Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:33

Naaltje schreef:
troi schreef:
wel een interessante discussie trouwens, of voor de wet een paard gelijk staat aan een hond. Heeft namelijk ook consequenties voor bijv boetes voor poepen op de weg waar dat niet mag (poepzakje mee :D ).

Juristen/politieagenten hier??

lijkt me een leuke! :j
betekent dat hij in de losloopgebieden wel los mag! :):)

@vjestagirl; buiten beschouwing gelaten of je paard nou wel of niet aan een touwtje moet. ik vind het heel adrem van je om zo te reageren. :j

Ik heb al eens een uurtje in ''staande gehouden'' midden in het dorp gestaan met paard aan de hand. Omdat oom agent en z'n collega vonden dat ik niet op de rijbaan mocht :+ en ik wist zeker van wel :+

sterker nog, je MOET, volgens de regels van het ruiterbewijs, je op de rijbaan begeven. zo heb ik het geleerd. doe maar gevaarlijk, dan doe je het goed. een hele file achter ons, en een vrij fietspad, maar we bleven braaf in het voorsorteervak want we wouden links.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:33

Paintless schreef:
dan nemen ze je auto in beslag.. wilden ze die dan van stal halen :D :P

Uhw.. :? :')
Artikel 5 is zo gemaakt dat ie voor iedereen kan gelden. Voetgangers, fietsers, bestuurders (van wat dan ook).

Paintless

Re: Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:35

artikel 5 is gevaar op de weg, meestal nemen ze dan je auto in.. (maar ik maakte een grapje, sorry, zal het niet meer doen :P )

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:35

Maar bij artikel 5 volgt er toch inbeslagname van voertuig? In dat geval paard dus :P
Of aanhouding, maar geen staande houding (toch?)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:38

Paintless schreef:
artikel 5 is gevaar op de weg, meestal nemen ze dan je auto in.. (maar ik maakte een grapje, sorry, zal het niet meer doen :P )

Je kijkt teveel tv-programma's (op zondagavond). :+

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:41

Vjestagirl schreef:
Ok, de discussie of het wel of niet verantwoord is je paard los te laten lopen mag vanaf nu ergens anders gevoerd worden. Ik vind het verantwoord om mijn paard, onder mijn hoede, los te laten lopen op plekken die ik geschikt vind, en dat is het laatste wat ik erover zeg.

Ja maar als jij op de openbare weg bent is het anders. Als ik bijvoorbeeld 8 glazen alcohol heb gehad en ik wil met mn auto naar huis is het imo ook nog verantwoord.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:41

whaha.. nee ik kijk op maandag's overdag. zondags komt ook hawai 5 o dus dan zie ik dat
on demand he ;) :+

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:42

Henkjan schreef:
Vjestagirl schreef:
Ok, de discussie of het wel of niet verantwoord is je paard los te laten lopen mag vanaf nu ergens anders gevoerd worden. Ik vind het verantwoord om mijn paard, onder mijn hoede, los te laten lopen op plekken die ik geschikt vind, en dat is het laatste wat ik erover zeg.

Ja maar als jij op de openbare weg bent is het anders. Als ik bijvoorbeeld 8 glazen alcohol heb gehad en ik wil met mn auto naar huis is het imo ook nog verantwoord.

als je aan mijn doodgereden vriend vraagt of dat verantwoord is, zeg ik nee... (oke oke, die *** had IETS meer op.. )

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:44

Ik bedoel dan voor mij persoonlijk. Maar omdat de regels nou eenmaal zo zijn mag ik dat niet.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:50

Kaula schreef:
Maar bij artikel 5 volgt er toch inbeslagname van voertuig? In dat geval paard dus :P
Of aanhouding, maar geen staande houding (toch?)

Paard is geen voertuig......Art. 5 geldt voor alle 'verkeersdeelnemers'.....dus ook voetgangers etc..en iemand die naast een paard loopt zonder een verbinding met het paard in tegenstelling tot bijv. een ruiter, kan nooit een bestuurder zijn. Dat de houder van het paard aansprakelijk is voor het paard is weer een heel ander verhaal.

Verder wel weer opmerkelijk dat er zoveel zijn hier die menen dat ze een TS met het vingertje omhoog moeten vertellen wat ze wel of niet dient te doen.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:55

Wat gaat een verzekeringsmaatschappij doen, als jouw paard een schade veroorzaakt bij een ander, terwijl je het paard los hebt laten lopen?
Kijk normaal, wordt uitbetaald, omdat een paard nou eenmaal een vluchtdier is, en jij risico aansprakelijk bent, maar wat als jij onverantwoord een paard los hebt lopen? Is er dan sprake van schuld, waardoor zij niet hoeven uit te betalen, en jij dus hoofdelijk verantwoordelijk bent voor alle schade ? Voor dat soort problemen, zou ik toch echt het halstertouw vast houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:00

Je bent naast het paard gewoon een bestuurder hoor.

Uit mijn theorieboek:
Bestuurders, dit zijn:
- fietsers, snoerfietsers
...
- ruiters
- geleiders van rij- of trekdieren of vee
- bestuurders van een bespannen wagen
- bestuurder van een onbespannen wagen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:00

niet als je er zeker van bent dat dát niet gebeurt.. tja, het zijn vluchtdieren, maar jaahaaa, je kan ze ook trainen.. :j en desensinogwateren... :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:01

Mizora schreef:
Je bent naast het paard gewoon een bestuurder hoor.

Uit mijn theorieboek:
Bestuurders, dit zijn:
- fietsers, snoerfietsers
...
- ruiters
- geleiders van rij- of trekdieren of vee
- bestuurders van een bespannen wagen
- bestuurder van een onbespannen wagen

geiten en honden mee gerekend??? :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:01

Henkjan schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar dat is een wet... Volgens mijs is er geen wet die zegt dat ik mijn paard niet los naast me mag hebben lopen.

In de APB van de gemeente hier kan ik ook alleen maar dingen vinden over het loslopen van honden, niet van paarden. Zou ook raar zijn als een paard gelijk staat aan een hond, dan zou een kat er volgens mij ook gelijk aan moeten staan en dat doet het niet...

En als ruiter ben je bestuurder, maar ik liep ernaast, en ben dus begeleider van last-of trekdier.

En van de verzekering: geen idee. Is het ooit veilig om met je paard te weg op te gaan? Is het aan een halstertouwtje veiliger dan zonder? En wat is de minimale dikte van dat touw dan? Anders knoop ik haar aan een strotouwtje en dan heb ik d'r ook 'vast'.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:02

:=

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:05

Jammer dat hij niet kon aantonen dat het niet mag, moeten ze wat aan doen. Zou het echt niet tof vinden als iemand zijn paard los laat lopen, dalijk schrikt 'ie en rent de weg op en rijdt iemand zich er dood op. Dat iemand dat paard dood rijdt zal me een worst wezen maar dat iemand zich zelf dood rijd op jou paard omdat jij hem zo nodig los wil laten lopen, echt ontiégelijk egoïstisch en onnozel..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:06

Of het verstandig is om een paard los te laten lopen zal ik in het midden laten alleen moet een agent wel met de juiste regelgeving aankomen :+

Ben in het park ook wel eens aangehouden,we liepen keurig netjes in het midden van de weg zodat iedereen ruim kon passeren zowel links als rechts.
Kwam er pitwagen aan....raampje open...

Agent: En waarom rijden wij niet op het ruiterpad?
Ik: Ehmmm...omdat dat 150m geleden is opgehouden :o
Agent: En toch wil ik dat jullie op het ruiterpad gaan rijden...
Ik: En wij willen terug naar stal :o
Ik: Wij willen terug naar stal >;) ,misschien is het verstandig om even met die en die van de bereden politie te bellen.Hij kan je haarfijn uitleggen waar wij hier wel en niet mogen komen met de paarden :o

Raampje dicht en agent rijd weg...

Kijk,als hij het anders had verpakt had ik hem graag uit willen leggen dat je weliswaar verplicht bent om op het ruiterpad te lopen,maar dan moet er wel een ruiterpad zijn.Typisch gevalletje klok en klepel...
Wat deze agent niet wist is dat wij zeer nauw samenwerkten met de bereden politie en wij dus donders goed wisten wat onze rechten- en plichten waren.Gemiste kans en bovendien zeer onbeleefd van de agent om zomaar weg te rijden zonder het gesprek netjes af te ronden >;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:06

ben ik blij dat ik jou niet ken superlise.. ik kan namelijk niet over mensen die daarvan in de zeik raken. er is namelijk niets gebeurt..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:07

superlise schreef:
Jammer dat hij niet kon aantonen dat het niet mag, moeten ze wat aan doen. Zou het echt niet tof vinden als iemand zijn paard los laat lopen, dalijk schrikt 'ie en rent de weg op en rijdt iemand zich er dood op. Dat iemand dat paard dood rijdt zal me een worst wezen maar dat iemand zich zelf dood rijd op jou paard omdat jij hem zo nodig los wil laten lopen, echt ontiégelijk egoïstisch en onnozel..

Als je je paard aan een touwtje hebt hou je m ook niet als hij de weg oprent ipv naar de stal 100 meter verderop. Daarbij moet je als je dat wil voorkomen nooit meer naar buiten gaan, als je ernaast fietst kan het ook gebeuren, als je ernaast loopt kan het ook gebeuren, als je erop zit kan het ook gebeuren.

Nogmaals: voer deze discussie graag ergens anders.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:09

Tinky12 schreef:
Of het verstandig is om een paard los te laten lopen zal ik in het midden laten alleen moet een agent wel met de juiste regelgeving aankomen :+

Ben in het park ook wel eens aangehouden,we liepen keurig netjes in het midden van de weg zodat iedereen ruim kon passeren zowel links als rechts.
Kwam er pitwagen aan....raampje open...

Agent: En waarom rijden wij niet op het ruiterpad?
Ik: Ehmmm...omdat dat 150m geleden is opgehouden :o
Ik: En wij willen terug naar stal :o
Ik: Wij willen terug naar stal >;) ,misschien is het verstandig om even met die en die van de bereden politie te bellen.Hij kan je haarfijn uitleggen waar wij hier wel en niet mogen komen met de paarden :o

Raampje dicht en agent rijd weg...

Kijk,als hij het anders had verpakt had ik hem graag uit willen leggen dat je weliswaar verplicht bent om op het ruiterpad te lopen,maar dan moet er wel een ruiterpad zijn.Typisch gevalletje klok en klepel...
Wat deze agent niet wist is dat wij zeer nauw samenwerkten met de bereden politie en wij dus donders goed wisten wat onze rechten- en plichten waren.Gemiste kans en bovendien zeer onbeleefd van de agent om zomaar weg te rijden zonder het gesprek netjes af te ronden >;)

zoiets heb ik ook een keer met een boswachter gehad.

ik reed op het ruiterpad.. komt ie aan gewandeld. vers van de schoolbanken, de naden nog in zijn broek, nieuw uit het plastic.

- waarom rijdt u niet op het ruiterpad?
ik kijk naar beneden, kijk om me heen, Ik rij op het ruiterpad..
- ja maar daar en daar en toen en toen reed u niet op het ruiterpad...
jahaa, kan wel, maar daar was u niet bij, en nu rij ik wel op het ruiterpad...

:roll:

amanda1980

Vjestagirl schreef:
Ik dacht vanmiddag na mijn werk ff lekker te gaan wandelen met mijn paard. Zo gedacht, zo gedaan, dus hop andere halstertje om en lopen maar. Nou is Vjesta ontzettend braaf, en loopt dus eigenlijk altijd los naast me.

Na 45 minuten lopen we terug naar stal, en word ik ingehaald door een auto. Niets bijzonders behalve dat het een politie auto was. En die stopt (vrij abrubt en vrij dicht voor mijn neus), dus ik ga ook stilstaan. Agent stapt uit.
'Goeiemiddag mevrouw'
'Goeiemiddag meneer'
'U bent zich ervan bewust dat honden aangelijnd dienen te zijn?'
'Ja meneer'
'Mooi, dan snapt u vast ook dat u nu een boete krijgt'

Juist...

'Nee meneer eigenlijk snap ik dat niet'
'Wat valt daar niet aan te snappen?'
'Nou meneer... Dit is geen hond'
'Ja, maar ze loopt los'
'Dat ben ik met u eens... Maar het is geen hond. Kunt u mij misschien iets laten zien waar staat dat ik mijn paard niet los mag laten lopen?'

Toen was de agent eventjes stil...

'Voor deze ene keer dan' en hij stapt in en rijdt weg..

Nou heb k best rare dingen meegemaakt, maar dit grapje? Achteraf is het best grappig, maar op dat moment had ik echt zoiets van 'huh'?

_/-\o_ :D :D :D _/-\o_

Paintless

Vjestagirl schreef:
superlise schreef:

Als je je paard aan een touwtje hebt hou je m ook niet als hij de weg oprent ipv naar de stal 100 meter verderop. Daarbij moet je als je dat wil voorkomen nooit meer naar buiten gaan, als je ernaast fietst kan het ook gebeuren, als je ernaast loopt kan het ook gebeuren, als je erop zit kan het ook gebeuren.

Nogmaals: voer deze discussie graag ergens anders.

_/-\o_

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:14

Tuurlijk kan er wat gebeuren maar jij kan er meer aan sturen als jij hem vast hebt dan als je niks heb. Gelukkig maar dat ik geen mensen zoals jou ken want ik zou me rot ergeren aan dat onverschillige gedrag. Maar inderdaad ik ga ook niet op de openbare weg lopen als het niet hoeft, kunnen alleen maar gevaarlijke dingen van komen, als ik op buitenrit wil ga ik wel met de trailer naar het bos, ver weg van de drukke wegen en vele mensen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:15

ik heb nergens gezegd dat ik onverschillig ben trouwens.. of voel ik me nu te persoonlijk aangevallen.
er zijn verschillende manieren om met dingen om te gaan. dat hoeft niet eens onverschillig te zijn.