Zonder zadel dresssuur rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: Zonder zadel dresssuur rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:52

met longerenzie ik ee paard dat laag loopt met zijn hoofd niet rond is aan de touwtjes hangt,
op de voorhand donderd en niet actief is :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:01

Grace schreef:
Bedankt allemaal voor de reactie's want hier ga ik zeker wat mee doen. Ik heb in totaal 3x zonder zadel met hem gereden en dat had ik niet moeten doen. Maar om nou direct mijn geld rijstijl af te gaan kraken vind ik egt te ver gaan! Met zadel rijd ik sowieso anders. En over het ballans bedoelde ik al hij een onverwachte pas deed. Verder kom ik mijn ballans prima houden :) dat gespannen was niet de gehele tijd zo, maar in gedeeltes helaas wel. Ik hoefde hem totaal niet in te houden, dus die conclusie is niet waar. Ook had ik wel stukken waar hij egt lekker over de rug liep. Mar al met al was het dus niet verstandig om zonder zadel te gaan rijden en zal dat dus ook niet meer doen! Graag dus heen commentaar meer hier over :) ik heb hier weer van geleerd dat blijkt. En hoor jullie binnenkort wat foto's met zadel te kunnen laten zien! En nog over de vraag of ik les heb, dat heb ik ;)

Goed dat je het zo luchtig op pakt :j

Je geeft zelf aan dat dit een van je eerste keren zonder zadel rijdt. Ik vind je houding dan nog niet eens zo slecht voor een van de eerste keren. Naarmate je meer oefent (dus ook met zadel zonder beugels rijden om je onafhankelijke zit te stimuleren) zal het veel beter gaan. Dit kun je ook heel goed uitgebreid oefenen op een zitbal, om je bekken losser te maken, want ik heb het idee dat je daar wat vast zit. Wanneer je paard's rug weer helemaal in orde is kunnen jullie hier weer mee aan de slag.

Verder ga ik mee met de rest :j

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:02

Ik vind het er eerlijk gezegd ook niet zo fijn uitzien. Alles is eigenlijk al wel gezegd. Is het je ook opgevallen dat je paard op elke foto zijn oren in zijn nek heeft en zijn mond probeert open te doen? Teken van spanning en pijn. Ik hoop dat je je paard laat behandelen als hij pijn in zijn rug heeft en een trainingsmethode zoekt waarmee je de rugproblemen mee kan verhelpen. Neem goed les zou ik zeggen!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:25

Grace schreef:
nou hier dan even wat foto's aan de longe...
hij zit wel heel erg vast niet??

Afbeelding
Afbeelding

Hey ik bitloos aan het crossen op de achter grond! haha De foto's vertekenen het daadwerkelijke beeld heel erg indd! Ze staat bij mij op stal. En grace rijd hem heel ontspannen en met een los teugeltje, helaas staat dat toevallig niet op deze foto's! Met wat meer hulp met rijden dan komen ze er zeker wel! Paard is donderdag net behandeld aan de rug en nu dus op zoek naar een nieuw zadel.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:10

Hey Grace, leuk om eens foto's van jou te zien ;) Je rijfoto's zijn inderdaad niet echt ontspannen, maar daar is genoeg over gezegd. Van wie heb je les?
Je longeerfoto's zijn al beter, maar hij mag veel actiever en dus zijn achterhand meer onderbrengen. Waarom heb je er een borsttuig aanhangen trouwens?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 09:50

monica08 schreef:
Hey Grace, leuk om eens foto's van jou te zien ;) Je rijfoto's zijn inderdaad niet echt ontspannen, maar daar is genoeg over gezegd. Van wie heb je les?
Je longeerfoto's zijn al beter, maar hij mag veel actiever en dus zijn achterhand meer onderbrengen. Waarom heb je er een borsttuig aanhangen trouwens?

ik heb van stephanie les, wat erg goed gaat :)
ja, jammer van die foto's.
Hij heeft een erg sterke achterhand, maar soms moet hem inderdaad een beetje aansporen om hem te gebruiken.
Dat borstuig heb ik, omdat anders de longeersingel naar achteren schuift. zo blijft hij te minsten goed liggen :)

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:29

Ik vind het een beetje stom al die reacties , ze vraagt niet om commentaar , kan best iets dan zeggen maar zoiets? doe dat maar bij Horses at Work , dit is toch Rijden in the picture, dus dan vragen ze niet om zoveel commentaar.

Heb er niet veel verstand van. Maar heb idd wel paarden beter zien onstspannen , maar dit is maar van 1x iedereen kan een slechte dag hebben.

En wat ik ZOOO onterecht vind! Is dat iedereen doet alsof ze een mishandelaar is en dat ze helemaal niet van haar paard houd maar gwn een moooi plaatje ofzo wilt. Maar als je net iets verkeerds doet dan is het niet gelijk dat je een mishandelaar bent , haar paard houd echt wel van haar en zij waars ook wel van haar. In het begin nam ze de tips ook gwn aan. Maar daarna moet ik toch wel toegeven dat het te gek voor woorden werd. Zou jij het leuk vinden als je zielsveel van je paard houd, net een rot periode gehad want je paard heeft miss rugproblemen ? en dan iedereen over de zijk en net doen alsof het paard beter dood kan dan haar als / jouw als baasje te hebben. Denk niet dat een dat Leuk zou vinden om te horen!

Vind trouwens niet dat ze slecht reageert. In begin neemt ze de tips hartstikke goed aan en ging er ook iets mee doen. Dus niet gelijk in self-deffence. Maar daarna wel? maar zou iedereen dat niet doen? Na een tijdje snapt ze echt wel wat iedereen bedoelt. Dus hoef je echt niet nog zulk lelijk commentaar te leveren...

Zeg gewoon in een keer aardig wat je bedoelt.
en kijk gewoon bij haar volgende topic of ze is verbeterd. En zoniet nog een keer op een aardige niet gelijk totaal beledigende manier wat jouw tips weer zijn.

en @ een van hier geen idee wie het was.
Dat snap ik echt niet ! Dat je gwn eerst moest nadenken om de foto's wel op bokt te plaatsen.Dat geeft toch al aan hoe stom bokt is en dat jij DAT COMMENTAAR OOK NIET OVER JEZELF WILT HOREN???

Ik vind gwn dat je best commentaar mag geven op een aardige manier . niet gelijk doen alsof je je paard zo slecht behandelt. Dat vind niemand leuk om te horen en dat is echt niet waar.

Het is trouwens ook best moeilijk voor sommige mensen om zonder zadel te rijden , dus dan kan het echt niet helemaal perfect gaan.En zelf weet ze vast ook echt wel wanneer ze op haar paard kan of niet.

Maar goed verder op topic!

Leuk paardje , hoop dat je snel weer nieuwe foto's plaatst waarbij het beter gaat , en je pony meer ontspannen is :j

HeleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:34

je paard in inderdaad erg gespannen misschien lang en laag rijden dat is goed voor zijn spieren en heel ontspannend

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:56

Hij hangt helemaal in de touwtjes en het ziet er ook niet echt prettig uit. Maar jij vind van wel en dat je heel ontspannen rijd en je stalgenoot zegt zelfs met een los teugeltje dus dan hebben we het allemaal vast niet goed gezien. :+

Faith_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:04

E_Nalanta schreef:
Tesssie14 schreef:
zonder zadel heb je minder belans,

Zeker niet, ik zit vele malen prettiger zonder zadel op m'n paard omdat er niet zo'n dikke lap leer tussenzit. Ieder zijn ding en manier toch? De een
vind het erg lastig en de ander doet het met twee vingers in de neus.....

Vind de plaatjes niet prettig ogen, ik zie blokkades in jou hele lijf en hand en het lijkt wel alsof je je paard uit alle macht probeert in deze houding
te houden. Ik vind wel dat je netjes zit trouwens! :)

Ik sluit mij hierbij aan!
Ik vind van mezelf dat mijn houding zonder zadel beter is dan met.
+ Ik zit de vreugdebokjes van mn pony 1000 maal beter uit zonder een zadel ertussen.
Dus no problemo die balans :p

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:05

Fred_Kroket schreef:
ontspannen rijd en je stalgenoot zegt zelfs met een los teugeltje dus dan hebben we het allemaal vast niet goed gezien. :+

Waar staat dat???? ik zeg "helaas staat dat niet op deze foto's" Niet mijn woorden gaan verdraaien, zeg dus ook niet of ze wel of niet ontspannen rijd op deze foto's. Op de foto's ziet het er indd strak en niet ontspannen uit....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:19

marjan1986 schreef:
Fred_Kroket schreef:
ontspannen rijd en je stalgenoot zegt zelfs met een los teugeltje dus dan hebben we het allemaal vast niet goed gezien. :+

Waar staat dat???? ik zeg "helaas staat dat niet op deze foto's" Niet mijn woorden gaan verdraaien, zeg dus ook niet of ze wel of niet ontspannen rijd op deze foto's. Op de foto's ziet het er indd strak en niet ontspannen uit....

Ik herhaal wat diegene zei (was jij dat dan?), dat ze altijd met een ontspannen teugeltje rijd... Ik zeg niet dat diegene dat van de foto's vind. Goed lezen en de context van zaken begrijpen hoort ook bij begrijpend lezen.

We kunnen er wel pagina's over doorgaan maar dat paard gaat er niet anders van lopen zolang de ruiter zo blijft rijden. Ik denk dat ze het onderhand wel weet, en ook dat de foto's in pessoa er niet lekker uitzien.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:00

nee.. de foto's van een pessoa zijn een goed voorbeeld van mishandeling.. het kan gewoon niet he.. gatver ik word hier echt gek hoor. hij hangt totaal niet aan de touwtjes.. anders was mij dat allang opgevallen en had ik daar wat aan gedaan.. maarja klaar.. hij liep misschien iets te veel op de voorhand.. that's it

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:02

Grace schreef:
nee.. de foto's van een pessoa zijn een goed voorbeeld van mishandeling.. het kan gewoon niet he.. gatver ik word hier echt gek hoor. hij hangt totaal niet aan de touwtjes.. anders was mij dat allang opgevallen en had ik daar wat aan gedaan.. maarja klaar.. hij liep misschien iets te veel op de voorhand.. that's it

Ja.. hij loopt teveel op de voorhand, dus hij hangt in de touwtjes... Ik zeg niets over mishandeling.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:04

Het gaat Fred Kroket (haha) helemaal niet om mishandeling.
Het is gewoon onkunde.

Op deze manier komt jouw paard niet tot dragen en van voor zet je hem vast omdat je zelf forceert door balansverlies zonder zadel. Die dingen zijn een optelsom en de uitkomst is een paard met rug en misschien zelfs hals/nek en bekken problemen.

Beter is om te blijven longeren zolang er geen super passend zadel is. Het longeren zou je kunnen varieren door er caveletti's bij te gebruiken. Maak je paard lekker lenig en los in zijn lijf, dat wil je graag. Maar dat doe je niet door er zonder zadel op deze wijze mee te rijden.

Je hebt het goed bedoeld maar het is gewoon niet de ideale oplossing helaas. Met longeren zou je je paard nog veel meer kunnen activeren. Laat hem flink schakelen en maak vele overgangen. Minder lang in het lijf is zou ook niet verkeerd zijn!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:08

Afbeelding

hier nog een foto, iets later genomen. Misschien wat een beter beeld hoe hij liep

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:11

Grace schreef:
Afbeelding

hier nog een foto, iets later genomen. Misschien wat een beter beeld hoe hij liep

Ja.. sorry, ik vind het gewoon geen fijn beeld. Je bind een paard met een pessoa (ik ben geen fan van een pessoa) helemaal vast en hij kan geen andere kant op dan die kant waarin hij wordt geforceerd. Het ziet er geforceerd uit. Doe gewoon eens een slof vast aan de ringen en zet hem zo eens bij, beetje balkjes lopen ook gewoon los laten lopen, vrij springen, veel overgangen laten lopen.

Ik vind helemaal niet dat je jouw paard mishandeld, het kan gewoon beter. Dat is alles.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:13

Hmm Fred, ben het niet met je eens dat een slof beter is dan Pessoa. Bij goed gebruik hebben beide voordelen denk ik, maar de slof kan sneller verkeerd gebruikt worden dan een Pessoa.. vanwege de katrollen die de slof niet heeft.

Vind het longeren wel een fijner beeld geven dan het rijden op de eerste pagina, maar echte ontspanning zie ik op de foto's niet terugkomen.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:14

de touwtje hangen slap, is precies het zelfde effect als je er op rijdt. gaat hij om hoog, dan vraagt de pessoa hem weer om laag te gaan, zolang hij laag loopt heeft de pessoa geen enkel effect meer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:15

Ik kan me helemaal vinden in het antwoord van Fred Kroket (nog een keer haha, die naam is echt raar. :+ ). Persoonlijk ben ik ook geen fan van pessoa en zou ook kiezen voor een slof/touwtjes. :j

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:16

touwtjes zet je paard vast.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:19

Miseria schreef:
Hmm Fred, ben het niet met je eens dat een slof beter is dan Pessoa. Bij goed gebruik hebben beide voordelen denk ik, maar de slof kan sneller verkeerd gebruikt worden dan een Pessoa.. vanwege de katrollen die de slof niet heeft.

Vind het longeren wel een fijner beeld geven dan het rijden op de eerste pagina, maar echte ontspanning zie ik op de foto's niet terugkomen.

Ja, ik zeg niet dat een slof beter is dan een pessoa.. pff Ik ben geen fan van een pessoa. Een pessoa kan de illusie geven dat een paard lekker loopt. (paard op de foto loopt laag, touwtjes hangen los, het lijkt heel wat. Maar er zit enorm veel spanning in het lijf en je geeft het paard geen keuze dan in die houding van de touwtjes te lopen. Hij hangt op zijn voorhand en de achterhand is alles behalve actief) Met een slof kan dat minder, hij kan zijn hoofd omhoog brengen en dan zie je snel dat het paard de kracht nog niet heeft of aan welke kan het dier scheef is en kun je gerichter aan het werk dan zo'n spinnenweb aan draden waarmee je je paard vastzet.

@ grace: Hij loopt gewoon geforceerd, laat hem eens balkjes lopen zodat hij zijn achterhand gebruikt en wat gespierder kan worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:19

Marjan: Als je een goede longeur bent niet. Dan ook niet met pessoa hoor, maar ik vind slof/touwtjes prettiger werken. :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:21

Chaos schreef:
Als je een goede longeur bent niet. Dan ook niet met pessoa hoor, maar ik vind slof/touwtjes prettiger werken. :j
0

Ja tuurlijk, maar omdat je snel de illusie krijgt dat hij mooi loopt omdat er geen spanning staat op de touwtjes en hij met zijn hoofd naar beneden loopt lijkt het alsof het goed gaat.

Daarom werk ik liever met een slof en touwtjes, het paard moet het meer zelf doen i.p.v. hangen in de pessoa. Je ziet minder snel dat het paard toch onder het werk uitkomt omdat het er gewoon wel goed uitziet op het eerste oog!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:22

Ehh ja. Dat vind ik dus ook. ;)