Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koudbloed Kim en ik werken ons in het zweet!! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:25

Bedankt! :))
Ik heb er ook echt weer plezier in. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:27

ondanks dat je zegt dat je wel 20minuten stapt als je rijdt, vind ik alsnog dat het te lang is.
Kim loopt niet actief, dus ook stap is dan een belasting (mentaal).
Ik zou zeggen, rijd maar een paar rondjes, een aantal overgangen en stop er dan weer mee.
Zo blijft het voor haar ook leuk! Die paar rondjes ga je dan vervolgens proberen te perfectioneren; steeds beter luisteren naar jouw been en teugelhulpen, zelf steeds iets kritischer worden op je eigen rijden ook, niet alleen op dat van Kim. Kim heeft geen rijpaard-bouw, dus daar zou ik je rijden op aanpassen.
Heb zelf ook een tijdje een trekpaard gereden en weet er alles van dat ze aan de buitenkant zo sloom ogen maar ondertussen ;) (ben een aantal keer flink aan de kletter gegaan of in de omheining beland, zonder paard uiteraard :') ). Ondanks dat Kim zo haar voorwaartse buien kan hebben, vind ik haar onder het zadel wel echt flegmatiek. Voorwaarts is daarnaast nog weer wat anders als 'goed aan het been staan', dus een paard wat voorwaarts is kan wel bijzonder slecht aan been staan bijvoorbeeld.
Denk dat de instructrice van Carmen wel een goede voor jullie is, verder denk ik dat er zat instructrices zijn die echt niet alleen maar 'sportpaarden' les willen geven ;)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 12-07-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:27

wow blijf mij maar altijd verbazen hoeveel kg je kwijt bent.
Hoe doe je dat toch. Ik hoop dat ik na mijn bevalling toch maar ook eens de moet vind om wat te vermageren. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:44

Anika, ik hou Kim heel goed in de gaten en als ik merk dat ze 'klaar' is, stap ik er ook af.. :)
En ik ben op mijn eigen houding net zo kritisch als op die van Kim.
Er zullen inderdaad wel meer instructeurs/instructrices zijn die niet alleen sportpaarden les geven, maar ik wil wel iemand hebben die zelf ook ervaring heeft met trekpaarden, omdat het in bepaalde dingen toch anders is.

Medra; Ik snap dat je de zwangerschaps kilo'tjes er straks weer een beetje af wil en ik hoop dat het gaat lukken.
Het is wel lastig en het moet natuurlijk wel gezond voor je zijn, omdat je ook een kindje hebt. :j
En alles is zo lekker!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:51

ja maar ik bedoel juist, dat je dat "klaar-gevoel" voor moet zijn.
Wisse reed ik het eerste jaar altijd maar 20minuten. Nu rijd ik een half uur, soms ietsjes langer. Wisse is ook niet zo vlijtig onder het zadel, dus rijd ik kort maar verlang ik steeds meer in datzelfde tijdsbestek.
Wie weet als je een kwartiertje rijdt, dat je veel meer kunt verlangen van haar, en dat weer uitbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:59

Ik kan me voorstellen dat je dat met Wisse doet en dat je steeds meer van hem gaat verlangen, maar met Kim doe ik dit niet.
Ze hoeft van mij geen uur te lopen en de ene keer doet ze een half uur goed haar best en de andere keer gaat het in een kwartier al prima en stop ik dan.
We doen ook andere oefeningen w.o achterwaarts en binnenkort gaan we balkjes lopen.
Dus ik snap wat je zegt, maar ik doe het toch liever op mijn manier omdat ik Kim ondertussen erg goed ken. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:01

Echt super dat je zoveel bent afgevallen en het nog steeds vol houd, mijn complimenten!
En over Kim, super dat jullie zo fanatiek bezig zijn! Een lesje kan natuurlijk nooit kwaad al is het maar 1 keer in de maand alle kleine beetje helpen. ;)
Je bent natuurlijk nog niet zo lang fanatiek aan het rijden, dus het is natuurlijk niet gek dat alles nog niet vlekkeloos gaat!
Ik blijf Kim echt een geweldig beest vinden!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:02

tja prima hoor, je vraagt om tips en die geef ik je ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:05

Melissa, bedankt.. :j
Daar heb je gelijk in en zodra ik me weer beter voel, ga ik ook echt op zoek naar een goede lesgever. :j

Anika, en ik haal de tips eruit waar ik wat mee kan. :j

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:46

Leuk weer eens een topic van Tineke en Kimmes, oefening baart kunst, waar een wil is is een weg, de al zo bekende woorden maar allemaal waar. Jullie groeien rijtechnisch en qua gevoelsband steeds meer en meer, ga zo door, steeds beter en vooral beiden blijven genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:10

Roelien, daar heb je gelijk in.. :j
De wil is er en de weg zijn we aan het zoeken.
En het moet leuk blijven voor ons allebei.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:19

Jeetje, diepe respect voor de discipline en energie om zo af te kunnen vallen, heel goed!

Heel goed dat je zoveel fanatieker bent gaan rijden. Les is altijd goed, dus dat is wel een echte aanrader. maar dat ben je dus ook van plan. Toch vind ik jullie vooruit gaan, ga zo door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:42

Dankje.. :j
Ik vind het zelf ook erg fijn om zo met de galop bezig te kunnen zijn.
En Kim gedraagt zich harstikke netjes, waardoor ik elke keer weer opnieuw verliefd word. :+:

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:45

KoudbloedKim schreef:
Noisy; Er zit inderdaad heel veel verschil in de stappen die Kim zet. :j
Als ze actief stapt, zet ze haar benen inderdaad echt voor elkaar en ze stapt dan ook over.
In de bak stapt ze vaak anders en is ze ook een stuk rustiger.
Kim is trouwens juist erg bodemwijd, al lijkt dat niet altijd zo. :)
Afbeelding

Het actiever laten lopen gaan we inderdaad mee aan de slag!
Maar ik wil eigenlijk ook niet constant aandrijven, dus misschien ga ik eens met sporen rijden.
Dan hoef ik niet constant aan te drijven en dat is ook fijner voor Kim. :j

Je hoeft niet constant te drijven, dan wordt ze op den duur "dood op je been". Je drijft aan en vervolgens wacht je totdat ze de fout ingaat en dus weer langzamer gaat. Dan pas drijf je weer aan. Wel consequent zijn, zodra jij aandrijft moét ze reageren met voorwaartser te gaan, zo niet dan een duidelijkere hulp geven (zweepje, spoortje oid).
Ik heb nog even in je profiel gespiekt ivm de beenstand van Kim maar op de laatste foto lijken haar benen gewoon recht te zijn, niet nauw of wijd. Ze zet ze gewoon voor elkaar als ze stapt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:43

Klopt, ik wil haar niet helemaal 'afstompen' en afgelopen zondag was ze wel langzamer dan normaal en moest ik haar steeds voor zijn.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:06

jjeeeeeeeehhhhhhh weer een kimmie topic!!!
Meid echt mijn complimenten zoals jij aan het afvallen bent!! Echt goed van je. Leuk dat je daardoor minder last van je eigen lichaam hebt en het rijden meer kan gaan oppakken!

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:08

wat ik ga zeggen zijn vast veel mensen het er niet mee eens daarom bij voorbaat: ik ga niet in discussie:

ik had een hele lastig nagefelijk te krijgen pony die erugg strak was in de stelling. ik ben begonnen in de stap: ik heb toen mijn binnen hand in mijn knieholte gedaan (zelf heel goed op je houding letten dat je op haast overdreven op de binnenkant blijft) buitenhand los en dan is het 1+1= en dan moet je paard als het ware antwoord geven.
als je dit probeert zorg dan wel dat ie goed op je been reageert!
je kunt zei mijn instuctie toen niet op je buitenhand rijden als je de stelling niet voor elkaar hebt en je niet op je binnenhand kan werken.
als ik het antwoord kreeg, nam ik heel voorzichtig de buitenteugel aan, slechts een ophouding, dan was ie dus laag, had goede stelling en werd ie rond.
ik werkte dus van binnen naar buiten.
uiteindelijk in de draf en galop ook zo gewerkt als ik de stap voor elkaar had, ik heb er soms wel 3 uur op gezeten en zei als het ware tegen mezelf mij 'maak je de pis niet lauw, ik heb alle tijd van de wereld dan zit ik er nog maar 3 uur op, wat kan mij het bomme?!'
uit eindelijk had ik een super fijne echt aan het swingende pony!
toen ik hem diep en rond had, kon ik hem oprichten, en liep ie echt lekker!
het vergt onwijs veel geduld, doorzettingsvermogen en misschien lukt het niet.
maar bij mij (en anderen) heeft het echt geholpen!

misschien iets om te proberen?

edit; ik vergat je te zeggen dat ik enorm respect heb dat je zoveel bent afgevallen! mijn complimenten!!

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:16

3 uur trainen achter elkaar? 8)7 arm paard, geduld is een schone zaak.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:22

haha het was vooral in de stap voordat ik die voor elkaar had, ging ik pas verder, dat duurde gewoon lang... maar toen had ik ook wat! gelukkig had die van mij een energie daar werd je niet goed van! als we op terschelling een dag rit hadden gemaakt was hij nog gek te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:34

Knuffeldier; Ben ik helemaal met je eens. :j
Er gaan gewoon zoveel deuren open, waarvan ik nooit gedacht had dat het zou lukken.
Het leven is echt weer leuk. :j
Dankjewel!

Saphira1993; Ik weet niet of je dat allemaal echt meent, maar dat is niet mijn manier van rijden.
Je geeft zelf al aan dat je niet wilt reageren op anderen, dus dan weet je zelf al dat het ontzettend fout is wat je doet.
Ik ga geen 3 uur op mijn paard zitten en ook niet met mijn handen achter mijn knieholtes rijden.
Daarvan krijg je juist een paard dat echt een hekel krijgt aan het rijden.
Kim is 7 jaar en we zijn net begonnen, ook voor haar moet het leuk blijven en als ik op jouw manier zou rijden, zou ik een zeer tegenwerkend paard krijgen dat niet meer voor of achteruit wil.
Het enige wat ik uit je reactie kan gebruiken, is het van binnen naar buiten werken, maar dan wel op mijn manier.
Bedankt. :)

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:35

Erg knap dat je zo bent afgevallen; Respect _/-\o_

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:44

nee zo bedoelde ik het niet eigenlijk, omdat er altijd veel discussies over het laag rijden zijn, en dit niet in jou topic hoefde te gebeuren (dacht ik, omdat dit niet is waar je het voor hebt opgestart), zo bedoelde ik het eigenlijk ;) ik wil niet zeggen dat je er 3 uur op zou moeten gaan zitten, dit in mijn gedachten hielp omdat ik dan niet dacht nu moet en zal het gebeuren, dat ik juist ging denken ik heb alle tijd, hoef me nergens druk om te maken,, je vraagt tips, en ik vertel je mijn ervaring, het ging niet hard, ik kon mijn hand ook gewoon naar binnen zetten maar omdat ik dan automatisch/onbedoeld los-vast verbinding kreeg heb ik mijn hand daar neer gezet, dat ik een constante verbinding had, ik had daarbij ook mijn teugels bijna los...
sorry dat ik zo mijn reactie heb neergezet als je dit niet waardeerde, maar zo was het niet bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:51

Jovelas; Bedankt. :j

Saphira1993; Daar heb ik hem inderdaad niet voor gestart. :)
Het klinkt alleen niet fijn om zo met een paard om te gaan.
Eigenlijk moeten we al blij zijn we op hun rug mogen zitten en ik zou het ondankbaar vinden om daar dan op deze manier mee om te gaan.
Kim zou me dat niet in dank afnemen en ik wil in harmonie met haar gaan oefenen.
Ik waardeer je reactie zeker wel, maar ik ga dit niet zelf proberen. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:55

Ik vind het zo knap van je, je had veel meegemaakt he, hier neem ik mijn petje voor je af.

Woow wat is jouw paard groot geworden zeg, een echte grote koudbloed, mooi hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:01

Dankjewel.. :o
Kim is inderdaad erg groot, terwijl ik zelf ook erg lang ben. (1.80m)
Ik kan niet eens op haar rug kijken met poetsen. :+
Zonder zadel kom ik nog niet eens onder de buik uit en met zadel lijk ik vaak een stuk kleiner dan ik echt ben.
Hopelijk is ze nu uitgegroeid. :j