Mijn pony (axiomas Dynamite) aangevallen door een hond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:18

mairead schreef:
Maar ik snap niet waarom je geen aangifte kan doen?
Je hebt toch ook een getuige (je vriendin was er immers bij?) en een duidelijk signalement van de 'dader'? Zou dat niet genoeg moeten zijn voor de politie? Weet iemand hier meer over?

Dat komt omdat je in Nederland verschillende soorten recht hebt, zoals strafrecht en civielrecht.
Van strafrechtzaken kun je aangifte doen bij de politie en gaan over zaken die mensen opzettelijk doen zoals stelen, moorden, mishandelen, enz...
Een hond kan geen strafbare feiten plegen, zijn eigenaar kan dat wel.
Wel is de eigenaar aansprakelijk voor de schade die het gedrag van hond veroorzaakt, dit is echter geen strafrecht maar civielrecht.
Het zou anders zijn als de eigenaar de hond had opgehitst maar daar is hier geen sprake van.

Isegrim

Re: Mijn pony (axiomas Dynamite) aangevallen door een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:43

Dat gaf mijn vader inderdaad ook aan, dat het een ander verhaal zou zijn als de eigenaar de hond had opgehitst.

Bel anders naar de Rijdende Rechter, lijkt me een mooi verhaal daarvoor en dan staat die man lekker voor banketstaaf. :D

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:07

Jeetje, wat een gezeur zeg! Die man moet boeten voor wat zn hond heeft gedaan!
Ik zou ook zeker de Rijdende Rechter proberen, komt ie iig met zn hoofd op tv, staat ie mooi voor aap!
Hoop dat je paardje snel weer beter is.

Danij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:55

Weer super bedankt voor de lieve berichtjes! <3

Wat albert zegt klopt het is een civielrecht idd. Kortom zonder meedewerking van de eigenaar kan ik niks.
aangifte is niet mogelijk. Meneer is niet strafbaar, alleen verantwoordelijk!

De tips van mijn rechtsbijstand ga ik uiteraard proberen.

Shilohs verhaal komt ook in de dortenaar (krant).

Het gaat stukje bij beetje beter met Shiloh. Hij loopt kleine stukjes. Zijn been is nog wel ontzettend dik :7 . Hij geniet weer van op de wei staan. *D

Ik heb zelf een rotweiler en shiloh en Gioia (hond) zijn nog steeds dikke maatjes, en op andere honden reageert hij gelukkig nog steeds het zelfde! :j

Het sinterklaas paard gaat hij helaas volgende week niet zijn....

smurffieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:14

1 puntje toevoegen, een hond mag niet op het ruiterpad. Als de eigenaar zich aan de regels gehouden had was dit niet gebeurt. Schade vergoeding door toedoen van zijn eigendom aanvragen lijkt me zoiezo mogelijk.

Bel anders de rechtswinkel is, die kan je verder helpen.

Sterkte met Je pony, slim om de pers erbij te halen. Je kan ook hart van nederland is contacten. Die houden van dit soort verhalen. Ik zou het hier zeker niet bij laten.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:18

:oo Dus in Nederland mogen honden gewoon aanvallen zonder dat hun eigenaar daar op aangesproken wordt...???!!!
Niet te geloven! ;(

Volgens mij klopt daar iets niet. >;)
En wat als je zelf je nek had gebroken? :=

Veel sterkte met je mooie paardje :(:)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:42

Oh wat naar allemaal. Dit is nu een verhaal waar ik als hondeneigenaar ook spaans benauwd van kan worden. Mijn hond zou (denk ik dan, het blijft een dier) nooit aanvallen, maar kan uiteraard wel iets uithalen waarbij hij geen kwaad in de zin heeft, maar het paard toch enorm schrikt. Brr, in zo'n geval niet leuk voor het paard, de ruiter én de hondenbezitter (en de hond want deze kan natuurlijk ook een trap krijgen.)

Maar een hond die daadwerkelijk aanvalt.. daar is toch ook iets dat niet klopt. Wel gek hoor, dat zo'n aangifte niet kan. Volgens mij, als jijzelf gebeten was, moet dat wel kunnen.. Ik ben namelijk zelf ook een keer gegrepen door een hond en kon daar wel aangifte van doen, maar heb het bij een melding gelaten. Maar ik neem aan dat de mensen die in dit wereldje zitten en hierboven al dingen verteld hebben er meer verstand van hebben ;-).

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat loslopende honden nu weer keihard aangevallen worden door deze of gene hier. Het blijft een probleem; die tegenstrijdige belangen van hondeneigenaren en ruiters. Ik lijn mijn hond zo snel mogelijk aan als ik paarden ontdek, maar soms zie ik ze ook niet aankomen. Terwijl ik op een plek ben waar mijn hond gewoon los mag. (En ja, dan schiet het ook wel eens door mijn hoofd; ga jij met je paard even lekker ergens anders rijden, hij mag al bijna nergens meer los! Terwijl ik als ruiter ook heel goed de andere kant van het verhaal ken.)
Dus ik vind het een beetje jammer dat deze eigenaar nu meteen álles tegen zich krijgt, hoewel het een enorme eikel is dat hij de verantwoordelijkheid nu niet (deels) bij zichzelf legt. Maar zoals heel even eerder ook genoemd is, misschien is de eigenaar ook bang. Het is inderdaad mogelijk dat een hond gedwongen een spuitje moet krijgen als hij bloed geproefd heeft. Die regel is er natuurlijk niet voor niks, maar als je gek bent op je hond en dát hangt boven zijn hoofd.....

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:49

Jeetje meid wat vreselijk allemaal zeg rijden ook vaak daar in de buury.

Heel veel beterschap met je paard en ik hoop dat hij er snel weer bovenop komt ! Ttttttt

sanniee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:50

bah wat vreselijk! :( ik hoop dat het allemaal goed komt! ik duim voor je!
heel veel sterkte!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:54

bijzonder...hij hoort gewoon zijn hond in toom te houden.... Zakkewasser.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:04

Er zal hierboven ongetwijfeld ook ergens staan maar doe aangifte!

Verder zal het lang, heel lang duren voordat je paardje weer vertrouwen zal gaan krijgen in
honden, als dat al gaat gebeuren.
Wees in de toekomst dus nog meer op je hoede bij ontmoeting met honden.
En een probleem wat zich waarschijnlijk gaat voordoen is dat jijzelf gespannen gaat worden
bij het zien van honden tijdens je ritten. Samen zullen jullie moeten gaan trainen om
die spanning los te laten.

Maar allereerst veel sterkte en beterschap voor je paard.

Volgens mij heb je trouwens goed gehandeld door je paard met z'n gezicht al naar hond toe te keren,
dat hij zou bijten kon je niet weten helaas.

p.s. Honden horen m.i. aangelijnd!
Honden die paarden bijten doen dat vaak ook bij schapen en wat dacht je van kinderen?
Laf trouwens dat aangifte van aanval op paard niet schijnt te kunnen?
Zou het nog eens proberen, misschien een politieambtenaar die het de moeite niet waard vond?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:17

Jeetje meis! Heel veel sterkte met je paardje in elk geval (wat is hij mooi!!) ik hoop dat hij gauw weer de oude is. Balen dat de eigenaar niet mee wil werken, heb je al contact gehad met je rechtsbijstandverzekering? Ik hoop dat zij iets voor je kunnen betekenen. Die hond heeft flink aangevallen zeg! :oo

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:29

Maar hondeneigenaren moeten hun hond toch aangelijnd hebben met wandelen, alleen bij speciale hondenuitlaatvelden mag de hond toch los? Want een hondeneigenaar kan toch een boete krijgen als hij z'n hond los heeft lopen waar het niet toegestaan is.

Maar als een dier of mens door een hond van iemand anders wordt aangevallen kan er toch aangiften worden gedaan en het kan toch zelfs zover komen dat de hond moet worden afgemaakt?

of heb ik het nu fout?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:05

Als je even het topic doorleest ponyhorse, dan zie je dat het in geval van deze hond om een civiele zaak gaat en er dus geen aangifte gedaan kan worden..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:09

Wat verschrikkelijk dit! Hopelijk gaat het snel weer helemaal goed met je paard.
Jammer dat je zo machteloos staan in dit geval.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:14

Enneh ponyhorse, voor zo ver ik weet mag de hond altijd los ténzij anders aangegeven via lokale regels of borden. En met lokale regels bedoel ik dus zoiets als dat honden in de wijk niet los mogen, of op een ruiterpad etc. zonder dat dit nog expliciet is aangegeven met een bord. Zulke 'hondenuitlaatvelden' bevinden zich dan ook in gebieden waar ze verder dus vaak inderdaad niet los mogen. Het is eerder een soort opheffing van een voorgaande regel... maar op een willekeurig zandpad buiten de bebouwde kom waar geen bordje te vinden is, nou daar mag de hond naar mijn weten gewoon los.

Met agressieve honden, en dan bedoel ik ook echt agressieve zoals beschreven in dit geval, is het natuurlijk een ander verhaal.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:23

IK zou ook contact opnemen met je verzekering en vergeet niet dat je vriendinnen die mee waren met de buitenrit het verhaal plus een duidelijke beschrijving van de man met de hond maken. Als bewijs voor jou!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:29

Wat een akelige situatie zeg, je paard is lekker de klos.
Achteraf gepraat maar dit geeft wel aan waarom je op zo'n moment ALTIJD de eigenaar moet aanspreken, achteraf begin je niets als hij/zij ontkent.
Je had je vriendin even moeten vragen zijn adres te noteren dan had je 'bewijs' gehad.

Ik denk dat je nu het beste met je eigen verzekering kunt bellen, zeggen dat je zeker weet wie het is en dat je een getuige hebt. Als het goed is regelen zij het verder wel, anders zou je het met rechtsbijstand moeten proberen.

Als je verhaal in de krant komt is het wel slim om de journalist te vragen er wat over te zeggen, even duidelijk melden watvoor hond het was, waar het was en dat de eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen. Als je dat er zo in laat zetten weten de mensen uit de buurt waarschijnlijk al wel om wie het gaat en wordt voor hem de sociale druk ook hoog, best kans dat hij dan alsnog over de brug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:34

Jemig,wat verschrikkelijk sneu voor je paard,wat moet hij een pijn hebben :(:)
Heel veel beterschap :j

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:50

Een hond mag niet in ieder bos los lopen. En als je weet dat je je hond niet in toom kan houden dan moet die gewoon aangelijnd. (is openbare grond) Het is zijn woord tegen de jouwe. En jij hebt daarbij nog getuigen. Hij kan niet bewijzen dat zijn hond het niet geweest is. Dus ik zou als ik jou was met jou ouders terug naar die man gaan. En het via de verzekering uit laten vechten.

Wij hebben dat ooit gehad bij een hond die van ons (buiten onze schuld) was weg gelopen. En iemand zei dat onze hond een aanrijding had veroorzaakt omdat hij met zijn auto "onze" hond moest ontwijken en daarbij tegen een lantaarnpaal reed. Wij konden niet bewijzen dat het onze hond niet was, maar hun konden niet bewijzen dat het onze hond wel was. Toch heeft onze verzekering die jongen uitgekeerd. Het was immers een wit klein hondje...

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:00

Lydalfa schreef:
Enneh ponyhorse, voor zo ver ik weet mag de hond altijd los ténzij anders aangegeven via lokale regels of borden. En met lokale regels bedoel ik dus zoiets als dat honden in de wijk niet los mogen, of op een ruiterpad etc. zonder dat dit nog expliciet is aangegeven met een bord. Zulke 'hondenuitlaatvelden' bevinden zich dan ook in gebieden waar ze verder dus vaak inderdaad niet los mogen. Het is eerder een soort opheffing van een voorgaande regel... maar op een willekeurig zandpad buiten de bebouwde kom waar geen bordje te vinden is, nou daar mag de hond naar mijn weten gewoon los.

Met agressieve honden, en dan bedoel ik ook echt agressieve zoals beschreven in dit geval, is het natuurlijk een ander verhaal.

Oke dankje wel voor de verheldering

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:46

echt vreselijk dit zeg, ik heb ook meestal een zweep bij me en niet omdat mijn paarden het nodig hebben, maar voor het geval ik zo'n hond tegen kom.
Heel veel sterkte met je mooie paardje :(:)
Waar is het in Dordt gebeurd?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:49

Heel veel sterkte en zeker aangifte doen!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:51

Ik hoorde het gister. Schrok wel zeg! En nu ik het filmpje zo zie is het toch erger dan ik dacht.

Is het in de elzen gebeurd? Hoop dan niet voor je dat het gebeurd is op een plek waar je eigenlijk met je paard niet mag komen.
Ik zou wel de eigenaar van de hond verantwoordelijk stellen voor alle schade die je hebt, dus DA, zadel enz. Hij zal dit waarschijnlijk via zijn WA vergoed krijgen als ie daarvoor verzekerd is.

Het kan en mag toch zeker niet zo zijn dat dit voor deze meneer geen consequenties zal hebben?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:54

zo wat heftig zeg dat vind ik ecfht heel sneu voor je arme paardje.
ik wens je sterkte en hoop dat hij erboven komt.