Filmpje Demo Working Equitation

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:10

las jesser haar onderschrift niet goed, zij geeft een clinic maar dat is niet in Eersel

wordt er iets in het zuiden gedaan aan WE?

ik kwam wel iets tegen in Belgie

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:39

In Belgie heb ik nu even geen zicht op, wil me daar wel meer in verdiepen maar had even te veel tegelijk te doen.
Ik weet dat Lotje bij haar thuis, Lommel, een trainings veld wil aanleggen en daar proberen eens in de maand/ 2 maanden een WE wedstrijd mogelijk wil maken.
Ze is op dit moment eerst binnens huis een verbouwing aan het doen dus ik weet niet hoe de tijds planning is.
Zou zeker wel heel leuk zijn als het daar van de grond zou komen.

Verder wil ik zelf ook gaan proberen (kennismakings) trainingen op te zetten, maar dat moet nog vorm gaan krijgen.
Wedstrijd lokatie's moeten dan ook nog gezocht gaan worden.
Tja, genoeg plannen en vaak te weinig tijd, maar dat herkennen veel mensen wel denk ik :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:47

lommel is voor mij heel goed te doen, hopelijk maakt lotje er snel werk van

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:17

spatter schreef:
las jesser haar onderschrift niet goed, zij geeft een clinic maar dat is niet in Eersel

wordt er iets in het zuiden gedaan aan WE?

ik kwam wel iets tegen in Belgie

Op drie april geven we een clinic in omgeving Zupthen. Maar op aanvraag kunnen wij ook op locatie komen. Dat is geen probleem. Mocht je vragen hebben hierover kun je mij gerust een pb-tje sturen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:19

Zupthen is helaas niet naast de deur en ik weet niemand anders hier in de buurt die ook intresse heeft

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:49

Dat eerste filmpje! Die controle en beheersing. Dat vind ik knap!

Gilbey: TREC leek mij ook heel leuk, tot ik las in de omschrijving dat je je paard een half uur vast moet kunnen zetten aan een paal ofzo? Corrigeer me maar als ik het fout heb hoor. Mijn paard is het type: "Ik zie daar iets, ow touwtje? 'KNOEP' Ah, probleem opgelost, nu kan ik gaan kijken... " :+ Hij heeft me zeker al 3 touwtjes zo gekost. Relaxed staan kan ie, maar hij is domweg te nieuwsgierig om ergens braaf op mij te gaan staan wachten. Door die nieuwsgierigheid verwacht ik dat hij WE wel heel leuk gaat vinden. En dan doe ik er naast wel Endurance. :j

Ik zet 3 april wel in de agenda. Je weet dat we het rond die tijd druk hebben met verhuizing, maar als het even kan, kom ik kijken.

Groetjes,
Anouk

Jesser

Re: Filmpje Demo Working Equitation

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:12

Anouk, dat is inderdaad beheersing! Dan ben je al aardig op niveau als je zo in rust kan rijden, ook eenhandig..
Ik weet het, jullie zijn harstikke druk, maar de WE loopt niet weg!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:47

Hoe kan ik alvast wat basis doen? Momenteel rijdt ik Sam vooral omlaag en als hij eenmaal los is probeer ik ook te verzamelen. De instructie bij ons wil een actief paard zien. Wat deze ruiter doet is een behoorlijk niveau. Tzt moet je me ook maar vertellen of je denkt dat Sam capabel is hiervoor. Ik merk altijd dat hij snel afgeleid is namelijk. (Niet alleen bij paaltjes dus. :+)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:33

Als voorbeeld kun je beginnen met een paar pionnen. Die kun je achter elkaar zetten maar ook tegenover elkaar. Dat is een oefening an sich om daar een paard soepel en los doorheen te sturen. In het begin zet je ze wat verder weg, en naarmate Sam goed los komt kun je het dichterbij zetten om het moeilijker te maken. In de WE heeft het geen zin om je paard over zijn tempo te laten lopen. Zeker niet als je oefent. Een paard vooruit jagen is heel wat anders dan rijtechnisch goed en gecontroleerd bezig zijn.

Wat je voor ogen kunt houden is dat Gehoorzaamheid, stiptheid, concentratie, goed aan de hulpen heel belangrijk zijn voor een WE paard. Controle in alles wat je doet, maar zonder continue aan de teugels te zitten of continue beenhulp te moeten geven. En in het begin zal dat lastiger zijn, want je moet het paard wel aanleren tenslotte. Maar namater je langer bezig bent, moeten die hulpen zou veel verfijnder gaan worden.

Kijk naar de filmpjes, kijk hoe die diverse ruiters rijden en trainen. Daar leer je ook al heel veel van. Misschien dat Frank ook bv drie tonnen kan regelen, ook daar kun je echt heel goed op trainen. In het begin maak je grotere voltes om die tonnen, maar je gaat die voltes meer en meer verkleinen.. Tot je uiteindelijk met Sam echt net rond die ton kan stappen en draven.. (gaat niet gelijk, duurt even voor ze zo los en soepel worden)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:37

Klinkt goed! Ik ga er zeker mee aan de slag! En die ton, volgens mij hebben we daar eerst al een paar uurtjes werk mee om er in de buurt te komen. Ballen vindt Sam ook niks. Op zich al een heel goede training. Maar ja, soms verwacht ik dat Sam iets eng gaat vinden en is het geen probleem, én andersom! Ik denk dat het ons wel gaat passen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 11:05

Kwestie van doen.. Door te blijven doen, en te herhalen, zal het op gegeven moment ook niet meer spannend of eng zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:26

Dat ben ik zondermeer met je eens! En net doen of je neus bloedt. Als je zelf al niet denkt: Hij zal er wel bang voor zijn, dan is ie ook niet bang. :j

_Patriesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:18

Wauw geweldige filmpjes! Ook prachtig in Spaanse stijl
De eenvoud en de beheersing, top _/-\o_
Denk dat mijn volbloed dit ook helemaal geweldig vindt, ga vanmiddag maar eens aan de slag met pionnen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:35

Hee, hier was ik bij! Grappig. :) Ik vond het ook erg leuk om te zien. Prachtige paarden ook!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:07

Patriesz dat maakt het uiteindelijk ook zo leuk en uitdagend. In het begin is het nog niet zo eenvoudig. Vergelijk het met balletdansen. Als je een voorstelling ziet, en het zo lichtvoetig en als vanzelfsprekend overkomt dan weet je dat daar vele uren training in gegaan is. En zo is het met de WE ook. het duurt enkele jaren voor je een paard zo ver hebt dat het 'eenvoudig' lijkt. Maar die weg is net zo leuk om te bewandelen.. de leermomenten, samenwerken met je paard. Gehoorzaamheid, concentratie, het loswerken en soepel houden van je paard. De ontzettend belangrijke kant die er ook aan zit, de dressuur. maar dan toch wel net even anders.. De adrelinekick als je met je paard in snelheid over het parcours gaat. Of juist in verzameling en stijl, dat het goed en netjes verloopt.. Dat geeft een kick.. dat geeft voldoening.

Sodeluut, leuk om te lezen.. Volgende keer als je het weer ziet, spreek me gerust aan na de demo. Kan ik je er meer over vertellen..

Anouk, precies.. in de 'gewone' dressuur (want wij rijden dat ook) oefen je soms stug bepaalde oefeningen om het paard het te leren. En dat is hier net zo. Een volte om een ton is gewoon een volte, alleen staat die ton daar nu net tussen.. Zet er twee tonnen, kun je prachtig een 8tje rijden. Vergroten en weer verkleinen.. Net zo dressuurmatig als dat je het zonder die ton doet. Maar je hebt daaraan ook nog een houvast, en het paard ook. Een L is dressuurtechnisch behoorlijk moeilijk. Want dan blijkt of je paard los is, en goed achterwaarts kan stappen. Een paard wat stijf is lukt dat namelijk niet. Zal hij z'n hoofd omhoog gooien en z'n rug wegdrukken..en zo ga je steeds verder komen in oefeningen..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:24

Gaaf filmpje jesser!!Leuk om jullie zo eens aan het werk te zien.
Is er nog plek op de clinic en wat zijn de kosten?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:26

Jesser schreef:
Sodeluut, leuk om te lezen.. Volgende keer als je het weer ziet, spreek me gerust aan na de demo. Kan ik je er meer over vertellen..

Leuk! :j Ik denk dat je ook nog wel een paar keer op de foto staat, een vriend van me waarmee ik daar was, had echt een reuzencamera mee. :P Ik zal hem eens vragen als je het leuk vindt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 19:57

Er zijn nog twee plekken over voor de clinic. Als mensen meer willen weten graag per pb, want dat was de bedoeling niet van mijn topic. Ik wil graag mensen kennis laten maken met deze tak van sport.

Sodeletuut, zou hartstikke leuk zijn. Als er mooie foto's bij zijn, zou ik die graag willen ontvangen.. (hoeft niet voor niets hoor..)

We zijn een webside aan het oprichten voor de WE en binnenkort zal die online gaan.
Hierin staat informatie over de WE, aankondigingen van demo's en clinics. En de tradities van de WE, hoe het onstaan is, en hoe het in zijn huidige moderne vorm ontstaan is.
met uitleg over de verschillende onderdelen.