Merrie v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:56

Misschien kun je eens beginnen met wat minder negatief over jezelf te praten. ;) Je rijdt niet slecht, maar ik denk dat je een verkeerd pad inslaat door op deze manier verder te trainen. Een goede trainer geeft ook zelfvertrouwen!

Citaat:
Ikzelf heb geen klachten over mijn instructeur, ik heb zelden een man met zoveel gevoel en kennis meegemaakt.

Dat is niet te horen in de aanwijzingen die hij geeft. Ik heb met verbazing geluisterd naar zijn verhaal. Of eigenlijk het ontbreken van enige logica in zijn verhaal.

Citaat:
Overigens is het volgens mij vrij normaal dat de kwaliteit van je galop tijdens het eigen maken van de series een stoot krijgt.

Daar ben ik het niet mee eens. Als de kwaliteit van je galop door een wat mindere basisafrichting al minder is heeft het rijden van een serie niet zoveel zin. In ieder geval hoort die galop wel zuiver en losgelaten te blijven.

Aan Bizzybijtje: hoewel ik inhoudelijk het voor een groot gedeelte met je eens ben vind je ik de toon die je aanslaat onsympathiek. Het is best moedig om filmpjes van jezelf op het internet te plaatsen. De wijze waarop Kel2004 reageert vind ik ook moedig. Rijtechnische kritiek ligt bij veel ruiters gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:56

Abercrombie schreef:
Ik vind het niet netjes dat je ongevraagd filmpjes gaat plaatsen in andermans topic :o

Heb hem al in een link gezet.
Sorry, maar ik vind het gewoon jammer dat er zo wedstrijdgericht getraind moet worden. Daar kan ik nogal onsymphatiek op reageren inderdaad, maar zo bedoel ik het niet.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:05

Bizzybijtje schreef:
Ik vind het helemaal niks, sorry.
Je bent aan het kunstjesrijden, je rijdt maar wat oefeningen maar de ontspanning is ver te zoeken. De bovenlijn is continu gespannen, je paard loopt constant met zijn staart te zwiepen. Voor passage ben je écht nog niet klaar, het enige wat je paard doet is zijn rug wegdrukken en zijn benen iets hoger en langzamer optillen. Zo doorgaan en over een half jaar zit je paard helemaal vast. En inderdaad, wat je instructeur verkondigd.... De basis mist gewoon, kom op, een passage rijden om de takt te verbeteren op Z2 niveau ? Dan lijkt het me meer nut hebben om normale tempowisselingen over de rug te rijden, en meer te wisselen in hoofd- halshouding. Zou me niet eens verbazen als het minderen van de draf daarvandaan komt. Zoals gezegd krijg ik niet het idee dat de oefeningen die hij zegt dat je ze moet doen echt nut hebben, het lijkt meer dat hij je gewoon wat bezig wilt houden om zo snel mogelijk een leuk niveau te halen, en vervolgens vast komt te zitten omdat de basis niet in orde is. Het feit dat je zo lang je paard zo hoog ingesteld houdt zegt voor mij al genoeg. Ik zou dus echt een andere instructie zoeken, die wél probeert te verbeteren op een manier waar je later ook nog wat aan hebt.

Ik sluit mij hier bij aan.
Dit is echt niet goed wat je doet op deze manier.
Dit gaat dit paard niet heel lang meer doen zo.
Begrijp ook niet welke kundige instructeur jou op deze manier laat rijden.
Ik zou serieus op zoek gaan naar een andere.

Erg jammer want je hebt een leuk paard.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:12

Aan bizzybijtje:
Als je dan toch de filmpjes hebt bekeken, heb je ook mijn Utrechtse Kampioensschappen in het Z1 bekeken? Zo moet ik nl mn paard voorstellen in de ring. En ik geloof niet dat ik me daar hoef te schamen. Ik kan op mn telefoon niet zien welk filmpje jij geplaatst hebt, maar ik geloof ook niet dat dat een filmpje is om te openbaren. Heb jij nooit iets boven je macht gedaan om te kijken hoe dat is? Geloof dat mn trainer zn tenen kromt als hij dat filmpje ziet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:43

Bizzybijtje schreef:
Sorry, maar ik vind het gewoon jammer dat er zo wedstrijdgericht getraind moet worden. Daar kan ik nogal onsymphatiek op reageren inderdaad, maar zo bedoel ik het niet.

Misschien dan beter om niet in een topic te gaan kijken of reageren waar het zo duidelijk in de titel staat :)* . Want jouw onsympathieke reactie voegt nogal weinig toe :).

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:07

Bizzybijtje schreef:

:oo Zo daar schrok ik echt even van....

Maar wat heb je een mooi paard, en wat wil ze volgens mij hard voor je werken! :)

Wat betreft houding van het paard ga ik me helemaal niet mee bemoeien.
Als jij denkt dat jullie zo op de goede weg zijn, dan moet je dat vooral zo doen.

Iets 'over de top' rijden in training kan goed zijn, kan verbeteren en daar kan je van leren. Heb alleen het idee dat het hier veel te ver gaat....

Kel2004

Re: Wiliena v. Houston in training (Z2 dressuur) *film*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:19

Ik ga dat filmpje ook niet weg halen uit het topic, of van youtube. Dat is een filmpje voor mezelf en dat is iets waar ik alleen maar heel veel van kan leren. Het is heel leerzaam (en heel confronterend) om jezelf terug te zien.
Uiteraard is dat niet iets wat ik elke training doe, dat was inderdaad kunstjes rijden om te kijken en te voelen. En ik weet dat mijn rijden nog lang niet perfect is.
Heel veel tips komen van mensen die een combinatie eens vluchtig zien en er dus een open kijk op hebben. Dat was de reden dat ik het topic opende. Er zijn dingen gezegd waar ik meteen mee aan de slag ben gegaan en er zijn dingen gezegd die ik altijd al doe, maar die niet op de film staan. Ook zijn er dingen gezegd die ik aan mijn trainer heb voorgelegd waar we ook mee aan de slag zijn gegaan.

Goed paardrijden begint bij zelfkennis en ik geloof dat ik daar niet slecht in ben!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:59

in dat geval ben ik benieuwd naar je volgende topic :D

Je hebt een toppaard onder je kont. Nu nog goed leren SAMENwerken.. Want dat is het grootste punt waar je tegenaan loopt. En dan ga je als een trein :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:21

Anoukie schreef:
Bizzybijtje schreef:

Misschien dan beter om niet in een topic te gaan kijken of reageren waar het zo duidelijk in de titel staat :)* . Want jouw onsympathieke reactie voegt nogal weinig toe :).

Nou, ik zou niet zeggen dat het weinig toevoegt, aangezien ik mijn mening geef dat het een stuk beter kan en dat deze manier van trainen niet veel oplevert. Beetje flauw om dan zo'n reactie te plaatsen.

@TS; het probleem is juist dat je teveel voor de wedstrijdkunstjes traint. Dat lukt tot het z, misschien zz, maar daarna loop je vast omdat de basis er niet in zit. Prima als je nette oefeningen wil laten zien op wedstrijd, maar dwing dat niet zo af, en probeer de oefeningen te gebruiken waar ze voor zijn, en niet het verbeteren van de oefeningen als doel op zich.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:58

daNiielle_ schreef:
Bizzybijtje schreef:

:oo Zo daar schrok ik echt even van....

Maar wat heb je een mooi paard, en wat wil ze volgens mij hard voor je werken! :)

Wat betreft houding van het paard ga ik me helemaal niet mee bemoeien.
Als jij denkt dat jullie zo op de goede weg zijn, dan moet je dat vooral zo doen.

Iets 'over de top' rijden in training kan goed zijn, kan verbeteren en daar kan je van leren. Heb alleen het idee dat het hier veel te ver gaat....

Waarom schrik je daarvan?
Dat je eens een keer tot het gaatje gaat wil niet zeggen dat het dagelijkse kost is. Kan me voorstellen dat wanneer je een paard hebt met zoveel kwaliteiten, je eens wilt voelen en testen wat er gebeurt.
Natuurlijk, het verdient niet de schoonheidsprijs maar ik ken Kel persoonlijk en weet dat ze een knap staaltje rijkunst in die beentjes van haar heeft zitten.
Ben het er overigens wel mee eens dat ook in niet onder de indruk ben van de wijze waarop de instructeur dingen aanpakt, maar Kelly zal daar zelf ongetwijfeld heel anders over deken :D

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:23

Bizzybijtje schreef:

Ik moet zeggen dat ik juist het stuk van de piaffe (of in ieder geval poging daartoe) erg mee vind vallen! Ziet er al een stuk beter uit, drukt zn rug (nog) niet weg. Daarna (opvallend genoeg juist op het moment dat een stem hoor zeggen jaaaa heel goed!) wordt het slecht, dat is na 53 sec op het filmpje. De uitgestrekte draf vind ik echt om te huilen.... De grond in en zn rug totaal weggedrukt.

En ik moet zeggen dat ik het inderdaad niet nodig vind dat je negatief over jezelf doet, ik vind je mooi zitten, en je rijdt m niet slecht. Het probleem is je instructie, jij volgt op wat er om je heen verteld wordt tja en dat is gewoon niet goed, je instructeur niet en de mensen omje heen die ik hoor op het filmpje ook niet. Er zijn meerdere momenten op het 2e filmpje waarop hij juist even niet lekker loopt, en dat zijn precies de momenten waarop een stem zegt dat en wel goed is! Jeemig, dat lijkt me voor jou erg moeilijk want je past je rijden daar toch op aan omdat je denkt dat je het zelf niet goed doet en de rest het goed kan zien. Nou niet dus, ik zou wat meer op jezelf vertrouwen en andere mensen om je heen verzamelen, om te beginnen met goede instructie. Het is krom om te denken dat de basis wel even vergeten kan worden, alsof dat vanzelf goed komt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:27

Nou JessicaD88; ik vind het wel belabberd... De aanleuning is daar om te huilen (veel te kort in de hals en niet op het achterbeen) en ook een groot deel van wat piaffe moet zijn, zet het paard het achterbeen achter de massa en zie ik geen ruggebruik.

Maar eigenlijk wilde ik niet op dat piaffe-filmpje reageren, omdat dat niet is wat TS geplaatst heeft. Nogmaals, ik vind dat je instructeur niet de juiste manier gebruikt en dat jouw zelfvertrouwen er helemaal aan gaat. Echt jammer van zo'n talentvolle combinatie!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:32

JessicaD88 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik moet zeggen dat ik juist het stuk van de piaffe (of in ieder geval poging daartoe) erg mee vind vallen! Ziet er al een stuk beter uit, drukt zn rug (nog) niet weg. Daarna (opvallend genoeg juist op het moment dat een stem hoor zeggen jaaaa heel goed!) wordt het slecht, dat is na 53 sec op het filmpje. De uitgestrekte draf vind ik echt om te huilen.... De grond in en zn rug totaal weggedrukt.

En ik moet zeggen dat ik het inderdaad niet nodig vind dat je negatief over jezelf doet, ik vind je mooi zitten, en je rijdt m niet slecht. Het probleem is je instructie, jij volgt op wat er om je heen verteld wordt tja en dat is gewoon niet goed, je instructeur niet en de mensen omje heen die ik hoor op het filmpje ook niet. Er zijn meerdere momenten op het 2e filmpje waarop hij juist even niet lekker loopt, en dat zijn precies de momenten waarop een stem zegt dat en wel goed is! Jeemig, dat lijkt me voor jou erg moeilijk want je past je rijden daar toch op aan omdat je denkt dat je het zelf niet goed doet en de rest het goed kan zien. Nou niet dus, ik zou wat meer op jezelf vertrouwen en andere mensen om je heen verzamelen, om te beginnen met goede instructie. Het is krom om te denken dat de basis wel even vergeten kan worden, alsof dat vanzelf goed komt.

dat viel mij dus ook op ,de juf zegt jaa dat was goed ,of daar was het perfect! en dan denk ik? oh jee,zo leert ze het dus verkeerd. het is mooi dat t op film staat want hier kun je dus mee naar diegene en kan je navragen wat of zij ziet dat er dan zo goed aan is??! want ik zie een paard dat hakkentrekkend,rugwegdraukkend wegschiet,zonder draagkracht,souplesse en zonder ruggebruik. verder meng ik mij niet in deze discussie..goed paard..hou je zelf in de gaten en wil niet te veel ..te snel..en blijf nadenken van wie je les en advies wil

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:31

Tjuppie schreef:
Nou JessicaD88; ik vind het wel belabberd... De aanleuning is daar om te huilen (veel te kort in de hals en niet op het achterbeen) en ook een groot deel van wat piaffe moet zijn, zet het paard het achterbeen achter de massa en zie ik geen ruggebruik.

Maar eigenlijk wilde ik niet op dat piaffe-filmpje reageren, omdat dat niet is wat TS geplaatst heeft. Nogmaals, ik vind dat je instructeur niet de juiste manier gebruikt en dat jouw zelfvertrouwen er helemaal aan gaat. Echt jammer van zo'n talentvolle combinatie!!

Mee eens! Misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt, ik vind de piaffe niet goed maar dat stukje vind ik beter dat dat stuk daarna met de uitgestrekte draf, en het eerste filmpje van de les. Wat ik opvallend vond en wilde benadrukken is dat de stem juíst bij de slechte stukken zegt 'jaaa goed zo'. Terwijl de stukjes dat t wat beter gaat niet beloont worden. Ja dan denk ik dat je als ruiter op het verkeerde been wordt gezet.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:44

Even een aanvuling...

Voor de oplettende Bokker kunnen jullie horen dat in het eerste filmpje die TS zelf geplaatst heeft een mannenstem haar les geeft...

Op het tweede filmpje is dat een vrouwenstem, logische conclusie is dus dat het een moment van training is zonder haar instructeur.... ;)

Wat er verder van gevonden wordt even in het midden gelaten natuurlijk, daar ga ik me niet in mengen. Ik heb mijn ding al gezegd :D

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:57

Dat hebben (of in ieder geval ik) we wel gehoord hoor QueenBeeBee ;) Dat heeft er verder ook niets mee te maken, ik baseer mijn mening op het eerste filmpje en datgene wat ik de mannelijke instructeur hoor zeggen.

@JessicaD88; dan bedoelen we hetzelfde!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:59

Dan is de tip niet voor jou van toepassing, maar voordat er verwarring over onstaat. Want ik zag ergens ook juf staan namelijk...

Niet rot bedoeld hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:03

Beetje vals om dat filmpje te gaan plaatsen... maargoed.
Een hoop is al gezegd, met name over de missende soepelheid. Maar dat zijn dingen waar je aan kunt werken en dat is het leuke er van! Vind dat je een erg gaaf paard hebt en jij past er mooi bij.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:11

Waarom vals om dat filmpje te plaatsen? Ze heeft m zelf op youtube gezet dus voor iedereen zichtbaar toch? We proberen haat niet af te kraken maar tipt mee te geven omdat we (in ieder geval ik) denk dat er veel meer uit deze combinatie kan komen dan we nu te zien krijgen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:20

De TS heeft dat piaffe filmpje toch niet zelf in dit topic gezet, dus lijkt me ook dat ze daar geen commentaar op hoeft (heeft ze ook niet gevraagd volgens mij).

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:22

Anoukie schreef:
De TS heeft dat piaffe filmpje toch niet zelf in dit topic gezet, dus lijkt me ook dat ze daar geen commentaar op hoeft (heeft ze ook niet gevraagd volgens mij).

Precies, dat is ook de reden waarom ik het niet helemaal netjes vind. Natuurlijk staat het openbaar op YouTube, maar dat wil niet zeggen dat het hier geplaatst hoeft te worden met alle tips en ideeen daarop volgend... :o

Maar goed ik ben de TS niet :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:39

het filmpje staat naast het eerst geplaatste filmpje..gewoon op de eerst blz van dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:39

VivaLaVida schreef:
Beetje vals om dat filmpje te gaan plaatsen... maargoed.
Een hoop is al gezegd, met name over de missende soepelheid. Maar dat zijn dingen waar je aan kunt werken en dat is het leuke er van! Vind dat je een erg gaaf paard hebt en jij past er mooi bij.

Geef eens één reden waarom het vals is om dat filmpje te plaatsen.
Het staat openbaar, het is dezelfde combinatie en het geeft voor mij hetzelfde beeld; een gespannen paard dat onkundig gereden wordt om het maar zo mooi mogelijk te laten zien, terwijl de basis niet in orde is. Nogmaals, ik bedoel het niet aanvallend maar ik vind het gewoon ontzettend jammer omdat het paard wel het vermogen heeft ver te komen, maar als hij op deze manier gereden blijft worden zit hij binnen een mum van tijd muurvast en kun je helemaal overnieuw beginnen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:55

Ik vond ook een paar andere filmpjes die mijn verbazing schetsten. Het punt is alleen dat rijtechnisch commentaar voor veel ruiters een beetje gevoelig ligt. De kans bestaat dat je het niet aanvallend bedoelt, maar na drie keer een bericht te plaatsen met ongeveer dezelfde inhoud is je punt wel duidelijk denk ik. ;)

Ik ben wel heel benieuwd wat Kel2004 nu met het gegeven commentaar doet. Ga je je manier van trainen aanpassen blijf je vasthouden aan het idee dat dit voor jou de juiste weg is?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:29

Geloof niet dat TS zich hier hoeft te verantwoorden, toch :) ?