Flavio mag ook spelen met Mouza en Darius! (berberhengsten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Re: Flavio mag ook spelen met Mouza en Darius! (berberhengsten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:35

ooooh! Ik ben zo jaloers als ik die foto's zie allemaal, zo gaaf! En die laatste steigerfoto !
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:49

Superfoto's MArtine! Echt bizar dat het goed gaat, volwassen hengsten bij elkaa rgeeft toch vaak problemen. Zal wel schelen dat er geen merrie's in de buurt staan :D

Ze zien er echt weer super uit!!!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:09

Ik kan maar geen genoeg krijgen van je "gouden" mannen en je mooie omgeving foto`s :P Prachtige paarden blijven het, lekker van blijven genieten en veel foto`s maken voor ons :P

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 07:44

Echt super bedankt allemaal voor de lieve woorden <3

sunshine maf zeg! Verder lijken ze het wel te doen -O-

xJuce ja er zitten in Belgie ook wel een paar plaatjes tussen hoor!!

Carolien ja dat zal wel verschil maken haha, moet zeggen dat deze ook wel beetje bij beetje gewend zijn natuurlijk, daar zijn wel maanden overheen gegaan :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:35

Yuri schreef:
Echt bizar dat het goed gaat, volwassen hengsten bij elkaa rgeeft toch vaak problemen.

Totaal niet bizar dat dat goed gaat, eerder dat mensen denken dat dat niet kan.. ;)
Hoe dacht je dat dat bij halfwilde of wilde kuddes gaat? 50% van wat geboren wordt is echt wel mannelijk, en toch liggen er geen hopen paardenlijken op het grasland? Hoe werkt dat dan?

Gezien merriegroepen gewoonlijk nul, één of twee hengsten bij zich hebben, zijn er altijd veel hengsten op 'overschot'. Die vormen groepjes en kunnen dan in hun mannengroepje lekker baldadig doen met mekaar, conditie kweken en sterker worden, zonder met zo'n merriegroep en haremhengst in problemen te komen. Hengsten zijn 'geprogrammeerd' op het leven in een kudde hengsten, vooral die jongere (1 tot 6-7 j) leven op deze manier volledig zoals dat in de natuur in zijn werk zou gaan, in een hengstengroep.

De meeste hengsten die niet het karakter of de fysiek hebben om zich ooit een of meerdere eigen merries te schaken van een andere volwassen hengst blijven heel hun leven in zo'n groep wonen. Met deze exemplaren zal je dan ook niet snel last krijgen, die zijn gelukkig in deze situatie.
Als ze 6-7 jaar oud worden ga je wel wat moeten opletten of er geen ambitieus exemplaar tussen zit die gefrustreerd gaat worden omdat de volgende stap voor hem niet komt. En dan hangt het er een beetje van af of hij die frustratie op een wat normale manier kwijt kan, of dat zich daar een probleem uit ontwikkeld. Maar dat is dus af te wachten en te observeren ;)

Een ding moet je wel voor ogen houden, zo'n groep hengsten is héél fysiek en héél actief, niet te vergelijken met merries. Dat is tien keer per dag schijngevechten, rondracen, mekaar najagen enz.. bij jou misschien eerder 's nachts vanwege de hitte (?). Dat spelen hoort er bij. Ze moeten dus wel echt ruimte hebben om mekaar wat uit de weg te kunnen gaan als ze het zat zijn van een andere, anders komen er problemen van. En er moet echt een stevig hek omheen (of je moet heeeeeel veel plaats hebben). Die van mij raken zo goed als dagelijks 'de rand' wel eens, en of daar stroom op staat of niet maakt niet zo veel uit, dat nemen ze er bij.

Non-stop toezicht is -vind ik- niet nodig. Maar ik raad wel aan van ze alle dagen eens goed te bekijken en goed op te letten of er niet eentje meer schaven, beten en wondjes oploopt als de anderen (ze gaan er allemaal hebben uiteraard, hoort er ook bij). Het gaat zelden zo snel dat er eentje 'ineens' extreem geweldadig wordt tegenover een andere, meestal hebben onderlinge verhoudingen die scheef zitten of frustratie die opbouwt een lange aanloop, en kan je dat aan kleine dingen merken. Kijken als ze spelen, kijken bij het eten.. kan allemaal info geven over wie wie is in de groep. Op de duur 'voel' je het zelf als er wat op springen staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:34

Wat een prachtig stel paarden bij elkaar zeg *kwijlt toetsenbord onder* Ech heel gaaf!
Fijn dat het klikte en ze gezellig smaen kunnen lopen :)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:52

@ Bandida, tuurlijk in de natuur is dat zo, maar daar is ook onbeperkt ruimte. Heb het hier al heel vaak gezien dat zelfs hengsten die samen opgegroeid zijn elkaar het licht uit de ogen gaan slaan als ze volwassen worden,ook als wer weinig of geen merries in de buurt zijn. Het is geen vanzelfsprekendheid dat het goed gaat.

Maar daarom vind ik juist wel super dat Martine ze wel zo kan houden, super voorde paarden :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:30

Yuri schreef:
Het is geen vanzelfsprekendheid dat het goed gaat.

Nee, je moet het in de gaten houden.. zeg ik toch?
En je moet dat ook niet doen met hengsten die al op 4 of 6 maand bij de moeder weg gehaald zijn, dan twee jaar 'opgevoed' zijn door andere baby's in de opfok, en vervolgens alleen gehouden zijn. Goeie kans dat dat fout gaat ja.. ;)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:44

Wat is Flavio een prachtbeest!!! <3
3 knappe mannen bij elkaar hoor, ook hele lieve foto's als ze aan elkaar snuffelen en hele stoere als ze gaan spelen, gaaf hoor!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:53

Bandida schreef:
Yuri schreef:
Het is geen vanzelfsprekendheid dat het goed gaat.

Nee, je moet het in de gaten houden.. zeg ik toch?
En je moet dat ook niet doen met hengsten die al op 4 of 6 maand bij de moeder weg gehaald zijn, dan twee jaar 'opgevoed' zijn door andere baby's in de opfok, en vervolgens alleen gehouden zijn. Goeie kans dat dat fout gaat ja.. ;)

Dat geld naar mijn idee voor ieder paard, ook voor merries en ruinen.Geen enkel paard hoort alleen.
Als je mijn reactie goed had gelezen ging het over hengsten die dus vanaf veulen samen gestaan hebben en niet tussendoor een tijd alleen, dat schrijf ik nergens namelijk ;)

Maar goed het gaat om de foto's van Martine we dwalen af :D
Als ik ooit eens geld over heb wil ik wel een vakantie naar je toe haha. Echt jammer dat we geen foto's meer hebben uit onze oude rijtijd zeg.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:56

Yuri schreef:
Als je mijn reactie goed had gelezen ging het over hengsten die dus vanaf veulen samen gestaan hebben en niet tussendoor een tijd alleen, dat schrijf ik nergens namelijk ;)

Ha maar ik had het ook niet over jouw paarden hoor, gewoon algemeen
(mocht iemand dit alles lezen en dan zomaar ineens alles samen gaan gooien ;) )

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:59

Als ik niet zo'n vliegangst had zou ik graag een weekje komen logeren...

Lijkt me een prachtig leven dat je daar hebt :D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:02

haha oke :D Ja ik zou ook wel richting Martine willen hoor, lijkt me onwijs gaaf haha. Hoe is het trouwens met jouw zwangerschap Martine? Ik zit af te tellen haha.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 08:47

Bedankt nog allemaal :)

Enne over hengsten samen.. Tsja het is inderdaad wel zo dat ze onder de wondjes en littekens zitten, een knal hier, een beet daar.. Meestal valt het erg mee en is het oppervlakkig, maar soms ook net wat heftiger. Zo hadden we van de week een van de kleintjes, die altijd 's nachts ook samen met een vriendje staat, met een flinke wond op z'n hoofd. Het is nu al weer bijna genezen, was gelukkig toch maar oppervlakkig, maar het zag er wel naar uit. Hier zegt ook iedereen dat we gek zijn dat we dat risico zelfs maar nemen, en ja het is inderdaad ook wel echt een risico want ze spelen echt een stuk heftiger dan een stel merries.. Maar ze genieten er zo erg van he :D voor permanent samen staan hebben wij niet de ruimte helaas, dan meoten ze elkaar ook echt kunnen ontwijken.. Er groeit hier natuurlijk ook geen gras ter afleiding dus wanneer ze samen staan zijn ze meestal ook echt met elkaar bezig. En met zulke temperaturen (rond de 40 graden) moeten ze ook verplicht rustig aan doen af en toe..

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:07

Wat een geweldige paarden :D!

En die omgeving WAUW!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:14

Hoi,
Ik had jouw topics wel vaker gezien, wat een mooie paarden zeg!
en dat warme weer bij jou, maakt het tot een mooi tropisch plaatje.

Foto 9 viel me op... Die vind ik waanzinnig mooi!!! Kunstzinnig plaatje...
zou zo uitvergroot boven m'n bank mogen hangen! (als de paarden van mij waren natuurlijk :) )

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:32

Merci :D

En driebergen, idd ik vond het ook een mooi plaatje. Hoewel je niet zo veel erop ziet, zie je toch die energie er vanaf komen van hun kennismaking :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:57

Ja, en juist daarom vind ik m prachtig!