Wat leuk om te zien hoe Annemarie dat allemaal doet! Vind t wel goed dat ze zegt dat het waarschijnlijk haar eigen fout was.
Heel veel succes!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
caroline020 schreef:Leuk om alle pro's en contra's hier te lezen. Ik heb de beide sessies zondag zelf ook gezien en ik denk dat dit paard wellicht gewoon een tikkie moeilijk was voor in een demonstratie. Neemt niet weg dat ik het de enige juiste beslissing van Annemarie vindt om er in de tweede sessie mee te stoppen. Natuurlijk kun je zeggen: dat had ze al veel eerder moeten doen, maar hey, iedereen maakt fouten..Gelukkig las ik op FB dat het paard op weg naar het trainingscentrum heel rustig op de trailer stapte. Zo zie je maar weer..
IndianLady schreef:Ze ging er ook zelf in, bij de ochtendsessie. Maar ze schoot er steeds in omdat ze bang was voor de doorgang. A. wilde dat ze beheerst en onder controle de trailer inging.
Tja er meerdere wegen leiden naar Rome en als dit niet jouw weg is, prima, maar geef dan geen commentaar op de mensen die dat wel doen.
(is in het algemeen bedoeld)
Yonker schreef:Hoe kun je nou ooit de angst/stress weghalen door dit weg te halen bij het paard??
Dan zeg je dus in feiten: ja paard je hebt gelijk het is eng. In plaats van dat je de angst onder ogen komt en zelf probeert rustig te blijven en dus uitstraalt het is helemaal niet eng. Je kan een angst toch nooit wegnemen zonder een paard hiermee te confronteren?
Of als jij in de bak rijd en er staat iets engs naast de bak waar hij van schrikt ga jij er ook maar niet meer langs omdat het paard hier stress van heeft???
Yonker schreef:Hoe kun je nou ooit de angst/stress weghalen door dit weg te halen bij het paard??
Dan zeg je dus in feiten: ja paard je hebt gelijk het is eng. In plaats van dat je de angst onder ogen komt en zelf probeert rustig te blijven en dus uitstraalt het is helemaal niet eng. Je kan een angst toch nooit wegnemen zonder een paard hiermee te confronteren?
Of als jij in de bak rijd en er staat iets engs naast de bak waar hij van schrikt ga jij er ook maar niet meer langs omdat het paard hier stress van heeft???
Jannepauli schreef:Ik heb bij de discussie over een soortgelijk geval bij een vorige editie van Horse Event al eens opgemerkt dat het presenteren van probleempaarden op dit soort shows, geen enkel nut hebben. Dat werd me destijds door de Roberts|Van der Toorn aanhangers bepaald niet in dank afgenomen, maar ik blijf bij mijn mening. De tijd van probleemoplossen is veel te kort, de lokatiesituatie op zich geeft al veel onrust en in mijn opvatting is hier alleen maar het 'doel' belangrijk, maar wordt de weg naar het doel verontachtzaamd.
De methode met hekken en dwanghalster spreekt mij sowieso niet aan.
Het arme dier kreeg geen seconde de tijd om te verwerken wat er gebeurde en het resultaat was er dan ook naar. Stoppen op een negatief moment is wel ongeveer het ergste wat je kunt doen en in feite is daardoor ook het paard voor zijn gedrag beloond.
Ik denk dat dit soort moeilijke zaken niet op een show thuishoren.
Een paard iets (af)leren is gebaseerd op rust en vertrouwen. Met een enkele join-up creëer je géén vertrouwensband met je paard. Met heen en weer rennen - trailer in, trailer uit - geef je het paard geen enkele kans om zélf te bedenken dat de trailer zo erg niet is. Met hekken ernaast geef je het paard geen kans meer te kiezen. Met een dwanghalster toon je je eigen onmacht. Dit lijkt wat mij betreft meer op 'breken' dan op leren. Annemarie had er verstandig aangedaan te besluiten dat dit probleempaard niet als demonstratie-object te gebruiken.
Nimber schreef:Ik stond naast de trailer (precies tegenover je in het filmpje van de 2e keer)
Knap en goed besluit om te stoppen maar de reactie uit het publiek was echt enorm overdreven.
Als je dit probleem ooit wil oplossen zul je toch opzoek moeten gaan naar de grens. Dit paard ga je echt nooit met een worteltje in de trailer krijgen.
Ik denk zeker dat als je paard bij Annemarie heeft gestaan hij straks wel normaal gaat laden, ook in een normale trailer. Zeker met veel doen op deze manier gaat hij het echt ooit wel normaal vinden.
Jannepauli schreef:Ik heb bij de discussie over een soortgelijk geval bij een vorige editie van Horse Event al eens opgemerkt dat het presenteren van probleempaarden op dit soort shows, geen enkel nut hebben. Dat werd me destijds door de Roberts|Van der Toorn aanhangers bepaald niet in dank afgenomen, maar ik blijf bij mijn mening. De tijd van probleemoplossen is veel te kort, de lokatiesituatie op zich geeft al veel onrust en in mijn opvatting is hier alleen maar het 'doel' belangrijk, maar wordt de weg naar het doel verontachtzaamd.
De methode met hekken en dwanghalster spreekt mij sowieso niet aan.
Het arme dier kreeg geen seconde de tijd om te verwerken wat er gebeurde en het resultaat was er dan ook naar. Stoppen op een negatief moment is wel ongeveer het ergste wat je kunt doen en in feite is daardoor ook het paard voor zijn gedrag beloond.
Ik denk dat dit soort moeilijke zaken niet op een show thuishoren.
Een paard iets (af)leren is gebaseerd op rust en vertrouwen. Met een enkele join-up creëer je géén vertrouwensband met je paard. Met heen en weer rennen - trailer in, trailer uit - geef je het paard geen enkele kans om zélf te bedenken dat de trailer zo erg niet is. Met hekken ernaast geef je het paard geen kans meer te kiezen. Met een dwanghalster toon je je eigen onmacht. Dit lijkt wat mij betreft meer op 'breken' dan op leren. Annemarie had er verstandig aangedaan te besluiten dat dit probleempaard niet als demonstratie-object te gebruiken.
caroline020 schreef:Leuk om alle pro's en contra's hier te lezen. Ik heb de beide sessies zondag zelf ook gezien en ik denk dat dit paard wellicht gewoon een tikkie moeilijk was voor in een demonstratie. Neemt niet weg dat ik het de enige juiste beslissing van Annemarie vindt om er in de tweede sessie mee te stoppen. Natuurlijk kun je zeggen: dat had ze al veel eerder moeten doen, maar hey, iedereen maakt fouten..
Gelukkig las ik op FB dat het paard op weg naar het trainingscentrum heel rustig op de trailer stapte. Zo zie je maar weer..
manex schreef:Maar ja, dat centrum moet wel geld opbrengen en Horse-Event is natuurlijk commercieel gezien voor Annemarie wel een mooie gelegenheid om meer klanten binnen te krijgen.
Jannepauli schreef:manex schreef:Maar ja, dat centrum moet wel geld opbrengen en Horse-Event is natuurlijk commercieel gezien voor Annemarie wel een mooie gelegenheid om meer klanten binnen te krijgen.
Afgezien van het feit dat je vraagtekens kunt zetten of dit soort demo's daartoe bijdragen, is mijn stelling dat commercie nimmer boven welzijn mag gaan. Als je jezelf in de kijker wilt zetten, geef dan een goede lezing met tips en tricks en met gelikte video's waarop je probleemgevallen beter kunt profileren. Of eis veel meer tijd om je demo tot een goed einde te brengen.