Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Zip's Power palomino appaloosa bij dressuurstal Laurena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:41

Heeft de fysio haar ook losgemaakt? Ik vind haar heel strak in het lijf ogen en erg beperkt in de beweging. Omdat jullie ook aangeven dat ze zo ontzettend in protest is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:50

Ja heb al eerder in het topic aangegeven, ze is inderdaad door een fysiotherapeut behandeld. Deze kon op een iets wat stijvere spier helemaal niets vinden bij haar.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:59

Ze kijkt ook zo ontzettend boos.
Waarom zou een paard zo enorm strak en tegendraads zijn?
Er moet toch ergens iets zijn, als ze lichamelijk niet mankeert (misschien een idee om eens een paar dagen pijnstillers te geven en kijken of ze dan makkelijker is) moet er toch iets zijn wat haar zeer doet..
Is het zadel aangemeten met zo'n pad die drukpunten meet? je wil niet weten wat een vreselijke pijn sommige paarden op hun rug hebben. (zadelmaker vertelde zelfs eens over een losse spijker in het kussen!)
Ik weet dat ik een doos ben met dit soort dingen, maar als bij mij een paard zo duidelijk zou zeggen mij niet op zn rug te willen hebben dan zou ik er ook geen plezier aan beleven om er toch op te gaan...
Hoop dat jullie achter de reden komen, succes iig!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:10

Is het geen idee om haar goed te longeren zodat ze de goede spieren op kan bouwen voordat je meteen gaat rijden? Als ze onder het rijden zo graag steigert en bokt.. misschien doet ze dat aan de longe niet en maak je het haar en jezelf alleen maar makkelijker. Als ze zich dan wat meer ontwikkeld heeft en mooi VW-NW loopt kun je er weer op en kun je rijden terwijl je een wat betere basis hebt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:00

hoho ze is niet alleen maar aan het steigeren, de eerste 10 minuten is ze vaak dwars en daarna loopt ze (althans bij mij dan als ik doorzet) super, ook als ik meerdere dagen achter elkaar reed ging het prima.

Ik longeerde haar ook regelmatig het is niet zo dat ze out of the blue aan het werk wordt gezet. Ook tijdens mijn lessen met Zip ging het rijden eigenlijk steeds beter.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:29

Charlotte heeft ook een tijd met een Barefoot (boomloos) zadel op haar gereden omdat het misschien inderdaad aan haar zadel kon liggen. Maar toen reageerde ze precies hetzelfde dus daar lag het niet aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:13

Charaz schreef:
Ja heb al eerder in het topic aangegeven, ze is inderdaad door een fysiotherapeut behandeld. Deze kon op een iets wat stijvere spier helemaal niets vinden bij haar.

Ik las het idd daarom vroeg ik me af wat die ervan zei.
Op de foto komt ze niet over als vals of onwerkwillig of zoiets, daarom zit ik me af te vragen waarom ze zo vreselijk protesteert. Eigenlijk zou ik wel eens een filmpje willen zien van het beestje onbelast aan de longe, en met zadel, en bereden, gewoon om een beeld te krijgen of er verschil is.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:18

Als je vooral de laatste foto bekijkt, dan is de handhouding van de amazone echt niet op de juiste plaats en de teugel is erg kort. Het dier krijgt totaal geen ruimte en kan niet anders dan opgekropt lopen. Ik geloof niet het opkroppen opgelost gaat worden als er alle dagen zo gereden wordt. Ik zou het doorrijden aan een meer kundige ruiter/amazone overlaten.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:43

zoals ik al aangeef Boras was dit de eerste keer dat ik er normaal op kan rijden, als je mij niet kundig genoeg vind na 4 verschillende paarden naar het Z te rijden dan weet ik het ook niet meer.
Die korte teugel was nodig om haar bij de les te houden, want voor je het weet staat ze achterste voren.
en als je mijn eerdere berichten hebt gelezen zijn we hier mee aan het werk en waren deze fotos een moment opname.

jammeer dat sommige mensen alleen maar commentaar geven zonder de berichten te lezen...

Ooh aan de longeerlijn bokt ze ook wel hoor! maak je maar geen zorgen.
Ik denk dat het protest ook gedeeltelijk dominantie is, want als ze een dag binnen is geweest stijgert ze ook wel eens aan de hand (wil dan erg graag naar buiten :P ).
Het is misschien ook een rede om je bang te maken en zo te kunnen winnen en niet te hoeven rijden, want zoals charlotte al zegt; wanneer je doorzet en niet bang wordt loopt ze als een trein.
het kort in de hals is voor haar een makkelijke houding, waar wij aan gaan werken om te veranderen

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:44

even over de handhouding op de laatste foto;
als je GOED KIJKT ben ik haar daar net aan het belonen!

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:30

odessa96 schreef:
Ik denk dat het protest ook gedeeltelijk dominantie is, want als ze een dag binnen is geweest stijgert ze ook wel eens aan de hand (wil dan erg graag naar buiten :P ).

Klopt.
Bij ons komt ze elke dag, heel de dag buiten en steigert ze ook wel eens als ze naar of van de wei wordt gehaald aan een halstertouw. De ene keer doet ze het een aantal dagen niet en dan opeens weer wel. Kan geen reden bedenken wanneer ze het wel doet.
Wij pakken vaak een leadrope zodat we een beetje meer lengte hebben om op veilige afstand te blijven. Pas als ze stopt vervolgen we het lopen.
Naar mijn idee wil ze zelf haar tempo bepalen naar of van de wei maar helaas voor haar moet ze gewoon netjes naast ons meelopen.
Het is ook vaak als je bij de wei bent aangekomen en je knipt het halstertouw (leadrope) los dat ze vanuit stilstand in galop de wei op rent en dan en passant een paar flinke hoge bokken geeft. Wij keren haar meestal om zodat ze pas los wordt geknipt als ze met haar hoofd naar het draad staat dan hoef je niet zo op te passen voor rondvliegende achterbenen.
Verder komt ze altijd naar je toe in de wei voor een paar aaien en doet ze niet gevaarlijk. Ook op stal is ze gewoon rustig en heel braaf.
Ze is ook heel erg op bepaalde personen gesteld en van andere personen wil ze niet veel weten maar volgens mij is dat Appaloosa-eigen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:39

odessa96 schreef:
even over de handhouding op de laatste foto;
als je GOED KIJKT ben ik haar daar net aan het belonen!

Maar als je op de laatste foto het dier aan het belonen bent, dan zou je een boogje in de teugel verwachten. Immers je brengt je hand daarbij naar voren. Maar de teugel staat strak. Het is onmogelijk om met deze teugellengte je hand terug te brengen naar een normale positie.

Ik bedoel het overigens niet kwaad. Jammer dat je het zo opvat.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:40

Allereerst vraag ik me af hoe sommige uit 7 foto's (7 seconden uit een training van een half uur, een uur ?) af kunnen leiden dat de amazone niet kundig zou zijn?! Ik kan dat niet..

Ook ik ben het ermee eens dat Zip op deze foto's niet in optimale ontspanning loopt.
Als in de openingspost wat meer uitleg was gegeven over de reden waarom ze weggebracht is naar Laura had dat misschien wat genuanceerdere reacties gegeven maar in tussen is die reden aangegeven.

Ik ken Zip. Ik heb haar als beginners paard zien komen bij TS en zien veranderen in een af en toe onhandelbaar en dominant paard. Na onderzoeken door tandarts, fysio etc waarbij geen aanwijsbare oorzaak werd gevonden heeft TS besloten dit probleem uit handen te geven aan iemand die in haar ogen ruim voldoende ervaring had in het oplossen van problemen.

Waar sommige mensen constant op vn-nw hameren, om dat te bereiken zal er eerst respect moeten zijn voor beenhulp en teugeldruk..?! Zoals sommige al opmerkte heeft Zip geen sperriem om waardoor ze bij teveel teugeldruk meteen haar mond open zal doen. Ik zie dit op geen enkele foto.. Uit deze foto's kan ik dus niet opmaken dat ze tot een houding gedwongen zou worden.

Een filmpje zou wellicht meer vertellen..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:41

ik persoonlijk vind de negatieve kritiek ook wel weer goed zo , de beste stuurlui staan altijd aan wal en niemand weet wat voor een paardje het is in het echie

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:05

Pffff moeilijk hoor, heel fijn dat je verbetering ziet :j
Ik denk eerlijk gezegd toch dat je verder moet zoeken, ik zou er een osteopaat bij halen.
Die kan de wervels voelen en recht zetten, dat doet een fysio niet.
Omdat ze van een beginnerspaard veranderd is in een bokkend en steigerend paard,
dan kan het haast niet anders dan dat er iets (in het bekken?) niet goed zit.

Ik begrijp ook dat ze eerst western is gereden?
Weet je zeker dat ze de hulpen begrijpt?
Westernpaarden worden niet zo kort gereden, je pakt ze even op en dan laat je altijd los als ze het goed doen.
Geen been, geen teugel.
Ze zou nu best eens erg in verwarring kunnen zijn en niet weten wanneer ze het goed doet, ze wordt namelijk niet losgelaten.

Ik probeer met je mee te denken, ik wens je heel veel succes met je leuke paardje.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:28

Boras ik ben niet kwaad, misschien dat het zo klinkt maar ik krijg kritiek en verwijten naar me toe dat ik niet kundig genoeg zou zijn (terwijl sommige mensen een paard amper normaal nageeflijk kunnen rijden maar daar gaan we het niet over hebben)
ik beloon haar daar wel heb alleen mn teugel erbij gepakt en ben daar net in het stadium van mn hand naar voren brengen waardoor ik nog niet eens halverwege haar hals ben, ik heb geen druk op de teugels ook al kan dat zo lijken. Wanneer je haar de ruimte geeft en bijvoorbeeld 2 a 3 rondjes laat stappen is ze op dit moment nog op het punt dat ze weer in de staak gaat.

Het kan trouwens best zijn dat ze onze hulpen niet begrijpt omdat ze western gereden is.
En ze doet idd de mond niet open, maar dit komt (ondaks korte teugels) ik alleen verbinding heb met de mond en niet onnodig druk zet en loop te trekken (trouwens wanneer ik dit zou doen dan zou zip alleen maar boos worden). ze wordt ook niet in de houding gedwongen, zip duikt graag wat achter de teugel en wat kort in de hals , mjaa dat is nu niet het belangrijkste, dat is haar versnelling zien te vinden :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:35

Ik neem mijn woorden over onkundigheid terug, dat was inderdaad niet aardig. Neemt niet weg dat ik liever zie dat je de teugels langer laat en je handen op de juiste positie plaatst en op die manier contact houdt. Ik begrijp dat dat laatste noodzakelijk is om dit dier erbij te houden. Ik doe het je ook zeker niet na. Jonge paarden of probleempaarden rijden is een vak apart. Veel succes in ieder geval.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 00:48

@Justkid, mijn fysio doet de opleiding tot osteopaat en neemt deze dingen ook zeker mee in zijn controles en behandelingen.

Het grootste probleem was (en is denk ik) het voorwaarts gaan voor het been, dit vind ze heel vreemd en remt eerder af dan dat ze gast, ze is puur op stem ingereden.

We gaan binnenkort thuis zeker wat foto's maken, dus hoop dat jullie dan een verschil zien.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:56

Een paard protesteert niet om van je te winnen, dit is een veel gemaakte denkfout... Het protesteert tegen een manier waarop er wordt omgegaan met hem of uit pijn/angst...

Ik vind onderstaande opmerking erg vreemd...
Het is misschien ook een rede om je bang te maken en zo te kunnen winnen en niet te hoeven rijden, want zoals charlotte al zegt; wanneer je doorzet en niet bang wordt loopt ze als een trein.
het kort in de hals is voor haar een makkelijke houding, waar wij aan gaan werken om te veranderen

Je kan honderd paarden tot Z niveau rijden, maar zal je daarbij ook moeten verdiepen in het "paard".

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:00

Ik vind dat ze haar wel erg kort houd, zeker aangezien jij zegt dat de pony problemen heeft met een goede aanleuning en er snel achter kruipt, dan is dit niet de oplossing. Maar als ze in het vervelend erg veel bokte is het ook wel weer begrijpelijk dat ze haar kort houd, ze zal het voor willen zijn.
Wat ik wel erg jammer vind is dat het zadel te ver naar voren ligt, imo een fout die een (semi) prof niet mag maken.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 08:35

voor de duizendste keer; ik kan niks aan dat zadel doen, het ligt zover mogelijk naar achter geschoven!

mareng; zip heeft geen pijn, charlotte heeft haar verschillende keren na laten kijken en hier is niks uitgekomen. Ik heb zelfs mijn eigen instructeur ernaar laten kijken en die zegt ook dat het een heel dominant paard is en gedeeltelijk niemand accepteerd als leider omdat hij zichzelf hoger in rang ziet.

En ik verdiep mij genoeg in de paarden; heb verschillende cursussen van de KNHS gedaan, volg een opleidng van de ORUN en heb een tijdje de opleiding paardenhouderij gevolgd, volgens mij weet ik dan genoeg van paarden en hoe hun gedrag is. Wat hierin steeds wordt herhaald; een paard zal pas een mens hoger in rang zien als er rustig ed mee omgegaan wordt. Ik weet niet hoe zip was voor charlotte en hoe ze opgevoed is, maar wanneer dit niet correct gebeurd is kan dit leiden tot dit.

Ik rijdt normaal gesproken mijn paarden nooit zo kort, en ook zip niet! Dit was de eerste keer dat ik normaal kon rijden, ik trek haar niet in deze houding ik maakte contact met de mond en dan kan ze twee dingen doen; hoofd omhoog of hoofd omlaag. Ze moet eerst meer voorwaarts aan het been wil ik haar lang en laag kunnen rijden. Deze manier is ze denk ik niet gewend, want zoals charlotte aangeeft is ze groot gedeelte western gereden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:39

Waarom kun je daar niets aan doen dan? Als het niet past moet je een ander zadel nemen, dit is zonde want zo blokeer je de schouder en schoft en daarmee kun je ook vervelend gedrag uitlokken.

De rest van je verhaal snap ik wel en daarom zei ik ook al dat het wel begrijpelijk is als zij een geschiedenis heeft met bokken en steigeren. Dat dit de eerste keer is dat je normaal hebt kunnen rijden weten wij natuurlijk ook niet.
Maar dan komen er over een paar weken vast betere foto's, als ze zich weet te gedragen ;)

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:42

als een paard niet van je zelf is en je hebt het paard alleen in training staan ga je daar toch geen speciaal zadel voor aanschaffen? of zie ik dat verkeerd? :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:55

Nee maar als je paarden traint voor anderen dan heb je daar de middelen voor, dus een aantal zadels met verschillende pasvormen. Je kunt niet verwachten dat je met één of twee zadels alle soorten paarden kunt rijden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:58

anneliesdj schreef:
Nee maar als je paarden traint voor anderen dan heb je daar de middelen voor, dus een aantal zadels met verschillende pasvormen. Je kunt niet verwachten dat je met één of twee zadels alle soorten paarden kunt rijden.

ben ik het niet mee eens! zadels houden voor de paarden waar ze voor zijn! en er vanuit gaan dat je een paard binnen krijgt met tuig!