Nare ervaring manege Grol Renesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justahorse

Re: Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:08

Heb ook een hele slechte ervaring met Grol.

Enkele jaren geleden geweest. Ook toen op bokt een topic aangemaakt.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:09

Sabbientje schreef:
Heb er met enige regelmaat strandritten gereden, maar wel vele wisselende ervaringen.

Je vraagt een braaf paard en krijgt een gekkenhuis onder je kont. Was niet zo heel erg, want mijn zus en ik konden ze dan best wel aan, maar stel je voor dat er een minder gevorderde ruiter op gezet word.
Van verschillende paarden die wij gereden hebben, hoorden we dat ze later onder een auto gelopen waren....

Wel eens begeleiding gehad van iemand die GEEN NEDERLANDS kon, alleen duits.
En als je dan een klacht indient word het afgewimpeld.

Wel eens op een paard gezet die nog geen 7 keer op het strand geweest was. Beest was niet te houden.
De keer daarop dat we er waren, mocht hij niet meer naar het strand mee, want mensen konden hem niet de baas.
(Was ook nog eens een kasteel van een paard)

En de allerlaatste keer dat ik er heb gereden, was het voor mij echt genoeg.
We gingen meedoen aan het Strou in Ellemeet en gingen paarden huren.
Vroegen voor ons nichtje het braafste paard wat ze hadden.
We konden kiezen uit twee pony's. Eentje konden wij, die was braaf maar ging bloed hard op het strand. Tweede was bij ons niet bekend.
aan hun gevraagd welke de beste was en zij zeiden dat we de onbekende pony moesten nemen, want die was zo braaf...

Op het strand ging het helemaal mis. Pony werd ingehaald door een ander,waarop pony ging bokken en echt lang achter elkaar.
Nichtje bleef lang zitten, maar hing er tenslote toch naast en toen ging pony er volle galop vandoor.
Nichtje gevallen, twee tanden door haar lip, pony los over het strand.

Dus uiteindelijk pony gevangen en alle dieren direct teruggebracht.
Na wat gesteggel toch ons geld terug gekregen. (Dat is dan wel weer positief te noemen)

Komen we later in het dorp aan.
Word er gevraagd "Was het (naam pony)?)"
wij : "Ja hoezo?"
Hun: "Ja die staat bekend voor dat soort dingen"
Oftewel ze wisten dat het een onbetrouwbaar loeder was en sturen hem als super braaf paard mee!
Dat ging mij echt te ver en sindsdien heb ik er niet meer gereden en ga ik er ook NOOIT!! meer rijden.

wat mensen al niet doen om toch aan geld te komen he,pff

Ik heb ook zoiets mee gemaakt,maar dan in het bos,ik heb gezegd ja ik kan rijden maar ben al 3jaar uit de running dus wil een braf paardje om een relexte rit te krijgen,nou het werd alles behalve at! halverwege de rit ben ik afgestapt en terug naar stal gelopen het paard was niet te houden ging constant in galop.

Maar ze wouden ons geen geld terug geven waarop mijn man pislink is geworden en toch geld terug gekregen (dit was bij landal greenparcs in noord brabant)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:12

Everytime schreef:
Ik heb wel goede ervaringen maar dat is al wel 5 jaar geleden. Goede begeleiding, kleine groep, geen gekke paarden (een paar wel maar die mensen gaven aan dat te willen, een gevorderd paard), we gingen niet meteen kei hard in rengalop. En er werd 1 iemand teruggestuurd die niet goed genoeg kon rijden.

hier het zelfde :))
ik ben er meerdere keren geweest en ben er dan ook erg te spreken over :))

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:57

Ik ben er ook meerdere keren geweest en ook erg over te spreken ook ik heb op de haf wisky gereden en ik vond het echt een geweldig paard! een heerlijk dier.
mijn mening is als je niet ver gevorderd ben moet je dit soort ritten niet doen maar gewoon lekker de duinen in gaan..
als je nog nooit in rengalop bent geweest en dus niet weet hoe dit is.. moet je niet mee gaan met zo'n rit.
Er word ook van te voren gezegd dat je absoluut de andere pony's NIET in mag halen en ja als je je daar niet aan houd is het je eigen verantwoordelijkheid vind ik zelf. ( Nogmaals dit is MIJN mening)

Daarna nog eens terug geweest met mijn eigen paard onwijs vriendelijke mensen en ze helpen je waar ze kunnen.. paarden zijn erg goed verzorgd.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:40

Ik ben uit nieuwsgierigheid toch eens op de site gaan kijken. Er staat duidelijk bij dat zij nog beoordelen of iemand gevorderd is. Als dit dus niet gebeurd vind ik dit nalatig. Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid maar je mag van zo'n stal wel verwachten dat ze het niveau van rijden bekijken voordat ze je meenemen. Daar is niet zo lang voor nodig natuurlijk...

Groepen van max. 25 personen op een buitenrit is voor mij in ieder geval niets :n . Je kan mij niet wijs maken dan je dan overzicht houdt... Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort stallen waar vooral toerisme de inkomstenbron is. Ieder zijn eigen ding natuurlijk. Vorig jaar zijn we met ons 4-en (mijn vriend en bevriend koppel en ik) gaan buitenrijden omgeving Roermond. We hebben praktisch moeten smeken om een begeleider mee te krijgen. Ze vonden ons wel gevorderd dus pak de paardjes maar en ga... Mijn vriend had nog nooit op een paard gezeten en de andere jongen 2 x.... :? Daarbij kenden we de paarden en omgeving totaal niet...

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:48

Ja daar heb je gelijk in ik vind ook dat ze dat moeten beoordelen..
maar in een bak rij je altijd anders als op een buitenrit vind ik persoonlijk ik vind niet dat je in 5 min kan beoordelen of iemand goed genoeg is om een strandrit te maken ik bedoel er is wel veel ervaring vereist voor een strandrit. en vind ook dat als je kind of jezelf niet gevorderd bent je zoiets niet moet gaan doen of moet toelaten..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:53

De eerste selectie bij Grol wordt in de rijbak gemaakt en daar valt soms al meer dan 90% af om mee te gaan het strand op.
Vervolgens wordt er tot aan het strand nog gekeken of de overige personen voldoen om mee het strand op te kunnen.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:58

cobiie schreef:
De eerste selectie bij Grol wordt in de rijbak gemaakt en daar valt soms al meer dan 90% af om mee te gaan het strand op.
Vervolgens wordt er tot aan het strand nog gekeken of de overige personen voldoen om mee het strand op te kunnen.

In de OP geeft TS aan dat er niet op het terrein gekeken is welk niveau ze hadden.... En natuurlijk is het zo dat als je met dit soort ritten mee gaat en je hebt enige ervaring dat je dan zelf moet kunnen bedenken welke risico's hier aan vast zitten. Toch blijf ik het onverantwoordelijk vinden als men niet in de bak de ervaring checkt... :o

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:59

cobiie schreef:

Is dat nieuw dan?
Want in de tijd dat ik daar reed is er nooit, maar dan ook nooit gekeken of iemand uberhaupt kon rijden.
En ik ben er wat jaren over de vloer geweest. Tot de maat echt vol was.

Dat het zolang goed gegaan is, vind ik achteraf best wel een wonder te noemen.
Maar ja, ik was jong en dacht er niet over na....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:06

Sabbientje schreef:
cobiie schreef:

Is dat nieuw dan?
Want in de tijd dat ik daar reed is er nooit, maar dan ook nooit gekeken of iemand uberhaupt kon rijden.
En ik ben er wat jaren over de vloer geweest. Tot de maat echt vol was.

Dat het zolang goed gegaan is, vind ik achteraf best wel een wonder te noemen.
Maar ja, ik was jong en dacht er niet over na....

Ik ben er 1,5 jaar geleden een week met mijn eigen paarden geweest en toen gebeurde het op deze manier (niet dat ik ooit meegereden hebt in een door hun georganiseerde groep).

Toen wij daar een paar dagen stonden en de begeleiders ons wat beter leerde kennen zeiden de begeleiders, toen iedereen net op de paarden zaten, dat we maar eens moesten blijven kijken want ze gingen de " ruiters" laten proefrijden in de bak en dat zou voor ons wel grappig zijn om te zien. Ze hadden een groep van toen een man of 10 die de gevorderde strandrit wilden maken, uiteindelijke mochten enkel 2 zusjes mee, de rest reed echt te slecht voor woorden.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:16

Ik vind eigenlijk dat te veel mensen zich opgeven voor een strandrit die daar nog niet aan toe zijn. Natuurlijk kunnen de paarden getraind worden dat ze perfect stuurbaar zijn maar ze gaan vaak 2x per dag mee en hebben een vast stuk waar ze mogen rennen. Er is bij mij (heb er 3x gereden) altijd van tevoren duidelijk gezegd dat er een flinke rengalop inzit. Wil je dat niet prima maar ga dan op de beginnersrit mee ofzo.

Ik vind dat er altijd erg snel gepiept wordt over de rengalop. Te snel wordt gedacht dat men wel goed genoeg rijd en dan valt het tegen en heeft de stal/begeleider etc het gedaan. Ik heb ooit 1x bij Lisiduna gereden en dat was levensgevaarlijk. Alleen ik (maar had dan ook het braafste paard) had mijn paard in controle. Het paard waar mijn moeder op reed (achteraf onverantwoord dat zij daarop is gaan zitten) rende alleen maar als een idioot in zijn eentje terug naar de duinen.

Wel vond ik de laatste keer het tuig om te janken en vond ik wat paarden aan de schrale kant. Ik reed op een Belgisch trekpaard type en heb echt lol gehad. We hadden dan ook maar een klein groepje (4 man en begeleiding)

Maar als tip van de dag, als ze vragen of ik kan rijden zeg ik nooit 'Ja al 20 jaar en 10 jaar eigen paarden' ik houd het er altijd op dat ik wel aardig kan rijden en de gangen beheers. Ik vraag ook nooit om pittige paarden

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:04

cobiie schreef:
Ik ben er 1,5 jaar geleden een week met mijn eigen paarden geweest en toen gebeurde het op deze manier (niet dat ik ooit meegereden hebt in een door hun georganiseerde groep).

Toen wij daar een paar dagen stonden en de begeleiders ons wat beter leerde kennen zeiden de begeleiders, toen iedereen net op de paarden zaten, dat we maar eens moesten blijven kijken want ze gingen de " ruiters" laten proefrijden in de bak en dat zou voor ons wel grappig zijn om te zien. Ze hadden een groep van toen een man of 10 die de gevorderde strandrit wilden maken, uiteindelijke mochten enkel 2 zusjes mee, de rest reed echt te slecht voor woorden.

Alleen dat vind ik al respectloos. Zo praat je niet over betalende klanten. Zegt mij genoeg :n

En het is de verantwoordelijkheid van de manege om te kijken of iemand gevorderd is. Je kan niet verwachten dat een manegeruiter of iemand die 2 keer op een paard heeft gezeten kan inschatten wat de moeilijkheidsgraden binnen paardrijden zijn en wat een rengalop op het strand precies vereist als je dat nog nooit gedaan hebt. Bovendien kent de ruiter de paarden niet en de situatie ter plaatse niet.. Je kan zo'n manege ook gerust aanklagen als er wat gebeurd en dat win je op je sloffen.

Opmerkingen als "stom dat je je er voor opgeeft als je niet goed kan rijden" slaan dan ook nergens op. :roll:

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:07

Curly85 schreef:
Te snel wordt gedacht dat men wel goed genoeg rijd en dan valt het tegen en heeft de stal/begeleider etc het gedaan.

Yep, dat klopt :j
En terecht. Het is heel simpel voor een manege om op een veilige manier even te controleren of je inderdaad goed kan rijden en of je op het voor jou juiste paard zit. Als ze dit nalaten dan is dat inderdaad helemaal hun schuld.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:07

ben ik het niet mee eens je kan niet in 5 minuten tijd bepalen of ze goed genoeg zijn voor een strandrit.
ik rij in de bak heel veel meer anders als dat ik buiten op het strand rijd...
ik vind het je eigen verantwoordelijk dat als je je voor iets opgeeft zoals dus nu een strandrit terwijl je van jezelf weet dat je dat eigenlijk helemaal niet kan.. er wordt van te voren gemeld dat je een stuk in de ren galop gaat als je dit dus nog nooit gedaan hebt kun je toch zelf ook wel bedenken dat je dat niet zomaar even doet? en zo onwijs hard vind ik die paarden niet gaan ben denk al 6 tot 7 keer mee geweest op strandrit en vind het allemaal erg meevallen :)
nogmaals er wordt van te voren aangegeven wat er gaat gebeuren op zo'n rit dus is het je eigen schuld als je het niet aan kan.. vind ik persoonlijk en dat is mijn mening.(niet om andere mensen aan te vallen ofzo )

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:13

@MiesenRijk: fijn dat jij wel lekker hebt gereden op Whiskey! ik kan echt wel rijden hoor, heb al bijna 20 jaar eigen paarden en rij al 30 jaar paard. ook rijd ik altijd veel buiten en ga met mijn eigen paard vaak weekendjes weg. Dus ik ben niet echt onervaren te noemen ;) . Maar bij mij gedroeg hij zich echt niet fijn. maar ja, dat zadel wat klem op zijn schoft zat zal ook niet meegeholpen hebben. Volgende keer stap ik niet eens meer op als ik dat zie.

Simmielief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:23

zelf heb ik redelijk wat ervaring met strand ritten.

2x op Terschelling.
we reden op friezen.
Paarden reden prima, zelfs op het strand!
ze gingen alleen hard als wij het wouden.
we reden in t begin achter een huifkar.
op het strand gingen de mensen in de huifkarren garnalen vissen.
de mensen op de paarden mochten zelf even rijden. wel met een oogje in het zeil natuurlijk.
maar we konden ze omdraaien en terug galopperen,
we hadden de totale controle over het paard!

ik ben vorig jaar op ponykamp geweest in zeeland.
daar ook strand ritten gemaakt.
zelfs met een pony van ik geloof 4.
ook deze pony's deden het prima. we konden rustig draven.
alleen de Galop ging niet helemaal goed.
pony's rende door elkaar en sommige konden ze niet houden, wel werd er op tijd gestopt.

ik heb verder geen echte nare ervaringen op het strand.
maar ik kan goed begrijpen dat je daar genoeg van hebt als je het een aantal keer hebt mee gemaakt!
of zelfs na 1x!

gelukkig bestaan er ook Manege waar het WEL kan! ook al zie je ze niet veel...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:32

MiesEnRijk schreef:
Ik ben er ook meerdere keren geweest en ook erg over te spreken ook ik heb op de haf wisky gereden en ik vond het echt een geweldig paard! een heerlijk dier.
mijn mening is als je niet ver gevorderd ben moet je dit soort ritten niet doen maar gewoon lekker de duinen in gaan..
als je nog nooit in rengalop bent geweest en dus niet weet hoe dit is.. moet je niet mee gaan met zo'n rit.
Er word ook van te voren gezegd dat je absoluut de andere pony's NIET in mag halen en ja als je je daar niet aan houd is het je eigen verantwoordelijkheid vind ik zelf. ( Nogmaals dit is MIJN mening)

Daarna nog eens terug geweest met mijn eigen paard onwijs vriendelijke mensen en ze helpen je waar ze kunnen.. paarden zijn erg goed verzorgd.

Whisky heb ik als drie jarige nog op het strand gereden :))

de eerste selctie is niet in de rijhal :n
tenminste, dat is een optie die je kunt nemen, maar de meeste mensen overschatten zichzelf gewoon dus die vinden dat ze dit niet nodig hebben :+
de selectie vind meestal plaats op het eerste zandpad watje tegen komt,
dat zandpad lijdt naar de weg en in dat kleine stukje gaat 1 begeleider halthouden om achteraan de groep te komen en rijdt de eerste begeleider verder waarna er een overgang naar draf en galop wordt gemaakt...
in dit kleine stukje kun je echt al wel beoordelen of iemands zit goed genoeg is voor het strand :)
bij een groep van 25 heb je natuurlijk ook veel meer begeleiders, en meestal is de groep niet groter dan 10(incl begeleiders)

en dan heb ik nog een kleine kanttekening naar ts toe...
natuurlijk kun je de manege wel benadelen omdat je eerst een stukje draf wilt doen en daarna pas wilt galopperen...
maar de meeste mensen betalen JUIST voor die rengalop op het strand...
ze kunnen niet met iedereen rekening houden en ze gaan er van uit dat jij wel weet wat er op het strand gebeurt ;)
die rit is bedoelt voor het in galop langs de waterkant rijden en niet voor in draf...
nogal wiedes, je gaat naar een chinees restaurant, besteld daar nasi met sate maar zonder de ste? (om maar even een vergelijking te maken) of je besteld bij een suikerspin kraam een suikerspin maar zonder suiker...
dat kan toch niet?
denk dat je er voornamelijk ook zelf bij bent geweest...

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:41

Ik heb opzich wel goede ervaringen met Grol,

Behalve mijn eerste duinrit toen ben ik tegen mijn knie aangeschopt heb ik nooit tegen iemand gezegd, maar deed toen wel pijn. Tweede duinrit ging wel goed weet ik niet zoveel meer van.

Dan de strandritten ik ben al verschillende keren meegeweest de ene keer wel goede begeleiding de andere keren wat minder. Heb al wel verschillende malen meegemaakt dat er mensen tijdens het eerste stuk naar de manege terug gestuurd werden. Ook de pony's en paarden waarop ik heb gereden waren voor mijn gevoel fijn te rijden. Ik ga ook nooit mee met de groep dus bedoel daarmee dat ik niet al te hard ga. Ik galoppeer er dus een stukje achter. Heb ook nooit het gevoel gehad dat ik het paard of pony niet kon terugkrijgen.

Wel een keer meegemaakt dat de paarden wat jolig waren waardoor ze de begeleider steeds voorbij gingen. Die was daar niet over te spreken en riep dan ook als er nog één keer langs haar gereden zou worden dat we dan niet meer gingen galopperen. (logische beslissing lijkt mij)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:25

Nou, als je suikerspin zonder suiker of nasi zonder sate besteld vind ik toch wel even iets anders dan rijden op levende dieren waar akelige ongelukken mee kunnen gebeuren :o . En of mensen zichzelf overschatten of niet, toch in de bak kijken of de basis er is vind ik het minimale wat dit soort stallen kan doen als preventie van vervelende dingen.

Wij organiseren ook buitenritten van 3 of 4 uur waar flinke galop in zit. Mensen die bij ons komen zijn verplicht eerst een uur in een les in de bak mee te rijden. Je wil het toch niet op je geweten hebben dat een of andere ruiter zichzelf een beetje overschat en zijn nek breekt omdat hij toch niet zo'n stabiele zit heeft? :=

En ja, natuurlijk zijn buitenritten heel anders dan in de bak. Maar je kan wel degelijk zien of iemand een goede zit heeft of niet :j . Ook de meest ervaren ruiter kan eraf vallen maar je probeert toch juist de risicogroep al uit te sluiten door eerst de rijstijl te bekijken en daarna heel duidelijk aan te geven dat er een rengalop in zit en wat daar de consequenties van kunnen zijn?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:16

Even reageren op iemand hier, ik zeg ook altijd dat ik niet zo goed rijd en dat ik een braaf paard wil.
Die verbaasde koppen dan van de leiding als ze omkijken en zien dat ik m'n rijdier ondertussen vrolijk aan het "opknappen" ben. :+ Jeweetwel eventjes netjes over de rug rijden en wat losmaken zodat ik prettig kan zitten. :j
Het blijft leuk haha. Oké totdat je voor de grap eens een lesje neemt en ze niks zeggen..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:18

ik zat er vorig jaar ook over na te denken hier een buitenrit te doen.
maar na alle slechte ervaringen die ik heb gelezen zijn we niet gegaan

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:27

Angela_28 schreef:
Wij organiseren ook buitenritten van 3 of 4 uur waar flinke galop in zit. Mensen die bij ons komen zijn verplicht eerst een uur in een les in de bak mee te rijden. Je wil het toch niet op je geweten hebben dat een of andere ruiter zichzelf een beetje overschat en zijn nek breekt omdat hij toch niet zo'n stabiele zit heeft? :=

En ja, natuurlijk zijn buitenritten heel anders dan in de bak. Maar je kan wel degelijk zien of iemand een goede zit heeft of niet :j . Ook de meest ervaren ruiter kan eraf vallen maar je probeert toch juist de risicogroep al uit te sluiten door eerst de rijstijl te bekijken en daarna heel duidelijk aan te geven dat er een rengalop in zit en wat daar de consequenties van kunnen zijn?

+:)+ Zo hoort het. Lijkt me ook logisch om gewoon netjes uit te leggen wat de bedoeling is etc.

Verbaas me enorm dat iedereen hier alles maar normaal vindt. Als jullie een bos bloemen vragen en je krijgt distels dan sla je jezelf er nog mee om de kop want dan had je maar beter op moeten letten. :')

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:58

Maar goed niet iedereen die een rit wilt maken zal eerst een uur in de baan willen rijden. Ik zou ervoor bedanken (neem overigens mijn paarden gewoon mee tegenwoordig probleem ook opgelosd eerste galop overigens ook jolige bokkende paarden (a) ) Ik ga toch geen tijd en geld verdoen aan een uur "rondjes in de baan" rijden? Zeker niet als je zelf paarden hebt en daar mee traint dan wil je juist naar buiten.
Ik geef toe voor beginnende ruiters oke dan is het een ander verhaal maar waar trek je een lijn?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:14

M_D_H schreef:
MiesEnRijk schreef:

natuurlijk kun je de manege wel benadelen omdat je eerst een stukje draf wilt doen en daarna pas wilt galopperen...
ze kunnen niet met iedereen rekening houden en ze gaan er van uit dat jij wel weet wat er op het strand gebeurt ;)
die rit is bedoelt voor het in galop langs de waterkant rijden en niet voor in draf...
nogal wiedes, je gaat naar een chinees restaurant, besteld daar nasi met sate maar zonder de ste? (om maar even een vergelijking te maken) of je besteld bij een suikerspin kraam een suikerspin maar zonder suiker...
dat kan toch niet?

Tuurlijk weet ik dat je als je een strandrit maakt dit hard gaat, wat ik ook leuk vind. En had hier ook rekening mee gehouden en voor gekozen MAAR...
Ik wil dan wel een controleerbaar paard die in alle omstandigeheden terug te rijden is. En waarom niet eerst een handgalopje kunnen op het strand??? Ik begrijp heel goed waarom er daar zoveel ongelukken gebeuren. Ik ben, al zeg ik het zelf, een ervaren ruiter, maar dit slaat alles.

Sorry maar nogmaals voor mij nooit meer een rit bij manege Grol. En helaas ben ik niet de enige die er zo over denk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:10

Bonnelover schreef:
M_D_H schreef:

dat kan toch niet?

Tuurlijk weet ik dat je als je een strandrit maakt dit hard gaat, wat ik ook leuk vind. En had hier ook rekening mee gehouden en voor gekozen MAAR...
Ik wil dan wel een controleerbaar paard die in alle omstandigeheden terug te rijden is. En waarom niet eerst een handgalopje kunnen op het strand??? Ik begrijp heel goed waarom er daar zoveel ongelukken gebeuren. Ik ben, al zeg ik het zelf, een ervaren ruiter, maar dit slaat alles.

Sorry maar nogmaals voor mij nooit meer een rit bij manege Grol. En helaas ben ik niet de enige die er zo over denk.

Maar helaas voor jou, je zult geen manege vinden waar het wezenlijk anders gaat............