Ik heb met de nekharen overeind je topic gelezen.Wat voor mensen nemen wel een dier,maar vervolgens laten ze het maar aan het lot over?ik vindt het supergoed ts dat je je ontfermd over deze pony en hoop dat hij er bovenop komt.
Respect voor jullie handelen.... heel veel sterkte ik hoop dat het toch allemaal goed gaat komen.
Jannepauli
Geplaatst: 02-09-11 12:47
Zo zeg, wát een verhaal... en wat ongelooflijk sneu dat die dieren er zo slecht aan toe zijn. Wat betreft de bevangenheid: je hebt al een smid ingeschakeld en dat is prima. Voor het overige zou ik nog niet met allerelei supplementen of krachtvoer aan de slag gaan .. hooi, water, schepje (theelepel) keukenzout met jodium erin, vitamine E is voorlopig voldoende - als het dier wat beter is, kan je meer gaan opbouwen. Als je daar aan toe bent, en hulp nodig hebt, dan ben je in ons HB-topic natuurlijk welkom! Wat die brandweerslangen betreft, daar heb ik m'n twijfels over.. het is inderdaad niet goed als een paard té lang ligt, maar 'dwingen om op zeer pijnlijke voetjes te gaan staan ook niet.. Veel sterkte en succes gewenst!
wat vond de smid van de hoefjes? Wil de pony niet staan vanwege zwakte of komt dat door de HB? Denk dat wat jullie nu doen voor de komende dagen prima is. Hij krijgt rust, eten en drinken, medicijnen, een droge plek om te liggen en veel TLC. Wil hij niet staan, zorg dan dat hij steeds op de andere zijde kan liggen. Verder poept en plast hij, wordt vrolijker, dus ik zou dat nog even aanzien. Mijn mening . Hopelijk tref je hem op een ochtend staand aan. Geef 'm maar de tijd. Zou 'm niet op gaan hangen in stellages. Beest is totaal uitgeput zo klinkt het. Van het scherm af is het sowieso lastig er wat over te zeggen, laat staan zonder foto's. Ik begrijp dat dat nog niet kan. Maar volgens mij zitten jullie op de goeie weg. Als de pony goed drinkt zou ik geen zout toevoegen. Succes hoor! Het is toch wat dat mensen zo met hun dieren omgaan.....bah.
miesie22
Geplaatst: 02-09-11 13:50
Pfff, wat een verhaal! Wat zijn er toch nare mensen op de wereld, die dit zo ver laten komen Echt onwijs geweldig dat jullie dit allemaal op willen gaan lossen! Ik wens de pony erg veel beterschap en jullie veel succes met het opknappen van de pony! Nogmaals, onwijs goed dat jullie dit doen! Succes!
blondeyke
Geplaatst: 02-09-11 15:23
Heel veel succes alvast! Hoe gaat het ondertussen met hem?
KN2011
Geplaatst: 02-09-11 15:38
Dikke duim voor jullie ! Vind het goed dat er nog mensen zijn die wel goed voor de paarden zijn. Hoop voor jullie dat hij opknapt, en zo niet dat jullie hem dan kunnen laten gaan. Wat fijn dat de zwarte er al zo goed aan toe is.
bakkabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-11 01:48
Voorzichtig positief nieuws!
De DA vertelde deze middag dat zij niet veel meer voor ons kon betekenen, pony MOET recht, anders is het afgelopen. Harde maar duidelijke woorden dus.
We hebben een constructie bedacht om Gimli in op te hangen, en met een groepje mensen hebben we hem rechtgeholpen. Erg wankel, maar na een paar minuten begon hij zelf zijn evenwicht te zoeken. 2 uur later nog een keer, hij probeerde zelf mee recht te staan, wat het voor ons een stuk gemakkelijker maakte. We merken dat hij eigenlijk volledig zelf op zijn achterhand stond, dus hebben we de achterste band losgemaakt. Nog een beetje later hebben we de voorste band iets losser gemaakt, zodat hij er net niet meer volledig in hing. Hij steunde volledig op zijn eigen benen, maar had de band nog wel nodig om zijn evenwicht te bewaren. Nog een paar minuten later probeerde hij zelfs rond te stappen (wat natuurlijk niet echt ging met die constructie ), en toen we alles volledig los zouden maken om hem weer te laten liggen, hebben we besloten om even te kijken hoe hij het zonder steun zou doen. We zijn opnieuw met een paar mensen om hem heen gaan staan om hem op te vangen mocht hij vallen, en hij heeft ongeveer een minuut volledig zelfstandig, zonder hulp gestaan!!!
Morgen gaan we hem om de 2 à 3 uur een halfuurtje laten rechtstaan. Hopelijk blijft hij zo snel vooruitgaan
Edit: Een aantal mensen geven aan dat ze twijfelen of gedwongen rechtstaan wel zo'n goed plan is. Pony is inderdaad uitgeput, maar te lang liggen veroorzaakt veel schade. Ondanks buig- en strekoefeningen zijn zijn spieren erg stram en stijf, en na een paar minuten staan is er een opmerkelijke verbetering. Doorbloeding komt dan even weer op gang, en dat was dringend nodig. Als hij slecht reageerde op het rechtstaan, waren we daar uiteraard ook niet mee doorgegaan. Het leek echter alsof hij het echt leuk vond, en de 2e keer hielp hij zelf ook echt mee. Onze conclusie is dat het rechtstaan hem goed doet, al kan ik me best voorstellen dat dat niet voor elk paard zal gelden.
princesmax
Geplaatst: 03-09-11 02:00
wauw wat super van jullie! Hebben jullie nu allebei de pony's dus ook de zwarte? dat was me niet helemaal duidelijk Ik hoop dat alles goed gaat komen. Zou ik evt. ook pb mogen met foto's?
Dat is inderdaad voorzichtig positief nieuws. Ik hoop echt dat het jullie lukt om het diertje weer in de benen te krijgen. Aan jullie inzet zal het niet liggen alvast.. Heel veel succes.
Wat super van jullie dat jullie dit doen zeg! Ik hoop dan ook met heel mijn hart dat het beter word. Ik blijf je verhaal volgen, en heel hard duimen ga ik ook zeker doen! Succes en heel veel sterkte
kally
Geplaatst: 03-09-11 09:48
Heel veel succes gewenst, hulde voor jullie en als de pony hier doorheen is zal hij jullie wel heel dankbaar zijn......
Een aantal mensen geven aan dat ze twijfelen of gedwongen rechtstaan wel zo'n goed plan is
Volg dus "gewoon" het advies van je DA. Vanachter een PC is dit met de gegeven informatie echt niet goed te beoordelen. Kan je alleen maar succes wensen en hopen dat er nog meer positief nieuws volgt!!
Jeetje heb het verhaal met verbazing gelezen, hoe sommige mensen wel niet met hun beestje omgaan. Ik hoop voor jullie dat hij door blijft zetten en snel helemaal weer zelfstandig kan staan. Jullie zijn toppers!
Ik heb nog wel een tip als je dalijk merkt dat de shet naar buiten kan. Hier stond ook een erg hoefbevangen shettie en die liep het liefst in het natte zand. In eerste instantie stond ze het liefst in het natte zand, maar ze is er uiteindelijk ook in gaan rondwandelen. Dat koelt de hoeven goed. Deze shet heeft daar ongelooflijk baat bij gehad. Voorlopig is het nu vooral vechten om hem te overtuigen te blijven staan. Zoek een goede manier om de hoefjes goed te koelen. Maar inderdaad heel dapper van jullie en verdrietig dat mensen het zo ver laten komen. Fijn dat er dan mensen zijn zoals jij, die zo'n beestje helpen! Succes!
Heel herkenbaar, ook wij hebben alweer een aantal jaar geleden zo'n zorgenkindje gehad. Zolang de pony zo goed meewerkt, dan moet je ervoor gaan, positief denken en veel liefde, dat helpt! Klinkt misschien zweverig, maar paarden zijn zulke gevoelsdieren! Veel succes, ik duim mee, jullie zijn toppers!