Toch cushing... en nu...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:17

ellepel schreef:
ans, ik wens je dus heel veel sterkte, het is allemaal al moeilijk genoeg zo :(:)

Ik wens haar veel wijsheid.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:25

Volgens mij woon ik niet zo heel ver van jou vandaan. Ik heb ook een pony met Cushing, misschien is het fijn voor je om eens naar mijn pony te komen kijken en dat je er over kunt praten. Op een forum heeft niemand het paard gezien, niemand weet hoe je paard er nu aan toe is.
Als je denkt lijkt me goed idee om eens naar een andere Cushing pony te kijken ben je meer dan welkom. ( doe als je dat wilt maar even via PB)
Hoofdletters etc hebben geen enkele zin, iedere pony is uniek. Ik weet nog wel erg goed hoe ik schrok dat onze pony Cushing had en ben me gaan verdiepen in literatuur ( niet internet, want op internet staat vaak bull oliebol) Ik heb ook contact gezocht met wetenschappers. Soms moet je gewoon beslissen het is over nu.
Soms lukt het ook met medicatie, maar nogmaals ieder paard is uniek en vanaf internet is het niet te bekijken.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:38

Hee!
Toch maar even inbreken hier...

Als TS de beslissing maakt om haar pony in te laten slapen, wie zijn jullie dan in godsnaam om daar kritiek op te geven :?
Alsof het niet makkelijk genoeg is, gooien jullie met z'n allen er nog een schepje bovenop?
Een aantal van jullie mogen eerst wel eens leren om normale berichten te posten..
Je mening geven.. Absoluut, daar ben ik ook helemaal niet op tegen, maar beetje normaal kan toch ook wel.. Ze snapt de boodschap beide keren wel..

Daarbij, als jullie TS in het echt zouden kennen, zou je weten dat deze meid niet zomaar een paard in laat slapen.. Het vergt (in de positieve zin) aardig wat moeite om deze meid ervan te overtuigen om een paard, of pony in dit geval, te laten gaan.. Zij zal door het vuur gaan om een paard weer als de oude te krijgen.. Hoe moeilijk dit op sommige punten ook is..

Een persoon met een tumor kan zelf een keuze maken, ga ik door dmv bestrijden, of laat ik het voor wat het is.. Een paard kan deze keuze helaas zelf niet maken.. Dat moet, TS in dit geval, zelf beslissen voor haar pony.
Het is een zware beslissing, maar vind het erg dapper van je!

Ik weet hoe moeilijk dit voor je is, gezien wat er allemaal al gebeurd is..
Kop op meid! Sterkte! :*

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:45

Neskolay schreef:
Ik zie:
- een pony wiens huid helemaal overstuur is, vol ontstekingen - korstjes
- een pony die alleen maar binnen wil en mag staan, helemaal bij vochtig weer niet buiten mag
- een pony met een dramatisch gebit waardoor ze aan de slobbers zit en hooi in hele fijne maas in de hoop dat ze genoeg binnen krijgt, wat niet het geval is
- een pony die der 3e week aan de antibiotica ingaat, afgelopen week aan de metacam heeft gezeten
- een pony die totaal geen weerstand heeft en aan het lijden is, pijn heeft.

Morgen komt mijn instructrice even langs om een kijkje te nemen en bespreek ik met haar wat te doen.

Wat we kunnen doen:
- een kuur van pillen (ben de naam kwijt...) > 2 weken lang 3 pillen per dag, dan 2 weken lang 2 pillen per dag, dan 2 weken lang 1 pil per dag
- geen idee wat dit met der zal doen, het zal pure symptoombestrijding zijn als het al zou helpen
- beter wordt ze niet, hopelijk gaan de ontstekingen weg (al komen die er nu steeds nog opnieuw bij.. stukken verdwijnen en ontstaan nieuwe stukken)
- vraag is wat het inwendig met der doet, der maag etc.

Pff onze Layka, pony van mijn dochter (al heb ik het er gelukkig moeilijker mee dan zijzelf...)
Houden van is ook loslaten, maar ook vechten voor... al doe ik dat nu al 3 dikke weken.
Ze mag gewoon niet meer lijden.

Ik weet het even niet meer ^) ^) ^)

En nu heb je alles op een rijtje gezet en zo te zien weet je wat je te doen staat hoe moeilijk de uiteindelijke beslissing ook zal gaan zijn :(:)

EDIT: Zie net dat TS al besloten heeft haar in te laten slapen, heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door amillia op 17-12-10 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:47

Brr, ik zit met tranen in mn ogen!
Maar ik vind het zo goed van je, ik ken je pony niet maar als ik dit zo lees is het de beste keuze, echt waar!
Verwen der nog maar heel erg, en heel veel sterkte & knuffels, ( ook voor de pony )
Sterkte!

Liefs!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:51

Dinkietoy...
Goh, ik snap dit wel maar als je kijkt zijn het vooral mensen met zelf een cushingpaard die TS erop wijzen dat er een oplossing is. Ik snap dat TS dit misschien niet leuk vindt, maar het is gewoon zo een nuttige info over eigen ervaringen..
Cushing wordt nog vaak gezien als een ziekte waar niets aan kan gedaan worden, terwijl in veel gevallen medicatie wérkt en het dier nog paardwaardig kan leven.
Mijn pony kon er niet tegen, en heeft nog een hele poos geleefd zonder die pillen en ze was happy :) Uiteindelijk is ze gestorven aan hoefbevangenheid. De week daarvoor had ze koliek gehad, maar daar hebben we haar een kans gegeven en ze is er door gekomen. Aan de HB konden we niets doen, de DA wou ook niets meer doen.. Maar ik ben blij dat ik voor haar alle kansen heb open laten liggen en ze uiteindelijk zelf besloten heeft om te gaan, want zo voelde het echt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:53

hey Ans..

pfff.
heb jij weer. de redder van alle paarden. meid, je hebt weer heel wat op je hals gekregen.
Ik zal je steunen, dat weet je. je kan altijd bij ons uithuilen, ook dat weet je, en wij weten, dat jij doet, wat het eerlijkst is.

Liefs, michelle

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:54

ik denk dat TS prima weet wat ze doet :(:) ....het is onmogelijk hier een oordeel over te geven vanachter een comp.
Het enige wat we kunnen doen is haar steunen nu |(

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:57

geerke schreef:
ik denk dat TS prima weet wat ze doet :(:) ....het is onmogelijk hier een oordeel over te geven vanachter een comp.

En soms is 5 minuten hulp beter dan 100 dagen medelijden.
Who knows..................

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:59

Ik kijk ook absoluut wel naar de 'verhalen' achter de berichten, maar je kunt je punt maken en je punt maken.. :)
Daarbij.. Ik ben het dan niet altijd eens met de keuzes van de TS ;) Ik weet zeker dat ze genoeg info heeft ingewonnen voor ze deze beslissing heeft gemaakt.
Het is heel makkelijk om te oordelen van achter een computer weg, zoals geerke ook al aan geeft, dat kunnen jullie niet.
Hiervoor zou je de TS toch echt beter moeten leren kennen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:02

respect v jou die eerst aan het welzijn vd pony denkt en dan pas aan zichzelf
dat zouden meer mensen moeten doen
ik zie hier veel verhalen van mensen met paarden die mijn inziens geen paardwaardig leven hebben; en waarom; omdat de eigenaren te egoistisch zijn en alleen maar denken aan zichzelf;wat ze goed praten onder het mom van ik doe alles v mijn paard en met de juiste medicijnen gaat het goed en bla bla bla.
Ik heb met paarden gewerkt en ook stond er een paard met cushing; meerdere tumoren die iedere keer maar weggesneden werden; waardoor open wonden onstonden; op 4 benen kreupel; lusteloos enz enz
cushing is een zeer ernstige ongeneesbare ziekte
en een ieder die op zijn paard geeft zou kiezen wat het beste is voor het paard en dat is geen pijn laten lijden en uitstellen vd executie maar gewoon logisch nadenken.

ts; je maakt de beste beslissing die er is; helaas ook de moeilijkste maar wat zal deze pony je dankbaar zijn dat ze niet meer hoeft te lijden.
amen

p.s. heb je de pony wel laten keuren bij aankoop; anders zou je de verkopers hiermee nog kunnen confronteren

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:09

eiber schreef:
geerke schreef:

En soms is 5 minuten hulp beter dan 100 dagen medelijden.
Who knows..................

En hoe zou je TS willen helpen? TS weet heel goed wat en waarom ze doet wat ze doet en is daarmee voor vele een voorbeeld! Iemand die met een lijdende pony stad en land afreist opzoek naar een dierenarts om hun geliefde pony te redden omdat hun geen afscheid kunnen nemen is pas erg.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:13

Ik heb geen zin meer hier te reageren, ik wordt heel triest van de reacties.
Sommige onderstrepen juist datgene wat ze denken te ontkennen.
Respect voor het welzijn van het dier is het uitgangspunt en de reden waarom ik in eerste instantie gereageerd heb.
Niet omdat ik TS wil afvallen of niet geloof.

DinkieToy

Re: Toch cushing... en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:16

Ik wil je ook absoluut niks verwijten, alleen het feit dat een mening wel wat netter gebracht kan worden, maar dat terzijde.
Hier wordt alleen duidelijk gemaakt, dat de TS de mogelijkheden echt wel heeft uitgezocht, dus er niet gelijk gereageerd hoeft te worden alsof ze de beslissing zo maar even heeft gemaakt.
Daarmee zeg ik absoluut niet dat je de TS niet geloofd :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:16

amillia schreef:
En hoe zou je TS willen helpen? TS weet heel goed wat en waarom ze doet wat ze doet en is daarmee voor vele een voorbeeld! Iemand die met een lijdende pony stad en land afreist opzoek naar een dierenarts om hun geliefde pony te redden omdat hun geen afscheid kunnen nemen is pas erg.
[/quote]

Lees mijn berichten maar. Niks over stad-en-land afreizen met een ziek dier. Medicatie halen en 3 weken geduld hebben.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:17

hoe wil je haar mee nemen. ze kan amper lopen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:21

Tamaramt, als je het (ook) tegen mij hebt..
Als je je meer wil inlezen in mijn pony, in mijn profiel staat een topic dat ik toendertijd geopend heb. Over TS zeggen we dat je haar moet kennen om te begrijpen waarom ze deze oplossing kiest, goed en dat begrijp ik en ik geloof TS gerust als ze zegt dat haar paard lijdt. Maar waarom dan niet even zeggen dat mensen die wél verder gaan met een cushingpaard, je ze ook moet kennen om te begrijpen waarom ze dat doen..kortaf te zeggen dat deze egoistisch zijn.. Ik vind het kwetsend dat je zegt dat deze (onder andere ik) mensen enkel aan hun eigen denken. En als het goed gaat met de juiste medicijnen.. WAAROM niet?? Ik wil de mensen niet tellen die niet meer kunnen leven zonder medicijnen.. Jouw ervaring met een cushingpaard was niet aangenaam, maar er zijn er genoeg die wél vrolijk in de weide slenteren.
Ik heb mijn pony alle kansen aangeboden, in samenspraak met een goede DA. Ook HB is geneesbaar, maar toen hebben we besloten dat het genoeg was geweest en ik heb er vrede mee dat ik alles gedaan heb wat ik kon, zonder haar te pushen. En ja, ze zag er niet uit, was mager maar als je pony waarmee je opgegroeid bent en die je dus al 12 jaar kende, je nog het gevoel had dat ze nog wou blijven, dan zou ik mezelf het nooit kunnen vergeven als ik haar had laten inslapen enkel en alleen omdat ze cushing had. En als je dát egoisme noemt, doe maar. Dan krijgt dat voor mij een positieve bijklank.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:34

Toch cushing...

@Neskolay, Ans.. las ik elders in dit topic.
Heel veel sterkte voor jou en je dochtertje met het moeilijke besluit dat je hebt moeten nemen.
Ik denk dat het een wijs besluit is waar je echt wel over hebt nagedacht. :(:)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 22:37

Even voor de duidelijkheid:

Layka wordt niet ingeslapen om het feit alleen dat ze cushing heeft.
Ze wordt ingeslapen om de toestand waar ze in verkeert en door de cushing nog een lange lijdensweg naar herstel van deze problemen zou moeten krijgen als ze ervan zou herstellen, want cushing zelf is niet geneesbaar.
Ze zou aan een hoge dosis pergolide moeten en de vraag is of ze dit trekt! (der maag.... wie weet hoe de gesteldheid van binnen is)
De pony eet en drinkt amper!!

Ik zou de symptomen moeten proberen onder controle te krijgen, maar dit doe ik niet ten koste van de pony.

Vrijwilligers die mijn pony elke dag met betadine willen wassen in deze vrieskou?
Vrijwilligers die het aankunnen elke dag een trieste pony met pijn aan te zien met der lichaam vol ontstekingen en dat voor sowieso nog minimaal 3 lange weken waarvan 90% binnen?
Vrijwilligers die vocht en slobber bij de pony naar binnen willen duwen? (in een smoeltje vol ontstekingen en kapotte kiezen)

Danku...

Ik bedank de mensen met goedbedoelde adviezen en sterktewensen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:44

@Neskolay, ik vind dat je groot gelijk hebt, met je beslissing.
Je pony is flink ziek en volledige genezing onmogelijk.
Vind jouw keuze hele wijze, denk dat wij die gewoon allemaal netjes moeten accepteren.

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:44

Nogmaals heel veel sterkte! Y;(

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:45

ik heb het idd ook tegen jou; dat vetgedrukte zegt mij en andere mensen meer dan genoeg
jij kon niet kiezen; jij wilde geen afscheid nemen en daarom praat je jezelf goed
als je paard in het wild had geleefd en dus niet elke dag volgestopt werd met de grootste rotzooi aan medicijnen had het zelf al opgegeven en zich overgelaten aan de prooidieren

Dorienn schreef:
Tamaramt, als je het (ook) tegen mij hebt..
Als je je meer wil inlezen in mijn pony, in mijn profiel staat een topic dat ik toendertijd geopend heb. Over TS zeggen we dat je haar moet kennen om te begrijpen waarom ze deze oplossing kiest, goed en dat begrijp ik en ik geloof TS gerust als ze zegt dat haar paard lijdt. Maar waarom dan niet even zeggen dat mensen die wél verder gaan met een cushingpaard, je ze ook moet kennen om te begrijpen waarom ze dat doen..kortaf te zeggen dat deze egoistisch zijn.. Ik vind het kwetsend dat je zegt dat deze (onder andere ik) mensen enkel aan hun eigen denken. En als het goed gaat met de juiste medicijnen.. WAAROM niet?? Ik wil de mensen niet tellen die niet meer kunnen leven zonder medicijnen.. Jouw ervaring met een cushingpaard was niet aangenaam, maar er zijn er genoeg die wél vrolijk in de weide slenteren.
Ik heb mijn pony alle kansen aangeboden, in samenspraak met een goede DA. Ook HB is geneesbaar, maar toen hebben we besloten dat het genoeg was geweest en ik heb er vrede mee dat ik alles gedaan heb wat ik kon, zonder haar te pushen. En ja, ze zag er niet uit, was mager maar als je pony waarmee je opgegroeid bent en die je dus al 12 jaar kende, je nog het gevoel had dat ze nog wou blijven, dan zou ik mezelf het nooit kunnen vergeven als ik haar had laten inslapen enkel en alleen omdat ze cushing had. En als je dát egoisme noemt, doe maar. Dan krijgt dat voor mij een positieve bijklank.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:48

@neskolay; niks anders dan respect!!
zou willen dat meer mensen net zoals jou keken naar het welzijn van het dier en niet naar hun eigen welzijn omdat ze het dier al jaren hebben omdat bla bla bla; er moet staan omdat die mensen egoistisch zijn maar dat door een andere zin verbloemen voor zichzelf zodat ze zichzelf beter voelen(weer egoistisch dus)

maar ts; je maakt de beste en de enigste juiste beslissing; laat niks je van je pad brengen en negeer de neagtieve berichten
denk aan je pony haar welzijn en kijk in haar ogen; dan weet je genoeg
:(:)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:52

eiber schreef:
tijgerr91 schreef:
Misschien lijd ze wel ondraaglijk, wat weet jij daar nou van? Heb jij het beestje met eigen ogen gezien?
Het lijkt mij het beste om de TS gewoon onze steun te geven in haar beslissing! En als zij besluit om haar paardje in te laten slapen om wat voor reden dan ook dan is dat haar besluit, ze zal haar lieve paardje heus niet in laten slapen als zij het gevoel niet had nog wat te kunnen betekenen voor haar!

Ik besluit haar steun te geven door haar te wijzen op de mogelijkheden die er zijn om het door haar zo geliefde dier te redden!!!!
Hoe moet zij zich voelen als ze later leest dat er nog mogelijkheden genoeg waren om te proberen?

Verder heb ik genoeg reden om te twijfelen aan de adviezen van de genoemde kliniek, daar zij eerder het Cushingpaard van een zeer goede vriendin van mij opgaven omdat "het dier toch niet beter zou kunnen worden en de Pergolide wel een heel dure zaak zou worden".
Gelukkig heeft zij hierin haar eigen wegen bewandeld en nu, na 4 jaar jaar op de Pergolide, is haar paard nog steeds monter, genezen van een zeer zware hoefbevangenheid MET hoefbeenkanteling en inmiddels 21 jaar!!
Zo'n scenario gun ik de TS ook voor haar paardje, (dan zonder de HB natuurlijk)

Maar soms is het gewoon niet eerlijk om een dier te willen redden.... Het gaat er niet om of de pony gered kan worden maar wat eerlijk is.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:07

Ts, laat je niet gek maken door wat andere zeggen.
Jij kent je pony het best & ik weet zeker dat je de goede keus neemt hoe moeilijk het ook is.
ik ben het er mee eens dat je de pony niet zo verder kan laten leven,
Ts, sterkte mn inbox staat open!