Ja is ook zo hoor... maar goed, ik zal mijn ervaringen als trainer delen met degene die dit interesseren en de rest moet maar, zoals ik al eerder zei: "Even heel hard op een houtje bijten" .
Wat een interessant topic, ik ben benieuwd hoe het vandaag zal gaan. Ik heb natuurlijk meteen even in je profiel gespiekt (want wij zijn niet nieuwsgierig maar willen altijd wel alles graag weten ) en ziet er goed uit. Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen, dus ik hoop dat je het volhoudt om ze op te schrijven hoor! Succes straks en ik kom vanavond weer even kijken of het gelukt is om het op te schrijven. Mag je van de eigenaresse ook een foto plaatsen van het paardje? Dat spreekt voor ons beter tot de verbeelding. Maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ze het (nu nog) liever niet heeft...
Ook ik heb al negatieve ervaringen ondervonden van zogenaamde 'professionele trainers'... Voor mijn veulen zoek ik binnen 3 jaar iemand die traint om de manier dat jij het nu beschrijft. Spaart me een hoop kosten en problemen!! Ik volg even je vorderingen met dit paard en hoop binnenkort ook je andere casus te kunnen volgen. Veel succes straks!
Zilfstar
Geplaatst: 25-08-11 09:37
Vind het zo tof wat jij doet! Echt mijn petje af. Jij luistert volgens mij heel goed naar wat het paard je verteld. EN wilt geen snelle oplossing, maar eentje die langdurig effect heeft. Die eigenaar mag erg blij zijn dat ze jou op haar pad getroffen heeft! En ook al zul je het wel doen...
Doe je wel voorzichtig, en dan bedoel ik met jezelf
JJane
Geplaatst: 25-08-11 11:02
Kun je wat uitleggen over de "vreemde" dingen die er met haar zijn gedaan? Als ik me daarbij een beeld probeer te schetsen krijg ik hele rare ideen
Ben errug benieuwd hoe je tweede ontmoeting gaat verlopen. Hopelijk herkent ze je nog en weet ze nog dat je geen kwade bedoelingen hebt. Ik duim in ieder geval voor je .
Suelza
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-11 14:09
Ik moet nu weer onderweg voor een ander paard vandaag maar wil wel vast meegeven dat vandaag een klein succes heeft gebracht.
Paard herkende mij en zocht direct al voorzichtig toenadering. Het hele verslag volgt later vandaag!
Wat mooi dat het paard je nu al herkende! Als de intentie maar juist is dat scheelt al zo'n hoop bij een eerste indruk en gevoel. Ik ben ook zeer benieuwd naar je andere casus.
Suelza
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-11 20:38
Oke, ik ben nu thuis, even een druk dagje achter de rug weer, maar ik kan er nu even voor gaan zitten.
Ik ben vanmorgen weer bij het paardje geweest. Ik kwam aanlopen en zij stond nog in de rijbak met een draadje ervoor. Ik had een vriendin (met fotocamera ) meegenomen en die bleef op afstand met de eigenaresse praten.
Ik ben gewoon lekker mijn eigen gang gegaan. De merrie zag mij staan en kwam eigenlijk meteen al naar mij toe lopen. Positief dus! Ik heb het draadje open gedaan en verwachtte eigenlijk dat ze mij straal voorbij zou gaan, rechtstreeks naar haar stal die daar vlakbij was. Eigenlijk hetzelfde als wat ze tijdens de eerste ontmoeting deed.
Dat deed ze dus niet! Ze kwam naar mij toe en kwam gewoon even bij mij staan. Vervolgens liep ze richting stal om aan haar hooi te knabbelen. Ik heb haar eerst even 5 minuten met rust gelaten en ben toen bij haar de stal ingegaan. Wederom met de deur open. Ik vind nog steeds dat als ze weg had willen gaan, ze zeker in dit stadium die mogelijkheid moet hebben. Ik ga haar niet opsluiten om haar te dwingen bij mij te blijven. Vertrouwen moet ze je geven en kun je toch niet afdwingen.
In ieder geval liet ze mij direct al toe. Ik mocht meteen aan haar zitten, haar aftasten, haar kriebelen. Dus dat heb ik eerst even gedaan. Vervolgens even een borsteltje over haar lijf gehaald, puur voor de vorm en voor het fysieke contact.
Toen dit alles goed ging ben ik weggelopen en heb ik een touwhalstertje gepakt. De eigenaresse zei nog: "Dit zal wel niet in 1x lukken, want dat is nog nooit iemand gelukt". Op dat moment geen idee waar ze het over had. Achteraf bleek dus dat dit ging over het omdoen van het halster.
In ieder geval kon ik zonder problemen het halster om doen... Dus weer een overwinning voor deze kleine merrie!
Vervolgens ben ik de stal uitgelopen om te zien wat ze deed en ze kwam meteen achter mij aan lopen om vervolgens rustig bij mij te blijven staan. Omdat ze dusdanig veel toenadering zocht ben ik opnieuw begonnen met haar te poetsen, mede ook om te zien of ze dit zou toestaan. Ze stond namelijk los... Dus de kans dat ze weg zou lopen was redelijk groot aanwezig en hier was ik ook wel vanuit gegaan. Ik wil vooral geen hoge verwachtingen hebben, dus in dat geval zou ik er wel weer achteraan gehobbelt zijn.
In ieder geval was dit het resultaat (excuses voor de miniatuur fotootjes, maar ik krijg ze niet groter):
Dit was dus al een enorme (!!!) vooruitgang met afgelopen keer.
Vervolgens ben ik met haar de rijbak ingegaan, ik kreeg de indruk dat ik er wel iets bij kon doen.
Ze begint zich overduidelijk meer op haar gemak te voelen in mijn aanwezigheid.
Even wat volgoefeningen, eerst heel even met de leadrope er nog aan, om even uit te leggen wat de bedoeling was:
Maar ik kon binnen een rondje het touw al wegleggen en liet ze zien best zelf wel mee te willen lopen. Weliswaar nog ietwat gereserveerd.
Halthouden en even kroelen/belonen:
Pasje terug...
"Ja maar baas, dit snap ik heus wel!!"
En weer belonen:
En genoeg voor vandaag!!!
Al met al is het heel erg goed gegaan vandaag en ben ik echt wel enorm tevreden met de vorderingen van vandaag. Zeer zeker een hele grote stap vooruit geweest!
Ze heeft zowaar een eerste aanzet tot wat spelen gegeven, helaas zijn daar geen fotos van, maar ze geeft duidelijk te kennen dat ze dus wel 'in' is voor meer.
Het zal nog wel even duren eer ik er echt met haar kan gaan werken. Ook al lijkt dit nu heel makkelijk te gaan, ze is heel voorzichtig en terughoudend en de kans dat ik haar vertrouwen beschaam door misschien een stap teveel te zetten is mij nog te groot.
Dus voor nu blijft het even bij spelenderwijs leren dat werken met mensen eigenlijk toch wel heel leuk kan zijn. Pas als dit echt bevestigd is, gaan we de stap tot werken zetten.
Zoals jullie kunnen zien is de rijbak de gehele tijd open geweest, de eigenaresse, een vriendin van mij en haar ponymaatje stonden hier net buiten op het verharde deel bij de stallen. Ze heeft dus ten alle tijden de keuze gehad om weg te gaan als het haar teveel zou zijn geworden.
Je kunt zien dat dit niet het geval geweest is. Ook al was het voor haar, geestelijk, hard werken, deed ze het met plezier en volledig vanuit vrijheid, zonder enige vorm van dwang.
Volgens de eigenaresse overduidelijk het ontbrekende deel wat haar voorgaande trainers hebben gemist/overgeslagen. Dit is geen paard wat je even kunt 'overmeesteren', dit is een paard wat echt wel heel ver voor je wilt gaan, mits je haar vertrouwen en respect verdiend heb en dit niet hebt afgedwongen.
Ze geeft mij overduidelijk al wat van haar vertrouwen en daar moeten we even heel zuinig mee omgaan. Ik ben echt heel trots op deze kleine merrie!
Echt zo fijn om te lezen hoe jij met deze merrie ( en niet alleen deze merrie) omgaat en haar respecteert.
Super dat je al zoveel vooruitgang hebt geboekt.
Ik blijf meelezen hoor.
HippoLogic
Geplaatst: 25-08-11 20:58
Wat leuk dat je een online trainingsdagboek/ je vorderingen bijhoudt. Ik vind het zelf altijd heel nuttig dat te doen. Het is gemakkelijk om je eigen successen en sucsesjes en de obstakels die je tegenkwam te vergeten. Veel succes bij deze casus.
momaxes
Geplaatst: 25-08-11 21:02
Jee, wat doe je dat goed zeg! Ik ga de kunst afkijken: mijn Fjordenhengstje komt over een jaar uit de opfok dus hang tot die tijd aan mn beeldscherm!!
Wauw, respect! Ik ben van mening dat je ècht een paardenmens moet zijn om zulke resultaten zo snel te boeken, niet zomaar iedereen kan dat.. Echt super interessant, en ik hoop dat het allemaal helemaal op zijn pootjes terecht komt, dat verdienen de merrie èn de eigenaresse!
djodjodjo
Geplaatst: 25-08-11 21:14
Wat ontzettend leuk dat je een verslag bij houdt van deze 'casus' (hihi ik ken dat woord eigenlijk alleen vanuit m'n studie) Het lijkt me erg interessant om te volgen!
Meraki
Geplaatst: 25-08-11 21:14
Wat heb jij een onwijs fijne schrijfstijl ! Normaal gesproken vind ik dit te veel tekst en lees ik het niet, maar je schrijft er boeiend en begrijpelijk !
Erg leuk om deze vorderingen mee te lezen !
Enamorado
Geplaatst: 25-08-11 21:20
Wat veel stappen heeft ze vandaag jou kant op gemaakt zeg. (zowel letterlijk als figuurlijk) Wauw wat een vertrouwen al voor een paard wat normaal zo gesloten is. je ziet haar nog wat wijfelend kijken op de foto's maar al wel heel knap dat ze er vandaag diverse keren voor gekozen heeft om jou al leider te zien. Ik kijk al weer uit naar zaterdag. Ook aardig van de eigenaresse dat je de foto's mag plaatsen hier.
Gaaf gaaf gaaf meid !!! Vreselijk goed om te horen dat ze zelf toenadering zoekt. Dat is echt de basis voor dit soort paarden. Ze moeten zelf bij je willen zijn, anders wordt het niks.