Moedeloos, al jaren geen actie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moedeloos, al jaren geen actie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:33

Oh verschrikkelijk.. Ik zou me ook idd machteloos voelen !!
Zoals meerdere hier al aangeven probeer media aandacht te krijgen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:40

We zijn er al zoveel mee bezig geweest.... zo vaak... en zo lang... als dit een koude / lange winter wordt en het gras gaat laat groeien zie je op een gegeven moment weer foto's van ingevallen paarden waar je iedere rib van kan tellen...

De foto's die 'binnen in de stal' gemaakt zijn... zijn nog erger. Drachtige merries in een donker hok waar je iedere rib van kan tellen...

En nee... DA en DB en alle instanties die er wat aan zouden moeten doen... doen niks...

En dan gaan de mensen die er wat aan willen doen het zien als 'verspilde energie'...

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:53

HOI,

Wat je ook kunt proberen is zolang er geen oplossing is gevonden, samen met de mensen die je al helpen langs de plaatselijk bakker/groentebroer en dergelijke te gaan om daar de dagelijks afval op te halen en dat dan te voeren aan de paarden. (hebben wij ook een tijdje gedaan en doe groeteboer/bakker was blij dat ie er vanaf was)Vaak zitten er in een dorp wel meer dan 1 bakker of dergelijke dus kan het nog aardig oplopen . Als je dan gewoon het hele verhaal uitlegt zijn er vast nog wel meer mensen met een hart die graag willen helpen. Dan kost het jullie ook niet zo veel geld om constant brok en voer te halen. Je kunt dit dan inderdaad goed verdelen zodat alle paarden wat krijgen. En mss kun je de wei in 2 splitsen dus dat ook de dunste paarden wat krijgen.

groetjes

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:57

Contact opnemen met de partij voor de dieren?
Mogelijk dat zij weten welke weg je het beste kunt bewandelen om die paarden daar weg te krijgen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:11

kainda schreef:
:oo Wat vreselijk |(

Weten deze mensen zelf hoeveel paarden ze hebben?
Ze zijn waarschijnlijk niet eens gechipt?

Dus als er stelselmatig pony's verdwijnen zullen ze het niet eens merken?

In dat geval wil ik best een pony opvangen.

En ik denk nog velen met mij.

De paarden lopen in een "kudde".
Daarbij lopen ook hengsten. Er zijn dus veulens geboren waarvan het nog maar de vraag is wie de vader is. Inteelt is ook zeer zeker aan de orde, omdat vaders ook bij zijn eigen veulens/jaarlingentwenters loopt.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:26

vorig jaar ( of was het al twee jaar geleden ) zijn er een hoop mensen druk mee geweest, AID , de plaatselijke krant, dierenbescherming en politie, en de partij voor dieren, zijn al lang op de hoogte, maar iets ondernemen................

snap er geen bal van

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:33

sassefras schreef:
vorig jaar ( of was het al twee jaar geleden ) zijn er een hoop mensen druk mee geweest, AID , de plaatselijke krant, dierenbescherming en politie, en de partij voor dieren, zijn al lang op de hoogte, maar iets ondernemen................

snap er geen bal van

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je het wel gaat snappen. Wellicht is de plaatselijke krant het gemakkelijkst te benaderen. Zij zijn ergens mee bezig geweest en hebben dus een dossier. Zeker omdat het 'maar' een plaatselijke krant is denk ik dat je dat dossier best mag inzien. Vind uit waarom vorig jaar dan wel twee jaar geleden niets is opgelost. Ik zie daarvoor twee mogelijkheden. Ofwel is er inderdaad iemand die de eigenaren in bescherming neemt, ofwel is er onvoldoende wettelijke basis voor een zaak. Het lijkt me sterk dat iemand de eigenaren beschermt, omdat ik me niet kan voorstellen wat iemand daarmee zou kunnen opschieten. Er valt niks bij die mensen te halen en ze zouden beter af zijn als ze hulp kregen. Dus denk ik dat er niet genoeg aan de hand is om een zaak te maken, of dat er geen capaciteit is om een zaak te maken. Als er niet voldoende capaciteit is, maar wel grond voor een aanklacht, zou ik uitzoeken of jij zelf die aanklacht kunt indienen. Daar weet ik onvoldoende van, maar misschien kunnen ze je in een rechtswinkel vertellen of je als burger een andere burger kunt aanklagen wegens dierenmishandeling zonder tussenkomst van de DB of LID of AID. Als dat niet kan, kun je waarschijnlijk wel de partij die zou moeten aanklagen verantwoordelijk stellen voor het uitblijven van actie. En dan kan de rechter hun manen om alsnog hun werk te doen.

Als er geen grond is voor een rechtzaak, moeten de eigenaren vrijwillig afstand doen van de paarden. Dat lijkt me lastig, maar niet onmogelijk. Daarvoor moet je niet bij de dierenbeschermingclubs zijn maar bij sociaal-maatschappelijke diensten. Je kunt overwegen de burgemeester een aangetekende brief te sturen waarin je hem/haar verantwoordelijk stelt voor het leed van die mensen, geen gas/elektra, een bouwval die onbewoonbaar verklaard zou moeten worden en een naar alle waarschijnlijkheid geestelijk zieke vrouw die geen hulp krijgt. Als je binnen 4 weken niets hoort op zo'n brief, kun je een kopie van de brief als ingezonden brief naar de plaatselijke krant sturen. Dan krijg je ongetwijfeld aandacht. Let op dat je in zo'n brief altijd ten minste 1 heel duidelijk verzoek zet, anders kun je ze niet verwijten dat er niet gedaan wordt. Ik gok dat een onbewoonbaarverklaring best aan de orde zou kunnen zijn, dus dan moet je er iets inzetten als: gezien de hier geschetste situatie verzoek ik u om met spoed te onderzoeken of de genoemde woning voldoet aan de wettelijke minimale eisen. Zo niet, dan zijn een onbewoonbaarverklaring alsmede de daaruit volgende vervolgstappen aan de orde. (die vervolgstappen zijn dat de woning ontruimd moet worden, en dan is er aantoonbaar geen verzorging meer voor de paarden en kun je terug naar de AID - al zou dat vanzelf moeten gaan - om de paarden in beslag te laten nemen)

Ik kwam nog 1 club tegen die nog niet in dit topic staat, ik kende ze niet maar de site lijkt oke en actueel, de koninklijke Sophia-Vereeniging. Misschien kunnen die je ook helpen, bijvoorbeeld aan juridische informatie. Wellicht weten zij meer over dieren en recht dan een medewerker van een rechtswinkel.

Al met al denk ik dat er echt nog wel dingen zijn die je kunt ondernemen. Wordt wel veel werk en mogelijk een heel circus. Succes

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:00

Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik zie dat dit al jaren al dan niet tientallen jaren speelt.
En net zolang zijn er mensen mee bezig om dit te stoppen . Werkelijk waar onvoorstelbaar :(

In elk geval bied ik me bij deze aan om mee te helpen als er iets georganiseerd gaat worden om dit te stoppen.

Misschien is het een optie om met bokkers aktie te gaan voeren in betreffende dorp.
Als we met honderden in dat dorp en voor de boederij gaan staan met borden dan zal de gemeente, dorpsgenoten, politie, DB en AID het niet kunnen blijven negeren lijkt me.

PB me als we met z'n allen bijv. aktie gaan voeren daar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:22

kainda schreef:

Dat meen je toch niet serieus?? :oo
Je snapt toch zelf ook wel dat dit de situatie niet oplost, voor niemand? Je krijgt er alleen meer problemen mee, wat ontzettend dom om het zo voor te stellen :n

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:36

anneliesdj schreef:
kainda schreef:

Dat meen je toch niet serieus?? :oo
Je snapt toch zelf ook wel dat dit de situatie niet oplost, voor niemand? Je krijgt er alleen meer problemen mee, wat ontzettend dom om het zo voor te stellen :n

Misschien heel dom, maar komt uit een goed hart ;)
Ik zou ook het lef niet hebben om het daadwerkelijk te kunnen doen.

Maar weghalen zou voor die arme stumpers wel de juist oplossing zijn. En dan natuurlijk het liefst door een organisatie ;)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:42

Jeetje wat een verhaal. Dit is ook niet heel ver bij mij vandaan, maar ik zou zo niet weten of ik ze ooit gezien heb.

Ik vind het verhaal van Maura in ieder geval wel heel helder. Er moet een reden zijn dat er niks ondernomen wordt als er al zoveel instanties op de hoogte zijn.

Tips heb ik zo niet, maar ik ben natuurlijk bereid om te helpen mocht het nodig zijn. :j

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:43

voor een aantal dieren zou het dan wel de oplossing zijn dus zo gek was dat idee nog niet
om ze weg te halen
is mischien raar gezegt maar degenen die er weg zijn lijden niet meer
en zullen een beter leven krijgen dat is toch wat jullie willen ???

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:46

Als je paarden daar gaat weghalen ben je illegaal bezig en voor de wet dus strafbaar! Lijkt me dus niet zo slim om te doen. Je kunt dit beter via legale wegen regelen. Eerst een uitzoeken waarom er geen actie ondernomen is en vanuit daar gaan kijken welke instanties je gaat inlichten.

En weghalen lost het grote probleem niet op. Het grootste deel van de paarden staat er dan nog gewoon en er zullen er alleen maar bijkomen.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:55

zeg niet dat ze ze er weg moeten halen
maar het idee is goed haha zou het ook niet zomaar doen
maar vind het heel vreemd dat er niets aangedaan word
hier in de buurt is een paard met een gigantische doorgezakte rug en graatmager en ook daar hebben ze de dierenbescherming voor gebeld en daar gingen ze kijken wat ze konden doen

ze hebben uiteindelijk niets gedaan omdat het dier oud was en niet verwaardeloosd
dus dan vind ik het zo apart dat ze niets aan die dieren doen die daar staan

funnyhorses

Punt is dat die mensen moeten worden aangepakt!
Men kan de dieren daar wel weg halen maar dan staan er binnen no time vast weer andere paardjes.
Zulk volk heb je overal,die sporen gewoonweg niet.
Ik zou ook de gemeente bellen en over dat volk klagen.En proberen mensen uit de buurt idd ook te laten bellen naar ggd.
Misschien dat het ook indruk maakt als men met een grote groep mensen naar die eigenaren toe zou stappen en hun erop aanspreken dat men dit niet langer zo pikt.

anneliesdj

mepril schreef:
voor een aantal dieren zou het dan wel de oplossing zijn dus zo gek was dat idee nog niet
om ze weg te halen
is mischien raar gezegt maar degenen die er weg zijn lijden niet meer
en zullen een beter leven krijgen dat is toch wat jullie willen ???

Doe niet zo dom zeg. |o
Wat wil je dan doen? Selecteren welke er het ergste aan toe zijn? Als je die weghaalt zijn toch een paar maanden later andere paarden er net zo erg aan toe, bovendien fokt het door dus het lost niets op. En als je over verloop van tijd steeds meer weghaalt is het een kwestie van tijd voor de eigenaar erachter komt en dan? Of wanneer iemand uit de buurt ziets dat jij aan het inladen bent en de politie belt? Wat wil je dan doen? Jij bent dan de enige die strafbaar is hoor, de eigenaar staat volledig in zijn recht ookal zijn die dieren verwaarloosd.
Dus hoe je het ook draait; je krijgt er alleen maar narigheid mee en de situatie blijft zoals hij is.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:58

jes_sira schreef:
Ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik zie dat dit al jaren al dan niet tientallen jaren speelt.
En net zolang zijn er mensen mee bezig om dit te stoppen . Werkelijk waar onvoorstelbaar :(

In elk geval bied ik me bij deze aan om mee te helpen als er iets georganiseerd gaat worden om dit te stoppen.

Misschien is het een optie om met bokkers aktie te gaan voeren in betreffende dorp.
Als we met honderden in dat dorp en voor de boederij gaan staan met borden dan zal de gemeente, dorpsgenoten, politie, DB en AID het niet kunnen blijven negeren lijkt me.

PB me als we met z'n allen bijv. aktie gaan voeren daar.

En de pers zal er ook op af komen denk ik

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:00

Wat een afschuwelijk iets dit... TS als ik iets kan komen doen roep maar! Zoals wat jes_sira zegt, wil ik best komen doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:01

ik kom hier later even op terug,hier moet iets aan gedaan worden.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:07

Avalon_ schreef:
De mensen zelf leven in pure armoe, hebben doorgaans geen gas en licht en alles wat voor ons gewoon is. Toch moeten ze in het onderhoud van een 40tal, en steeds groeiend aantal pony's voorzien. Hoe ze dat lukt? NIET DUS!

...

We hebben nogmaals contact gehad met de dierenbescherming, die langs is geweest en de man heeft een waarschuwing gekregen.

Als deze mensen echt zo slecht leven is er misschien nog een weg. Ik weet niet precies wie je moet hebben. Ik denk via de gemeente, maar in ieder geval iets via de overheid. Jaren geleden heeft een mevrouw in een paar dorpjes verderop 40 katten gehad en leefde vreselijk slecht. Toen ze daar achter kwamen is er heel snel ingegrepen omdat mevrouw niet in staat was om voor zichzelf te zorgen. Katten waren binnen no time opgehaald door de DB toen de gemeente er vaart achter zette. (Nu wilde de DB die katten ook al een tijdje in handen krijgen maar nu kon het omdat ze opdracht kregen van een sociaal werker (?) of zoiets.)

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:07

zijn jullie al bij de eigenaar zelf geweest of lees ik daar nu overheen
heb het allemaal wat vluchtig gelezen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:11

Als iedereen nou eens massaal naar Eerdmans gaat mailen of partij voor de dieren, dan moeten die hun verplichtingen wel na komen, anders staat hun partij in een slecht daglicht en dat kunnen ze zich niet veroorloven he.
Denk dat dat al een goed beginnetje is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:28

idefix4 schreef:
Weet je wat ik doe met de dierenbescherming? Klagen dat ze zo zijn en weigeren om ze ook maar één cent te geven. Daar wordt alleen de directeur maar rijk van. Het helpt toch niet!
Kan je niet eens een DA vragen wat ie ervan vindt? Een IJslander is gefokt voor erbarmelijke omstandigheden. Op IJsland lopen ze los rond en niemand die ze daar bijvoert. Mss scharrelen ze hun kostje nog bij elkaar. Op deze foto komt niet echt duidelijk naar voren dat het paardje er slecht uit ziet.

Niet waar... sportpaarden leven daar als vorsten.
Jonge paarden en hun moeders gaan wel grote gebieden in, maar worden de winter rond bijgevoerd. Los daarvan is de bestaande vegetatie rijker omdat de grond rijker is aan vitaminen en mineralen... wij hebben armetierig vet gras. Maar zo te zien hebben deze paarden een paar rietstengels.. en that's it.
Tot slot is een IJslander een paard dat goed tegen kou kan, maar niet perse een paard dat tegen weken lang regen, kou, en rare wisselende temperaturen kan... zoals in NL.... Nee, een IJslander is qua onderhoud knap bewerkelijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:37

Moderatoropmerking:
Er worden hier verschillende opties besproken en één van de opties die ik voorbij zie komen, is om de paarden één voor één weg te halen. Nu begrijp ik dat er in het vuur van de strijd dingen worden gezegd, maar het is niet de bedoeling dat er in dit topic mogelijkheden worden besproken of tips worden gegeven over het ontvreemden van de paarden. Daar is niemand mee geholpen; de paarden niet en ook mensen als de TS niet, die hun uiterste best doen om aandacht voor deze situatie te krijgen. Zulke dingen dus graag achterwege laten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:45

Stuur een brief of mail aan Henk Bleeker, Staatssecretaris van Landbouw!
Da's zelf een paardenman en houdt zich toch bezig met 'paardenwelzijn'?
Hij is ook te volgen op Facebook.