wish paar maanden verder @ licht werk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:41

@aerdenhout1 : ik ben het totaal niet met jou eens.
Ik kom dikwijls op draversstallen, en de dravers staan daar in super gespierde conditie, met ronde billen en volle halzen. Een draver die eruit ziet zoals dit paard haalt de finish niet eens, deze is gewoon ronduit mager. Hij is niet 10 kg te dun, maar 100 kg.

@TS : je doet blijkbaar wel je best om hem goed te voeren, en hij is inderdaad wat dikker dan op de vorige foto's, maar er is nog een lange weg te gaan. Het zou verstandiger zijn van dit paardje enkele maanden in een goede wei te steken en te laten bekomen, dat zal meer opbrengen dan allerlei vitaminenmengsels. Zelfs longeren zou ik momenteel niet doen, spieren kan je alleen maar aanmaken als je eerst voldoende voedingsstoffen in je lijf hebt, en dat is hier nog niet het geval. Wanneer hij een normale, ronde buik heeft in plaats van zo opgetrokken te staan zoals nu , kan je hem in training steken. Nu put werken zijn klein beetje reserves uit, zo kan hij onmogelijk meer massa aanmaken.
Rust en goed eten, dan komt het in orde.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:42

Ik vind dat je paard behoorlijk wat te eten krijgt maar
Zoals zovelen vind ook ik het paard iel. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn ik zal proberen de dingen wat je na kunt gaan te benoemen:
Weet je toevallig waar het paard het afgelopen jaar mee ontwormd is? Misschien dat ie de wormenkuur die ook tegen lintwormen werkt gemist heeft... Geef die dan alsnog. Dan weet je in ieder geval dat dat het niet is.

Is al eerder genoemd: Ga na of je paard een maagzweer heeft of vraag de dierenarts hiervoor(je kunt hier meer over lezen bij http://www.depaardendrogist.nl en doe er wat aan mocht je vermoeden dat hij er een heeft.

Verdeel het voer over zoveel mogelijk porties:een paard kan een grote hoeveelheid voer niet goed verwerken(eet het wel maar neemt de voedingsstoffen niet goed op)
Dat zijn de drie die zo in me opkomen.

Verder vind ik het goed van je dat je probeert af te vallen! 1 tip: Val niet in de valkuil van een dieet maar probeer echt je eetgewoonten te veranderen. Eet s morgens koolhydraten ( volkoren brood/craekers, havermout met melk/yoghurt ,eet daarbij zo min mogelijk suikers) naarmate de dag vordert minder koolhydraten en meer eiwitten (neem bijvoorbeeld 's middags tussendoor een eiwitshake zonder koolhydraten , die van de body en fit shop smaken ook nog eens erg goed, op de banaan na, en geven je een vol gevoel. Je kan daarvan ook de dieet-eiwitten nemen daar zitten wat extra vitaminen in) 's avonds veel groenten en rauwkost een klein aardappeltje of een klein beetje zilvervliesrijst en mager vlees. Het is niet de bedoeling dat je heel weinig eet maar de goede keuzes maakt. Je zin in snoep/vet verdwijnt dan ook na een dag of 3. Mocht je echt heel veel moeite hebben met het laten staan van de verkeerde dingen kan je ook nog een fat-burner nemen ter ondersteuning (bijvoorbeeld van het merkTested .Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je vragen hebt mag je me altijd pb-en.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:49

Crazymel schreef:
ze krijgt bietenpulp met zemelen, luzerne, lijnzaadbrok, en basis brok, meer dan genoeg kuil overdag op het land.

Is dat allemaal op één dag? En hoeveel krijgt 'ie dan per type voedsel? Betekent dat dat 'ie een kwart schepje brok krijgt per dag, of 3x 1 kilo, of...?
Want dat maakt wel een verschilletje. Opnoemen wat 'ie allemaal krijgt is een, maar het gaat er met name om welke hoeveelheid.

Verder vind ik je paard ook te dun. Het lijkt ook wel alsof 'ie een stok heeft ingeslikt, zo strak staat dat lijf.
Ga gewoon goed met 'm aan de slag door 'm ten eerste goed te voeren. Dus niet een paar uur per dag op een kaal wormenweitje zetten en er een plakje hooi bij leggen en een halve schep voer op een dag... Daarnaast zou ik stoppen met rijden voorlopig en gaan werken aan de longeerlijn. Dit houdt niet in, lijn aan het hoofdstel en gassen maar, nee, je paard gymnastiseren, bijzetten en goed aan de slag gaan. Zorgen dat je paard mooi z'n hoofd laat zakken, over de rug gaat en zich ontspant.

NEEM GOED LES. Essentieel.

alesha

Re: wish paar maanden verder @ licht werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:08

Ik bedacht me net, en ik heb geen idee of dat bij paarden kan, maar heeft je paard geen last van lintworm? Dan kun je namelijk blijven voeren, maar komt je paardje niks aan.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:15

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:27

Je vorige topic ken ik nog wel inderdaad.
Toen was ik ook al erg geschokt over de conditie van je paardje.
Ik vind het zonde dat je er toch op rijdt. In mijn ogen zou je het
beestje er een groot plezier mee doen om hem even een tijd
op het land te zetten (icm flink bijvoeren) en even niet te
rijden/longeren.

Het hele beeld geeft me nogal een naar gevoel.
Ik vind het allesbehalve prettig om naar te kijken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:37

Iphi...je hebt dravers stallen en dravers stallen, net als je manege 's en manege 's hebt!
Mijn ervaring met dravers is dat ze over het algemeen te mager worden gehouden!

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:41

Jemig, gooi dat paard eerst even een half jaar de wei in

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:53

aerdenhout1 schreef:
Natuurlijk mag hij wat "dikker" maar ik denk dat dat vanzelf gaat komen als de bespiering beter word!
NU word TS zowat afgeslacht dat het dierenmishandeling zou zijn omdat zijzelf vEELS te zwaar is.
Ik zie liever een wat te zware ruiter die netjes rijd en het paard niet in de weg zit, dan een dunne spriet die het paard verkracht in zijn mond en rug!

daar gaan we weer.. sorry dat ik het zeg maar dit lijkt wel het excuus bij mensen die te zwaar zijn, mij ga je niet wijsmaken dat iemand van 50 kilo die een beetje bonkt op het zadel meer belasting is voor een gezond paard dan iemand van 90 kilo die redelijk netjes rijd.
TS ik heb in je vorige topic gereageerd en doe ik nu weer.. ik vind het knap dat je aan het afvallen bent maar je bent nogsteeds veel te zwaar voor dit paardje. Geef wat extra vitamines bij, op pavo muesli doen ze het vaak ook goed! verder stop alsjeblieft met rijden op dit dier, begin met dubbele longe, lange lijnen, bijzet longeren, pessoa er aan, stukken wandelen, goed in het ruwvoer zetten.. als je wil werken aan je houding kan je mss lessen op een ander paard van stal?

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:04

Ook ik vind hem helaas veel te schriel, zoals de meesten al gezegd hebben. Ik weet dat dravers van zichzelf al schriel zijn, maar helaas vind ik de jouwe nog niet vol genoeg om op te rijden. Het zou denk ik handiger zijn als je er voorlopig even niet opstapt, zo kweekt zij lekker spieren en kan ze wat meer aankomen. Je zou haar met pessoa kunnen longeren om haar nog meer bespiering te laten krijgen. Ook zou ik het voeren aanpassen; Kun je niet een keertje aan je DA vragen wat zijn advies is om te voeren?
Hopelijk heb je er wat aan ;-)

Groetjes Eva

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:14

Wat een reacties hier weer, ik vind m wel aangekomen in vergelijking met vorige keer.
Knap dat jezelf ook aan het afvallen bent!

Ik vind hem er beter uitzien, maar nog zou ik aan de hand gaan werken vanaf de grond met het paard en er niet opstappen.

Ik hoop dat jullie toch nog een keer mestonderzoek gaan doen of bloed laten onderzoeken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:39

aerdenhout1 schreef:
Natuurlijk mag hij wat "dikker" maar ik denk dat dat vanzelf gaat komen als de bespiering beter word!
NU word TS zowat afgeslacht dat het dierenmishandeling zou zijn omdat zijzelf vEELS te zwaar is.
Ik zie liever een wat te zware ruiter die netjes rijd en het paard niet in de weg zit, dan een dunne spriet die het paard verkracht in zijn mond en rug!

Waarom weer kiezen tussen 2 kwaden
Ik zie het liever allebei niet
Akkoord, paard gaat niet niet dood van een ritje, maar ik snap mensen niet die tóch koste wat kost er willen gaan op rijden.
Liever even wachten dan toch? Toen mijn paard wat afgevallen was, ben ik aan het longeren gegaan maar ging er absoluut niet op rijden.
En die stond lang niet zo schraal als deze

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:47

babydolll schreef:
daar gaan we weer.. sorry dat ik het zeg maar dit lijkt wel het excuus bij mensen die te zwaar zijn, mij ga je niet wijsmaken dat iemand van 50 kilo die een beetje bonkt op het zadel meer belasting is voor een gezond paard dan iemand van 90 kilo die redelijk netjes rijd.

Absoluut wel. Is te vergelijken. Neem jij maar eens iemand achterop de fiets van 50 kilo die alle kanten op slingert en de hele tijd gaat verzitten en constant in beweging is. Daarna neem je iemand van 90 kilo achterop die heel rustig zit en verder niks doet. Eens kijken wat jij makkelijker vindt fietsen ;)

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:51

Hhilde schreef:
babydolll schreef:

Absoluut wel. Is te vergelijken. Neem jij maar eens iemand achterop de fiets van 50 kilo die alle kanten op slingert en de hele tijd gaat verzitten en constant in beweging is. Daarna neem je iemand van 90 kilo achterop die heel rustig zit en verder niks doet. Eens kijken wat jij makkelijker vindt fietsen ;)

maar als je heel erg slingerd ben je echt een beginner, die moeten het allemaal leren ;) maar voor iemand die redelijk rijd die 50 kilo weeg en iemand die goed rijd en 90 kilo weegt op een poown heeft het diertje het minder moeilijk bij de eerste hoor :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:53

babydolll schreef:
maar als je heel erg slingerd ben je echt een beginner, die moeten het allemaal leren ;) maar voor iemand die redelijk rijd die 50 kilo weeg en iemand die goed rijd en 90 kilo weegt op een poown heeft het diertje het minder moeilijk bij de eerste hoor :j

Ja, dan wel. Maar met in de weg zitten bedoelt Aerdenhout niet een ruiter die redelijk rijdt, denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:01

@ TS: Ik vind het niet leuk om je af te kraken wanneer je een topic opent, maar moet eerlijk zeggen dat ik het ondanks de vooruitgang echt geen prettig plaatje vind. Ik heb zeer zeker het idee dat je te groot/zwaar bent voor dit paardje, en vind hem ook niet gezond tonen. Wellicht wanneer je paard helemaal op conditie is, en flink wat meer spier heeft het wel een redelijk plaatje kan zijn maar zoals dit er nu uitziet vind ik het echt unfair tegen over je paard. Is het geen idee om meer te (spier) trainen door bijvoorbeeld werk aan de longe? En dit afwisselen met een kleiner ruitertje tot dit paard meer op kracht is ?

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 01:16

Als ik een voedingstip mag geven?! Ga Seniores Priores van Subli voeren. Dit heb ik ook op aanraden van mijn dierenarts gedaan. Mijn nieuwe paard viel ontzettend af door de stress en een virus. Het is eigenlijk bedoelt voor oude paarden die niet goed meer kunnen eten. Het kan gebruikt worden als volledig voer, het is een volledig ruw en krachtvoer in een. Ik voerde het naast de brokken, müsli, zemelen en kuil. En ze vond het heerlijk en ik zag snel resultaat. Je kan het dus als extra naast te rest van het voer voeren. Het is wel bewerkelijk omdat het minimaal 6 uur moet weken in een ruime hoeveelheid water. Ik maakte het dus altijd voor de volgende dag klaar. Zodra je paardje weer wat meer op gewicht is, kan je stoppen met voeren.

Kijk maar voor meer info op de site van Subli! En anders kan je ze voor meer info ook bellen...

Top dat je zo afgevallen bent!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:59

Dat jullie het hier absoluut niet mee eens zijn prima, maar waarom moet dat 100 x gezegt worden? TS weet het nu echt wel hoor, als je je er zo aan irriteert best, rechtsboven in de hoek staat een kruisje, links boven een knopje 'vorige'. vind dit gewoon allemaal heel overdreven en kinderachtig, mag onderhand wel boktachtig zeggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:08

NicoleHorses schreef:
Dat jullie het hier absoluut niet mee eens zijn prima, maar waarom moet dat 100 x gezegt worden? TS weet het nu echt wel hoor, als je je er zo aan irriteert best, rechtsboven in de hoek staat een kruisje, links boven een knopje 'vorige'. vind dit gewoon allemaal heel overdreven en kinderachtig, mag onderhand wel boktachtig zeggen.

Mee eens hoor!Ik zou willen dat sommige ook eens zo zouden reageren op topics van al die 13/14 jarige die zo nodig op een Shetlander moeten gaan zitten!
Of op...ga geen namen noemen....andere topics waar ik toch echt veels te zware en te grote ruiters langs heb zien komen, maar omdat die zogenaamd "ZIELUG" zijn en wat bekender op bokt, word het allemaal goed gepraat!
Ts is aan het afvallen, heeft een paard dat zijn spieren nog moet ontwikkelen en ziet er daar door wat magertjes uit!
Verdorie, dit paard is waarschijnlijk van de hel in de hemel gekomen en mag zijn poten dicht knijpen dat hij niet bij de slager is beland zoals zo veel dravers!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:19

aerdenhout1 schreef:
Mee eens hoor!Ik zou willen dat sommige ook eens zo zouden reageren op topics van al die 13/14 jarige die zo nodig op een Shetlander moeten gaan zitten!
Of op...ga geen namen noemen....andere topics waar ik toch echt veels te zware en te grote ruiters langs heb zien komen, maar omdat die zogenaamd "ZIELUG" zijn en wat bekender op bokt, word het allemaal goed gepraat!
Ts is aan het afvallen, heeft een paard dat zijn spieren nog moet ontwikkelen en ziet er daar door wat magertjes uit!
Verdorie, dit paard is waarschijnlijk van de hel in de hemel gekomen en mag zijn poten dicht knijpen dat hij niet bij de slager is beland zoals zo veel dravers!

Helemaal eens. +:)+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:33

aerdenhout1 schreef:
NicoleHorses schreef:

Ze is AAN het afvallen, paard AAN het bijkomen... dat verdient zeker een pluim(!!!), maar waarom niet wachten tot dat proces helemaal voltooid is alvorens erop te gaan zitten? Da's toch niet moeilijk, een beetje geduld uitoefenen?
edit: de voorbeelden die je aanhaalt vind ik zoniet nog erger, dat is zeker

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:45

aerdenhout1 schreef:

Nou misschien heeft paard het iets beter in verhouding tot waar het eerst stond, desondanks ziet het er nog steeds enorm onprettig uit.

Dat Wish meer te eten krijgt betekend niet per definitie dat het dan ook hemels is. Feit blijft dat er een ongespierd, veel te mager dier staat wat waarschijnlijk alleen al moeite heeft met zichzelf, laat staan met een ruiter. Als je een niet passend bit hebt, ga je er niet op. Als je een niet sterk genoeg paard hebt, ga je er niet op. Dat is mijn mening.

Beetje alsof TS met schoenen 3 maten te groot ongetrained de marathon moet lopen omdat iemand anders dat lol vind. Zo zie ik dat.

Ik zeg niet dat ze het niet goed bedoeld, want dat zal vast wel en ze zal er ook heel gelukkig en trots mee zijn. Maar ik had het prettiger gevonden als paard in kwestie eerst een half jaar tijd zou krijgen met aankomen, regelmatig longeren o.a. losjes met een halster, met een bijzetje die nog niet te strak staat (voor we dalijk een paard zien die zijn derriere kan besnuffelen zo rond en kort). Op die manier ontspannen en rustig opbouwend weer de spieren aanspreken VOOR er iemand op gaat. En wie is mij om het even.

Mijn paard is door omstandigheden afgelopen winter een kilo of 30 kwijt geraakt, we zijn verhuisd, ik heb hem 6 weken niet aangeraakt. Rustig zijn voer opgebouwd, kalm aan gelongeerd, en nu is meneer prima op gewicht ( iets te dik zelfs maar goed tis ook weidetijd en we hebben heeeeel veeeeel lekkere grasjes). Maar ik heb er in die periode geen enkele keer opgezeten, en mijn paard was echt een dikkerdje vergeleken met het paardje hier op ed foto's.

Ik zou graag een keer een filmpje willen zien van het longeren. Bewegend beeld zegt meer dan stille foto's. Misschien dat het gewoon stuk voor stuk allemaal hele ongunstig genomen foto's zijn. Denk het niet maar om het uit te sluiten....

Gewoon heel simpel gezegd, ik wil mijn paard een jaar of 30 mee laten gaan, en dan loop ik er liever een half jaar naast bij wijze van spreken, dan dat ik er voor mijn eigen plezier een heel leven halveer. Voor mij is lol met mijn knol dat hij er prima gevoed, goed bespierd uitziet en door zijn gezondheid de meest idiote capriolen uit kan halen.

Op welke termijn wil TS overigens gaan voorbereiden voor endurance met Wish?
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 19-05-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:47

KoudbloedKim schreef:
Of hij nou aangekomen is of niet, ik vind het nog steeds not done dat je op hem rijdt. :n
Ik bedoel, zie jij zelf dan niet wat wij op de foto's zien??
En niet l*llig bedoeld hoor, maar zelfs een meid van 60 kilo is al te zwaar voor dit paardje..

Ik vraag mij af wat de reden is om op dit dier te stappen..
Alleen voor je eigen plezier?
Ik vind het pure egoïsme en dit is volgens mij voor het eerst sinds mijn 'bokt-tijd' dat ik geen goed woord over heb voor iemand. :n

Vraag me ook af van wie jij les hebt, aangezien een instructrice met een beetje waarde niet les zal geven aan 'dit'.

Ik sluit me hier bij aan :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:51

HIHI...ben het helemaal aan het opnemen voor ts...maar WAAR BEN JE?????
En wachten met dit paard, dat al werken is gewend natuurlijk, is zeker niet beter!
Juist die spieren moeten gaan komen en door het werk kan hij zijn eten beter verteren en ook dat zet aan,die spieren krijg je alleen door trainen!
En, door lekker met haar paardje aan de gang te gaan valt amazone ook af! 2 voor de prijs van 1 dus!
Ik heb in mijn loopbaan al zoveel magere paarden binnen gekregen dat ik denk ik wel redelijk weet wat goed is.
En nogmaals...amazone is echt niet te groot of te zwaar voor haar draver! Die kan dit makkelijk hebben!
Ik denk nog steeds dat de meeste kijken naar het halsje en dat is door weinig tot geen bespiering inderdaad erug iel!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:54

aerdenhout1 schreef:
HIHI...ben het helemaal aan het opnemen voor ts...maar WAAR BEN JE?????
En wachten met dit paard, dat al werken is gewend natuurlijk, is zeker niet beter!
Juist die spieren moeten gaan komen en door het werk kan hij zijn eten beter verteren en ook dat zet aan,die spieren krijg je alleen door trainen!
En, door lekker met haar paardje aan de gang te gaan valt amazone ook af! 2 voor de prijs van 1 dus!
Ik heb in mijn loopbaan al zoveel magere paarden binnen gekregen dat ik denk ik wel redelijk weet wat goed is.
En nogmaals...amazone is echt niet te groot of te zwaar voor haar draver! Die kan dit makkelijk hebben!
Ik denk nog steeds dat de meeste kijken naar het halsje en dat is door weinig tot geen bespiering inderdaad erug iel!

Deze heeft niet alleen spieren nodig maar vet... dan bekom je niet door te trainen :n
Spieren komen daarna wel
En van een halfuur paardrijden ga je echt niet afvallen ;)
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 19-05-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt