Gaaf dat je ze bij elkaar hebt gehad. Zo te zien worden die wel dikke vriendjes .
Super mooie foto's, ze zien er goed uit .
Tjinta
Geplaatst: 09-05-11 18:01
Na ja heb ik toch zo maar een topic van mijn favo's gemist!!
Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat je 'zo maar even' een paar hengsten bij elkaar hebt . Echt geweldig gaaf, wat een superleven hebben ze bij jou.
En dan ook nog supergave paarden ik blijf ze prachtig vinden.
Zitouna
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-11 18:22
Leonieke thanks! Ja het lijkt best goed te gaan, hoewel die kleine wel de baas is!
kaoticjinta dank je wel!! Hihi het heeft ook wel even geduurd allemaal, eerst met de kleintjes geprobeerd, Mabrouk eerst ook erbij gehad, maar dat ging op den duur toch niet goed.. Hij bleef maar vechten helaas, dus we besloten dat die die andere twee het fijner hadden zonder hem. Kalife is zo zachtaardig dat we het met hem ook wel aandurven, het is zelf die kleine Mouza die de baas lijkt te zijn! Met Flavio of de arabier hebben we het nog niet aangedurfd, die zijn ook een stuk meer 'hengst' in hun gedrag en daarbij een stuk sterker dan die kleintjes.. Zie in je onderschrift dat Linde ook een topic heeft, ga snel even kijken!
Had nog deze foto van de tweede keer dat ze samen stonden, lief hoewel Mouza wel al een wat grotere mond krijgt nu, dat kleine brutale opdondertje! Kalife is nog wat schonkig maar zit al een stuk beter in z'n vel, wat een stuk glanzender en gladder is geworden
Tjinta
Geplaatst: 09-05-11 18:29
Dat is ook een gave pic!
Ik vind het sowieso al ontzettend lovend dat jullie het in ieder geval proberen of de hengsten samen kunnen staan. Ze hebben bij jou ook contact met elkaar, leiden geen eenzaam opgesloten leventje dus altijd goed!
Wij hadden het er hier thuis al gekscherend over... gave hengsten. Frederiksborger X Berber is terug naar de oorsprong... kon wel een hele gave combi worden. Tja, duitsland - tunesie is toch een aardige hindernis.
Maar het is en blijft reuze interessant deze hengsten te volgen.
_biondaa
Geplaatst: 09-05-11 18:38
Wat een leukies
Zitouna
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-11 21:08
Kaoticjinta ja in de box kunnen ze ook gewoon neuzen, er zijn er wel een paar die niet zo goed naast elkaar gaan maar gelukkig ook een paar die overal wel naast kunnen Frederiksborger X Berber lijkt mij ook wel een interessante combi! Zou wel benieuwd zijn wat daar uit zou komen rollen! Hoe groot zijn jullie dames allemaal ongeveer? Berbers zijn namelijk wel vrij klein, groter dan 1.60 is wel echt zeldzaam, hoewel veel nakomelingen geboren in Europa wel steeds een paar cm groter zijn dan de ouders. Flavio is onze grootste met 1.60, daarna Kalife die daar net een paar cm onder zit. Zwartje wordt misschien ook wel aardig aan de maat voor een Berber, die andere kleintjes zullen een stuk kleiner blijven, rond de 1.50 waarschijnlijk.. In Duitsland staan ook wel wat Berber hengsten trouwens. Jammer dat wij zo ver weg zitten, hoewel we dus wel eventueel ooit een paar paarden naar Europa zouden willen exporteren, daar is de Berber genenpoel nogal beperkt en hier is natuurlijk keuze zat, ook meer verschillende types en kleuren. Daarbij zou het toch een mooie toekomst zijn op de groene weides van Europa voor een paardje van hier!
_biondaaa dank je wel
Tjinta
Geplaatst: 09-05-11 21:18
Stokmaat van de Frederiksborger is ook gemiddeld rond de 1.62 We hebben zelf wat kleinere merries maar de hengsten waarmee we dekken zijn wat groter.
Voorlopig zetten we onze fokkerij op om de echte oude raszuivere Frederiksborger weer op de landkaart te krijgen.
Maar de Berber staat in het lijstje van voorouders dus zou een keer terugfokken best interessant zijn. Dit is leuke toekomstmuziek om over na te denken.
Dat is dus nog niet zo verschillend qua stokmaat, hier heb je gewoon wat verschillende types maar er zitten dus best uitschieters tussen Ik snap dat het juist een uitdaging is om de echte Frederiksborger te fokken nu, toch ook een zeldzaam ras dus het is ergens ook wel zonde om daar dan weer mee te gaan experimenteren. Wat niet wegneemt dat het wel een leuk experiment zou zijn Blijven jullie jonge merries bij jullie om weer mee verder te fokken?
Tjinta
Geplaatst: 09-05-11 21:57
Wij hebben inmiddels 3 merries waarvan de bloedlijn terug te voeren is naar het Koningshuis van Koning Frederik II. Moravita's Cantate heeft de meest bijzondere afstamming. Deze zijn inderdaad echt zeldzaam te noemen. Tenna en Annisse hebben ook zeer gave papieren uit een andere lijn ook terug tot dat koningshuis.
Voor bloedspreiding is het goed na te denken over vreemd bloed, daarover brainstormen is gaaf. Een keertje terug grijpen op oud ander barok bloed zoals een Berber kan toevoegen m.i. Dat is natuurlijk een discussiepunt maar leuk om over praten.
Wat een prachtige paarden! Fijn dat ze zo goed op elkaar reageren En ik vind het hélémáál niet erg dat je enthousiast bent met foto's posten hoor! In tegendeel
rocymax
Geplaatst: 09-05-11 22:05
Z0'n lieve foto dat ze zo staan te neuzen Lakshmi, die vliegjes komen op een bepaald klimaat (heeft te maken met de vochtigheid) af in combinatie met planten en rotsen, ze schuilen tussen de rotsen en paren daar (heet dat zo met vliegen ook?) Vooral in de zomermaanden moet je dus erg uitkijken, ook bij rivieren, maar echt hier in deze streek aan de kust, heel typisch. Het zou wel heel gaaf zijn als je wat Berbers zou kunnen introduceren in Europa Het is hier in Spanje normaal gesproken een uurtje eerder donker dan in Nederland.
Prinslover
Geplaatst: 09-05-11 22:59
Knappe mannen heb je toch Martine!!!
Zitouna
Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-11 09:45
Kaoticjinta zo, een stel bijzondere paardjes dus. Snap dat je dan wel echt in die richting wilt blijven gaan. Berbers zijn vroeger wel gebruikt ook in de Frederiksburgerfok toch? Maar als je nu zoiets zou proberen, is dat toch niet meer in te schrijven in het Frederiksborger stamboek? Ik denk ook wel dat het een interessante mix zou kunnen zijn, die misschien ook wel juist dicht bij het oorspronkelijke model zou kunnen komen, maar om even in de Europese stamboek regeltjes te denken; wat 'kun' je dan verder met zo'n mix, behalve er zelf van genieten? Ik weet verder weinig van de Frederiksborger, maar vind het wel erg interessant, we kunnen altijd nog per pb dieper er op ingaan natuurlijk
Ilova hihi dank je wel! Ga van de week wel weer even aan de slag dan
Rocymax poepies he! Is de kust bij jullie een beetje groen daar? Hier is het echt gelijk zandstrand, er zijn ook echt geen rotsen te vinden aan deze kant van het eiland (andere kant een klein stukje, maar dat is nauwelijks een rotskust te noemen..), en er groeit dus ook bijna niets.. Rivieren hebben we hier al helemaal niet in het noorden van het land wel, maar hier is het echt droog, zal dus wel net een ander klimaat zijn waardoor die vliegjes hier niet zo lekker leven. Een uurtje eerder donker, dat is nog wel te doen, in de zomer zit je dan nog tot half 10 ofzo buiten.. Tsja hier dus weer dik een uur eerder, iets na 8en is het toch echt donker.. We zitten ook wel helemaal in het zuiden van Tunesie, vlak bij Libie al (joepie...).
Ilona thanks
Francis
Geplaatst: 11-05-11 18:55
Wat een gave 1000-en-een-nacht-paarden heb jij toch!
Ilova
Geplaatst: 13-05-11 22:57
lakshmi schreef:
Ilova hihi dank je wel! Ga van de week wel weer even aan de slag dan
Sjolvir
Geplaatst: 13-05-11 23:04
Oh, het zijn zo'n heerlijke paardjes! Daar kan je niet genoeg plaatjes van laten zien.
Moets op FW wel lachen, daar melde iemand dat ze oude vriending terug had gevonden op bokt. En die zat op Tunesie met mooie paarden.. Dus ik meteen Oh! bedoel je soms Lakhsmi!? en ja hoor!!! Ken weinig bokt namen, maar in combi met paarden kom ik in ieder geval een klein eindje. Die van jou zijn dus voor mij onthoudenswaardig
Sjolvir hahaha ja toevallig hebben we elkaar weer gevonden na elkaar zo'n 10 jaar niet gesproken te hebben, echt leuk!! Hihi en wat lief, ik moet zeggen dat ik jou en Tobago ook al vanaf het begin heb onthouden, kan me nog jullie eerste topics herinneren, het blijft toch ook een erg bijzonder paard