Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Sabbientje schreef:Heb er met enige regelmaat strandritten gereden, maar wel vele wisselende ervaringen.
Je vraagt een braaf paard en krijgt een gekkenhuis onder je kont. Was niet zo heel erg, want mijn zus en ik konden ze dan best wel aan, maar stel je voor dat er een minder gevorderde ruiter op gezet word.
Van verschillende paarden die wij gereden hebben, hoorden we dat ze later onder een auto gelopen waren....
Wel eens begeleiding gehad van iemand die GEEN NEDERLANDS kon, alleen duits.
En als je dan een klacht indient word het afgewimpeld.
Wel eens op een paard gezet die nog geen 7 keer op het strand geweest was. Beest was niet te houden.
De keer daarop dat we er waren, mocht hij niet meer naar het strand mee, want mensen konden hem niet de baas.
(Was ook nog eens een kasteel van een paard)
En de allerlaatste keer dat ik er heb gereden, was het voor mij echt genoeg.
We gingen meedoen aan het Strou in Ellemeet en gingen paarden huren.
Vroegen voor ons nichtje het braafste paard wat ze hadden.
We konden kiezen uit twee pony's. Eentje konden wij, die was braaf maar ging bloed hard op het strand. Tweede was bij ons niet bekend.
aan hun gevraagd welke de beste was en zij zeiden dat we de onbekende pony moesten nemen, want die was zo braaf...
Op het strand ging het helemaal mis. Pony werd ingehaald door een ander,waarop pony ging bokken en echt lang achter elkaar.
Nichtje bleef lang zitten, maar hing er tenslote toch naast en toen ging pony er volle galop vandoor.
Nichtje gevallen, twee tanden door haar lip, pony los over het strand.
Dus uiteindelijk pony gevangen en alle dieren direct teruggebracht.
Na wat gesteggel toch ons geld terug gekregen. (Dat is dan wel weer positief te noemen)
Komen we later in het dorp aan.
Word er gevraagd "Was het (naam pony)?)"
wij : "Ja hoezo?"
Hun: "Ja die staat bekend voor dat soort dingen"
Oftewel ze wisten dat het een onbetrouwbaar loeder was en sturen hem als super braaf paard mee!
Dat ging mij echt te ver en sindsdien heb ik er niet meer gereden en ga ik er ook NOOIT!! meer rijden.
Everytime schreef:Ik heb wel goede ervaringen maar dat is al wel 5 jaar geleden. Goede begeleiding, kleine groep, geen gekke paarden (een paar wel maar die mensen gaven aan dat te willen, een gevorderd paard), we gingen niet meteen kei hard in rengalop. En er werd 1 iemand teruggestuurd die niet goed genoeg kon rijden.

. Je kan mij niet wijs maken dan je dan overzicht houdt... Ik ben sowieso geen voorstander van dit soort stallen waar vooral toerisme de inkomstenbron is. Ieder zijn eigen ding natuurlijk. Vorig jaar zijn we met ons 4-en (mijn vriend en bevriend koppel en ik) gaan buitenrijden omgeving Roermond. We hebben praktisch moeten smeken om een begeleider mee te krijgen. Ze vonden ons wel gevorderd dus pak de paardjes maar en ga... Mijn vriend had nog nooit op een paard gezeten en de andere jongen 2 x....
Daarbij kenden we de paarden en omgeving totaal niet... cobiie schreef:De eerste selectie bij Grol wordt in de rijbak gemaakt en daar valt soms al meer dan 90% af om mee te gaan het strand op.
Vervolgens wordt er tot aan het strand nog gekeken of de overige personen voldoen om mee het strand op te kunnen.
cobiie schreef:De eerste selectie bij Grol wordt in de rijbak gemaakt en daar valt soms al meer dan 90% af om mee te gaan het strand op.
Vervolgens wordt er tot aan het strand nog gekeken of de overige personen voldoen om mee het strand op te kunnen.
Sabbientje schreef:cobiie schreef:De eerste selectie bij Grol wordt in de rijbak gemaakt en daar valt soms al meer dan 90% af om mee te gaan het strand op.
Is dat nieuw dan?
Want in de tijd dat ik daar reed is er nooit, maar dan ook nooit gekeken of iemand uberhaupt kon rijden.
En ik ben er wat jaren over de vloer geweest. Tot de maat echt vol was.
Dat het zolang goed gegaan is, vind ik achteraf best wel een wonder te noemen.
Maar ja, ik was jong en dacht er niet over na....
cobiie schreef:Ik ben er 1,5 jaar geleden een week met mijn eigen paarden geweest en toen gebeurde het op deze manier (niet dat ik ooit meegereden hebt in een door hun georganiseerde groep).
Toen wij daar een paar dagen stonden en de begeleiders ons wat beter leerde kennen zeiden de begeleiders, toen iedereen net op de paarden zaten, dat we maar eens moesten blijven kijken want ze gingen de " ruiters" laten proefrijden in de bak en dat zou voor ons wel grappig zijn om te zien. Ze hadden een groep van toen een man of 10 die de gevorderde strandrit wilden maken, uiteindelijke mochten enkel 2 zusjes mee, de rest reed echt te slecht voor woorden.
Curly85 schreef:Te snel wordt gedacht dat men wel goed genoeg rijd en dan valt het tegen en heeft de stal/begeleider etc het gedaan.
. Maar bij mij gedroeg hij zich echt niet fijn. maar ja, dat zadel wat klem op zijn schoft zat zal ook niet meegeholpen hebben. Volgende keer stap ik niet eens meer op als ik dat zie. MiesEnRijk schreef:Ik ben er ook meerdere keren geweest en ook erg over te spreken ook ik heb op de haf wisky gereden en ik vond het echt een geweldig paard! een heerlijk dier.
mijn mening is als je niet ver gevorderd ben moet je dit soort ritten niet doen maar gewoon lekker de duinen in gaan..
als je nog nooit in rengalop bent geweest en dus niet weet hoe dit is.. moet je niet mee gaan met zo'n rit.
Er word ook van te voren gezegd dat je absoluut de andere pony's NIET in mag halen en ja als je je daar niet aan houd is het je eigen verantwoordelijkheid vind ik zelf. ( Nogmaals dit is MIJN mening)
Daarna nog eens terug geweest met mijn eigen paard onwijs vriendelijke mensen en ze helpen je waar ze kunnen.. paarden zijn erg goed verzorgd.

. En of mensen zichzelf overschatten of niet, toch in de bak kijken of de basis er is vind ik het minimale wat dit soort stallen kan doen als preventie van vervelende dingen.
. Ook de meest ervaren ruiter kan eraf vallen maar je probeert toch juist de risicogroep al uit te sluiten door eerst de rijstijl te bekijken en daarna heel duidelijk aan te geven dat er een rengalop in zit en wat daar de consequenties van kunnen zijn?
Jeweetwel eventjes netjes over de rug rijden en wat losmaken zodat ik prettig kan zitten.
Angela_28 schreef:Wij organiseren ook buitenritten van 3 of 4 uur waar flinke galop in zit. Mensen die bij ons komen zijn verplicht eerst een uur in een les in de bak mee te rijden. Je wil het toch niet op je geweten hebben dat een of andere ruiter zichzelf een beetje overschat en zijn nek breekt omdat hij toch niet zo'n stabiele zit heeft?![]()
En ja, natuurlijk zijn buitenritten heel anders dan in de bak. Maar je kan wel degelijk zien of iemand een goede zit heeft of niet. Ook de meest ervaren ruiter kan eraf vallen maar je probeert toch juist de risicogroep al uit te sluiten door eerst de rijstijl te bekijken en daarna heel duidelijk aan te geven dat er een rengalop in zit en wat daar de consequenties van kunnen zijn?
M_D_H schreef:MiesEnRijk schreef:
en dan heb ik nog een kleine kanttekening naar ts toe...
natuurlijk kun je de manege wel benadelen omdat je eerst een stukje draf wilt doen en daarna pas wilt galopperen...
maar de meeste mensen betalen JUIST voor die rengalop op het strand...
ze kunnen niet met iedereen rekening houden en ze gaan er van uit dat jij wel weet wat er op het strand gebeurt
die rit is bedoelt voor het in galop langs de waterkant rijden en niet voor in draf...
nogal wiedes, je gaat naar een chinees restaurant, besteld daar nasi met sate maar zonder de ste? (om maar even een vergelijking te maken) of je besteld bij een suikerspin kraam een suikerspin maar zonder suiker...
dat kan toch niet?
denk dat je er voornamelijk ook zelf bij bent geweest...
Bonnelover schreef:M_D_H schreef:
en dan heb ik nog een kleine kanttekening naar ts toe...
natuurlijk kun je de manege wel benadelen omdat je eerst een stukje draf wilt doen en daarna pas wilt galopperen...
maar de meeste mensen betalen JUIST voor die rengalop op het strand...
ze kunnen niet met iedereen rekening houden en ze gaan er van uit dat jij wel weet wat er op het strand gebeurt
die rit is bedoelt voor het in galop langs de waterkant rijden en niet voor in draf...
nogal wiedes, je gaat naar een chinees restaurant, besteld daar nasi met sate maar zonder de ste? (om maar even een vergelijking te maken) of je besteld bij een suikerspin kraam een suikerspin maar zonder suiker...
dat kan toch niet?
denk dat je er voornamelijk ook zelf bij bent geweest...
Tuurlijk weet ik dat je als je een strandrit maakt dit hard gaat, wat ik ook leuk vind. En had hier ook rekening mee gehouden en voor gekozen MAAR...
Ik wil dan wel een controleerbaar paard die in alle omstandigeheden terug te rijden is. En waarom niet eerst een handgalopje kunnen op het strand??? Ik begrijp heel goed waarom er daar zoveel ongelukken gebeuren. Ik ben, al zeg ik het zelf, een ervaren ruiter, maar dit slaat alles.
Sorry maar nogmaals voor mij nooit meer een rit bij manege Grol. En helaas ben ik niet de enige die er zo over denk.