Hond vliegt naar mijn paard haar keel en hangt in staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Hond vliegt naar mijn paard haar keel en hangt in staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:00

Eline, wat heb jij enorm veel geluk gehad dat je paard zo braaf is gebleven. Dit had echt heel erg verkeerd af kunnen lopen voor zowel je paard als jou.

Inderdaad aangifte doen zou ik zeggen. Laten ze maar eens extra controleren daar. Hopelijk heeft de eigenaar van de hond hier een les uit geleerd maar daar heb ik een hard hoofd in.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:35

Ik heb het al wel aangegeven bij de Boswachter die over dat stukje gaat. Die was wel blij dat het gemeld werd, ook al kon hij er eigenlijk niets mee, maar gewoon, voor als er meer meldingen kwamen over dezelfde mensen. Nog geen aangifte gedaan. Geen tijd voor gevonden. Ik werk in de ochtenden, maar morgenochtend ben ik vrij en kan ik heen om dat even te doen.

Ben gisteren op buitenrit geweest me een stalgenoot die haar hond ook altijd meeneemt op buitenrit. Niets aan de hand. Ook niet nerveus. Weet ik in ieder geval zeker nu dat ze er niets aan heeft over gehouden :) .

NelcoExpress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:45

Gelukkig dat jullie er niks aan over gehouden hebben. Ik heb helaas laatst precies hetzelfde meegemaakt. Alleen had ik een volwassen hond die mijn paard zijn nek helemaal opengetrokken had ;( Gelukkig is hij nu weer helemaal gezond en heeft hij er geen last meer van maar zo zie je in beide verhalen. Het had veel ergen kunnen aflopen.

Oh en de hond leeft natuurlijk nog :( maar moet gelukkig wel een muilkorf om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:03

Jeetje, wat een vreselijk angstige ervaring moet dat voor jou en je paard geweest zijn zeg...
Brr, ik krijg er kippenvel van.

Wat vaak bij lakse baasjes ook goed kan helpen, is om op ze af te rijden.
Zo spoor je ze in ieder geval aan om even "wakker" te worden, en de hond volgt je dan meestal ook, waardoor die automatisch dichterbij de baasjes terecht komt.

Het is ontzettend jammer dat het inderdaad vaak een bepaald type hondeneigenaar is, waarbij dit soort dingen gebeuren.
Het asociale gedrag van de hond is dan meestal 1 op 1 een kopie van het gedrag van 't baasje zelf, die er ook geen donder om geeft wat er met jou of je "knol" (in hun ogen) gebeurd...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:15

Jemig wat een verhaal! Gelukkig hebben je paard en jij geen letsel eraan over gehouden. Hopen dat je paard niet bang meer zal zijn voor honden die om haar heen lopen! Ik zou ook zeker melding maken hiervan.

Ik heb in het verleden ook zoiets meegemaakt. Liep met een tamelijk rustig paardje over een bospad en uit het openstaande hek van een woning die daar stond kwam een joekel van een hond aangerend. Na wat om ons heengelopen te zijn probeerde hij de achterbenen van mijn vz paard te grijpen, maar die pikte dat niet. Die heeft echt gericht naar achteren lopen schoppen! Gelukkig droop de hond af, en paardje was niet echt onder de indruk, maar je hebt de schrik er echt inzitten! Tegenwoordig rijdt ik áltijd met dressuurzweep buiten. Na dit eens meegemaakt te hebben weet ik wel dat als ik een zweep in mijn handen heb en er weer een hond op ons afkomt ik daadwerkelijk ga slaan met dat ding!

Ninathunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:55

Heb ik ook een x gehad maar dan niet zo heftig. Was met een groepje aan het buitenrijden en mijn paarden is een tinker en ik 1.73 dus je zou toch denken dat honden daar bang voor zouden moeten zijn. Nou dus ook zo'n familie die daar de hond laat en jahoor snuffelen dus ik blijf staan blablabla en daarna bijt het beest in Thunder's sok. Dus Thunder bokt trPt de kant van de hond op en galoppeert er van door. Na dat we de berg af waren gegaan kwam hij pas weer tot stilstand. Of de hond nu half dood is of niet maakte me toen eigenlijk niet heel veel uit. Thun heeft er niks aan over gehouden, in het begin misschien een beetje maat er loopt een hond bij ons op stal dus daarna was hij wel weer gewend. Ik hoop dat dit bij jou ook zo is;) conclusie: honden zijn heel lief maar als er een paard in de buurt komt met een straal van ca. 10 m. moeten ze aangelijnt worden:)

Grtjs
Nina

Nina

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:04

Hee ElineS :+

Oh wat een rotsituatie. Kan me heel goed voorstellen dat je gewoon weg wilde rijden, maar oh wat vervelend. Gelukkig is het goed afgelopen zeg! Moet er zelf ook niet aan denken dat je paard maar gepakt zo worden, bah. Zeker in zijn keel, echt heel akelig. Jullie hebben maar geluk dat het goed is afgelopen! Ben blij voor jullie. :(:) En ook fijn dat jij en je paardje al een beetje zijn bijgekomen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:04

Wat heb jij een geluk, zo'n braaf paard, en dat ze er nu niets aan over heeft gehouden.
Vind het knap hoe jij hebt gehandeld, in sommige situaties weet je niet wat je het best kan doen.

Inderdaad ook de reden dat ik een zweep meeneem.
Heb 2 paarden die niets om honden geven, maar het is met met beide paarden (zelfde hond overigens) overkomen dat de hond in de staart hing...Ze hebben nog nooit zo'n enorme rotschop gegeven.
Ik rijd in een gebied waar veel honden los lopen, en ik geef ook altijd aan -op het moment dat de baasjes zenuwachtig worden- dat ze niets doen, tenzij de hond agressief is.

Blijf het toch enge beesten vinden, die staffords of bulldoggen. :x

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:33

Gelukkig heb jij en je paard er niks aan overgehouden.
wat een ontzettend vervelend, dat je mensen tegen moet komen, die het hebben van een hond niet bepaald serieus nemen.

daNiielle_ schreef:
Wat heb jij een geluk, zo'n braaf paard, en dat ze er nu niets aan over heeft gehouden.
Vind het knap hoe jij hebt gehandeld, in sommige situaties weet je niet wat je het best kan doen.

Inderdaad ook de reden dat ik een zweep meeneem.
Heb 2 paarden die niets om honden geven, maar het is met met beide paarden (zelfde hond overigens) overkomen dat de hond in de staart hing...Ze hebben nog nooit zo'n enorme rotschop gegeven.
Ik rijd in een gebied waar veel honden los lopen, en ik geef ook altijd aan -op het moment dat de baasjes zenuwachtig worden- dat ze niets doen, tenzij de hond agressief is.

Blijf het toch enge beesten vinden, die staffords of bulldoggen. :x

Is elk on-opgevoede hond boven de 60 cm schoft niet eng? :(:)
Ik heb zelf (Amerikaanse) Bulldoggen, het zijn lieve makkelijke honden, en heel goed optevoeden..
Nee, geen reclame, Maar een Bulldog is niet zoveel anders dan een andere hond van rond de 60 cm.
Je moet het alleen (willen) opvoeden zoals bij elk ras, en zoals bij alle dieren eigenlijk.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:40

Mona2008 schreef:
Ik heb zelf (Amerikaanse) Bulldoggen, het zijn lieve makkelijke honden, en heel goed optevoeden..
Nee, geen reclame, Maar een Bulldog is niet zoveel anders dan een andere hond van rond de 60 cm.
Je moet het alleen (willen) opvoeden zoals bij elk ras, en zoals bij alle dieren eigenlijk.

Ja natuurlijk wel, maar ik vind dat een bepaald 'type mens' ook altijd die enge honden hebben. Nouja, enge hond...Agressieve uitstraling, zonder opvoeding.
Dat maakt het voor mij een beetje zo'n cliche beeld.

Sorry, wil hier geen mensen mee beledigen.
Ook ik ken mensen die goed opgevoede honden hebben, die over het algemeen als eng worden beschouwd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:48

Doodeng om zoiets mee te maken.
De ene soort hond is natuurlijk veel sterker in de kaken dan de ander.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:50

Mona2008 schreef:

Is elk on-opgevoede hond niet eng?

Volgens mij heeft dat nl. niet zoveel met schoft te maken... al is een kleine hond eerder levensbedreigend voor kinderen en minder voor volwassenen.

TS: Hoop dat je er niks aan overhoudt. Heel vervelend, zo'n situatie.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 02:16

ik ben het er ook nooit zo mee eens dat een hond die niet luisterd los loopt, althans niet op zoon plekken, een open veld/akker kan nog zodat je van ver iets ziet aankomen en dus optijd je hond kunt roepen om te komen.
Zo deed ik dit ook toen ik bordercollie uitliet van mensen, deze lieten ze los in het veld maar was soms ietswat doof. Zodra ik ver af een hond/paard zag aankomen riep ik hem en kwam hij netjes (ene moment sneller dan de ander)
In een bos zou ik hem niet loslaten omdat het te onoverzichtelijk is en er plots iets voor je neus kan staan en ik niet weet hoe hij dan reageerde, of misschien nog belangrijker hoe hetgeen waar ik mee te maken kreeg reageerde.

Als een hond dan wel perfect luisterd zie ik t probleem niet. MAAR een hond die zo fel is, totaal niet luisterd op zoon moment... die moet gewoon aangelijnt! heel sneu voor het dier dat het niet even vrij kan zijn maar tis gewoon te gevaarlijk voor andere dieren.

Ik hoop idd dat je paardje nu niet bang is voor honden! want zoon ervaring kan een boel verzieken...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 02:21

ik vind overgins geen enkele hond eng... dat de dieren die status krijgen is omdat er op zeer zeker ook uitzonderingen na er idd een bepaalt type mens is die het juist stoer vind en het erin duwt.

De ene hond heeft misschien een sterke baas nodig dan de ander zoals met paarden ook, maar een hond is normaal gesproken agressief gemaakt door mensen. Of dit ongelukken zijn of bewust.
De stoerdere honden worden nu eenmaal vaak door bepaalde vrouwen en vooral mannen gezien als stoere honden, en hoe stoer is het niet dat ze bijten naar iets?

Zoon hond kan een onwijs grote knuffelhond zijn bij het juiste soort mens! kijk naar de vroegere hond van cheasar... super lief beestje! overgins worden herdershonden en rotweilers ook als enge honden beschouwd.. ook hier ligt het aan zn opvoeding vanaf dat ze geboren zijn tot de dag dat je ze tegen komt ;)
maar wat voor hond ook, als je hond agressief is en niet onwijs goed luisterd in elke situatie hoord hij gewoon echt NIET los

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:30

sorry maar ik heb ook een staff en hij is super met de paardjes speelt met onze veulens en heeft ze nog nooit iets gedaan.het zijn gewoon weer van die aso mensen waardoor het ras zo een slechte naam heeft.met een goede opvoeding heb je een super hond die ook nog een super luisterd.maar deze mensen hebben het beestje om ruig te doen en gewoon los te gooien of die nou luisterd of niet.en zo krijg je de conflikte met andere honden/dieren.triest dat zo een mensen voor ons super mooie ras kiezen
marijkiiii schreef:
Gelukkig is er niks mis gegaan! En nu maar hopen idd dat je paard niet bang is geworden voor honden.

Dat soort honden zouden aan de lijn moeten blijven langs een ruiterpad.. :\

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 20:24

@ AlexandraM: Ik ben 1.94m, 100 kg en de kilo's zitten niet in m'n buik.
Een agressieve stafford, herder, dog of anders groots kan ik wel "eng" vinden hoor := In de zin van dat ze je best wel kunnen verwonden als je wat met ze uit te vechten hebt.