Fyanne vól met wondjes.Wat is er toch gebeurt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Re: Fyanne vól met wondjes.Wat is er toch gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:30

weet je wat ik vreend vind.. wanneer ik de paarden uit de wei wil halen en ze gaan voor mij op de loop(omdat ze niet na binnen willen) krijg ik ze echt niet te pakken.. dus als het door een mens of meerdere mensen is gebeurd vind ik het vreemd dat ze er telkens zo dichtbij zijn geweest.
Ik vermoed zelf ook een hond.. liggen er geen plukken haar in de wei?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 11:14

In het weiland zelf is nix te vinden,geen kogeltjes,geen haren,helemaal nix.
Loodkogeltjes zijn het volgens mij niet,want fyanne heeft ook diepere lange sneden.Fyanne is een allemans vriend en komt naar iedereen toe,de ruin niet,die maakt dat die weg komt.
Een hond kan nooit bovenop de kont van een paard van 1.65m komen.
Er zijn gister nieuwe foto's gemaakt,veel duidelijker dan die ik maakte met me mobiel.Ik ga echt niet zomaar jeugd de schuld geven,maar ze gooien ook vuurwerk in de wei,lege blikjes,fietsen,enz.Ze slaan de geiten en schapen die naast mijn weiland staan.Ze lokken die diertjes met een tak blaadjes,is het beestje dichtbij genoeg,slaan ze keihard met die tak/stok.Ik heb ze een keer betrapt en de veldwachter gebelt van de instelling van de diertjes.
Echt de jeugd hier heb het niet zo met dieren,pesten en slaan vinden ze veel leuker.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:24

zo te lezen ben jij overtuigt van het feit dat dit mensenwerk is....
Enige war he in dat geval kan doen is aangifte en ogen/oren openhouden...

Ik zou eens een middagje in het land gaan zitten en de verhoudingen in de judde eens bekijken ;)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:47

ik ken ts en het weiland en de paarden
het weiland het lijkt minder op de foto maar als je op de wei komt
de glupen zijn zo diep dat als je erin staat ze tot je enkel iets de boven bij sommige plekken uitrijken
1 paard heeft iets aan ze benen niet dat het paard er last van heb is ook niet van ts maar zal dus nooit uitzich zelf renen alleen als hij alleen staat
de ruin zoal door ts gezegt heet ook het karakter niet daarvoor het is ook een al wat oudere ruin die niet snel specifiek achter een paard in zijn groep aan gaat
de kwpn die het ergste eruit ziet is zelf ook geen dominant of uitlokkend paard
je moet natuurlijk ook kijken we hebben het hier over en paard van 20 en daar boven dat geld voor alle 3 !

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:52

maar als het mensenwerk i, hoe kunne ze de paarden dan meerdere malen hebben bewerkt, de paarden rennen toch weg na een uithaal van iemand?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:00

jentel schreef:
maar als het mensenwerk i, hoe kunne ze de paarden dan meerdere malen hebben bewerkt, de paarden rennen toch weg na een uithaal van iemand?

Dat was ook mijn 1e gedachte..

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:03

Helaas is Fyanne veel te lief en komt ze steeds naar de mens toe als ze de hand uitsteken of haar lokken.Ze denkt dan dat ze wat krijgt,de ruin doet dat niet,die heeft het gelijk door.De meeste plekjes/wondjes zitten aan 1 kant van de buik.Na de eerste uithaal is ze zeker wel weg gerent,maar zo lief als ze is komt ze gewoon weer terug.Daarom heeft zij de meeste wondjes.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:05

nogmaals; waarom heb je dan nog geen aangifte gedaan?

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:09

kehdra schreef:
nogmaals; waarom heb je dan nog geen aangifte gedaan?

Omdat ik geen bewijs heb?
Ook politie kan zeggen dat de pony's het zelf wel gedaan zullen hebben.
Aangezien je hier met veel moeite 'een aangifte' kan doen,je moet sowieso een afspraak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:13

Iets is beter dan niets lijkt me....maar daar moet je wel wat moeite voor doen dan.
Politie rijdt echt wel vaker langs dan, denk je dat die niet weten hoe dierbaar een paard je kan zijn?

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:16

Oh my god dit is niet normaal! En ook dat ze al eerder iets hebben geflikt met ijzerdraad om de benen!
Ik vind dit heel betreurend.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:19

Jeetje, ik zou echt niet meer rustig kunnen slapen.
Kan je niet iets van anderhalve meter voor het draad nog een draad spannen? Dat als de paarden naar het draad komen dat ze dan niet te dichtbij kunnen komen... of is dat niet mogelijk?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:20

Hm, ook ik heb het idee dat dit door een ander paard is gedaan. Het kan hartstikke rustig lijken, maar misschien is er iets voorgevallen waardoor ze elkaar wél gebeten hebben? Een paard kan een mens nog zo lief vinden of denken dat die wat heeft, maar na pijn geloof ik niet dat jouw paard nog op diegene af komt. :n

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:26

Dit is echt erg.. wie doet er nou zoiets..
Dat is echt te erg voor woorden..

Ik zou toch maar eens nadenken over een andere plek of eventueel de "stapavonden"waken zoals hierboven al genoemd werd..

groetjes Sanne

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:29

Maar de meeste wondjes zijn kale plekken. Ik denk ook dat het bijt wonden zijn. Een mens gaat toch niet met een scheer mesje zulke plekjes scheren. en geslagen met stokken lijkt me ook niet dat ze daar kaal van worden...

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:30

Rianne_ schreef:
Hm, ook ik heb het idee dat dit door een ander paard is gedaan. Het kan hartstikke rustig lijken, maar misschien is er iets voorgevallen waardoor ze elkaar wél gebeten hebben? Een paard kan een mens nog zo lief vinden of denken dat die wat heeft, maar na pijn geloof ik niet dat jouw paard nog op diegene af komt. :n

En toch is dat wel zo.
Toen in Hierden werd een merrie van ons met een mes bewerkt van achter.
Ze hebben haar toen flink toegetakeld,je zou zeggen na de eerste steek rent ze toch weg?
Een ander paard is verwond aan zijn benen met een mes,ook die had meerdere steekwonden.
Een andere plek is geen optie,het kán op elke plek gebeuren,zoals ik al zei:toen hadden we land in Hierden en ook daar is het gebeurt.Het is helaas verkeerde plek,verkeerde tijd.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:19

ik zou als ik jou was, je pony's voortaan op stal zetten

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:29

Volgens mij zijn het ook doodgewone bijtwonden van een ander paard. Die heb ik hier ook wel eens gezien.

Maar goed.. Jij bent ervan overtuigd dat het niet zo is. Laten we dan maar eens andere opties bekijken.

Je verhaal over de dode dieren en de kippenvleugels doen mij denken aan een loslopende (wilde?) hond of een vos. Als er inderdaad zo'n 'roofdier' in de buurt van de weide is geweest, kan het zijn dat de paarden daardoor opgejaagd zijn en zelfs 'gebeten' zijn (al zie ik een vos geen paard bijten).
Andere mogelijkheid is dat een hond door de wei rende (achter de paarden aan), de paarden ervan schrokken en het op een lopen zetten en dan door hun overlevingsdrang elkaar gingen bijten omdat ze elkaar 'in de weg' liepen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:47

Het lijken mij ook verwondingen door paarden. Maar zoals hierboven ook al gezegd, jij gelooft dat niet dus laten we er van uit gaan dat het door mensen komt.

Wat wil je dan doen? Je zegt dat je ze niet kan verplaatsen en aangifte heeft geen zin en is moeilijk. Heb je nog een idee voor een andere oplossing?

Ik zou zeggen een tweede draad spannen een meter ofzo van de eerste, dat is toch weer een extra drempel en de KWPNer is dan niet meer zo makkelijk aan te halen door jan en alleman. En ik zou toch aangifte doen, dan kan je de politie ook wat makkelijker vragen wat vaker langs te rijden 's nachts. En de mensen in de buurt op de hoogte stellen en vragen of ze gelijk de politie bellen als ze gedonder merken.
En ik zou proberen via via met wat van die jongeren contact te maken en ze te vragen op te letten als ze 's nachts langs lopen. Er zijn genoeg wél prima jongeren die dan graag helpen. Verdeel en heers :P

Verder weet ik anders ook niet wat je nog kan doen..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:50

Volgens mij hebben ze heerlijk gespeeld. Vandaar ook die "slipsporen" en bijterigheden. Gewoon ruw gespeeld met z'n allen....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:54

Jeetje Gohya! :(:) Wat ontzettend heftig zeg! :oo Vooral om hoe ver jij gaat om een paard te redden en een fijn leven te geven... Wat kunnen mensen toch ontzettend asociaal en respectloos zijn, zeg.

En een camera bij het land ophangen met een bordje bij het weiland met daarop 'camerabewaking'? Door het bordje is het legaal bewijsmateriaal en het schrikt mensen af... Of een tweede draadje spannen, een meter van het eerste draad af zodat de paarden niet in contakt met mensen kunnen komen, mits ze eronder door gaan natuurlijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:47

Tja als je zo overtuigd bent dan laat je een da het toch bevestigen, dan heb je bewijs voor je aangifte.
Daarnaast vind ik het persoonlijk onverantwoord om ze daar te laten staan als je zeker weet dat het mensenwerk is geweest.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:49

Ik heb je al eens het advies gegeven om een dierenarts te laten komen, tot op heden heb je dit niet gedaan. Verder ga je hier duidelijk uitleggen dat je er van overtuigd bent dat dit 'mensenwerk' is. Laat een dierenarts komen voor een onderzoek aan de paarden, laat dit op schrift zetten en ga daarna aangifte doen en neem dit dan mee. Je hebt foto's gemaakt van de wonden, die neem je dan ook mee als 'bewijs', mochten deze wonden door eenander zijn aangedaan.
Ik vind dat het tijd wordt dat je actie onderneemt, ik zou allang actie hebben ondernomen, zelfs dezelfde dag dat ik het geconstateerd zou hebben.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:53

Mijn pony heeft ook wel is van die plekjes, omdat hij speelt met de andere 2 en dat gaat vaak nogal ruw.
en staan er ook zulke sporen,
want ik joun paarden rennen toch ook wel is door de wei?? dan krijg je zulke sporen

Maar ja jij zegt dat het niet zo is,
dus ik zou dan aangifte doen!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:07

msnowy schreef:
Ik heb je al eens het advies gegeven om een dierenarts te laten komen, tot op heden heb je dit niet gedaan. Verder ga je hier duidelijk uitleggen dat je er van overtuigd bent dat dit 'mensenwerk' is. Laat een dierenarts komen voor een onderzoek aan de paarden, laat dit op schrift zetten en ga daarna aangifte doen en neem dit dan mee. Je hebt foto's gemaakt van de wonden, die neem je dan ook mee als 'bewijs', mochten deze wonden door eenander zijn aangedaan.
Ik vind dat het tijd wordt dat je actie onderneemt, ik zou allang actie hebben ondernomen, zelfs dezelfde dag dat ik het geconstateerd zou hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb dit in een eerdere post ook al aangegeven, ik snap niet waarom je ondanks je eigen overtuigingen nog steeds geen actie hebt ondernomen..