Schuldgevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:37

Bailey_4ever schreef:
Lotteettol schreef:
@ TS hoe goed ik je ook raad heb gegeven....vandaag had mijn pony ook een bui en gebeurde hetzelfde als wat jij had...ik verloor ook mijn zelfbeheersing een beetje...ik vind het zo erg en voel me best wel naar erbij. Ik weet niet zo goed hoe ik van het gevoel af kom en dan nog te bedenken dat ik een wedstrijd heb zondag...ik heb er helemaal geen zin meer in....ik denk dat ik beter af kan zeggen...?

hmm lastig :(:) Ik zou denk ik gewoon gaan. Anders baal je ook als je niet bent gegaan. Misschien gaat het juist wel heel goed :j

Gewoon gaan inderdaad! Niet om te winnen, gewoon als een uitstapje met je paardje en wie weet wat ervan komt ;)

TS het is ook een supergoed topic! Toen ik ermee zat dat ik te ruw met mijn pony was geweest durfde ik er niets over te zeggen, uit angst voor wat een ander ervan zou vinden. Dus ookal is het op mij inmiddels niet meer van toepassing ik ben toch blij te lezen dat ik niet de enige was. Ik denk veel mensen hier, dus fijn dat je erover durfde te beginnen :)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:28

NeverGiveUp schreef:
Ik heb wat aan dit topic, vandaag heel goed mezelf beheerst en gewoon gelijk op de volte gezet totdat hij weer ontspande :D

Top!!!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:38

Vickz

Re: Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:51

Mmmm vandaag lekker ontspannen gereden :) Mijn paardje was in het begin wat lastig, maar ik ben rustig en geduldig gebleven, het resultaat was er dan ook :D Ze liep erna super! Echt ontspannen en ze luisterde zo goed *\o/* Ik ben fier op mezelf en op mn paardje! Dat deden we goed samen :P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:47

Dit moet een zelf beheersingstopic worden ofzo haha.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:29

Vickz schreef:
Mmmm vandaag lekker ontspannen gereden :) Mijn paardje was in het begin wat lastig, maar ik ben rustig en geduldig gebleven, het resultaat was er dan ook :D Ze liep erna super! Echt ontspannen en ze luisterde zo goed *\o/* Ik ben fier op mezelf en op mn paardje! Dat deden we goed samen :P

haha super ! :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:29

NeverGiveUp schreef:
Dit moet een zelf beheersingstopic worden ofzo haha.

ja volgens mij ook !

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:31

Dinsdag heb ik weer les, dit keer voor het eerst op een nieuwe ponyclub.

Ik ben er op voorbereid dat ze wat druk kan zijn ivm nieuwe ongeving maar ik wil wel dat ze op blijft letten :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:37

Ts ik snap je helemaal!
Ik kan ook alles met mijn pony ,maar wij zijn hetzelfde.. Allebei koppig , temperamentvol , volhoudend etc..
En ene keer is dat super (tijdens buitenrit of als we hard aan het trainen zijn) en andre keer werkt het zo tegen..:n
Dan word ik gefrustreerd , ponylief wilt persee met respect behandeld worden dus als ik boos doe dan stopt ze der mee .. Geef ik der een tik en dan wilt ze staken...
Ze zeggen weleens dat paarden je een spiegel voorhouden en dat doet ze...Heel goed ,maar op dat moment nog gefrustrerender (wat een woord :=)
Tegenwoordig maak ik me niet meer druk ,maar doe ik ''ijzig'' rustig.
helpt goed! Of idd afstappen :j

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:16

Ik voel me af en toe ook zoo schuldig tegenover mijn paard. Het is een P.R.E. merrie van 4 jaar (een gevoelig ras) en soms heb ik heel weinig tijd voor dr of heb ik iets te heftig gereageerd op wat ze deed en dan denk ik echt als ik weer thuis ben van arm beest. Ben ik het wel waard om zo'n beestje te hebben? Maar dat is vooral in de omgang. Ik ben een keer ook best boos geworden toen ze zomaar (ze staat altijd los) de stal inliep langs de kruiwagen heen toen ik aan het mesten was! Ik madamme eruit gehaald en weer op dr plek gezet. Even later doet ze het weer! Dit keer ging ze meteen staan plassen _O- ze moest heeeel nodig dus vandaar dat ze langs de kruiwagen denderde!
Toen voelde ik me echt schuldig!
Het is echt zo raar want met het rijden heb ik bijna nooit dat ik echt ongeduldig wordt. Dan zie ik vaak de lol er wel van in... Behalve als ze gaat lopen rennen en niet meer langzamer wil gaan... Ze moet wel beheersbaar blijven en dat is ze dan ook vrijwel altijd!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 11:09

Hier even een up-je! :)

Gister heb ik voor het eerst les gehad op de nieuwe ponyclub. Ik heb me bescheurd _O- Er hingen van die spiegels en daar ging ze voorstaan en naar zichzelf hinneken :')

Toen lekker begonnen met de les en ik bleek helemaal verkeerd licht te rijden! Ik bleef veel te veel staan en moest echt meer gaan zitten. Het heeft de halve les geduurd, maar toen ik het doorhad, had ik echt veel meer het gevoel controle te hebben over mijn paard :D.

De rest is er een beetje bij ingeschoten omdat ik voornamelijk bezig was met mijn eigen houding en automatisch tempocontrole.

Ik denk dat ik heel veel ga hebben aan deze instructeur! :j Donderdag heb ik springles op dezelfde ponyclub.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:14

heb ik vaak na een dag dat er al veel dingen niet goed gaan, dan weet ik dat ik beter zonder zweep kan gaan rijden anders wordt ik niet eerlijk tegenover sander. ik had het vorige week vrijdag in de les nog, hij ging elke keer hard draven als ik op de lange zijde kom, en dan later gaan we galloperen, 2 op een grote volte en dan zit ik in galop en de ander nog niet, dan gaat het nog goed, netjes om mijn binnenbeen gebogen. maar dan gaat de ander in galop en dan is het over: doof voor mijn hulpen omdat ie achter die ander aan wil. toen heb ik eerst geprobeerd hem weer naar buiten te krijgen (de volte was wel erg klein ondertussen) en toen luisterde hij niet en toen heb ik hem 2 tikken gegeven ( niet heel hard ofzo, handen nog aan de teugels maargoed) maar hij pikt het niet als ie ineens een tik krijgt dus hij gaat toch hard rennen en dan kan ik daarna wel janken omdat ik hem niet boos wil maken of pijn doen ofzo.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:30

Goh wat toevallig:P Ik kreeg ook vorige week te horen dat ik teveel sta, onbewuste spanning ofzo ik trok ook mijn rug hol, ik moet echt op mijn kont gaan zitten, en dat is best moeilijk als je dat nooit deed!

Ik doe nou steeds als hij hard gaat op de volte, maar nu gaat ie gelijk weer hard als ik de hoefslag weer opga :( Ik ben nogsteeds bang dat hij pijn heeft..

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:13

@ Baily4ever: hoe gaat het nu met jou en je pony?
Hebben de lessen wat bijgedragen?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 22:18

Hier een update !

Het gaat momenteel ontzettend goed! De lessen helpen enorm en ik stap met een positief gevoel steeds weer op en af. Ik ben ook aan het longeren geslagen en dat bevalt ook hartstikke goed :)

De tips die ik hier heb opgedaan worden nu niet meer steeds uitgebreid doordacht voor ik erop stap, mijn eigen kalmte en ho is ho, is meer een vaste trainingmethode geworden. Ook het rijden van meer figururen als ik haar niet goed terug krijg werkt erg goed. Het gaat eigenlijk vanzelf :D

Al met al heel tevreden en blij dat ik dit topic geopend heb! Ik had op dat moment echt dat steuntje in de rug nodig :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 21:49

update

Vandaag met les weer een flinke terugslag gehad. Ik kon mijn houding niet fijn krijgen en hing aan de teugels waardoor bailey ging rennen. Ben ook ontzettend verkouden dus voelde me al niet top en werd door frustratie weer te hard in de hand.

Ik heb gelukkig niks heftigs gedaan en heb niet lopen rukken. Alleen een klein rukje omdat ze, toen ze moest wachten een aantal keer de teugels uit mijn hand trok.
Van de instructeur hierop flink negatief commentaar maar ik vond mijn reactie dit keer terecht ;)

Ik had hem behoorlijk zitten en heb mijn tranen ook echt moeten wegslikken. Ik vond de instructie vandaag ook behoorlijk bot, vandaar.

Al met al absoluut geen fijne les, echt een die ik het liefst zo snel mogelijk vergeet :j Ik ben morgen erg laat thuis maar hoop er alsnog even op te kunnen stappen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:44

Ook al gaat het even wat minder gisteren dan dat je gedacht had, geef vooral niet op!
Je bent al een stuk vooruit gegaan, want je hebt je nu wel beheerst. Dat je instructie zo'n opmerking maakt zal, vat het niet te persoonlijk op!, op dat moment wel terecht zijn geweest! Vergeet de les niet, maar zie het als leerpunten voor de volgende keer!
Tip: als je moe bent of laat thuis en je hebt niet volop energie, klim dan niet op je paard, maar ga lekker even tutten of longeren, anders heb je kans dat je moe bent en (te) graag weer de les van de dag ervoor wilt verbeteren, waardoor het mis kan gaan!
Laat je even weten hoe het ging?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:48

1 stap vooruit, 2 achteruit ;(

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:36

Bailey_4ever schreef:
update

Vandaag met les weer een flinke terugslag gehad. Ik kon mijn houding niet fijn krijgen en hing aan de teugels waardoor bailey ging rennen. Ben ook ontzettend verkouden dus voelde me al niet top en werd door frustratie weer te hard in de hand.

Ik heb gelukkig niks heftigs gedaan en heb niet lopen rukken. Alleen een klein rukje omdat ze, toen ze moest wachten een aantal keer de teugels uit mijn hand trok.
Van de instructeur hierop flink negatief commentaar maar ik vond mijn reactie dit keer terecht ;)

Ik had hem behoorlijk zitten en heb mijn tranen ook echt moeten wegslikken. Ik vond de instructie vandaag ook behoorlijk bot, vandaar.

Al met al absoluut geen fijne les, echt een die ik het liefst zo snel mogelijk vergeet :j Ik ben morgen erg laat thuis maar hoop er alsnog even op te kunnen stappen.

Het klinkt raar maar dit zijn de beste lessen............ Immers hier leer je op en top dat het niet altijd gaat zoals je graag wil. Dat je paard je spiegel is komt hier goed naar voren. Het werd al genoemd, 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit. En zo is het maar net. Ik ben ook vaak op het punt geweest dat ik dacht: ik stap af, en kom er nooit meer op en deze instructeur: ACHTER HET BEHANG. Maar, later, toen het allemaal weer wat in rustiger vaarwater was bleek juist dat die instructeur heel goed wist hoe het moest. Paardrijden is niet alleen maar op je paard blijven zitten op de juiste manier, het is ook management van je eigen karakter met alle voor's en tegen's. EN, ook niet onbelangrijk, ook je paard of pony moet leren, je begint niet voor niets in de B om uiteindelijk steeds hoger te klimmen. Ook je paard of pony heeft een karakter en zit in een proces dat hij of zij moet verwerken.
Kom op, jullie hebben jullie hele leven voor jullie om te leren, fouten te maken, er door heen te zitten en jezelf weer op te pakken en het nog beter te gaan doen. Over een tijdje lach je om hoe het nu fout ging. Zie maar eens hoe het nu al gaat, als je niet geleerd had de afgelopen weken hoe het anders kan was je nog steeds aan het "aanrommelen" en had je de fijne momenten die je al beleefd hebt, gemist.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:04

Lotteettol schreef:
Ook al gaat het even wat minder gisteren dan dat je gedacht had, geef vooral niet op!
Je bent al een stuk vooruit gegaan, want je hebt je nu wel beheerst. Dat je instructie zo'n opmerking maakt zal, vat het niet te persoonlijk op!, op dat moment wel terecht zijn geweest! Vergeet de les niet, maar zie het als leerpunten voor de volgende keer!
Tip: als je moe bent of laat thuis en je hebt niet volop energie, klim dan niet op je paard, maar ga lekker even tutten of longeren, anders heb je kans dat je moe bent en (te) graag weer de les van de dag ervoor wilt verbeteren, waardoor het mis kan gaan!
Laat je even weten hoe het ging?

bedankt voor de tips! :) Ik ben er indd ook niet meer opgestapt en dat was een goede keus want ik was nogal euuhh ja :+ knorrig haha

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:06

jibberjabber schreef:
Het klinkt raar maar dit zijn de beste lessen............ Immers hier leer je op en top dat het niet altijd gaat zoals je graag wil. Dat je paard je spiegel is komt hier goed naar voren. Het werd al genoemd, 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit. En zo is het maar net. Ik ben ook vaak op het punt geweest dat ik dacht: ik stap af, en kom er nooit meer op en deze instructeur: ACHTER HET BEHANG. Maar, later, toen het allemaal weer wat in rustiger vaarwater was bleek juist dat die instructeur heel goed wist hoe het moest. Paardrijden is niet alleen maar op je paard blijven zitten op de juiste manier, het is ook management van je eigen karakter met alle voor's en tegen's. EN, ook niet onbelangrijk, ook je paard of pony moet leren, je begint niet voor niets in de B om uiteindelijk steeds hoger te klimmen. Ook je paard of pony heeft een karakter en zit in een proces dat hij of zij moet verwerken.
Kom op, jullie hebben jullie hele leven voor jullie om te leren, fouten te maken, er door heen te zitten en jezelf weer op te pakken en het nog beter te gaan doen. Over een tijdje lach je om hoe het nu fout ging. Zie maar eens hoe het nu al gaat, als je niet geleerd had de afgelopen weken hoe het anders kan was je nog steeds aan het "aanrommelen" en had je de fijne momenten die je al beleefd hebt, gemist.

ja het zijn indd wel super lessen :j hij let echt heel erg op mijn houding en ik kan bailey ondertussen ook al een stuk fijner rijden.
Wel vind ik dat hij het geheel ook wat meer mag zien. Mijn springinstructeur kijkt dan weer wat meer naar het paard omdat bailey gewoon best een eigenwijze bok is. Ze vullen elkaar op deze manier goed aan _/-\o_

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:06

NeverGiveUp schreef:
1 stap vooruit, 2 achteruit ;(

ja helaas waar! :Y)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:09

UPDATE

Nou hier dus weer een up-je. Donderdagheb ik weer springles gehad en dat ging eigenlijk heel goed. Ik heb de tips van dinsdag nog redelijk goed kunnen terug koppelen.
Ik was wel wat te streng met mijn handen, maar dit vind ik ontzettend lastig en ik werk er hard aan.

Verder heeft ze echt geweldig goed haar best gedaan. Super sprongen en zelfs een M lijntje. Niet qua hoogte maar wel in rijtechnish opzicht.

Ben hier heel positief over *\o/* Morgen heb ik onderlinge dressuur en springen. Een beetje een generale want volgede week zaterdag start ik weer voor het eerst in Vorden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:13

Ik heb niet het hele topic gelezen...
Je kunt met jezelf afspreken dat je (tijdelijk) alleen rijdt wanneer je les hebt, ookal is dit maar 1x in de week.
Zo is er altijd iemand bij je, en heb je assistentie van de grond. Zo 'verlies' je, jezelf niet.

Edit: toch nog even door het topic gescrollt, en ik zie dat je al besloten hebt alleen nog maar onder begeleiding te rijden.
+:)+
Het is gewoon een kwestie van je 'slechte' reactie uitbannen, en dit bereik je het snelst door goede instructie. Iemand die je behoedt voor het gedrag.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-04-11 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 17:16

Pion schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen...
Je kunt met jezelf afspreken dat je (tijdelijk) alleen rijdt wanneer je les hebt, ookal is dit maar 1x in de week.
Zo is er altijd iemand bij je, en heb je assistentie van de grond. Zo 'verlies' je, jezelf niet.

jammer dat je het topic niet hebt doorgelezen. maargoed, dit doe ik inderdaad ook al :j ik rijd alleen op zondag voor mezelf, omdat ik dan alle tijd heb en dat voor mij een relax-dag is waarop ik dus de tijd heb en zelf al veel relaxter en ontspannener in het zadel zit.