Casus: KWPN paard: Opknappen of afmaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Casus: KWPN paard: Opknappen of afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:19

Dit noemen ze pedagogiek voor paarden. Goed werk Suelza!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:33

Torius16 schreef:
Het focussed dus op de weide en niet zozeer op de paarden (want die stonden binnen) en dat is wel vreemd. Ik vermoed dat de 'bak' ook bepaalde 'associaties' bij hem oproept, wat hem (nu nog) onrustig maakt.
Kan idd.
Onze 5-jarige merrie, super mooi en braaf in de omgang heeft ook zoiets dergelijks.
In de binnenbak gaat ze steeds op de loop (oren in de nek, staart tussen de billen, keihard galopperen), als je ook maar even gaat verzitten of anders wat.
In de buitenbak en op buitenrit is er niks te doen met haar en kun je er wel achterste voren op zitten. Oortjes staan er dan mooi op en van honden, herten, konijntjes etc. kijkt ze niet op of om. Wij denken ook dat de binnenbak bepaalde (negatieve) associaties bij haar oproept (waarschijnlijk het met harde hand zadelmak maken ofzo) en als er dan 'iets' gebeurt ze dus in paniek raakt. Door het vertrouwen te krijgen, gaat het steeds beter in de binnenbak, maar je ziet de spanning gewoon op haar koppie.
Dus dan maar lekker in de buitenbak door de plassen heen :D Wij blij, zij blij! En hoop doet leven toch?

Mijn zus heeft ook zo'n paard gehad. Maar die had het ook in de buitenbak. In iedere bak.
Bij buitenritten het braafste paard wat je je kon voorstellen, maar in de bak onmogelijk. Flipte er iedere keer (vaak bokkend) tussen uit, panieken, niet tot door te dringen etc.
Was ook niet echt mee in de les te rijden.

Een jong dier nog.
Idd kan het iets met het inrijden te maken hebben gehad.Vervelende associaties, neem ik aan.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:09

Ook deze casus ga ik volgen! Onwijs knap wat jij met paarden doet Suelza!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:21

Ik ga het ook volgen! Klinkt erg interessant en indrukwekkend! Heb echt respect dat je dit zo kan!
(ook een beetje jaloers lijkt me geweldig om dat te kunnen!)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:35

@liljebo: wat in zo'n geval ook kan, is dat het paard moeite heeft met zijn/haar balans, bekken, knie of iets dergelijks. Hoeft niet per sé een verkeerde inrij-aanpak te zijn. Buiten rij je veelal niet elke 20 à 40 meter een wending. Het heeft bij mijn eigen paard zeker twee jaar geduurd voor ze meer dan 3(bak)bochten na elkaar kon lopen. Na een zware bevalling heeft ze problemen met de bekkenbodemspieren opgelopen. Rechtuit kon je haar probleemloos rijden en ik heb er daarom maar gewoon langs de weg zadelmak gemaakt. Uiteindelijk is ze door gebruik te maken van grondwerk, rijden in een 100 x 100 buitenbak én door er een betere ruiter dan ikzelf op te zetten (suelza in dit geval...) een stuk soepeler geworden. Helemaal weg gaat het niet, maar gelukkig heb ik geen angstig paard dat blijft hangen in associaties. Ze is inmiddels ook door mij in een gewone rijbaan te rijden .

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:46

Goh bijzonder om dit te volgen zeg. Ik ben ook zeer geinteresseerd in het gedrag, (en daarbij volgende reacties) van het paard. Ik ben heel benieuwd in welke stappen je dit vaker aanpakt.
Heb je ook filmpjes van de aanpak die je gebruikt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:33

wilma, zou ook best kunnen hoor. Geen idee. Het paard is naar iemand gegaan die liefst buiten reed en verder wel van een uitdaging hield.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:13

@ mir, nee die heb ik niet. Ik gebruik ook niet 1 specifieke aanpak. Ik kijk naar het paard en het probleem en kijk dan wat ik nodig heb. Daarnaast kijk ik ook naar het paard op dat moment zelf. Soms besluit ik spontaan iets totaal anders te gaan doen. Het moet wek passen bij het moment van de dag , maar ook bij mezelf. Voor sommige dingen heb je nu eenmaal meer energie nodig dan voor andere dingen.

Los van het feit dat ik bijna altijd alleen ben (ja ik weet het, niet altijd handig maar ik weet wat ik doe en waar ik mee bezig ben) en mezelf filmen vind ik nogal lastigm zeker als ik met een lastig paard bezig ben haha!

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:23

ik volg dit :))

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:16

Het gaat erg goed met hem!

In omgang is hij al enorm verbeterd. Hij is duidelijk gebaat bij structuur en met regels die duidelijk zijn.

Zo is hij veranderd van een onzeker paard die zijn onzekerheid uitte door zich ronduit brutaal op te stellen naar een weliswaar wat onzeker maar eigenlijk heel bescheiden en beschaafd paard. Zo grist hij geen hooi meer uit mijn handen als ik kom voeren (iets wat ik heel irritant vind als paarden dat doen), hij maakt keurig ruimte voor mij als ik zijn stal in kom ipv pontificaal voor de deur te blijven staan.

Ook met voeren is hij omgeslagen als een blad aan een boom. Sinds een dag of 2 hoor je hem helemaal niet meer en blijft hij keurig zijn beurt afwachten daar waar hij eerst de deur er bijna uittrapte.

Met werken in de bak gaat hij ook goed (ja het wordt saai) hij geeft geen verzet meer, werkt keurig mee (en vind het ook leuk) en laat zelfs zijn hals al vallen.

Ik heb hem nu enkel met een enkele lijn en touwtjes gewerkt omdat dubbele lijnen nog niet verantwoord was, maar nu hij zo goed gaat wil ik hem daar van de week mee introduceren. Ik ben heel benieuwd hoe zijn mond aanvoelt, hard of juist niet?

Hij begint ook weer iin model te komen. Hij was veel te zwaar, en hij voelt. Zich duidelijk beter in zijn vel.

Hey is echt een heel leuk paard eigenlijk. Ja hij is onzeker maar dat gaat wel beter worden.

Vooralsnog is de schade beperkt gebleven tot 1 halster en een ontzette deur, dUs daar draaien we nog niet failliet op :D
Laatst bijgewerkt door Suelza op 17-10-11 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:18

Onvoorstlebaar hoe snel een paard kan veranderen!! Ik denk dat die heel goed gaat aflopen! Super!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:30

Wat geweldig dat hij zo snel al opknapt naar een handelbaar paard :)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:06

Erg leuk om te lezen. Ik blijf dit volgen, heel interessant.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:16

Super goed dat je dit dier een kans geeft!
Ik ga dit absoluut volgen, vind het wel interessant !
Is dit ook je werk?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:19

Wauw, wat goed dat hij zich al zo snel aanpast! Klinkt niet als een dom paard in ieder geval..
Veel succes! :D

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:24

Met wat een leuk project ben je bezig! Veel succes verder :)

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:05

Wat super leuk te lezen hoe je met het paard bezig bent en benadert.

Ik blijf zeker meelezen

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:10

Zo te horen gaat het met meneer de goede kant op en begint hij ergens een gevoel te krijgen dat hij het best wel kan

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 07:55

Meneer gaat heel goed zelfs! Het is zo'n vreselijk grappig paard! Zo'n ontzettende ondeugd!

Aan de hand gedraagt hij zich op het moment voorbeeldig, hij loopt samen met een jonge trainingspaard, die nog wat opvoeding nodig had en daar ontfermd hij zich noemenswaardig over.

Inmiddels heb ik ook al schriktraining met hem gedaan en hier slaat hij zich ook bijzonder goed doorheen. Hij is nu op het punt dat hij de dingen wel spannend vind, maar zich vrij makkelijk laat overtuigen en het dus gewoon doet (over het zeil, onder het zeil, over de matras, onder de parasol, smalle doorgang etc. etc.).

Ook het vaststaan heeft zich enkel beperkt tot een gesneuveld halster in het begin, maar ook dat geeft geen problemen meer.

Werken aan de lijn, doet meneer nu bijzonder goed en hij geeft aan het zelfs leuk te vinden weer. Inmiddels heb ik er ook voor het eerst opgereden. BEwust voor gekozen om meteen met hem te gaan springen (puppyhoogte) omdat ik weet dat hij dit leuk vind en om dus niet direct de focus op de dressuur te gaan leggen. Dit was een succes, meneer was zo enthousiast!

Ik denk dat het probleem bij dit paard is, dat hij gewoonweg het vermogen mist om op Subtop niveau te kunnen gaan presteren, hij heeft het best ver geschopt, maar zal dit op karakter gedaan hebben. Op het moment dat het werk hem zo zwaar wordt, dat hij zelfs op karakter het niet meer aankan, ja... dan houdt het gewoon op.

Dikke vette Burn-Out...

Hij geeft nu weer te kennen alles leuk te vinden en werkelijk waar alles te willen doen. Alles en iedereen hier vind hij leuk en hij wilt enkel en alleen maar aandacht.

Het is echt een vreselijk leuk paard, zeer geschikt voor van alles en nog wat, behalve voor de topsport...

Ik ga hem oprecht missen als hij straks weg is, maar hij zal beter af zijn op een plekje, waar men meer tijd, aandacht en werk voor hem heeft. Hier verveeld hij zich enorm en hij vraagt zich keer op keer af, waarom ik toch steeds met andere paarden hem voorbij blijf lopen.

Maar wat een leuk dier :D ik heb in de jaren na de dood van mijn oude paard, niet meer zo verschrikkelijk kunnen lachen met een dier :')

Zo zie je maar wat het (onbewust) overvragen van een dier in het werk met hem kan doen. Dit paard is er ruim 2 jaar uitgeweest, wegens heftig staken, is helemaal binnenstebuiten gekeerd om de oorzaak te achterhalen, terwijl de oorzaak eigenlijk enkel gelegen heeft in het gebrek aan goede regels, structuur, vertrouwen en wederzijds respect...

edit... heel vervelend, ik krijg met geen mogelijkheid de fotos erop ;(

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:57

Wat geweldig dat hij zo blij is! Mooie aanpak hoor, ben benieuwd naar de volgende stappen!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:35

Herken veel dingen van dit paard in mijn paard Norton. Die is ook gewoonweg niet geschikt voor de sport maar een super leuk recreatiepaard wat beetje dressuurmatige training ook leuk vind en af en toe een huppeltje is ook prima. Niks mis mee. Veel succes nog en hopelijk vind je een geschikte eigenaar die gewoon lekker vanalles met hem gaat ondernemen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 12:54

Over ong 2 weken kan ik daar meer over vertellen. Ik heb iig een plek voor hem op het oog waarvan ik denk dat hij daar goed zou kunnen passen. Hoe leuk ik dit paard ook vind, hij gaat bij mij niet gelukkig worden ben ik bang...

Ik ben gek op al mijn paarden maar heb altijd gezegd dat als ze het ergens anders beter krijgen, dat ze weg gaan en ik denk dat ik voor hem een plek heb, die beter is als zijn plek bij mij.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 16:37

Zo en nu ff vanaf de laptop, gaat wat makkelijker dan het gepriegel vanaf je Blackberry :+

Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 16:38

Zo waar! Het werkt! Ik ga kijken of ik er nog wat fotos op krijg.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 16:43

:( de andere fotos krijg ik er nog steeds niet op -:(-