Lusitana schreef:Mijn paard heeft, nadat ik eens moest afstappen omdat hij zeer moeilijk deed terwijl aankomend verkeer dus lang voor hem moest stoppen en ik ook rekening houd met de mensne die gewoon op tijd willen zijn waar ze heengaan, een periode gehad dat hij dacht dat als hij maar moeilijk genoeg deed, ik wel af zou stappen. Nou kon ik hem daar door heen rijden, ik doe dat trouwens met geduld (wat niet wil zeggen dat ik geen zweep gebruik)en niet met het idee dat ik op een rotpaard zit, maar op een slim paard, maar dat kan hier omdat ik nauwelijks verkeer tegen kom en verkeerd dus ook gewoon stopt.
Hij heeft nu nog bepaalde plekken waar hij steigerend omdraait, of dat probeert, maar ik draai gewoon door en voorkom het grotendeels omdat hij altijd maar een kant op draait, door de andere teugel best kort te nemen. Verder concentreer ik me enorm op het punt waar hij heen moet.
Dit is nl waar het vaak mis gaat. Ruiter laat zich meesleuren in de ellende en kijkt naar de onheilsplek bv de sloot, de auto etc waar je bang voor bent en het paard gebruikt dit tegen je!
Het belangrijkste is dat je slimmer bent dan je paard en wel streng bent, maar niet boos wordt. Ik krijg hem er altijd door door gewoon rustig vol te houden. Maar dit is geen paard met losse hoefjes of dat op hol slaat.
Ik ben echter bang dat in de situatie van TS dingen gevaarlijker zijn wegens meer verkeer. En ik vind toch dat je ook rekening moet houden met anderen en dan dus niet met zo'n paard de weg op moet, sorry. Een paard met losse beentjes en dat onberekenbaar is in zijn bewegingen is gewoon een gevaar op de weg.
Daarbij heeft hij al door dat hij je de baas is in een buitenrijd situatie en gaat het alleen goed zolang hij dat wil. Dat is geen veilige situatie.
Met een andere ruiter gaat het misschien wel goed, misschien niet, maar ik zou gewoon het buitenrijden opgeven als dit niet in veiliger omstandigheden kan. Ze is er goed vanaf gekomen, maar de volgende keer kan dat anders zijn.
Ik denk vooral ook aan de medeweggebruikers die je in gevaar brengt. Je wilt niet verantwoordelijk zijn voor de handicap of dood van een ander, neem ik aan.
Ik snap heus dat je zo'n paard niet meteen opgeeft en van alles probeert, maar je hebt in dit geval ook rekening te houden met je omgeving.
Kijken op het punt waar hij heen moet is inderdaad een goeie daar zal ik echt eens op letten.
Slaan na verkeer kwam gister voor het eerst voor en toen ben ik ook direct omgedraait! En daarna dit topic geopend!