Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:29

Ik snap dat je daar zelf niet mee gaat klungelen zeg, die haalt flink uit! ;(
Wat leuk om te zien hoe Annemarie dat allemaal doet! Vind t wel goed dat ze zegt dat het waarschijnlijk haar eigen fout was.
Heel veel succes!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:30

Leuk om alle pro's en contra's hier te lezen. Ik heb de beide sessies zondag zelf ook gezien en ik denk dat dit paard wellicht gewoon een tikkie moeilijk was voor in een demonstratie. Neemt niet weg dat ik het de enige juiste beslissing van Annemarie vindt om er in de tweede sessie mee te stoppen. Natuurlijk kun je zeggen: dat had ze al veel eerder moeten doen, maar hey, iedereen maakt fouten..
Gelukkig las ik op FB dat het paard op weg naar het trainingscentrum heel rustig op de trailer stapte. Zo zie je maar weer..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:35

Wat ik niet begrijp... Annemarie is gewoon aan te spreken op HE (voor en na de clinics) en je kunt gewoon vragen waarom en hoe hun dingen doen en wat hun gedachte erachter is. Waarom haar dan niet daarop aanspreken als je iets niet begrepen hebt of als je er niet mee eens bent.

Je kan nl normaal een discussie met haar aangaan, vindt ze helemaal niet erg (mits netjes natuurlijk).
Ze is altijd geïnteresseerd hoe andere mensen het zouden doen (en hun kijk erop), en daar kun je dus met haar gewoon bespreken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:35

caroline020 schreef:
Leuk om alle pro's en contra's hier te lezen. Ik heb de beide sessies zondag zelf ook gezien en ik denk dat dit paard wellicht gewoon een tikkie moeilijk was voor in een demonstratie. Neemt niet weg dat ik het de enige juiste beslissing van Annemarie vindt om er in de tweede sessie mee te stoppen. Natuurlijk kun je zeggen: dat had ze al veel eerder moeten doen, maar hey, iedereen maakt fouten..Gelukkig las ik op FB dat het paard op weg naar het trainingscentrum heel rustig op de trailer stapte. Zo zie je maar weer..

Ja iedereen maakt fouten, maar hier was toch allang duidelijk te zien aan het paard dat het genoeg was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:41

IndianLady schreef:
Ze ging er ook zelf in, bij de ochtendsessie. Maar ze schoot er steeds in omdat ze bang was voor de doorgang. A. wilde dat ze beheerst en onder controle de trailer inging.

Tja er meerdere wegen leiden naar Rome en als dit niet jouw weg is, prima, maar geef dan geen commentaar op de mensen die dat wel doen.

(is in het algemeen bedoeld)

Dus omdat dit niet mijn manier van werken zou zijn, mag ik er geen vraagtekend bij zetten? Dat is een beetje raar als je het er niet mee eens bent dat je dan gewoon je mond moet houden??

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 09:42

Ik wit toch heel even duidelijk naar voren brengen. Dat whauws reactie in de 2e sessie geen nieuw ontstaande reactie is, maar een terugval. Zoals ik al eerder zei dit is wat ze thuis ook doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:49

@ TS, het is een hele heftige reactiem ieder stukje van dit paard geeft hele HELE duidelijke signalen af, als je dan zo proffessioneel bent dan moet je dat herkennen en daar op een hele andere manier mee omgaan dan ik in het filmpje terug zie. Maar dat is mijn mening. Ik zou het nooit op die manier gedaan hebben. Het is ook niet nodig. Dat je als trainer het ergste reactie van het paard wilt zien is nog tot daar aan toe, maar die liet ze vrijwel meteen zien waarom dan toch nog erop doorhameren? Je hoort als trainer juist met beleid hiermee om te gaan en de stress te reduceren naar zo goed als 0 .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-11 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:55

Hoe kun je nou ooit de angst/stress weghalen door dit weg te halen bij het paard??
Dan zeg je dus in feiten: ja paard je hebt gelijk het is eng. In plaats van dat je de angst onder ogen komt en zelf probeert rustig te blijven en dus uitstraalt het is helemaal niet eng. Je kan een angst toch nooit wegnemen zonder een paard hiermee te confronteren?
Of als jij in de bak rijd en er staat iets engs naast de bak waar hij van schrikt ga jij er ook maar niet meer langs omdat het paard hier stress van heeft???

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:57

Yonker schreef:
Hoe kun je nou ooit de angst/stress weghalen door dit weg te halen bij het paard??
Dan zeg je dus in feiten: ja paard je hebt gelijk het is eng. In plaats van dat je de angst onder ogen komt en zelf probeert rustig te blijven en dus uitstraalt het is helemaal niet eng. Je kan een angst toch nooit wegnemen zonder een paard hiermee te confronteren?
Of als jij in de bak rijd en er staat iets engs naast de bak waar hij van schrikt ga jij er ook maar niet meer langs omdat het paard hier stress van heeft???

Nee, maar deze manier is over dreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:02

Yonker schreef:

Confronteren met angst is al dat het paard voor een trailer staat ;) Ik snap gewoon niet waarom er zo lang dooremmerd wordt terwijl het paard alleen maar in angst zit. Natuurlijk moet je angst doorbreken,ben ik het zeker met je eens, anders gaat het niet werken he ;) maar dat betekend juist het wegnemen van angst en het niet uitvergroten, zoals nu gebeurd is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:03

Ik heb bij de discussie over een soortgelijk geval bij een vorige editie van Horse Event al eens opgemerkt dat het presenteren van probleempaarden op dit soort shows, geen enkel nut hebben. Dat werd me destijds door de Roberts|Van der Toorn aanhangers bepaald niet in dank afgenomen, maar ik blijf bij mijn mening. De tijd van probleemoplossen is veel te kort, de lokatiesituatie op zich geeft al veel onrust en in mijn opvatting is hier alleen maar het 'doel' belangrijk, maar wordt de weg naar het doel verontachtzaamd.
De methode met hekken en dwanghalster spreekt mij sowieso niet aan.
Het arme dier kreeg geen seconde de tijd om te verwerken wat er gebeurde en het resultaat was er dan ook naar. Stoppen op een negatief moment is wel ongeveer het ergste wat je kunt doen en in feite is daardoor ook het paard voor zijn gedrag beloond.

Ik denk dat dit soort moeilijke zaken niet op een show thuishoren.
Een paard iets (af)leren is gebaseerd op rust en vertrouwen. Met een enkele join-up creëer je géén vertrouwensband met je paard. Met heen en weer rennen - trailer in, trailer uit - geef je het paard geen enkele kans om zélf te bedenken dat de trailer zo erg niet is. Met hekken ernaast geef je het paard geen kans meer te kiezen. Met een dwanghalster toon je je eigen onmacht. Dit lijkt wat mij betreft meer op 'breken' dan op leren. Annemarie had er verstandig aangedaan te besluiten dat dit probleempaard niet als demonstratie-object te gebruiken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:11

Ik werd erg zenuwachtig van het laatste filmpje. En geirriteerd. Heb veel respect voor Annemarie maar dit ging veel te lang door.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:14

Ik stond naast de trailer (precies tegenover je in het filmpje van de 2e keer)
Knap en goed besluit om te stoppen maar de reactie uit het publiek was echt enorm overdreven.
Als je dit probleem ooit wil oplossen zul je toch opzoek moeten gaan naar de grens. Dit paard ga je echt nooit met een worteltje in de trailer krijgen.

Ik denk zeker dat als je paard bij Annemarie heeft gestaan hij straks wel normaal gaat laden, ook in een normale trailer. Zeker met veel doen op deze manier gaat hij het echt ooit wel normaal vinden.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:16

Ik denk dat je grenzen op moet zoeken, het paard geeft dan wel signalen af dat hij zwaar gestresst is, maar wat is het punt dat hij over z'n theewater gaat? Als je dit punt niet kan lokaliseren krijg je hem er nooit op, want als je het lief gaat vragen doet hij het zeker niet.

Zie verder geen geweld en ben ervan overtuigd dat hij over een tijdje moeiteloos de trailer op loopt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:17

Jannepauli schreef:
Ik heb bij de discussie over een soortgelijk geval bij een vorige editie van Horse Event al eens opgemerkt dat het presenteren van probleempaarden op dit soort shows, geen enkel nut hebben. Dat werd me destijds door de Roberts|Van der Toorn aanhangers bepaald niet in dank afgenomen, maar ik blijf bij mijn mening. De tijd van probleemoplossen is veel te kort, de lokatiesituatie op zich geeft al veel onrust en in mijn opvatting is hier alleen maar het 'doel' belangrijk, maar wordt de weg naar het doel verontachtzaamd.
Het arme dier kreeg geen seconde de tijd om te verwerken wat er gebeurde en het resultaat was er dan ook naar. Stoppen op een negatief moment is wel ongeveer het ergste wat je kunt doen en in feite is daardoor ook het paard voor zijn gedrag beloond.

Een paard iets (af)leren is gebaseerd op rust en vertrouwen. Met een enkele join-up creëer je géén vertrouwensband met je paard. Met heen en weer rennen - trailer in, trailer uit - geef je het paard geen enkele kans om zélf te bedenken dat de trailer zo erg niet is. Met hekken ernaast geef je het paard geen kans meer te kiezen. Met een dwanghalster toon je je eigen onmacht. Dit lijkt wat mij betreft meer op 'breken' dan op leren. Annemarie had er verstandig aangedaan te besluiten dat dit probleempaard niet als demonstratie-object te gebruiken.

Dit is ook mijn gedachte, je hebt het mooi verwoord vind ik.
Ik begrijp best dat het op een dergelijk evenement leuk is om te laten zien wat je doet, maar wellicht was het beter geweest om het paard in zijn eigen omgeving te filmen terwijl er met hem/haar getraind wordt en daar tijdens het evenement over te vertellen zodat je ook dieper op de stof in kan gaan.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:18

Nimber schreef:
Ik stond naast de trailer (precies tegenover je in het filmpje van de 2e keer)
Knap en goed besluit om te stoppen maar de reactie uit het publiek was echt enorm overdreven.
Als je dit probleem ooit wil oplossen zul je toch opzoek moeten gaan naar de grens. Dit paard ga je echt nooit met een worteltje in de trailer krijgen.

Ik denk zeker dat als je paard bij Annemarie heeft gestaan hij straks wel normaal gaat laden, ook in een normale trailer. Zeker met veel doen op deze manier gaat hij het echt ooit wel normaal vinden.

_/-\o_

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:19

Vond vooral het laatste filmpje niet prettig om te zien. I.m.o. ging Annemarie idd veel te lang door terwijl het paard hele duidelijke signalen geeft. Ook het gebruik van de hekken vind ik er niet fijn uit zien, ze geeft het dier geen keuze en laat haar zo de trailer op en af stormen. Dat je het dier moet confronteren met z'n angst, okay, volkomen logisch anders kom je niet over dat punt heen, maar dit paard is volledig gestresst en heeft volgens mij geen sec. de tijd om alle ervaringen/indrukken rustig te laten bezinken.

Verder ga ik met een paar andere mee wat betreft het gebruiken van dergelijke "probleempaarden" op zo'n evenement, zo'n omgeving is al stressvol genoeg met al die nieuwe indrukken, vreemde paarden en publiek. En dan wordt het dier ook nog met z'n grootste angst geconfronteerd..
Zou er eerder voor kiezen om iemand op stal te laten komen waar met het paard in alle rust z'n vertrouwde omgeving gewerkt kan worden.

@TS: ik hoop dat de problemen in een rustige omgeving opgelost worden en dat jullie er uiteindelijk mee geholpen zijn :j

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:20

Jannepauli schreef:

Ben het helemaal met je eens. Voor dít paard was het veel beter geweest om die in alle rust thuis of bij Annemarie op het centrum te trainen.
Maar ja, dat centrum moet wel geld opbrengen en Horse-Event is natuurlijk commercieel gezien voor Annemarie wel een mooie gelegenheid om meer klanten binnen te krijgen.
Ik vind ook dat ze iets meer rust had moeten geven tussendoor waardoor het paard de kans had gekregen om één en ander te verwerken. Maar daar zal de tijdsdruk van maar een half uur per clinic ook aan hebben meegewerkt. Op zich wel goed dat ze toegeeft dat ze in dit geval net iets teveel heeft geprobeerd en gewoon stopt. En dan blijkt weer maar dat paarden erg vergevingsgezind zijn, want kennelijk is het paard na een "verkeerde" afsluiting van de laatste clinic toch naderhand redelijk makkelijk weer de trailer opgegaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:21

caroline020 schreef:
Leuk om alle pro's en contra's hier te lezen. Ik heb de beide sessies zondag zelf ook gezien en ik denk dat dit paard wellicht gewoon een tikkie moeilijk was voor in een demonstratie. Neemt niet weg dat ik het de enige juiste beslissing van Annemarie vindt om er in de tweede sessie mee te stoppen. Natuurlijk kun je zeggen: dat had ze al veel eerder moeten doen, maar hey, iedereen maakt fouten..
Gelukkig las ik op FB dat het paard op weg naar het trainingscentrum heel rustig op de trailer stapte. Zo zie je maar weer..

Ik ben het hiermee eens. :j

Ik heb ook beide sessies gezien en Whauw is duidelijk geen makkelijk paard. A. zei zelf al dat ze dit soort paarden vaker zien en dit dus niets nieuws is. TS zegt zelf ook dat dit gedrag vaker voorkomt bij het paard. De 2e sessie was wat heftig ja maar voor A. en haar team dus niets nieuws. Ik heb respect voor het feit dat ze zei dat het haar schuld was. Je staat daar voor heel veel mensen en je fout dan toegeven is dan niet leuk. Want niemand wil fout zitten maar daar zijn we mensen voor dus het gebeurd. Dat sommige mensen vinden dat ze eerder had moeten stoppen kan ik wel begrijpen maar ze heeft zoveel ervaring op dit gebied dat ik denk dat ze wel weet wanneer het genoeg is. Ik respecteer ieder zijn mening maar zelf sta ik achter A. en haar team en heb alle respect voor ze. Vooral voor de manier waarop ze met kritiek/negatief commentaar omgaan. Want juist omdat ze mens is raken de negatieve opmerkingen haar wel. Logisch want dat raakt mij ook. Negatieve opmerkingen blijven veel langer hangen dan positieve. En er zijn op Bokt dingen gezegd over haar waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Ik snap dat ze niet op Bokt de discussie met iedereen aangaat maar het is jammer dat iedereen van alles roept over haar en ze er niet op kan reageren. (aangezien ze meer te doen heeft dan de hele dag op Bokt zitten)

Maar ik geloof er heilig in dat A. en haar team Whauw er weer helemaal bovenop gaan helpen.
TS: ben benieuwd naar updates! :)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:32

Snap ik het nu gewoon niet???
Ik klik het filmpje van de 2de ronde aan en zie een paard dat zonder al te veel gedoe wel gespannen maar toch de trailer in stapt.
Mijn eerste gedachte is, goed gedaan doel bereikt paard belonen en terug naar stal...
Maar nee ze gaan verder en hoe meer filpmjes ik aan klik hoe erger het wordt?
Wat is daar nu het doel van?
De beloning en het goede gevoel dat het paard over hoort te houden aan het braaf de trailer in lopen is aan het eind echt helemaal verdwenen naar mijn idee.

Als ik eroverheen gelezen heb dan hoor ik het graag want ben wel benieuwd eigenlijk :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:34

manex schreef:
Maar ja, dat centrum moet wel geld opbrengen en Horse-Event is natuurlijk commercieel gezien voor Annemarie wel een mooie gelegenheid om meer klanten binnen te krijgen.

Afgezien van het feit dat je vraagtekens kunt zetten of dit soort demo's daartoe bijdragen, is mijn stelling dat commercie nimmer boven welzijn mag gaan. Als je jezelf in de kijker wilt zetten, geef dan een goede lezing met tips en tricks en met gelikte video's waarop je probleemgevallen beter kunt profileren. Of eis veel meer tijd om je demo tot een goed einde te brengen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:37

Ik vind het vooral jammer dat een topic over de ervaring van TS en haar paard nu een discussietopic aan het worden is.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:46

Jannepauli schreef:
manex schreef:

Afgezien van het feit dat je vraagtekens kunt zetten of dit soort demo's daartoe bijdragen, is mijn stelling dat commercie nimmer boven welzijn mag gaan. Als je jezelf in de kijker wilt zetten, geef dan een goede lezing met tips en tricks en met gelikte video's waarop je probleemgevallen beter kunt profileren. Of eis veel meer tijd om je demo tot een goed einde te brengen.

Ja, precies. Ik vind sowieso dat ze met dit soort evenementen de clinics waarbij paarden worden gebruikt meer tijd moeten hebben dan een half uurtje. Er wordt toch een soort van prestatie verwacht.

Maar goed, dit topic gaat niet over hoe een evenement in elkaar hoort te zitten. Ik hoop voor TS dat haar paard van zijn/haar trauma wordt afgeholpen en ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:48

Pfoe ziet er inderdaad heftig uit :(:)
Hopelijk krijgen ze whauw zo ver dat ie straks op een normale manier te laden is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:50

Zou het paard ermee geholpen zijn als deze clinic nog een half uur langer had moeten duren? Annemarie geeft zelf altijd al aan; er is geen quick fix! Het gaat niet om wat laten zien. Ja, deels natuurlijk wel, maar het paard gaat uiteindelijk voor. En ik geloof ook echt wel dat Annemarie zo goed mogelijk gehandeld heeft ook in deze situatie. Al is het niet helemaal zo gelopen als fijn zou zijn geweest.