Kalife, Darius, Mouza, Flavio en Mabrouk; onze berberventjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Re: Kalife, Darius, Mouza, Flavio en Mabrouk; onze berberventjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:59

Er wordt bij de Turkoman ook niet specifiek op gefokt, maar het is wel toevallig dat ze de voorkeur geven aan donkere hoeven, drie witte benen als geluksbrengers worden gezien (en geld-brengers, oftewel succesvol in rooftochten) en vier witte benen overdreven en daardoor juist geld-verliezers/ongelukbrengers. Ook witte buikvlekken zijn niet geliefd, en van oudsher blauwe ogen ook niet. Het is dus eigenlijk wederom vrij gelijk met Berber fokkers. :j

Ook voor aftekeningen op het hoofd gelden specifieke ideeën, maar teveel 'chroom' is niet gewenst wederom omdat ze minder tegen de zon zouden kunnen. Dat van de kruinen ben ik tot nu toe alleen bij fokkers van Arabische paarden specifiek tegengekomen, niet bij fokkers van Turkomans.

Wel fijn dat Kalife het zo goed met iedereen kan vinden. Hij wordt er zo alleen maar leuker op. :))

kaotictjinta: liefhebbers van minder gangbare rassen moeten het voor elkaar opnemen. Vind de Frederiksborger bijv. ook erg interessant. Daar zit vermoedelijk ook o.a. Berberbloed achter.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 09:12

Petra precies, het is juist zo leuk dat er nog meer in de wereld is dan sportgefokte warmbloeden :) hihi en Zarrouk mag volgende keer weer dan :)

Jorieke wat grappig dat het qua witte benen dus weer hetzelfde verhaal is. 4 witte benen houden veel mensen hier echt niet van, ze zeggen dan vaak 'moush mabrouk', oftewel die heeft geen zegening gekregen, die zal je geen geluk brengen. Nu zijn er ook zat mensen die daar niet in geloven hoor, maar dat is wel de oude norm hier in het zuiden. Ook qua hoofdtekeningen zit er dus een beetje hetzelfde achter, hoewel men hier niets tegen een kol of bles die niet tot de neus doorloopt heeft. Alleen die witte neusjes zijn gewoon echt niet praktisch hier... Sabino en rabicano komen wel voor bij berbers maar hier houd men traditioneel ook niet van witte vlekken en je ziet het dus niet veel meer, valk en palomino komen wel vrij regelmatig voor maar dubbele verdunningen zijn hier ook niet gewenst, die blauwe ogen ook he ;) hier mogen ze zelfs niet worden ingeschreven in het stamboek, ik geloof dat dat in Europa nu wel gebeurd (weet van een perlino dekhengst http://www.heclair.de/)
Qua kruinen wordt zo'n lange kruin op de hals (die Linda Tellington Jones als ongeluksbrenger ziet) hier juist als geluksbrenger gezien, en kruinen op de manenkam zijn hier minder gewenst. Op het hoofd zien ze het liefst een enkele kruin.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:33

Ik heb al best wat topic'en van je gezien en volgens mij nog nooit gereageerd.
Dus....

Waauuww al jouw paarden hebben echt letterlijk een gouden randje!!!!! :j
Wees daar maar erg zuinig op!!!
Heerlijk om te zien!! :~

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:14

Wat zijn dat mooie paarden,
ik vind vooral kalife echt superbijzonder!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:07

Dankjulliewel :D :D

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:35

Wauw...Berbers zijn echt zoooo mooi!!! ;) <3

SpeedyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:39

wauw een mooie paaarden zeg! <3
ik heb al eens eerder op je topic gereageerd, en ben helemaal fan. En die omgeving! dat is toch een droom voor iedere paardenliefhebber om zo lekker te kunnen wonen met je paardjes!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 19:07

VonNeueBeek die van jou zijn ook echt erg gaaf!!

SpeedyLove dank je wel! Ja het is idd een ideale omgeving om paard te rijden, bijna alleen maar zandweggetjes en het strand ook nog vlakbij!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:58

Gaje ook wel eens in zee met de paarden ??

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:00

Wauw :wow:

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:07

Astrid ja normaal gesproken wel, nou ja met degenen die ohz zijn dan, maar rijd nu ivm zwangerschap zelf niet meer dus het is al even geleden.. Misschien dat manlief binnenkort weer eens een ritje gaat maken, of anders een paar vriendinnen. Jullie zitten ook dicht bij zee he? Ga je ook wel eens op het strand rijden?

Enyaa merci :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:46

Helaas niet, het strand is in de zomer sowieso verboden voor paarden en waar ik toen mijn paard had staan was het 45 minuten naar het strand.
waar Huug staat is het wel dichtbij zee, maar ook daar mogen paarden niet op het strand. in Nederland woonde ik ook dichtbijzee en daar ben ik wel heel veel naar het strand geweest en in zee, heerlijke ervaring!! :D

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:38

Wauw wat een mooie paarden zijn dat :j

En ehm: "3 witte benen houdt men vaak wel van" en "dat drie witte benen als geluksbrengers worden gezien"
Ik zal het Buster zeggen, wij moeten ons altijd verondschuldigen met: "ja, vanmorgen 1 sok vergeten aan te trekken..." :P

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:39

Mooie peerdjes (:

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 13:51

Astrid ah dat is zonde, heb je een strand mag je er niet op.. En idd 45 minuten is best ver nog ook. In NL is het ook fijn op het strand rijden, ben ook vlak bij het strand opgegroeid en heb ook veeeeel op het strand gereden met m'n merrietje vroeger :)

Buster dank je wel! Hihihi en nu weet je dus wat te zeggen, toevallig worden 3 witte benen in veel culturen als iets erg goeds gezien dus ;)

Njoee merci!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:30

Martine, mijn vriendin Brenda (boktnaam Blensink) heeft een nieuw topic opgestart voor bokkers in het buitenland. Heb je zin om erbij te komen?? Ik wil iig wel meer van je leven daar weten :D Hier heb je het linkje
[HK] Bokkers in het buitenland.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:34

Stop Flavio maar in een pakketje en stuur em naar mij, ik ben volgende week jarig! hihi.. :+

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 08:09

Astrid gezellig! Ben ook altijd meer van de HK topics, ik kom zeker even een kijkje nemen :j

Mareng hihi, en gefeliciteerd alvast!!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:26

Ik vind Flavio het mooist, wat een geweldig mooi kleurtje heeft hij ook <3

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:16

Wat een ontzettende mooie plaatjes weer van geweldig mooie paarden.
Blijf ze maar spammen hoor ik vind het helemaal geweldig!!