Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:00

Haha oké :D

En voordat iedereen denkt dat dat trek & schop iets slechts is;
Zíj trekt, ik geef kuit ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:05

Ik weet niet wat jij verwacht had van een eigen pony, maar ik ben bang dat je toch een wat te romantisch beeld hebt gehad. Jouw pony heeft een aantal jaren als manege pony gewerkt, dus zíj kent het werk wel, voorlopig is ZIJ op dit moment waarschijnlijk degene met meeste ervaring van jullie tweeen!
Dus misschien even minder boos / teleurgesteld zijn en bekijken wat er precies gebeurd. Jouw pony is alleen maar haar eigen zelf, en als daar probleempjes bij zitten is het aan JOU om te kijken hoe je die probleempjes het best op kunt lossen. Je pony is daarin afhankelijk van jou, zelf kan ze niet anders dan zichzelf zijn..

En als dat soms lastig is voor jou, is dat NIET om jou dwars te zitten, te "etteren" of wat dan ook. Jij moet gewoon uit zien te vinden wat JIJ doet ( of juist niet doet) waardoor zij zich gedraagd zoals ze nu doet. Als je dat helder hebt kun je je EIGEN gedrag veranderen, in de hoop dat daarmee ook het gedrag van je pony veranderd.

Lieve TS: zoek goede, deskundige hulp, zoek in instructeur die jou écht kan helpen van jullie 2 een echte combinatie te maken. Rijdt voorlopig niet alleen, maar alleen maar onder begeleiding. Longeer niet alleen, doe ook dit alleen maar onder begeleiding. Dan heb je de grootste kans dat dit goed komt.
En dit zeg ik niet op grond van je leeftijd, maar omdat ik weet dat het zo ongelofelijk MOEILIJK is om het goed te doen, zeker als je nog aan je pony moet wennen.

Want weet je: ik ben dan 43, maar ik heb een periode lang alleen maar onder begeleiding van een instructeur mijn pony gereden. ( en ik heb best ervaring hoor.. rijdt al vanaf mijn 8ste) Als ik alleen was, of alleen met mensen die geen ( of onvoldoende) verstand hebben van paarden, reed ik niet... Waarom?? Omdat het na een vliegende probleemloze start ( pony was net ingereden toen ik hem kocht) ineens toch wat minder ging, en ik me afvroeg wat het probleem zou kunnen zijn. Omdat het van de grond af veeeeeeel makkelijker is om te zien wat er gebeurd tussen een combinatie, en iemand je kan vertellen wat je anders zou kunnen doen. Je instructeur kan je dan aanwijzingen kan geven waardoor veel problemen gewoon niet ontstaan ( of uiteindelijk over gaan). Want hoe zorgvuldig je ook bent: veel problemengedrag van een paard, begint bij de ruiter ( ja... ook bij mij was dat natuurlijk het geval....hoezeer ik mijn best ook deed om het góed te doen, ik had toch wat (rij)gewoontes ontwikkeld waarmee ik het mijn pony lastig maakte...en wát ben ik blij geweest met mijn besluit een tijdlang alleen maar onder toeziend oog van een (góede!) instructeur te rijden . Wat ben ik blíj dat mijn instructeur me haarfijn durfde te vertellen wat er mis ging: ik heb daarmee zoveel problemen opgelost / voorkomen..)

Dus TS: voorlopig alleen nog maar rijden onder toeziend oog van een goede instrukteur. Longeren liefst ook onder begeleiding. Gedraagt je pony zich aan de hand niet netjes: dan ook dat een tijdje onder begeleiding doen. Wees daar aub niet te trots voor. Vraag de hulp waar je hem nodig hebt, en ik weet ZEKER dat het helemaal goed komt tussen jou en je pony!

Succes hoor!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:06

Het is voor een pony best verwarrend om naar een andere stal te verhuizen en een nieuw baasje te krijgen.
Dit heeft tijd nodig en heel gek is het niet dat niet alles in 1 keer goed gaat.

Probeer kleine stapjes te nemen. Niet te hoge eisen stellen aan jezelf en aan je pony.
Wees duidelijk en neem de tijd.

Hopelijk is er snel een plekje voor priveles. Dan kun je daar ook terecht voor al je vragen als het even wat minder lijkt te gaan.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:19

@riagr
Maar ik kan dan maar 1ns per week rijden ;(

Bah ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik doe de hele tijd alles fout en denk dat ik alles al kan, ik ben zelf gewoon extreem koppig.. Ik zit haar dus blijkbaar/waarschijnlijk enorm in de weg waardoor ze bepaalde dingen niet doet, ik maak een lijstje met dingen die fout aan haar zijn maar de mijne is blijkbaar 3x zo lang.. Misschien moet ik dat lijstje maar eens gaan opstellen..

Dat moet ik doen! Een lijstje met fouten van mijzelf opstellen :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:31

ik heb je een PB gestuurd of ik een keer kan komen kijken of je misshien iets fout doet maar dat wilde je niet toch ?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:33

ponylies schreef:
ik heb je een PB gestuurd of ik een keer kan komen kijken of je misshien iets fout doet maar dat wilde je niet toch ?

Nee, lekker egoïstisch van mij.., het is heel lief aangeboden, maar ik denk dat ik toch beter kan omgaan met mensen die ik al langer ken, aangezien ik ook verlegen ben..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:35

xBontfire schreef:
Dat moet ik doen! Een lijstje met fouten van mijzelf opstellen :j

En een lijstje van de dingen die wel goed gaan, ga daar mee aan de slag om jullie band op te bouwen en dan kan je er langzamerhand elke keer een stukje wat niet goed gaat bij pakken. Zo voorkom je frustraties aan beide kanten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:48

xBontfire schreef:
ponylies schreef:

Nee, lekker egoïstisch van mij.., het is heel lief aangeboden, maar ik denk dat ik toch beter kan omgaan met mensen die ik al langer ken, aangezien ik ook verlegen ben..

nee zo bedoel ik het niet ;)
toch raad ik je echt aan om iemand (vader moeder zus broer oom tante (met ervaring))
mee te laten gaan die kunnen zien wat er fout gaat ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:52

Laten we maar meteen beginnen..

Wat doe ik fout?
# Als ze niet aanspringt raak ik gefrustreerd en zak steeds dieper in de put van: "Dit lukt toch nooit." Uiteindelijk geef ik op en heeft zei gewonnen.
# Als ze dan galoppeerd trek ik per ongeluk 1 keer zachtjes (shockje) aan de teugels en valt ze terug.. (mijn vriendin heeft me hierop gewezen.)
# Ik wil teveel in één keer.
# Ik verwacht dat ze aan de teugel loopt terwijl ik dat (nu) slechts bij 1 pony kan.
# Ik fok mezelf te erg op dat het de rest wel lukt
# Daardoor erger ik me aan struikelen etc. Wat uiteindelijk wel ook weer mijn fout is..
# Piano handen die ik veel te laag houd..

Wat doe ik wel goed?
# Overeind zitten & Benen stilhouden (goede houding op de handen na :P)
#
Ik kan zo gauw niks bedenken, het is moeilijk om te zeggen wat je wel goed kunt..

@ponylies
Ja dat snap ik wel O:)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:07

xBontfire schreef:
Laten we maar meteen beginnen..

Wat doe ik fout?
# Als ze niet aanspringt raak ik gefrustreerd en zak steeds dieper in de put van: "Dit lukt toch nooit." Uiteindelijk geef ik op en heeft zei gewonnen.ga niet meer galloperen tot de rest goedgaat
# Als ze dan galoppeerd trek ik per ongeluk 1 keer zachtjes (shockje) aan de teugels en valt ze terug.. (mijn vriendin heeft me hierop gewezen.)
# Ik wil teveel in één keer.
# Ik verwacht dat ze aan de teugel loopt terwijl ik dat (nu) slechts bij 1 pony kan.laat die voorkant met rust die is voor jou nog lang niet belangrijk
# Ik fok mezelf te erg op dat het de rest wel lukt
# Daardoor erger ik me aan struikelen etc. Wat uiteindelijk wel ook weer mijn fout is.. voorwaarts is de oplossing
# Piano handen die ik veel te laag houd..probeer je handen te dragen en niet vast te zetten misshien is ze daardoor vervelender
rij veelvoltes met stelling stap en draf achtjes slangenvoltes, maar blijf van die voorkant af een paard wat rechtgericht is komt vanzelf aan de teugel
Wat doe ik wel goed?
# Overeind zitten & Benen stilhouden (goede houding op de handen na :P)
#
Ik kan zo gauw niks bedenken, het is moeilijk om te zeggen wat je wel goed kunt..

@ponylies
Ja dat snap ik wel O:)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:12

Ik weet, maar het is aangewend vrees ik, ook kijkt ze zelf heel erg naar buiten of licht dat ook aan mij?? :o

Anyways; morgen typ ik weer een nieuw stukje! :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:34

ze is waarschijnlijk harstikke scheef,
gewoon zorgen dat je evenveel druk hebt op bijde teugels en snel op zoek naar instructie,
ga je wat doen met de tips ;)
snap je ze ook?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:53

Ok TS: en dan nu de ALLERBELANGRIJKSTE les:

Leren paardrijden duurt een leven lang!

Goed dat je het aandurft om jezelf onder de loep te nemen, maar zo streng hoef je nu ook weer niet te zijn tegen jezelf. Bedenk dat het gewoon echt lang duurt voordat je een combinatie bent met je paard, en voordat het een beetje gaat zoals je dat zelf voor ogen hebt.

Ik vind het wel heel erg leuk dat je zo bezig bent met dingen te beschrijven / analyseren. Maar nogmaals: vergeet ook niet om op te schrijven wat er wél goed gaat. Bijvoorbeeld: je hebt de dappere stap genomen om je eigen rijden eens kritisch te bekijken ( dat doen de meeste mensen al niet). Je wil graag leren, je wil het graag goed doen. Dat zijn goede eigenschappen. Probleempje is wel dat je véél te snel wilt!

Misschien een tussen oplossing (als je maar 1 pw les kunt hebben):
Richt je op de gehoorzaamheid van je pony. Stappen en halthouden wanneer jij dat wil ( op een lichte hulp), rustig aandraven, weer terug naar stap ( op alleen je zit... al doe je er 100 rondjes over om dan naar stap te komen: tóch niet aan de teugels zitten).Kortom: overgangen rijden, waarbij je in het begin niet eens perse hoeft te galopperen. Als je dat doet als je alleen rijdt en daarbij het "aan de teugel rijden" gewoon even vergeet, en gewoon met lichte contact teugel blijft rijden, en de 'moeilijkere' dingen alleen als je les hebt, dan ben je in ieder geval niet steeds in gevecht met je pony, en komt er ruimte voor het opbouwen van vertrouwen en van het gaan genieten van elkaar! ( daar was het uiteindelijk toch om begonnen?)

De probleempunten pak je dan aan als je les hebt, daar kun je ook samen met je instrukteur een plan voor maken. En misschien verder toch eens proberen of je het aandurft om gebruik te maken van de hulp die je hier aangeboden wordt??

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:59

Ja maar voordat iedereen gaat roepen dat ze hartstikke scheef is, kreeg er ook al een Pb van, hoe kan ik dit zien/merken?
Want volgens mij valt het allemaal reuze mee en is ze ook vervelend wegens uitproberen..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:01

ze kijkt naar buiten aan een kant dat zegt al genoeg ;)
kan ze een kant makkelijker inbuigen dan de andere kant?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:14

En dan maar weer het verslag van de dag _/-\o_

Zo ik heb vandaag in de buitenbak gereden en die doe ik dus nooit dicht, dus daar wilde ze de hele tijd uit is 1x gelukt.
Om jullie ook even beeld te laten krijgen hoe mevrouw is;
Je rijd er langsaf tussen K en E zit de uitgang, dan dribbelt ze er echt langsaf probeert ze een beetje onder je uit te dribbelen, nja actie reactie; ik neem haar een beetje terug, op dat moment loopt ze snel de bak uit.. Gelukkig laat ze zich gewoon draaien en loop je er weer in.
Maar heb d'r meteen weer terug gestuurd. Kon zoieso niet intensief rijden, ze heeft vannochtend haar injectie's gehad voor dit jaar.. Gewoon even rijden enzo, ze heeft op de linkerhand wel gegaloppeerd. Wel met protest, maar volgens springt geen enkel paard met liefde aan, ik heb bij alle paarden die ik gereden heb, wel een vorm van protest gehad ookal is het maar een kleine bok die je zelf niet merkt maar mensen die erbij staan het wel zien. Het plaatsen van de voorbenen maar niet bokken, zwiepen met de staart, oortjes in de nek.. Maarja dat kan ook weer iets van mij zijn :')
Heb d'r in 2 hoeken goed gekregen (ben ik heel blij mee, ik heb haar gewoon eerst een paar keer in de hoek laten halthouden en rondkijken, daarna via de volte en zo steeds verder de hoek in rijden, zal ze morgen wel niet meer doen maar dat zien we vanzelf :=) ik heb gewoon stap en draf en enkele sprongen galop gedaan. Stuk of 3, zo wil ik het steeds verder uitbreiden. Alleen op de linkerhand gedaan.
Daarna lekker tussen de weilanden uitgestapt en wat is het me dan een schatje! Op deze momenten is het duimen dat het zaterdag mooi weer blijft zodat ik, Vera (bokker VERAx), Pampero en Bontfire lekker een buitenritje in stap en draf kunnen maken. :j
Dus duimen jullie gezellig mee? :)
Dat was alles wel vandaag, ik zou willen dat was ze buiten doet dat ze dat ook in de bak doet, maar misschien ligt dat aan mijn spanning, in de bak moet alles goed zijn en goed gaan.. Op buitenrit hoef je er alleen maar op te vertrouwen dat je pony niet alle kanten op schiet en gekkigheid gaat uithalen, in de bak moet je op de hoefslag, stelling.. Blablablabla.. :P

Bedankt voor lezen in elk geval!
En iedereen bedankt voor de tips ik ga er ZEKER gebruik van maken!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:15

Nou eigenlijk kan ze aan beide kanten niet geweldig maar juist op de kant dat ze makkelijk loopt, loopt ze naar buiten te turen, vandaag op beide handen ik denk dat het eerder nieuwsgierigheid is..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:56

Is ze gekeurd voor dat jullie dr kochten?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:10

Ja, maar dat kwam omdat ze al eerder verkocht was en weer terugkwam, wij hebben het niet meer gedaan..
Met name omdat ik de dierenarts ook ken, met haar broertje sprak ik vroeger vaak af.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:38

Maar dit was het weer voor vandaag want ik moet stoppen :j
Doei!
Bedankt voor het lezen & reageren weer allemaal!

x.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:15

heb je ondertussen al meer les??
al is het maar van een stalgenoot die veel ervaring heeft.

het is voor ons lastig om je te helpen, we lezen jou verhaal maar zien niet hoe het gebeurt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:25

Nee ik heb nu geen les rij morgen met een vriendin die veel ervaringen heeft, die gaat me ook tips geven..
Sorry dat ik er gister niet was, tja ze heeft gister stilgestaan. Kon het vandaag makkelijk oppakken, helemaal niet druk ofzo..
Maar ik zal even een nieuwe post openen voor het verslag van de dag!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:39

Verslag van 3 November 2011!
Nou vandaag buitengereden, ging opzich wel.. Ze lette weer voor geen meter op, maar ze waren de pony's aan het binnen zetten en zich heel erg aan het aanstellen. Dus heb de stelling maar gelaten voor wat het was en heb haar even laten zien waar ze heen moest lopen. En ja deze keer was het echt klieren, wil jullie dat op het hart drukken, ze was ECHT niet bang. Ze was gewoon heel vervelend ik stuurde goed heb het zelfs nog aan iemand gevraagd ze was gewoon hartstikke irritant. Met galopperen krulde ze rechts weg onder mij uit, zal ook wel weer door mij komen. Want ik wil de volte al op terwijl ze nog helemaal niet goed galoppeerd.. Dus denk dat het daar door komt.
Verder was ze gewoon superlief in de weide kwam me zelfs naar mij toe lopen, ze had me gemist :')
Morgen lekker met een vriendin rijden, die heeft veel ervaring en gaat mij dus ook tips geven.

xx

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:43

Leuk om zo je verslagen te lezen Liz! Komt allemaal goed! Niet kant-en-klare pony's zijn de leukste :D
Ik zou het ook wel leuk vinden om een keertje te komen kijken? ( O:) )

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:12

Haha het word zaterdag volgens mij goed weer hoor :j