Narbella, mijn Franse draver... naar de L2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Surprise_

Re: Narbella, mijn Franse draver... naar de L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:57

Leuk paardje zeg! Een bles zie je niet zo vaak bij dravers toch?

ylena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:58

Surprise_ schreef:

Jawel hoor :j Al hebben ze idd volgens mij vaak wel wat minder wit op hun hoofd.. Ik vind het wel echt leuk een bles, staat hem goed ;)

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:06

zit er niet verkeerd uit, maar denk dat t voor t L2 nog net niet goed genoeg is.
ze kijken veel meer naar de aanleuning en op sommige foto's lijkt het alsof ze lang in dr hals word.
zou nog lekker even door gaan in het L1. Tijd zat :) maar lekker zo doorgaan!
heb zelf ook de fout gemaakt door te snel over te stappen.
maarja aan de andere kant, wat heb je te verliezen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:39

Het ziet er goed uit, alleen handen moeten nog meer bij elkaar ;).

Of je de overstap wilt maken, ligt eraan wat je wilt. Wil je meteen 2 wp in de L2 gaan rijden, dan moet je echt nog even doortrainen, maar vind je het niet erg om de eerste paar L2 wedstrijden geen wp of mischien net aan te rijden voor de ervaring dan kan je de overstap maken. Je moet je dus afvragen wat je wilt ;). Verlies zal je zeker weten niet rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:11

Het zit 'm niet in de hoofd en halshouding, die is nl het gevolg, of zou dat moeten zijn, van wat er achter de schouder gebeurd. Het hoofd hoeft helemaal niet op de loodlijn. Ik heb begrepen dat ze dat hebben aangepast bij de piaffe, iets ABSURDS, maar in elk geval is het is de "gewone" proeven nog altijd iets voor de loodlijn wat feitelijk gevraagd wordt, dus het is niet goed om te gaan focussen om het hoofd op de loodlijn te willen.
Paard kan wat meer opsluiten, wat meer zakken van achteren. Dat is waar naar gewerkt en gekeken wordt via de L2 naar de M. Dus heel belangrijk om te bereiken dat het gewicht en evenwicht verdeeld wordt over alle vier de benen en op momenten verder naar achteren ligt dan nu. Als de achterhand nl er meer onder komt, gaat de hals omhoog, wordt het paard lichter van voren en wordt er ook een andere hals-hoofdhouding bereikt. Het moet uiteindelijk toch van achteren komen.
Een en ander moet dus vooral uit jouw houding en zit komen. Niet je dijen gaan spannen waardoor je lichter wordt, maar juist ontspannen en zwaarder worden. Licht achterover leunen voor je gevoel en je kruis aantrekken op momenten. Ik kan hier niet les gaan geven, daar heb je eem prima instructrice voor, maar het geheim zit hem dus via jouw zit de achterhand anders, beter aan het werk te krijgen. In galop is het trouwens prima, omdat je dan meer de natuurlijke neiging hebt met de zit en benen te werken en niet te laten afvloeien van voren omdat je het tempo wilt controleren. Binnen gaat het trouwens ook, het is buiten waar je het kwijt raakt en dat komt dus, zeg je zelf ook, door je eigen spanning.
Er is discussie of het been wel naar achteren moet bij wijken, het is maar hoe je het leert, maar zo ver naar achteren moet het nooit. Je zit nu met je spoor bijna bij de punt van je dekje.
Achter de singel is niet "bij de flank". Als je de hak goed blijft uitdrukken kun je de neiging van het onderbeen te ver naar achteren doen waarschijnlijk wel drukken. Kijk daarbij ook eens in de spiegel, of oefen het op een stilstaand paard wat achter de singel is bij jou (dit hangt nl ook af van de basishouding). Wellicht heb je de neiging om je rechterbeen wat verder naar achteren te leggen dan je linker, want ook in de rechtergalop ligt je rechterbeen best wat naar achteren en dat kan dan natuurlijk voor het goede helemaal niet. Kan ook een beetje optisch bedrog zijn door de hoek waarvanuit de foto is genomen.
Kijk bij dat wijken ook waar je naar toe moet.
Als je meer denkt aan dat je met je zit het zadel naar voren, of actief, of opzij of wat dan ook moet krijgen, krijg je vaak een betere zit. Het maakt je nl bewuster van het contact punt met het paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:06

Moest naar stal dus snel afronden, maar vergat nog te zeggen dat we als ruiter soms de neiging krijgen als een paard loperig is om passief en/of stijf te worden. Dat werkt dan weer het spannen van het paard in de hand en de cirkel is rond. Dus blijven ontspannen en RIJDEN (ook met been en zit) om paard tot ontspanning te brengen.
Maar dat was al genoemd door iemand geloof ik.

De foto's die ene bokker naar voren bracht zijn niet zo relevant, het paard toont nl op de eerste foto een gespannen onderhals en dat is er bij Bella dus echt niet aan de hand...
Verder wil ik ook vooral zeggen dat het er allemaal keurig uitziet verder. Er zijn punten om naar te streven, maar dat wil niet zeggen dat Bella nu slecht gaat of dat je er knudde op zit!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:44

En nu kan niemand meer zeggen dat dravers geen dressuur paarden zijn :D
Als ik deze zo tegenkom op wedstrijd zou ik eerder denken aan een KWPN oid :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 19:13

Dankjullie wel :)
@ ylena: tuurlijk wel, gewoon stug volhouden, en met stug bedoel ik niet STUG ;) Veel rust en geduld :)
Surprise_ schreef:
Wel joh :D
@ DinaxUllie: Ik blijf sowieso tot Augustus nog lekker in de L1. Daarna zien we het wel. :)
@ Elise95: Ik hoef niet meteen winst te rijden, heb ik in de B en L1 ook niet gedaan. Maar ik zou toch wel graag met meer punten dan 160 thuiskomen... dus ik train nog ff lekker door :j (tot Augustus) :D
@ Simone (Lusitana) thnx voor je lange theoretische verhaal hihi. 'Paard kan wat meer opsluiten, wat meer zakken van achter'..
Hallo, je weet toch wel over WIE je het hebt he? Bella de DRAVER :P hahaha. Ik doe zo mijn best. En mijn instructrice ook. Ik hoef niet naar de Z hoor, dat weet je toch? :D
Nee grapje, het is goed bedoeld Simone, ik weet het. Thnx :*
@_Amigo: Je bent niet de enige hoor. Denk dat die jury's ook wel eens naar die coupons zitten te kijken en dan bij naam vader Express Road zien staan en zich dan afvragen wat voor ras dat nou is... haha
Want ras/stamboek staan niet op de coupons he.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:19

Leuk paard, ziet er niet verkeerd uit. Toch zou ook ik nu nog eventjes L1 blijven, maar dat doe je ook tot augustus las ik. Daarna zou ik wel de sprong wagen, als het dan écht heel erg tegenvalt kun je altijd nog even een wedstrijdstop in plannen en thuis lekker door oefenen. Succes in ieder geval :)

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:42

Om eerst even te beginnen: Wauw wat heeft u een prachtig paard!

Ik vind het er erg netjes uitzien! Voor de L2 misschien nog even door oefenen, maar ik denk dat u geen verlies zult rijden als u wel naar de L2 gaat.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:51

Wat een aansprekende draver, zulke dravers zie je niet vaak!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:56

heb je gemakkelijk door de L1 gereden? vaak winst en misschien wel een keertje 2x winst in 1 proef?
dan zou ik er voor gaan, opzich is de L2 echt niet veel moeilijker dan de L1, vind de l2 zelfs gemakkelijker
alleen word er wat strenger beoordeeld.

Ik zie aan de fotos een leuke combinatie, maar ik zou in de L1 blijven totdat je hem lekker kan schakelen
zonder dat zijn hoofd omhoog komt. En er komen wat meer galop onderdelen in voor + het achterwaarts.
Dus als jij je draver voor jouw gevoel goed van achteren naar voren kan rijden en goede controle hebt
over zijn gangen en halshouding, zou ik zeggen; Veel succes in het L2 :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 20:04

Jeetje leuke berichten weer!

@ superlise: dankje :) Een wedstrijdstop kan hoor, hoewel ik 'thuis' start dus als er wedstrijden zijn rij ik ze gewoon mee :D
@ LouieDribbie: thnx! :) Ben zelf ook nog steeds vliefd op haar hoor haha <3
@ _Tamara: jij ook bedankt! :)

@_Bitje_ In totaal heb ik 17 wedstrijden gereden, maar daar heb ik door veel ongeluk en blessures wel 3 jaar over gedaan. Nooit meer dan 1 wp per proef hoor... ook altijd maar net aan, dus 180, 184, en eens een uitschieter van 187 ofzo.. Maar nooit echt spetterende punten gereden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:12

des te meer respect, met een paard waarvan je het niet verwacht heb je het als recreatieruiter toch geflikt, tegenover mensen die vaak met de grootste bewegingsmonsters de bak in komen, houd je je toch maar prima overeind, zegt ook wat over jou rijkunst, die is niet zo slecht :)

(snap die hele opsomming van Lusitana ook niet goed na een paar foto's van 1 moment)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:41

Dabo schreef:
@_Bitje_ In totaal heb ik 17 wedstrijden gereden, maar daar heb ik door veel ongeluk en blessures wel 3 jaar over gedaan. Nooit meer dan 1 wp per proef hoor... ook altijd maar net aan, dus 180, 184, en eens een uitschieter van 187 ofzo.. Maar nooit echt spetterende punten gereden.

oke, nou ja dan zou ik wachten tot jullie er samen echt aan toe zijn! als jullie het nu al krap aan iedere keer net een wpje rijden
dan kun je verwachten dat de L2 het er niet beter op maakt. wat zegt je instructie?
Ik zou net zo lang doorrijden tot dat je echt met gevoel kan zeggen dat jullie er klaar voor zijn, en dat je zonder al te veel moeite
boven de 190 rijden. :)

profi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:07

Ziet er goed uit, wat een leuke draver!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:17

Ik denk niet dat je klaar bent voor de L2...
Rijden ziet er netjes uit, maar niet goed genoeg om punten te scoren, ipv (wat je zelf zei) net-aan je winstpunten meepakken.

Probeer je handen rechtop te houden & een rechte lijn te maken vanuit je pols en houd ze dan ook waar ze horen: een stukje voor en boven je zadel. Ook heb ik het idee dat je erg diep achterin je zadel zit?

Ben ook erg benieuwd hoe je sporen gaan helpen om je benen op de goede plek te houden :D !

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:27

Miepie77 schreef:
des te meer respect, met een paard waarvan je het niet verwacht heb je het als recreatieruiter toch geflikt, tegenover mensen die vaak met de grootste bewegingsmonsters de bak in komen, houd je je toch maar prima overeind, zegt ook wat over jou rijkunst, die is niet zo slecht :)

(snap die hele opsomming van Lusitana ook niet goed na een paar foto's van 1 moment)
whoehoee je slaat de spijker op z'n kop, ik BEN een recreatieruiter :D :D
Ik ben ook APEtrots op mijn paardje, ook een beetje opmezelf hoor, en uiteraard ook op mijn instructrice :D

@ _Bitje_: mijn instructrice zegt ook ff wachten hoor, maar aan de andere kant.. waarom wachten? gewoon lekker rijden haha. Wij hebben het gemak dat we gewoon op stal kunnen starten, dus het hele gehannes van trailers en reizen enzo, heb ik allemaal niet ;)

@ profi: thnxxx :)

@ Doubtless: thnx voor je tips. :) Nee ik zit niet achterin het zadel, denk dat dat zo lijkt door dat loshangende vest ;)
Ja die sporen.. als ik me bewust ben dat ik ze om heb moet ik meer denken mijn tenen naar voren te steken ipv opzij haha.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:53

Zooo weer ff gespiekt Ellen, en nu kan ik je foto's wel bewonderen! :D

Sowieso heb je het maar ff geflikt samen met je meissie hè!!

Of je klaar bent voor de L2..
Wat jij al zegt, wat maakt het uit... je start op stal en ieder puntje dat je binnen sleept is mooi meegenomen en zou zonde zijn als je die in de L1 blijft scoren terwijl je er eigenlijk niets aan hebt.
Maar snap de reacties van andere wel hoor..
Je moet in mijn ogen M1 klaar zijn wil je L2 starten, want de jury kan niet zien hoeveel punten je nog nodig hebt voor de M1.
Dus een punt die zij misschien wel uitdelen, zou zomaar je laatste puntje kunnen zijn voor je M1 mag starten, snap je wat ik bedoel?

Maar in jou geval, gewoon doen!
Je doet het puur voor de lol toch :D

Wel vind ik dat je zadel ietsjepietsje naar achteren gelegd mag worden..
Klein stukje maar, maar het zadel behoort op het midden van een paardenrug te liggen en hij ligt nu een fractie naar voren.
Hakjes uitdrukken :Y)

En over dat je achter in je zadel zit, zie ik alleen op die foto dat je middendraf doet en je erbij had gezet dat Bella dr ff van tussen ging, dus ben je waarschijnlijk even naar achter gesmeten, kun je niks aan doen dus.

En die foto dat je op ons af komt draven, schitterend!!

Ohjah en Liezzz zwaaide ook nog.. :wave: ;-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:54

Miepie77 schreef:

Dat was meer een reactie op posts die voorbij kwamen over hoofd- en halshouding, terwijl die op zich in deze fase niet slecht is en als er al verandering in moet komen, moet dat dus van achter uit. Als je goed leest, gaat het om iets om naar te streven, en waar voor te waken, en niet om kritiek of iets om onmiddelijk zo uit te voeren. ;)
Het enige wat ik zeg over het nu, dus het moment van de foto's, is dat het been te ver naar achteren ligt bij het wijken. :D
En ja, ik ben te lang van stof voor een dergelijk topic :o
Ik ken Dabo (al heeeel lang), en gun haar zo het beste met Bella!!!
Ze kan trots op Bella en haarzelf zijn!

Zal verder het topic niet meer vervuilen, maar wilde even toelichten omdat het werd aangehaald. ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 23:58

Dankje hoor Simone :) :)

Ha die Sanne! Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor, de jury weet niet hoe lang ik in die klasse rij en hoeveel/weinig punten ik al heb. :)
Maar sowieso start ik voor Augustus nog geen L2 :n (moet lachende smilie zijn) :D
En mijn zadel.. dat ligt wel goed hoor ;)