Brooke, de magere ZLM merrie met 2 blauwe ogen knapt op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje85

Re: Brooke, de magere ZLM merrie met 2 blauwe ogen knapt op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:31

Zo, je hebt goed werk verricht zeg! Het lijkt wel een ander paard! Daar kan je hardstikke trots op zijn.

Daniekvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:52

Zo, die zit er goed uit!
Wat een super leuke aftekeningen =)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:56

jeetje wat zielig zeg, wat zag dat paard er uit! Zielig dat dat nog gebeurd in 2010 he! Zouden een flinke boete moeten krijgen. Vorm van diermishandeling hoor.

Nu ziet ze er prachtig uit! zo hoort het! Is netjes opgeknapt hoor! :D Goed gedaan!

Saritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:47

Wow, wat zie ze er al goed uit zeg, doe zo voort!

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:56

Wauw wat is ze mooi!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:10

Wauw!!!
wat een verschil zeg.
wat ziet ze er nu goed uit!

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:53

Ik heb respect voor je, dat je dit fantastische paardje zo'n leven bied. _/-\o_
Ze ziet er nu geweldig uit, wat een verrandering!
Heeel knap gedaan.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:18

Een dikke respect! Super goed van je dat je dit hebt gedaan! Nu heeft ze Toch nog een super leven!
Heel veel plezier er nog mee!!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:06

Bedankt iedereen, voor alle geweldige berichten.

Vandaag hebben we helaas slecht nieuws gekregen van onze dierenarts over Brooke haar dikke rechter achterbeen. Ze heeft veel lidtekenweefsel in haar kootholte, dat haar vel daar bij elkaar trekt, en dus de pijn veroorzaakt. Te behandelen valt het niet, want je kunt niet aan haar achterbenen komen.
Dus een optie antibiotica oraal? De DA geeft ook dit weinig kans, omdat het een oude wond is.. Het is niet meer ontstoken, het is nu dicht, maar echt comfortabel is het niet voor haar.
Laten operen is nog een optie, om het weefsel wat verhard is weg te halen, maar de nazorg gaat problemen leveren.

Bootcamp moet voor haar gaan betekenen, dat ik haar mag behandelen, dan kunnen we ook meer wat betreft haar been, en de last die ze daar van ondervind.

We zijn nog druk in discussie, wat en hoe nu verder. Ze is niet kreupel, maar onlast haar been toch zo af en toe, het is niet heet, warm, en ze heeft geen koorst.

Een beetje dubbel dus allemaal.

Als er iemand een idee heeft, hoor ik die graag! Alle optie staan open.

Ze gaat nu iig nag en nacht naar buiten, om haar weefsel zo soepel mogelijk te houden, en het zo comfortabel mogelijk voor Brooke zelf te maken.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:15

Ze is zeker opgeknapt! :D

lysanne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:26

zo wat is het paardje verbeterd zeg

volgens mij krijgt die bij je hele goede zorg!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:36

oef, das een moeilijke met dat achterbeen...Niet dat ik tips/ideeen heb, want als het paard bij de smid al gesedeerd moet worden, moet een (pijnlijke) dierenarts behandeling helemaal onmogelijk zijn... Moeilijk moeilijk, hoop dat je een goede keuze kan maken....

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:36

ik weet niet of je smid een (rijdbare) bekap stal heeft, maar daar zou je haar in kunnen zetten, kun je het been optakelen en kan ze niet trappen.

en als ze vaak behandelt moet worden kun je misschien vragen om tijdelijk bij je smid ( uiteraard gewoon betaald ) op stal te gaan als hij een box vrij heeft.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:21

Maar als je dat paard zo slecht kunt benaderen, hoe krijg je die in een kapbox zonder dat ie alles en iedereen aan gort trapt.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:29

met een hoop man tegelijk proberen, en anders thuis proberen, tranqigel door het voer of voor aan achterbeen proberen te knopen, zoals ze bij een merrie doen als die gedekt gaat worden. T zijn maar wat ideetjes, weet niet exact hoe trapgraag of schuw ze is..

Als er echt niks mee te beginnen/van te maken is vind ik euthanasie het vriendelijkst denk ik.. Als het dier pijn heeft aan de plek en zo gestrest raakt van mensen.

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 01:38

Kim90 schreef:
met een hoop man tegelijk proberen, en anders thuis proberen, tranqigel door het voer of voor aan achterbeen proberen te knopen, zoals ze bij een merrie doen als die gedekt gaat worden. T zijn maar wat ideetjes, weet niet exact hoe trapgraag of schuw ze is..

Als er echt niks mee te beginnen/van te maken is vind ik euthanasie het vriendelijkst denk ik.. Als het dier pijn heeft aan de plek en zo gestrest raakt van mensen.

Inderdaad een moeilijke beslissing, waar we nog steeds mee tobben. Vastzetten/ kluisteren, kan ik absoluut niet maken, zo is ze aan die beenwond gekomen... |o

Ze is niet zozeer echt trapgraag, maar als je haar aanraakt, of even je hand over haar heen laar glijden.
Naar buiten doen s' morgens is weer geen enkel probleem, zolang je niet aan haar lichaam komt.

Als je haar op zal sluiten in een bekapbox, zal ze niks kapot trappen, ze is er wel een, dat als ze eenmaal doorheeft, dat ze je niks kan maken, dan laat ze het gebeuren. Wel met vliegende achterbenen, maar dat kan ze niet in zo'n box. Dus kan een oplossing zijn. Mijn smit heeft niet zo'n box, maar mensen verderop wel, die hebben Belgische trekpaarden.

Update volgt.

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 02:13

wij hebben er sinds kort ook zo 1 met bekappen. onze oplossing: stal met alleen een onderschot, paard platspuiten en praam, achterbeen over het schot heen aar de hoefsmid staat, voorbenen gekluisterd, vrije achterbeen vastbinden..

Helaas slaat deze merrie dan nog het licht uit je ogen, beestje is echt gevaarlijk komt trouwens ook van de ZLM af. Na de geboorte en spenen van haar veulen gaat ze naar de slacht.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:28

ja als ze wel gewoon mee kan lopen, kun je het altijd in een bekap box proberen, is voor jullie veilig en voor haar en hoeft ze idd niet vast te staan. Wat fijn dat mensen er verderop 1 hebben!

Ik hoop echt dat het lukt :)

succes

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 22:05

Kim90 schreef:
ja als ze wel gewoon mee kan lopen, kun je het altijd in een bekap box proberen, is voor jullie veilig en voor haar en hoeft ze idd niet vast te staan. Wat fijn dat mensen er verderop 1 hebben!

Ik hoop echt dat het lukt :)

succes

Ik hoop het ook, ze krijgt bij mij zeker de kans zich te laten zien van een andere kant, en hopelijk trekt ze wat bij... Maargoed, als je pijn hebt, valt dat al helemaal niet mee.

En ja, de keuze die we dan moeten maken wat betreft haar been, dat dik blijft.
Ik kan haar laten opereren, maargoed, tot hoever wil je gaan, en helemaal met haar karakter.

We hebben ook gedacht, om haar lekker de zomer in de koppel te gooien (mits ze geen pijn heeft, of minimaal), en haar dan tegen volgend najaar weg te brengen, maar ze zit vol medicijnen..
Dus hoe het allemaal gaat eindigen, is nog een vraagstuk.
En ik hoorde dingen over slachthuizen die niet zomaar meer paarden slachten, alleen nog noodslachtingen?

Mijn intentie is niet om haar naar de slager te brengen, maargoed, we zullen zien hoe mevr het doet de komende tijd. Bootcamp word nog een hele klus, waar veel tijd & liefde in gaat zitten..

Ze mag natuurlijk geen pijn houden, dat doen we haar niet aan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:43

Je bent heel goed voor je dieren omdat je ook een mindere leukere keuze zou kunnen maken als het moet.
Veel succes met bootcamp ik zal duimen dat het gaat lukken.
Een dier met medicijnen wordt trouwens gewoon geslacht, alleen niet ter consumptie aangeboden. dus moet je de slachter het bedrag voor het schieten betalen omdat ze geen vlees e.d. kunnen gebruiken. Daarna wordt ie aan rendac aangeboden.
Maar het liefste hoop ik natuurlijk dat ze nog een leuk leven kan slijten, maar dat wil jij natuurlijk ook :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:37

Wat fijn dat jij zo goed voor haar zorgt, wat is ze opgeknapt en wat is ze mooi.
Ik hoop dat dit verhaal een happy end heeft! Veel succes ermee met het goede werk wat jij doet! Respect!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 22:18

Kim90 schreef:
Je bent heel goed voor je dieren omdat je ook een mindere leukere keuze zou kunnen maken als het moet.
Veel succes met bootcamp ik zal duimen dat het gaat lukken.
Een dier met medicijnen wordt trouwens gewoon geslacht, alleen niet ter consumptie aangeboden. dus moet je de slachter het bedrag voor het schieten betalen omdat ze geen vlees e.d. kunnen gebruiken. Daarna wordt ie aan rendac aangeboden.
Maar het liefste hoop ik natuurlijk dat ze nog een leuk leven kan slijten, maar dat wil jij natuurlijk ook :)

Ja ik hoop op het andere natuurlijk...maargoed, een leven met pijn is geen optie in mijn ogen..Teveel pijn iig niet..

Ja ik heb vanmiddag contakt gehad met Van der veen in Nijkerk, en ze kan daar evt gewoon terecht, moet je op vrijdag ochtend 07:00 aanwezig zijn, met paard & paspoort. Je mag haar achteraf evt nog zien liggen, want ik wil 100% zeker weten dat ze ook dood is, en niet dat ze alsnog in de handel terecht komt. Dat mag haar niet aangedaan worden, en andere mensen ook niet.

Helaas als zwakke eigenschap, om me snel verantwoordelijk te voelen voor anderemans ellende, zoals een paard als Brooke, wat op markt word aangeboden. Een zwak hart, kan een positief iets zijn, maar zoals in dit geval, ook een slecht iets. Ik haal me wel vaker zulke dingen op de hals, en dan zijn evt. consequentie's ook voor mij. Zoveel pony's die wel zijn goed gekomen, maar soms ook niet..

Als blijkt dat er uiteindelijk niets anders op zit, dan word het even slikken, want dit had ik haar niet gegunt.

See where time takes me...

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:50

OMG wat zag ze er eerst verschikkelijk uit maar nu OMG wat een schatje zo moooooooi

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:59

Sjee wat loopt dit topic op een verdrietig einde, wat zonde, want het is zo bijzonder wat je voor dit dier gedaan hebt. Het is een prachtig leuk dier om te zien ook. :j

Heel veel succes en hopelijk pakt het allemaal positief uit!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:43

Schitterend! <3 wat is die mooii opgeknapt als je het vergelijkt met de eerste foto's!
Echt diep respect voor jou!