zonder passend zadel kun je gewoon niet rijden. En bij boomzadels ontkom je er bijna niet aan om meerdere aanpassingen te moeten doen, danwel andere zadels te kopen, in de eerste maanden.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:23

Angela schreef:
esmir schreef:

Juist, maar je moet je paard naar je hand toe rijden, je moet het contact niet ten koste van alles zelf nemen. Als je paard achter de teugel kruipt, dan heb je dus teveel hand en te weinig been.

Anda's kunnen inderdaad goed oprollen, maar ik zie liever een paard achter de teugel die lang en laag loopt, dan eentje die de rug vast zet, nek erop heeft en zich bovenin zo op kropt..

Het is inderdaad een begin, en juist daarom is het zo belangrijk dat de basis goed is.

Zadels en veranderende paarden zijn gewoon heel lastig. Ik heb er voor mijn anda dan ook voor gekozen om met een boomloos zadel (startrekk dressuur) te gaan rijden. Dit boomloze zadel past niet op ieder paard, maar als het past, dan heb je er ook een gouden zadel aan, zeker als ze van bespiering veranderen. Wellicht is dat een optie voor TS om eens naar te kijken? Zonder passend zadel kun je gewoon niet rijden. En bij boomzadels ontkom je er bijna niet aan om meerdere aanpassingen te moeten doen, danwel andere zadels te kopen, in de eerste maanden.

Ja, en nee. Ik stond gister les te geven aan iemand op een oudere Fries, deze is altijd verkeerd gereden, in de valse krul, té bovenin..
Een ideaal voorbeeld, Ze bleef bovenin lopen, door vanuit de verbinding, milimeters te gaan geven, icm met je been dat t neusje eruit "duwt", na een half uur liep ze met dr neus over de grond, fijne verbinding. Dan heb ik een topdag. Terwijl als er foto's geplaatst zouden worden van het eerste kwartier, hadden we heel bokt op onze nek gehad. Enne, eens hoor, het heeft een hoop met gevoel te maken, maar losgooien is imo net zo erg als trekken bij zo'n paard.

Enne, ik zie ze liever ook lang en laag, maar dat gaat natuurlijk ook niet vanzelf.. En wellicht moet deze ruiter ook nog een hoop leren.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:34

Alleen met ruiter, cq mij! ze is heel erg (extreem) op mij gefocust en dan zit ik erop en staat er dus iemand anders in het midden wat resulteert in overprikkeld raken (ik heb het genoegen een autistisch paard te hebben :D)...
Dus heb dat 1 keer gedaan en binnen 2 minuten gezegd: maak maar los, dit werkt niet!

Longeren zelf zit er super op![/quote]

Dat ken ik! Mijn paardje zet geen stap als ik er op zit en er een longeerlijn aan zit.. ze snapt er dan echt helemaal niets meer van!
Zoiezo luistert ze aan de longe niet echt naar een ander dan naar mij. Ze loopt dan wel, maar ze luistert niet :Y)

Ik vind het er al heel leuk uit zien! Ik wilde wel dat mijn dametje zo liep met de 12e keer er op... natuurlijk, ze loopt wel heel erg rond en wat achter de loodlijn, maar dat kun je er wel uitrijden. Ze ziet mij er juist erg voorwaarts uit...
Ik ben blij voor je dat je hier zo lekker op wilt, kunt en durft te rijden hoor! Gewoon lekker gaan lessen en door gaan met rijden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:36

Nou nou iedereen reageert hier wel erg fel..
Wat knap dat je paard al 100 kilo is afgevallen!! Hoe lang heeft dat wel niet geduurd!

Wat ik jammer vind, is dat je geen hulpteugel wilt gebruiken. (een pessoa is een hulpteugel en die komt er niet aan zeg je) Ik merk dat 1 keer per week longeren met een bijzetteugeltje mijn paard enorm heeft geholpen. Ze is veel losser in haar lichaam geworden en tijdens het rijden ontspant ze eerder. Ze leert veel beter om laag en ontspannen te lopen, iets dat jouw paard misschien ook wel nodig heeft als ik de foto's bekijk. Ik gebruik verder ook geen hulpteugels, maar als je ze op de goede manier gebruik, zijn er zeker voordelen.
Verder heel veel succes met het doorrijden.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:48

Jolijn, dit topic doet me erg denken aan mijn eerste topic :+ dacht leuk wat rijfotos neerzetten en BOEM alsof er een bom ontploft hihi iedereen geeft commentaar en je word overspoeld door (Goedbedoelde) reacties..
mijn topic was dan ook wel errug slecht en toen der tijd wist ik niet beter.. maar jij weet wel waar je mee bezig bent, en daar moeten mensen maar vertrouwen in hebben, je longeert minimaal 2 x in de week dan loopt ze lekker ontspannen, de zadelmaker komt je zadel bekijken dat is ook super! en je weet zelf waar je aan moet werken met rijden, zoals vele al gezegt hebben als jou zadel beter ligt, kan jij beter gaan zitten word zij relaxter en dan kan je makkelijk beginnen met lang laag.. komt helemaal goed meid :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:06

Kijk, die laatste paar reacties heb ik wat aan!

Supervixen: de reden dat ik geen hulpteugel gebruik is dat ik dan ruzie heb met mijn instructie en ik geloof er heilig in dat als je een methode wil laten werken, je hier onder geen beding vanaf moet wijken.

Boomloos zadel kan ik zelf niet in zitten maar geen stress, afspraak met zadelmaker staat.
Heb er dus idd voor gekozen om met dit leenzadel te rijden omdat deze 2 maanden geleden perfect lag, nu ze zoveel kwijt is, is de boom idd wat te breed.

Ik ben zeker geen Anky en daar ligt mijn ambitie ook totaal niet!

Langer en lager staat na rem, gas en stuur dus ook zeker op mijn lijstje, zoals ik al zei maar dat lukt gewoon nog niet altijd, door mijn spanning en de hare.
En ik heb geen haast en het hoeft niet perfect te gaan.
12e keer onder het zadel, heb er zat gereden die het slechter deden!

Mensen met nieuwe tips van harte welkom maar herhaling ga ik niet meer op in.

Nog even over het korte stukjes rijden, vind het knap dat er mensen aan deze foto's kunnen zien hoe lang ik er op zit :+

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:31

waarom ben je dan eigelijk zelf zo gespannen?
Slechte ervaringen gemaakt met vorige paarden..? of een x van haar af gevallen?
dit kan je merrie enkel nog onzekerder maken :)

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:33

TS zegt al dat Mo tijdens het longeren met het neusje over de grond loopt, waarom zou je dan hulpteugels gaan gebruiken als ze van haarzelf al zo relaxt loopt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:42

Door onder andere vorige paarden en tussen mijn oren zit er gewoon altijd veel spanning. Op Mo is dit gelukkig al een heeeel stuk verminderd!