Discussie schieten(slachten) vs. inslapen op Horse Event.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:50

Moet het wel een discussie worden.

Of je er nu voor kiest om je paard te laten schieten of te laten inslapen is geheel een eigen keuze waar niemand je op mag aanvallen.

Doorloop het gehele traject met de eventuele voor- en nadelen (let wel wat voor de 1 een voordeel is, kan voor de ander een nadeel zijn) zodat een ieder kan beslissen wat hem/haar beste past.

Belangrijk is om neutraal te blijven.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:57

Equimotion schreef:
Denk dat je een keuze moet maken of je voorlichting gaat geven over slachten, zonder oordeel te vellen over inslapen, of dat je in samenwerking met een veearts (?) informatie/discussie over beide methoden gaat opzetten.

+:)+ Lijkt me inderdaad een beter plan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:58

ik ben 'slachtmoe'....
En het ergste vind ik dat er gedaan wordt alsof inslapen dierenbeulerij is en slachten de beste methode.
De mensen onder ons die een slechte ervaring hadden met inslapen ....zoek de volgende keer een GOEDE dierenarts.Dat scheelt veel leed.
Ik ben bij heel wat 'inslapingen' geweest,het ging altijd netjes.
Heb overigens niets tegen slachten hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:00

Jeetje wat een reacties! Ik kan het even niet meer bijbenen hoor.

Ik wil de discussie hier niet voeren. Absoluut niet!

Ook kan ik echt niet alles gaan behandelen, ik heb maar 30 minuten....

Ook ga ik hier niet alles beantwoorden, dan blijft er voor op HE niets meer over.

Filmpjes van het inslapen, snel en langszaam met wat strijd, en het schieten zijn aanwezig met nadrukkelijke toestemming. Dit kan achteraf bekeken worden voor de mensen die dit willen.

Ik ga niets mooier maken dan dat het is.
Heb ook al foto's in aanbieding gekregen van het inslapen welke ik dan graag wél in de powerpoint wil gebruiken. Deze zijn niet schokkend.
Hier ben ik nog voor in overleg.

Verder.. tsja.. 30 minuten.. Ik kan niet heksen... Ik kan niet alles.
Wat ik wel alvast wil zeggen, als er vragen zijn over het slachten(dus niet het schieten) o.i.d kom dan alsjeblieft na de discussie even bij me langs, dan kan ik de vragen beantwoorden.

Er is druk bezig om te kijken of er een veearts beschikbaar is.
Ik ga GEEN voorlichting geven over het schieten. Ik ga over beide gevallen uitleggen hoe het in z'n werk gaat.
Ik verhemel niets, ik kraak niets af, iedereen maakt een eigen keus.
En ik ga proberen alles zo fijn mogelijk uit te leggen zodat men weet waar ze aan toe zijn.

Geerke : Jammer dat je dat zo verwoord. Enkel omdat het slachten het afgelopen jaar gewoon goed in beeld is...
Niemand kraakt hier inslapen af.... niemand kraakt hier slachten af...niemand noemt het dierenbeulerij!! Dat maak JIJ er nu van!
Dus ik snap niet helemaal wat je bedoeld?
Of begrijp ik je nu verkeerd??

Diaantjev schreef:
Ik hoop dat dit geen "promotie" wordt voor het laten slachten en dat men alleen de negatieve kanten van het inslapen laat zien. Inderdaad, in de meeste gevallen gaat inslapen netjes (en ja, ik heb dit al heel vaak gezien, ik heb in Utrecht gewerkt) en is het belangrijk dat je met je dierenarts overlegd hoe het inslapen gebeurt. Ik hoop dat dit een presentatie wordt waarbij men beide opties kan zien en daardoor een juiste beslissing kan nemen die bij je past en waar je een vredig gevoel (in hoeverre dat kan) aan overhoudt.

Dit wordt het absoluut!
Ik ben zelf namelijk niet tegen het inslapen. Alleen tsja.. loop in een slachterij rond dat is nou eenmaal zo... Daar weet ik dus veel meer over.
Maar inslapen, ben mij aan het inlichten, en zoals het nu lijkt ga ik volgende week met een veearts mee om te kijken hoe het nou in z'n werk gaat. Maar dit hangt even van de pony af.
Dus ja.. ben mij echt goed aan het informeren... en ik wil absoluut niet dat 1 van de 2 als boosdoener geplaatst wordt.

Boris schreef:
Voor zover nog niet genoemd (en te achterhalen): wat statistieken. Hoeveel paarden worden er jaarlijks ingeslapen en hoeveel geslacht en in hoeveel % van de gevallen gaat het bij inslapen dan wel slachten 'mis' (vechten c.q. niet willen meelopen, of nog andere manieren waarop het mis kan gaan). Je hoort nl. alleen zo nu en dan losse 'drama' verhalen bij beide methodieken, zonder ze in een context te kunnen plaatsen.

Niet willen meelopen noem ik geen misgaan...
Misgaan is enkel het misschot... meer kan er niet fout gaan...
Hierover ben ik bezig met feiten en cijfers, maar ik vind dit heel moeilijk om in kaart te brengen.
Bedankt voor je tip!

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:27

Gezien het feit dat ik al 35 jaar vegetariër ben en principiëel tegen slachten ben, heb ik mijn pony 2 jaar geleden
laten euthanaseren door de dierenarts, bij ons thuis in de wei.
Dat ging in alle rust en totaal zonder strijd, bijna sereen, en ik heb daar absoluut geen spijt van, hoe verdrietig zo'n situatie natuurlijk ook is.
Die betreffende dierenarts is en blijft ook mijn kanjer.

MAAR: waar ik wél enorme spijt van heb is het feit dat ik hem door de Rendac op heb laten
halen. Vreselijk traumatiserend is dat, en als mijn andere pony's ooit komen te overlijden laat
ik ze ophalen door medewerkers van het paardencrematorium.
Dan gaat het toch wel even wat respectvoller en bovendien blijft je paard dan niet zo lang
liggen in de warmte (wat dus wel het geval was met mijn pony, het was hoogzomer en ik zal de
details achterwege laten). Ik vond dat erg paardonterend en dat had mijn allerbeste maatje, ook al leefde hij
niet meer, absoluut niet verdiend. En dan dat moment van ophalen.... |( echt vreselijk ;(
Nee, exit Rendac wat mij betreft....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:38

geerke schreef:
ik ben 'slachtmoe'....
En het ergste vind ik dat er gedaan wordt alsof inslapen dierenbeulerij is en slachten de beste methode.
De mensen onder ons die een slechte ervaring hadden met inslapen ....zoek de volgende keer een GOEDE dierenarts.Dat scheelt veel leed.
Ik ben bij heel wat 'inslapingen' geweest,het ging altijd netjes.
Heb overigens niets tegen slachten hoor.

Ik heb het gevoel dat het juist andersom is.
Mensen die hun paard (om wat voor reden dan ook) laten slachten, zijn dierenbeulen of willen geen geld uitgeven aan het inslapen of houden niet genoeg van hun paard en zien het als een wegwerpartikel.

Als ik dan (voor mijzelf) uitleg dat oa mijn AV al heel moeilijk wilde gaan liggen bij een operatie, een grote angst heeft voor DA-en (een enting zetten was al niet makkelijk), ben ik alsnog in vele ogen een dierenbeul.
Mijn NF heb ik laten inslapen op de kliniek, en ik moet zeggen dat dat een heel stuk relaxter gaat dan wat ik weleens thuis heb gezien.
In de kliniek worden ze (tijdelijk) tussen hoge schotten opgesloten waardoor ze rustig gaan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:36

shirleyp schreef:
@foxy80 zo vond ik het fantastisch dat de benen van mijn paard nog naar een paardenopleiding gingen om daar als oefenmateriaal voor het bekappen te dienen! Toch fijn om te horen dat je paard ook na zijn dood nog nuttig is!

Dat is heel nuttig en ik vind ook dat kadavers heel erg goed nog hun dienst kunnen bewijzen voor de wetenschap. Er is nog veel te onderzoeken en te ontwikkelen in de veterinaire wereld.

Jolliegirl, over het inslapen en slachten zou het ook nuttig zijn om eens goed in te gaan op de rol van de eigenaar in beide. Je ziet hier in dit topic ook weer veel naar voren komen over kadavers die aan de weg of op de mesthoop liggen, terwijl mensen zich niet lijken te realiseren dat je zulke dingen juist heel erg goed en strak kunt regelen als je er maar even je best voor doet om het te organiseren. Geen enkel paard hoeft dagen op het terrein te liggen, met twee telefoontjes is dat geregeld. Daarnaast is bij het inslapen en het schieten de rol, de houding en het gedrag van de eigenaar best belangrijk voor het paard.

Een overeenkomst tussen schieten en inslapen is trouwens dat het paard eerst hersendood is en pas daarna echt sterft. Bij inslapen wordt dit vaak heel erg aangedikt en bij schieten juist weer verzwegen. Het kan misschien geen kwaad om eens te benadrukken dat een hersendood paard geen beleving meer heeft van zichzelf of de wereld en dat het een blanco voorstadium is van de dood zelf.

Het is trouwens jammer dat het nog zo kort dag is, anders had je misschien nog iemand kunnen benaderen zoals Midas Dekkers. Hij had jaren geleden een programma op televisie met allerlei wetenswaardigheden en hij heeft ook eens laten zien hoe een koe geschoten wordt in het slachthuis, tot het leegbloeden aan toe (tijdens de aftiteling). Goede programma's waren dat, niet ranzig, niet aanstootgevend, maar ook niet echt leuk natuurlijk, wel interessant.

Jolliegirl

Re: Discussie schieten(slachten) vs. inslapen op Horse Event.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:46

Ik benadruk het hersendood zijn altijd.. :j
Je eerste punt neem ik zeker mee! Bedankt! :D

Kort dag, ja helaas.
Maar ben nu druk bezig in nijkerk met opnames maken, en het gaat goed momenteel.
ga vanmiddag alles hier op de laptop bekijken, en dan kijk ik wat bruikbaar is en wat niet. Dan doe ik het volgende week opnieuw

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:17

op welke dag gaat de discussie plaatsvinden? Het lijkt mij mega intressant om mee te discuseren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:23

De dag is nog niet bekend.
Ik heb zelf zaterdag als voorkeur aangegeven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:27

Ik zou graag willen zien dat het niet zo zeer een discussie is, maar meer een opsomming van feiten. Discussie is altijd een beetje alsof het een beter is als het andere. Dit is misschien ook wel zo, maar niet in het algemeen, maar per situatie. In veel gevallen is inslapen net zo fijn/niet fijn voor het paard als slachten en andersom.

Ik zou dus graag zien: hoe gaat het slachten in zijn werk tot het moment daar is. Wat er na de dood gaat gebeuren vind ik minder interresant als tot en met het schieten. Net als bij inslapen: welke methodes zijn er (ik hoor over 3 spuitjes, mijn paard kreeg er 2 en was ook direct weg), en wat is te verwachten (paard omtrekken om de val te begeleiden). En wat kan er mis gaan (mis schieten, paard dat tegen inslapen gaat vechten enz.).

Zaterdag zou wel jammer zijn.. dan ben ik er niet.... :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:46

Het is ook niet zo zeer een discussie.
Maar demonstratie klinkt ook weer zo stom...
Verhaal klinkt ook stom...

Hoe moet ik het noemen? :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:48

"Slachten en inslapen: een objectieve kijk op beide trajecten"

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:54

Is het misschien ook een idee om aan te geven waar het vlees naar toe gaat? Men heeft het altijd over onze goed verzorgde paarden die dan op de Nederlandse borden terechtkomen maar volgens mij heb ik een keer gelezen dat het vlees van Van Veen naar het buitenland gaat.

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:02

Jolliegirl schreef:
De dag is nog niet bekend.
Ik heb zelf zaterdag als voorkeur aangegeven.

jammer dan ben ik er ook niet!

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:04

NathalietjeB schreef:
of b.v je paard gaat dood in een kliniek dan wat? moet je zelf bellen? word je erin geholpen? moet jij betalen voor al die dingen?

Voor mij is het destijds "geregeld". Toen was er geen mogelijkheid voor crematie van een paard/pony en mijn pony is dus daar opgehaald door Rendac.
Je krijgt achteraf gewoon de rekening thuis en dient dan ook te betalen. De kliniek ziet dit namelijk als bedrijfsongeval.. Ik had mijn pony goed verzekerd en heb netjes uit betaald gekregen.

Maar jouw vraag zet me aan het denken; met de hedendaagse mogelijkheden zouden andere mogelijkheden toch wel tot de opties moeten behoren?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:19

Diaantjev schreef:
Is het misschien ook een idee om aan te geven waar het vlees naar toe gaat? Men heeft het altijd over onze goed verzorgde paarden die dan op de Nederlandse borden terechtkomen maar volgens mij heb ik een keer gelezen dat het vlees van Van Veen naar het buitenland gaat.

Dit punt heb ik al meegenomen!
Je hebt helemaal gelijk :j

Ik kan helaas niet alles gaan behandelen, dit kost gewoon teveel tijd..
En die tijd heb ik niet... Helaas!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:06

Nelflobo schreef:
MAAR: waar ik wél enorme spijt van heb is het feit dat ik hem door de Rendac op heb laten
halen. Vreselijk traumatiserend is dat, en als mijn andere pony's ooit komen te overlijden laat
ik ze ophalen door medewerkers van het paardencrematorium.
Dan gaat het toch wel even wat respectvoller en bovendien blijft je paard dan niet zo lang
liggen in de warmte (wat dus wel het geval was met mijn pony, het was hoogzomer en ik zal de
details achterwege laten). Ik vond dat erg paardonterend en dat had mijn allerbeste maatje, ook al leefde hij
niet meer, absoluut niet verdiend. En dan dat moment van ophalen.... |( echt vreselijk ;(
Nee, exit Rendac wat mij betreft....

Nog iets om mee te nemen wat dit betreft, bij Rendac hoef je ook niet meer met een vrachtwagen en grijper te maken te krijgen: Rendac heeft ook een ophaalservice waarbij het paard netjes op een slee gelegd wordt die in de door hen meegebrachte trailer wordt geschoven. Dit gaat heel respectvol en rustig en de mensen die er bij zijn geven je alle tijd om nog afscheid te nemen.
Het kan zeker fijn zijn als mensen te weten komen dat ze ook hiervoor kunnen kiezen, zodat het schrikbeeld van de grijper niet een reden hoeft te zijn om het paard niet thuis te laten inslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:13

Goed initiatief :j
Is er een mogelijkheid om (tijdens of na horse event) je presentatie online nog terug te kunnen lezen? Een simpele website met daarin nogmaals wat je verteld hebt lijkt me heel fijn. Mensen die zich tijdens HE overvallen voelen (en daarom niet gaan kijken) maar wel interesse hebben, of mensen die wel bij de presentatie geweest zijn maar het nog eens na willen lezen etc hebben daar denk ik veel aan. Zeker als ze via die website/email ook vragen zouden kunnen stellen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:15

Blijheid : Goed idee!
Ik kan alles na HE op de website plaatsen. :)

Nicolle : Dit is erin verwerkt! :j

Ik ga nu weer druk bezig.
Ga hem binnenkort even uitproberen de presentatie, om gewoon even in te schatten hoelang ik ermee bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:17

Super :j
Misschien kan je de presentatie en/of discussie zelfs filmen en plaatsen?
Alle info bij elkaar op een website is sowieso fijn :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:21

Ik heb iemand bereid gevonden die gaat filmen! :j
Dan zal ik dit daarna uitwerken tot de gehele presentatie en op de website zetten.

Maar zover is het nog lang niet.
Het is heel moeilijk om een powerpoint te maken voor op de achtergornd.

Want mensen gaan vragen stellen tussendoor, dit neemt tijd.
Het uitleggen over schieten/inslapen, neemt ook tijd, en de vragen die men dan stelt.
Je hebt echt binnen no time een half uur vol.

Dus ik ben nog even aan het uitzoeken hoé ik het ga aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:23

Je kan een presentatie doen van een kwartier en daarna een kwartier vragen beantwoorden. In een kwartier kun je het meeste wel verteld hebben en bij presenteren geldt altijd dat overdaad schaadt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:24

Lovely schreef:
Je kan een presentatie doen van een kwartier en daarna een kwartier vragen beantwoorden. In een kwartier kun je het meeste wel verteld hebben en bij presenteren geldt altijd dat overdaad schaadt.

Dit had ik idd zelf in gedachten!
Blij dat er nog iemand is die ook zo erover denkt :j

Als we wat uitlopen lijkt me niet echt een punt, maar het moet geen uur gaan duren.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:25

Ik denk dat je uitlopen ook kan beperken als je mensen die nog vragen hebben kan doorverwijzen naar de website :j