En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:15

melissa256 schreef:
dan zou ik hem gewoon een maand of 3 gewoon alleen in de bak rijden "als straf" en als je dan weer naar buiten gaat een waterballon met water erin meenemen en als hij dan steigerd stuk slaan (lees hard drukken) op zijn hoofd want dan denkt een paard dat hij zijn hoofd stoot en bloed en bij de meeste paarden werkt het echt !!

..en associeert hij daarna die ruiter op zijn rug met tot bloedens toe verwond raken op wandeling.. precies wat je wil hebben als leider 8)7
Dat soort psychologische oorlogsvoering is een heel korte termijn oplossing hoor (of ja, als je graag een veilig paard wil toch, je kan een watje van een paard wel de rest van zijn leven afdreigen natuurlijk, dat is ook een oplossing, maar niet eentje die ik zou zien zitten).

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:16

Pff raar hoor!!. Als je met andere paarden naar buiten gaat? Wat gebeurt er dan?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:17

_Mondy_ schreef:
Zou je bijvoorbeeld een westerntuig op kunnen doen om te kijken of dat prettiger is tijdens je buitenrit ? Tijdelijk tot je het wat beter gaat, je hebt daar meer steun in als je paard gekke sprongen maakt (meestal). En in de bak hem uitdagen, het spannend voor hem maken, ik las dat je springt zo nu en dan, maak dan bijvoorbeeld een parcoursje met een aantal dubbels erin. Zo moet ie opletten en krijgt hij een uitdaging. Heb je bij jou in de buurt een stal of restaurantje waar je heen kan rijden ? Maak daar een eet en drink pauze zodat het voor hem leuk is om er heen te gaan.

Dat zou misschien wel kunnen, ik ben wel aan het rond zoeken voor een western zadel maar wil geen hele dure aangezien ik net een zadel aan heb laten meten ;)

Springen is ook in de les daar hebben we standaard een heel parcour staan, dat vind die ook leuk maar word wederom erg Heet waardoor die wel eens te vlak word. Bij me houden is dan lastig!
We hebben in de buurd wel iets waar we kunnen eten en paard evt vast kunnen zetten maar dan moet ik of weer door het dorp of over de dijk.. Nu heb ik liever dat me paard OP de dijk loopt dan dat die na beneden crost ( nog niet gebeurd trouwens) dus dat kan ik zeker eens doen :D

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:18

ligt de klik tussen jou en je paard er wel? + ander bit, misschien een stang erin gooien? , met/zonder neusriem als je die al had zonder proberen? uhmm jua verander eens wat aan je tuig?
Laatst bijgewerkt door Vanntje op 21-10-11 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:19

Thomas schreef:
Pff raar hoor!!. Als je met andere paarden naar buiten gaat? Wat gebeurt er dan?

Het zelfde.. Als hij na 500 meter zoiets heeft van hmz, ik ga toch liever terug dan draait die gewoon om maakt niet uit of dat andere paard nou door loopt weg draaft of ook omdraait hij gaat gewoon in ze eentje terug.. Wat n kudde dier heb ik weer... :')

Thomas

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:19

Er komt maar 1 woord naar boven bij mij; een draak ist ;p

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:21

Livanna schreef:
ligt de klik tussen jou en je paard er wel?

Het probleem is dat niemand een klik met dit paard heeft, er hebben op mij na in de bak 4 mensen die aardig kunnen rijden opgezeten maar die krijgen hem niet eens rond gestuurd.
Ik heb echt heel veel plezier met hem hoor, ik vind het echt heel leuk. En ben ook echt niet van plan hem weg te doen hij heeft gewoon een vreselijke gebruiksaanwijzing. Ik denk dat er niet veel mensen zo gek zijn en zo lang door blijven drukken. Ik heb echt al veel bereikt in die 10 maanden en wil ook hier gewoon weer uit komen :j

Bitten heb ik er van alles in gehad pellam myler stang. stang en trens ( op andere paarden lang mee gereden) trens om op te rijden stang dat ik er bij kon pakken als ik een spatje aan voelde komen, werkt prima maar hij moet gewoon op een trens rijbaar zijn zonder een halve divoza in ze mond
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-10-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:23

Sorry, ik vind het een rotknol. Weg ermee, Kost alleen maar geld en je krijgt er niks voor terug en hij is gevaarlijk ook en niet alleen voor jou maar voor alles wat hij tegenkomt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je m flink aanpakt als hij zo kliert en dat verdiend hij ook.

Helaas dat heb je heel soms met paarden die heel dominant is, t blijft een moeilijk paard als hij altijd al dominant was en laat gecastreerd is.

En hem eerst laten uitrazen is niks voor hem zo te lezen, hij wordt niet moe en als je het toch doet maak je hem er alleen maar fitter mee en zal het erger worden als hij helemaal superdesuper fit is zeker met dit rotgedrag.

Dat je er nog op durfde en hem nog houdt, het is wachten tot het heel erg fout gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:26

WhySoWhite schreef:
[
Ik heb echt heel veel plezier met hem hoor, ik vind het echt heel leuk. En ben ook echt niet van plan hem weg te doen hij heeft gewoon een vreselijke gebruiksaanwijzing. Ik denk dat er niet veel mensen zo gek zijn en zo lang door blijven drukken. Ik heb echt al veel bereikt in die 10 maanden en wil ook hier gewoon weer uit komen :j

Als je echt wil dat het goed komt met dit paard, zoek je accuut hulp. Het gedrag wat je omschrijft is levensgevaarlijk (weet niet of je mijn eerdere post hebt gelezen in dit topic) en dat verdwijnt niet vanzelf.
Tijdens je rit zijn bijna mensen gewond geraakt (nja de vrouw werd dus echt geraakt).
Wat als het dier een fietser van zijn fiets schopt? Je beseft hopelijk dat jij dan verantwoordelijk bent?
Je beseft hopelijk ook dat hij zo iemand dodelijk kan raken?

Als je gevoel voor verantwoordelijkheid hebt en dit paard nog een kans wil geven, zoek je hulp.
Zoals ik eerder zei... je zit in een neerwaartse spiraal en dit wordt alleen moeilijker.
paard is allang ongevoelig voor straf.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 21-10-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:26

WhySoWhite schreef:
_Mondy_ schreef:

Dat zou misschien wel kunnen, ik ben wel aan het rond zoeken voor een western zadel maar wil geen hele dure aangezien ik net een zadel aan heb laten meten ;)

Springen is ook in de les daar hebben we standaard een heel parcour staan, dat vind die ook leuk maar word wederom erg Heet waardoor die wel eens te vlak word. Bij me houden is dan lastig!
We hebben in de buurd wel iets waar we kunnen eten en paard evt vast kunnen zetten maar dan moet ik of weer door het dorp of over de dijk.. Nu heb ik liever dat me paard OP de dijk loopt dan dat die na beneden crost ( nog niet gebeurd trouwens) dus dat kan ik zeker eens doen :D

Zou je van iemand niet een tijdje zon zadel kunnen lenen ? Dan kun je eerst proberen of het werkt, zo ja dan kun je altijd nog een aanschaffen. Helaas wel duur,maar als het betekend dat je wat fijner buiten kan rijden lijkt me het wel een goede investering.

Wat je zegt over de dijk kan ik zeker begrijpen, aan de andere kant ,het is nog niet gebeurd dus is de kans er ook dat het niet zal gaan gebeuren. Zodra hij merkt dat het leuk is waar jullie heen gan kan dat een positief effect hebben. Ook met een grotere groep kun je die kant op. Hoe vervelend een paard ook kan reageren hij zal het liefst bij de groep willen blijven.

Wees wel eerlijk naar jezelf, wil je doorgaan met dit paard of niet ? Soms is het beter om niet koste wat het kost door te gaan. Als je antwoord volmondig ja is dan hoop ik dat het gaat lukken !

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:27

WhySoWhite schreef:
Livanna schreef:
ligt de klik tussen jou en je paard er wel?

Het probleem is dat niemand een klik met dit paard heeft, er hebben op mij na in de bak 4 mensen die aardig kunnen rijden opgezeten maar die krijgen hem niet eens rond gestuurd.

Maar misschien gaat het niet om iemand die heb goed kan RIJDEN...
Maar iemand waarmee hij alles opnieuw moet leren...
Laatst bijgewerkt door Vanntje op 21-10-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:28

Ragdollcat schreef:
Sorry, ik vind het een rotknol. Weg ermee, Kost alleen maar geld en je krijgt er niks voor terug en hij is gevaarlijk ook en niet alleen voor jou maar voor alles wat hij tegenkomt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je m flink aanpakt als hij zo kliert en dat verdiend hij ook.

Helaas dat heb je heel soms met paarden die heel dominant is, t blijft een moeilijk paard als hij altijd al dominant was en laat gecastreerd is.

En hem eerst laten uitrazen is niks voor hem zo te lezen, hij wordt niet moe en als je het toch doet maak je hem er alleen maar fitter mee en zal het erger worden als hij helemaal superdesuper fit is zeker met dit rotgedrag.

Dat je er nog op durfde en hem nog houdt, het is wachten tot het heel erg fout gaat.

@ weg ermee.. En dan? dan zadel ik letterlijk iemand anders op met zo'n probleem.. Breng hem bij een handelaar die verpatst hem wel weer met wat tranqgel gaat een meisje op zitten die treft nét een goeie dag en gaat lekker op stap.. gaat een week later weer en krijgt dan dit.. Daar zit niemand op te wachten. En is ook geen optie.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:31

WhySoWhite schreef:
@ weg ermee.. En dan? dan zadel ik letterlijk iemand anders op met zo'n probleem.. Breng hem bij een handelaar die verpatst hem wel weer met wat tranqgel gaat een meisje op zitten die treft nét een goeie dag en gaat lekker op stap.. gaat een week later weer en krijgt dan dit.. Daar zit niemand op te wachten. En is ook geen optie.

Hier ben ik het totaal mee eens!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:32

@ mondy, zoals hier boven staat ben ik absoluut van plan door te douwen want er zitten zulke leuke stukjes tussen! En hij kan zo leuk lopen.. Maar soms duurd dat even :')
Desnoots gaat die voor de kar in de bak ofzo maar hij moet toch iets blijven doen.. Misschien als iemand hem ooit wilt met zijn hele gebruiksaanwijzing dat die dan weg mag. Maar anders word het echt een enkeltje mora ben ik bang :=

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:33

Livanna schreef:
WhySoWhite schreef:

Hier ben ik het totaal mee eens!

Dat is levensgevaarlijk. Dan staat er straks weer een topic op bokt

14 jarige meisje verongelukt met schimmel. Nee laten we t niet doen!

Bdw hij heeft toen ik dacht dat alles over was enkele weken op bokt te koop gestaan. Tot ik toen de 1e keer buiten er af viel heb ik hem meteen de zelfde dag nog terug getrokken uit de verkoop.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 21-10-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:36

Citaat:
echt ALLES behalve afstappen.. Dit is ook zeker geen optie!

afstappen is geen drama. Ik stapte altijd af wanneer ik spanning voelde opbouwen, ging zelf voorop en straalde rust en doortastendheid uit. En ja, ook mijn paard kan hysterisch worden, die bereik je dan alleen maar door hem met vlakke hand op zijn snoet te slaan en er een harde brul bij te geven, als je geluk hebt.. Maar dat doe ik liever vanaf de grond. Vervolgens doorlopen, de leiding nemen en weer opstappen als paard ontspant. Het komt inmiddels haast niet meer voor. Als hij iets engs vindt, draait hij naar mij om op zijn rug en dan moedig ik hem aan.
Succes!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:37

mmm mijn paard (nou ja net nog Epony) deet wel een beetje hetzelfde. Uit het niks omdraaien en als ik terug draaien alleen nog maar omhoog komen en soms daarbij zo gemeen naar voren springen. Ik ben gewoon blijven proberen en als ze weer begon, afstappen 5 min naast gaan lopen en er weer op. Vaak hielp dit wel goed (al wil je eigenlijk niet toegeven en afstappen) en als toen dat niet meer lukte heb ik een slofteugel gepakt en gewoon laten hangen tot het probleem begon en door de slof kunnen ze niet meer omhoog en toen sporen aan en naar voren. Niet echt mijn manier, maar na een paar keer dat doen ging het weer helemaal goed!

Nu gaat het buitenrijden zo goed dat ik zelfs een bitloos hoofstelletje ga overwegen voor het buitenrijden!

succes ermee!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:38

Waarom zou je in godsnaam 'doordouwen'
1. Paard heeft er duidelijk geen enkel plezier in.
2. Jij riskeert je leven.
3. Je brengt alle andere weggebruikers in levensgevaar.

Nou, ik mag hopen dat je niet ergens in mijn buurt woont. Zodat ik en de mensen die ik graag zie, jou tenminste niet tegen hoeven te komen. %)

Je bent duidelijk ook te koppig om een andere aanpak te overwegen en zit vast in een soort van hard tegen hard confrontatie met je paard. Want elke suggestie 'kan niet', ' gaat niet' of 'lukt niet'. Nu mag je 3 keer raden wie dit oorlogje gaat winnen?
Lees anders Liljebo haar verhaal nog eens en vraag jezelf af wie jij bent in dat verhaal?
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 21-10-11 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:38

Mijn paard heeft, nadat ik eens moest afstappen omdat hij zeer moeilijk deed terwijl aankomend verkeer dus lang voor hem moest stoppen en ik ook rekening houd met de mensne die gewoon op tijd willen zijn waar ze heengaan, een periode gehad dat hij dacht dat als hij maar moeilijk genoeg deed, ik wel af zou stappen. Nou kon ik hem daar door heen rijden, ik doe dat trouwens met geduld (wat niet wil zeggen dat ik geen zweep gebruik)en niet met het idee dat ik op een rotpaard zit, maar op een slim paard, maar dat kan hier omdat ik nauwelijks verkeer tegen kom en verkeerd dus ook gewoon stopt.
Hij heeft nu nog bepaalde plekken waar hij steigerend omdraait, of dat probeert, maar ik draai gewoon door en voorkom het grotendeels omdat hij altijd maar een kant op draait, door de andere teugel best kort te nemen. Verder concentreer ik me enorm op het punt waar hij heen moet.
Dit is nl waar het vaak mis gaat. Ruiter laat zich meesleuren in de ellende en kijkt naar de onheilsplek bv de sloot, de auto etc waar je bang voor bent en het paard gebruikt dit tegen je!
Het belangrijkste is dat je slimmer bent dan je paard en wel streng bent, maar niet boos wordt. Ik krijg hem er altijd door door gewoon rustig vol te houden. Maar dit is geen paard met losse hoefjes of dat op hol slaat.

Ik ben echter bang dat in de situatie van TS dingen gevaarlijker zijn wegens meer verkeer. En ik vind toch dat je ook rekening moet houden met anderen en dan dus niet met zo'n paard de weg op moet, sorry. Een paard met losse beentjes en dat onberekenbaar is in zijn bewegingen is gewoon een gevaar op de weg.
Daarbij heeft hij al door dat hij je de baas is in een buitenrijd situatie en gaat het alleen goed zolang hij dat wil. Dat is geen veilige situatie.
Met een andere ruiter gaat het misschien wel goed, misschien niet, maar ik zou gewoon het buitenrijden opgeven als dit niet in veiliger omstandigheden kan. Ze is er goed vanaf gekomen, maar de volgende keer kan dat anders zijn.
Ik denk vooral ook aan de medeweggebruikers die je in gevaar brengt. Je wilt niet verantwoordelijk zijn voor de handicap of dood van een ander, neem ik aan.

Ik snap heus dat je zo'n paard niet meteen opgeeft en van alles probeert, maar je hebt in dit geval ook rekening te houden met je omgeving.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:39

Wiannaber schreef:
mmm mijn paard (nou ja net nog Epony) deet wel een beetje hetzelfde. Uit het niks omdraaien en als ik terug draaien alleen nog maar omhoog komen en soms daarbij zo gemeen naar voren springen. Ik ben gewoon blijven proberen en als ze weer begon, afstappen 5 min naast gaan lopen en er weer op. Vaak hielp dit wel goed (al wil je eigenlijk niet toegeven en afstappen) en als toen dat niet meer lukte heb ik een slofteugel gepakt en gewoon laten hangen tot het probleem begon en door de slof kunnen ze niet meer omhoog en toen sporen aan en naar voren. Niet echt mijn manier, maar na een paar keer dat doen ging het weer helemaal goed!

Nu gaat het buitenrijden zo goed dat ik zelfs een bitloos hoofstelletje ga overwegen voor het buitenrijden!

succes ermee!

Nu weet ik bij voorbaat al dat als hij omhoog gaat ik afstap hij omhoog blijft komen. Hij heeft liever dat ik zelf loop. + als ik afstap ik heeeeeeel vlug weer moet opstappen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:39

Ik heb inmiddels de rest van de TS reacties gelezen. En als ik dan even terugga naar de reden van het buiten willen rijden:

Citaat:
Ik vind het gewoon belangrijk dat die niet alleen maar 20x60 loopt elkedag dat die ook eens van zich af kan kijken en ook is lekker flink gas mag geven waar er ruimte voor is...

Dan denk ik, paard heeft er duidelijk géén plezier in, dat buitenrijden, dus waarom überhaupt naar buiten willen met deze bok? Je hebt een ander waarmee je wél lekker naat buiten kunt, zonder jezelf, het paard en nog belangrijker: alle andere mensen in gevaar te brengen. Gewoon niet meer mee naar buiten gaan zou ik zeggen. Probleem opgelost, geen mensen meer in gevaar brengen, geen extra kosten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:40

Dat bedoelde ik ook inderdaad. Naar iemand anders doen kan uiteraard alleen als die echt weet hoe om te moeten gaan met zon paard ! En als dat niet gaat kun je altijd nog voor de laatste optie gaan.

Wat ik me afvraag, al weet ik niet of dat haalbaar is en of het nut kan hebben. Zou je paard een lange tijd de weide op kunnen ? Als je qua rijden en aan de hand al zoveel hebt gedaan is het misschien wel een idee je paard een tijdje op de wei te laten. Tussen goed gemanierde paarden. Dat hij als het ware gereset wordt.

Er moet toch een oplossing voor zijn lijkt me, zon jong paard.
Is er niet een bokker die ermee aan de gang wil (casus) of een ander iemand die weet wat te doen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:40

Wiannaber schreef:

succes ermee!

slof heb ik ook gedaan hij word zo kwaad dat die zo hard gaat afzetten dat die 100% van de grond komt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:41

Zat ik net ook te denken, waarom wil je er eigenlijk mee naar buiten? En hoe gaat het rijden in de bak?
Is het geen optie voor jou om het komende jaar enkel bakwerk te doen en dan eens te kijken hoe het gaat, en pas als je hem gewoon veel verder afgericht hebt weer naar buiten te gaan?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:44

Lusitana schreef:
Mijn paard heeft, nadat ik eens moest afstappen omdat hij zeer moeilijk deed terwijl aankomend verkeer dus lang voor hem moest stoppen en ik ook rekening houd met de mensne die gewoon op tijd willen zijn waar ze heengaan, een periode gehad dat hij dacht dat als hij maar moeilijk genoeg deed, ik wel af zou stappen. Nou kon ik hem daar door heen rijden, ik doe dat trouwens met geduld (wat niet wil zeggen dat ik geen zweep gebruik)en niet met het idee dat ik op een rotpaard zit, maar op een slim paard, maar dat kan hier omdat ik nauwelijks verkeer tegen kom en verkeerd dus ook gewoon stopt.
Hij heeft nu nog bepaalde plekken waar hij steigerend omdraait, of dat probeert, maar ik draai gewoon door en voorkom het grotendeels omdat hij altijd maar een kant op draait, door de andere teugel best kort te nemen. Verder concentreer ik me enorm op het punt waar hij heen moet.
Dit is nl waar het vaak mis gaat. Ruiter laat zich meesleuren in de ellende en kijkt naar de onheilsplek bv de sloot, de auto etc waar je bang voor bent en het paard gebruikt dit tegen je!
Het belangrijkste is dat je slimmer bent dan je paard en wel streng bent, maar niet boos wordt. Ik krijg hem er altijd door door gewoon rustig vol te houden. Maar dit is geen paard met losse hoefjes of dat op hol slaat.

Ik ben echter bang dat in de situatie van TS dingen gevaarlijker zijn wegens meer verkeer. En ik vind toch dat je ook rekening moet houden met anderen en dan dus niet met zo'n paard de weg op moet, sorry. Een paard met losse beentjes en dat onberekenbaar is in zijn bewegingen is gewoon een gevaar op de weg.
Daarbij heeft hij al door dat hij je de baas is in een buitenrijd situatie en gaat het alleen goed zolang hij dat wil. Dat is geen veilige situatie.
Met een andere ruiter gaat het misschien wel goed, misschien niet, maar ik zou gewoon het buitenrijden opgeven als dit niet in veiliger omstandigheden kan. Ze is er goed vanaf gekomen, maar de volgende keer kan dat anders zijn.
Ik denk vooral ook aan de medeweggebruikers die je in gevaar brengt. Je wilt niet verantwoordelijk zijn voor de handicap of dood van een ander, neem ik aan.

Ik snap heus dat je zo'n paard niet meteen opgeeft en van alles probeert, maar je hebt in dit geval ook rekening te houden met je omgeving.

Kijken op het punt waar hij heen moet is inderdaad een goeie daar zal ik echt eens op letten.

Slaan na verkeer kwam gister voor het eerst voor en toen ben ik ook direct omgedraait! En daarna dit topic geopend!