Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Diaantjev schreef:Ik hoop dat dit geen "promotie" wordt voor het laten slachten en dat men alleen de negatieve kanten van het inslapen laat zien. Inderdaad, in de meeste gevallen gaat inslapen netjes (en ja, ik heb dit al heel vaak gezien, ik heb in Utrecht gewerkt) en is het belangrijk dat je met je dierenarts overlegd hoe het inslapen gebeurt. Ik hoop dat dit een presentatie wordt waarbij men beide opties kan zien en daardoor een juiste beslissing kan nemen die bij je past en waar je een vredig gevoel (in hoeverre dat kan) aan overhoudt.
Boris schreef:Voor zover nog niet genoemd (en te achterhalen): wat statistieken. Hoeveel paarden worden er jaarlijks ingeslapen en hoeveel geslacht en in hoeveel % van de gevallen gaat het bij inslapen dan wel slachten 'mis' (vechten c.q. niet willen meelopen, of nog andere manieren waarop het mis kan gaan). Je hoort nl. alleen zo nu en dan losse 'drama' verhalen bij beide methodieken, zonder ze in een context te kunnen plaatsen.
geerke schreef:ik ben 'slachtmoe'....
En het ergste vind ik dat er gedaan wordt alsof inslapen dierenbeulerij is en slachten de beste methode.
De mensen onder ons die een slechte ervaring hadden met inslapen ....zoek de volgende keer een GOEDE dierenarts.Dat scheelt veel leed.
Ik ben bij heel wat 'inslapingen' geweest,het ging altijd netjes.
Heb overigens niets tegen slachten hoor.
shirleyp schreef:@foxy80 zo vond ik het fantastisch dat de benen van mijn paard nog naar een paardenopleiding gingen om daar als oefenmateriaal voor het bekappen te dienen! Toch fijn om te horen dat je paard ook na zijn dood nog nuttig is!
NathalietjeB schreef:of b.v je paard gaat dood in een kliniek dan wat? moet je zelf bellen? word je erin geholpen? moet jij betalen voor al die dingen?
Diaantjev schreef:Is het misschien ook een idee om aan te geven waar het vlees naar toe gaat? Men heeft het altijd over onze goed verzorgde paarden die dan op de Nederlandse borden terechtkomen maar volgens mij heb ik een keer gelezen dat het vlees van Van Veen naar het buitenland gaat.
Nelflobo schreef:MAAR: waar ik wél enorme spijt van heb is het feit dat ik hem door de Rendac op heb laten
halen. Vreselijk traumatiserend is dat, en als mijn andere pony's ooit komen te overlijden laat
ik ze ophalen door medewerkers van het paardencrematorium.
Dan gaat het toch wel even wat respectvoller en bovendien blijft je paard dan niet zo lang
liggen in de warmte (wat dus wel het geval was met mijn pony, het was hoogzomer en ik zal de
details achterwege laten). Ik vond dat erg paardonterend en dat had mijn allerbeste maatje, ook al leefde hij
niet meer, absoluut niet verdiend. En dan dat moment van ophalen....echt vreselijk
![]()
Nee, exit Rendac wat mij betreft....
Lovely schreef:Je kan een presentatie doen van een kwartier en daarna een kwartier vragen beantwoorden. In een kwartier kun je het meeste wel verteld hebben en bij presenteren geldt altijd dat overdaad schaadt.