Meet Kalife, gouden berber-arabier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:19

Wat een knap paard heb je er weer bij! Heel mooi type!
Qua kleur : zilver zit er niet bij, denk ik. Zoals je zelf zegt, dat geeft meer grijsachtige manen, kleuren zitten dan meer door elkaar.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 19:06

Laura dank je wel! Jouw vent mag er ook wezen, je mag wel weer eens foto's plaatsen hoor ;) ;)

stef klopt, idd ook geen zebrastrepen of cobwebbing bijv. Denk dat enkel een dna test het zeker kan zeggen..

Jorieke dank je, het witte haar lijkt inderdaad wel wat op dat van Muzanna :j is het trouwens nu echt al zo lang geleden dat je foto's van je Russische prinses hebt geplaatst of heb ik ze gewoon gemist :+ Ik vind Kalife's profiel ook zo mooi, speciaal met die bobbel. Als ik hem zo trots zie staan kan ik me zeker wat bij wat je vertelde over de verwantschap tussen Teke's en Berbers voorstellen. Helemaal na alle foto's die je in jouw topic had geplaatst, ook van wat stevigere exemplaren Teke's. Berbers zijn er natuurlijk ook in veel verschillende types en de voeding en training kan ook al voor een heel ander 'type' zorgen vaak :+

Sonja he dank je, en hoe gaat het? :) Lang geleden, hoe gaat het met Swann en je andere knappe mannen?

JoSav

Re: Meet Kalife, gouden berber-arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:33

Je ziet idd heel goed overeenkomsten op basis van een gelijkaardige oorsprong en omgeving tussen de AT en de berber. :j Toevallig heb ik net een topic hier op ITP geopend met wat foto's van afgelopen week maar daarvoor was het idd een hele tijd geleden dat ik voor het laatst wat had geplaatst (vorige jaar ergens...) Dat ze op basis van voeding en training al een heel ander voorkomen kunnen krijgen ben ik helemaal met je eens. Als ik soms zie hoe Tekes na import naar vette Europese weides veranderen qua voorkomen denk je soms dat het gewoon niet hetzelfde paard is. Kalife's profiel is echt gaaf. Plaats maar vaak foto's: dan kom ik ongetwijfeld in de verleiding hem eens te schilderen. :+

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:36

wauw wat een leuk dier!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:54

Martine ik luister meteen ze staan bij rijden itp haha...

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:56

wat een knapperd :9
ben echt heel benieuwd hoe die uitgroeid, hele mooi kleur ook

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:05

Echt gaaf.. Volgens mij is 't ook wel een heel eerlijk paardje!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 09:04

Jorieke heb een kijkje genomen, ze ziet er goed uit zeg! Leuk haar na zo lange tijd weer te zien :j Over de overeenkomsten, je ziet ze ook vooral terug bij dat woestijntype, nu zijn er verschillende theorieen (waar ik dan vanaf weet, er zijn er vast nog wel meer) over de zwaardere modellen Berbers. Puur de invloed van een andere leefomgeving, of dat vooral in Marokko er op vrij laat tijdstip weer Berbers gemengd met Iberiers zijn geimporteerd, met dus ook wat koudbloed erin vermengd.
Enne ik blijf wel door posten dan, zou vereert zijn :D

En dank jullie allemaal :D

Noukie klopt, in minder dan een week tijd volgt hij me overal al gewoon los en met de andere hengsten is hij heel lief, er zit echt geen kwaad in lijkt het :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:04

Dank. Er bestaat idd. het idee dat er een wisselwerking heeft plaatsgevonden tussen Iberische paarden en de Berber. Sowieso bestaan er subtiele verschillen tussen woestijntype en bergtype; dit is bij de Turkoman groep net zo. Het bergtype is veelal wat compacter en robuuster qua bouw - ook zonder inmenging van koudbloed. Zeker blijven posten. :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:24

Hmm ja het fijne zullen we er, zonder erg uitgebreid DNA onderzoek, wel nooit van weten.. Voorlopig nog te veel vage theorieen he! De laatste jaren zijn hier de verschillende types ook wel veel gemengd, en er wordt dermate veel gefokt voor pure vermeerdering voor het toerisme of de agricultuur, de specifieke kenmerken gaan zo helaas een beetje verloren. Daarbij worden deze paarden vaak toch al niet optimaal verzorgd.. Zonde!
Ik heb nog een berg foto's van de andere paarden gemaakt dus die komen hier van de week ook nog wel een keer te staan :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:54

Dat is met de Turkoman niet anders, maar eerder omdat er zo weinig zijn dat er wel tussen de types en lijnen gekruist móet worden om het voortbestaan van het ras an sich te waarborgen.
Op basis van DNA lijkt het er in ieder geval op dat er idd een wisselwerking heeft plaatsgevonden tussen de Berber en het Iberische paard. Verder onderzoek in de toekomst kan daar hopelijk specifiek wat meer duidelijkheid in aanbrengen, en misschien ook in verhouding tot de Arabier en de Turkoman/AT.

Ik zal ITP dan een beetje in de gaten houden zodat ik die foto's niet hoef te missen. :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 13:27

Het blijft allemaal heel interessant! En ach, zo hebben we nog wat om op te wachten he :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:21

Even heel flauw:

Ik heb nog haarverf die heel goed pakt op grijze haren!

Nu serieus:

Wat apart zeg al dat grijs/zwart! Vind hem een prachtig kleurtje hebben! Ben benieuwd
hoe hij eruit ziet als er wat kilootjes bij zitten :D

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:26

Wat een knap dier zeg!

Foto's blijven plaatsen hoor!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:45

Wat wordt er gevoerd als ruwvoer in Tunesië, veel grasvlaktes hebben ze niet, denk ik. Alfa-alfa?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:24

svdijk hihi nou als ik hem er te oud uit vind gaan zien dan geef ik je een belletje :') en thanks!

vue dank je :) ik ga er achteraan :D

Manadeluca het noorden van Tunesie ziet er heel anders uit, enorme groene vlaktes en bergen. Er groeit daar gelukkig genoeg om het hele land ruimschoots van hooi en stro te voorzien :) wij hebben ze dus gewoon op stro staan in de boxen, daarbij krijgen ze ruim hooi te eten en inderdaad ook alfa-alfa (zo noemen ze hier verse luzerne) krijgen ze iedere dag een flinke bos van, zodat ze nog iets groens krijgen. Daar hebben we een mannetje voor die eens in de week met z'n truck van het midden van het land hierheen komt met versgesneden groenvoer :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:26

Bedoelen jullie alfalfa :o ? Even voor 't plaatje in mijn hoofd :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:36

Alfalfa is idd. luzerne, Bente. :j Het is hét aanvullend ruwvoer voor paarden in droge klimaten. Ook in Turkmenistan en het Iran wordt dit gebruikt om paarden bij te voeren. In het voorjaar staan er dan velden en velden vol luzerne. Dat zal op de geschikte grond in Noord-Afrika ongetwijfeld niet veel anders zijn?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:41

Ik ging er al een beetje vanuit dat er alfalfa bedoelt werd, maar ik dacht wie weet is 'alfa-alfa' weer wat anders :P grappig dat ze dat bijvoeren trouwens, wist ik helemaal niet.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:43

Klopt idd :) wat grappig dat dat in Turkmenistan en Iran dus ook zo veel wordt gebruikt.
Hier geven de meesten het niet, aangezien ze het dus moeten kopen omdat het hier op het eiland zelf niet groeit. In andere gebieden van het land waar het wel groeit laten mensen hun paarden veel direct van de velden grazen :)
Het geeft net even wat extra's, hier krijgen ze verder geen groenvoer binnen omdat daar gewoon niet genoeg van groeit in dit toch vrij droge klimaat.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:45

Ja, precies. In veel gebieden (vooral Turkmenistan, dat grotendeels woestijn is) is het idd zelfs afgezien van gehakseld stro het énige ruwvoer dat verkrijgbaar is. :)

Edit: het is zelfs zo gewoon als ruwvoer dat onze merrie niet eens hooi kende, en zij is niet in Turkmenistan geboren, maar het zuiden van Rusland.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:56

Haha, zo zie je maar weer.. Het kan op veel verschillende manieren he. Hier doen ook veel paarden het zonder hooi, sommigen krijgen stro, anderen enkel haver en misschien af en toe wat langs de weg grazen..

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:10

wat een super mooi paard!!!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:46

Hij is prachtig, ik vind dat hij een onwijs mooi hoofd heeft <3

Anouk_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:03

ik wil ook op Tunesië wonen! vooral als ze daar ook zulke mooie paardjes hebben, en natuurlijk voor het mooie weer hihi! <3 :o