Jeetje zeg, wat veel reacties! Dankjullie wel! 
chexgirl schreef:hele mooie foto's! heb je er nou lang voor moeten trainen om hem zo zonder hoofdstel en zadel zo netjes te laten lopen?
enig 'minpuntje' is dat je wel wat trotser mag zitten

Jep, dat klopt!
(heb het overigens ook in mijn openingspost staan). Op deze 'manier' van mijn lichaamsgebruik kan in de vering die hij
heeft tijdens het lopen gemakkelijker uitzitten, maar echt trots staat het niet nee. Word aan gewerkt, dan is het totaalplaatje compleet 
avh schreef:JEETJE hoe krijg je dat voor elkaar zo dat je haar hoofd zo houdt???? Super gaaf!!
*kuch* Hij
Ik heb zelf altijd een zinnetje die ik aanhoud bij deze manier van rijden: ik heb geen contact met de teugels, maar met het paard.
En dat is ook echt zo, aangezien ik mét tuig en zonder tuig volledig op lichaam en stem rijd. Ik gebruik de teugels niet om m'n paard in de
houding te krijgen of te houden, dit resulteert tot controle zonder teugels/optoming en dáárdoor kan ik weer zo rijden zonder alles, aangezien je
ook dan geen teugels hebt om je paard 'in controle' te houden!
_Roosmarijn_ schreef:Eva, wat enorm gaaf weer om te zien!
Geef je hier ook les in? Niet dat dit met Gipsy nog kan hoor, maar misschien in de toekomst met een ander paard.

En een vraagje, kan je Shilas ook zonder neckrobe naar het lang en laag maar toch verzameld rijden? Nu loopt Shilas op alle foto's nogal opgericht, ben benieuwd wat je nog meer kan bereiken.

Ik heb er ooit eens iemand in lesgegeven, maar heb me er verder nooit veel in verdiept qua lessen. Zoiets kost ook veel tijd uiteraard,
maar het zou een leuke toevoeging aan m'n lessenaanbod kunnen zijn ooit!
Wanneer Shilas in een gemotiveerde bui is gaat hij al snel in deze
trotse houding lopen (hij voelt mij dan ook helemaal enthousiast worden en reageert hier érg fel op) maar wanneer we beide in een relaxte
sfeer zijn lukt inderdaad het lang en laag ook steeds beter.
Pally schreef:Ik heb meerdere mensen zonder zadel en hoofdstel zien rijden, maar hoe jij je paardje aan het lopen hebt!

Fantastisch zeg.
Die van mij loopt met tuig nog niet eens zo netjes, hoe doe je dat toch?
Ben zelf van mening dat het puur de samenwerking en motivatie is. Daarbij is Shilas er ook wel echt een paard voor hoor, hij bloeit helemaal op bij
publiek en aandacht en vind het prachtig zichzelf te laten zien. Combineer dit met een trainingsmethode die goed bij hem aansluit en wat
kennis (en uiteraard wat lekkers
) en je kunt er héél veel uithalen. Ik ben van plan een artikel te schrijven voor http://www.nalantavrijheidsdressuur.tk over
dit soort rijden, hoe ik ben begonnen en hoe het nu is. Wellicht kan ik de website naar je doorsturen wanneer het artikel klaar is? 
moelly schreef:Ben al bang als ik er naar kijk..
Vind het echt knap wat je doet!
hoef dit nooit te proberen met m'n Friesje Giesje
En precies DIE zin dacht ik ook toen ik jaren geleden stuiterend terugkwam van Cavalia. 'Gaat me nooit lukken, dat is onmogelijk'.... 
Héél erg bedankt allemaal!