Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:02

nou ik denk als ik zo zaelmak zou maken mijn klanten toch hard weg zouden rennen en ik trouwens ook als ik het iemand anders zie doen. sorry maar vind het niet echt vriendelijk :(

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:02

Wat een leuk paard en wat zien de foto's er ontspannen uit!
Wat is de reden dat je het zadelmak maken uit handen hebt gegeven, maar het inrijden zelf doet..?
En wat ik me afvraag van het filmpje is waarom er zo veel gebruik word gemaakt van het spoortje, er word flink wat mee gepord. En is het niet wat snel om gelijk te springen als ze er voor het eerst op gaan..? Naar mijn idee komt er ineens wel erg veel op het paard af op die manier..
Wel goed dat ze hem eerst lekker zonder bitje pakken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:03

Hmm, ik vind dat omtrekken op het filmpje nog wel meevallen. Je ziet de spanning in het paard en zo wordt voor komen dat die omhoog komt. Vind alleen hem erg opgejaagd worden, stukken dat hij al liep moest hij nog harder. Maar snap waarom ze het doen :j

Foto's zien er wel weer goed uit en slof word super gebruikt zo!

_lautje_

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:04

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:04

Ik zag het filmpje en ik moest weer even denken aan de handelsstal waar ik een jaartje heb gereden. Ging precies zo. beest kreeg zadel op, hoofdstel in (teugels goed in de knoop, zodat hij er niet in ging staan) en werd zo de bak rond gejaagd.
als ie moe was ging die handelaar erop. als ie braaf was, gelijk naar buiten, moesten wij er met een longeerzweep achteraan.
Dan is Gert nog aardig, die werkt met een halstertje, zonder bit dus.
Overigens waren de paarden die ik bij die handelaar niet voor het leven getraumatiseerd hoor.... een goede ruiter die het vertrouwen wel geeft doet een hoop goed.

Ja, doeltreffend is het wel. Ik ben geen geitewollensokken type, maar ik vind het wel rot om te zien dat een paard rondgejaagd wordt, geschopt omdat ie nog niet snapt dat dat het gas is, en aan zijn hoofd getrokken wordt.

Als ik een paard zou inrijden, dan zou ik toch eens gaan zoeken naar een manier die het paard meer op z'n gemak stelt, vanuit vertrouwen.
dat is naar mijn mening een stuk minder traumatisch dan dit.
goed, iedereen zijn mening.

btw een slof dwingt een paard ALTIJD. af dat ding! Als jij niet durft, moet je er niet op gaan zitten. Geen enkele hulpteugel maakt dat goed.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:06

MWM: Ik vond het omtrekken ook wel meevallen :+

Driebergen: Ik ben zeker neit bang aangelegd (kijk maar in mijn profiel ;) ) maar een jong paard en jong paard en kan schrikken en vandoor gaan. Dan wil ik kunnen omtrekken.

Fruitvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:07

Vreselijk filmpje, het springen snap ik al helemaal niet! Afleiding? Dat beestje krijgt ineens zoveel prikkels tegelijk :? kan nooit goed zijn.

Maargoed buiten dat, ziet het er op de foto's super uit..!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:08

leuk paard pb!
Ik ken de methode van gert en daar is niks mis mee!
Voor iedereen die het beter denkt te kunnen heb ik nog wel een leuke zwarte hengst staan die nog moet worden beleerd...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:08

Kan het kloppen dat ik laatst een artikel over Gert heb gelezen in de Paard&Sport of Phryso?
Daar werden in ieder geval 2 manieren van inrijden beschreven, deze manier en 1 op de NH manier dacht ik en de omschrijving hiervan komt me erg bekend voor.
Misschien wel intressant om te lezen als je het niet gelezen hebt.

In iedergeval vind ik het een erg leuk beest, en op de foto's loopt hij lekker ontspannen. :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:09

Wat een gemiep hier over de methode van Gert van het Hof, die man heeft duizenden paarden succesvol zadelmak gemaakt!
Idd Niks mis mee!!! Ze komen er allemaal goed vandaan en als ze weten ze precies wat wel en niet mag :P
Dat omtrekken is alleen uit veiligheidsoverwegingen dat het paard niet omhoog gaat.
Maar goed alles is voortaan zielig op Bokt...ik ga niet mee in die discussie ;-)

Wat een buffel zeg voor een 3 jarige, stoer dier!

Verdiende dat programma zoveel om een leuk paard van te kopen...lucratieve business :$

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:09

Ik heb filmpje gekeken en paar keer over de tekst er boven gelezen om te kunnen zien voor de hoeveelste keer er iemand op zit. Toen ik las dat het pas de eerste keer was, nou nee mij niet gezien! Jij zegt dat dit geen stress geeft. Dat paard word gewoon compleet overdonderd. De eerste keer er iemand op met de zweep erachter kletsend door de bak gejaagt en vervolgens ook nog moeten springen. Noem dat geen inrijden. En daarbij het paard is nog maar 3 jaar. Hoop dat jijzelf op een andere manier rijd en het rustig aan doet en het springen voorlopig achterwege laat. Vind het een leuk paard en je foto's zien er ook wel goed uit. De slof laat ik maar niks over zeggen. Weet niet hoe je hem gebruikt als je hem echt alleen gebruikt wanneer nodig is het oke. Maar niet om paard nu al naar beneden te trekken ipv rijden. Paard moet eerst balans vinden en op 4 benen leren lopen ipv 2. Maar vindt het een heel leuk paard, succes ermee.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:12

Naar beneden trekken doe ik zeker niet. Hij hoeft nog lang niet in de krul te lopen. Eerst maar eens sturen.

Listiglistje: Ik denk idd dat er maar weinig mensen zijn die zoveel paardengevoel hebben als Gert. Die man weet echt wat hij doet. Ook als je een bang of getraumatideerd paard heeft weet hij het goed te krijgen, met geduld.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:12

listiglistje schreef:
Wat een gemiep hier over de methode van Gert van het Hof, die man heeft duizenden paarden succesvol zadelmak gemaakt!

Succesvol betekent nog niet vriendelijk. Er zijn ook vriendelijkere methode's die een paard ook succesvol zadelmak kunnen maken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:13

listinglistje, ja hoor gooi het maar er gelijk weer op dat alles blijkbaar zielig is hier op Bokt :roll:

Vind jij dit eerlijk naar het dier? Schoppen in de buik met spoor, hoofd wordt heen en weer getrokken, bij de eerste stap wordt hij opgejaagd met een zweep en dan moet hij ook nog eens springen terwijl dit de eerste keer is dat iemand erop zit? Lijkt me vooral geestelijk erg zwaar voor dit dier. Heeft niks te maken met zielig, ik vind dit echter geen diervriendelijke en eerlijke manier. Maargoed, ieder zijn eigen mening Y:)

muc

Mooi paard, wel een zwaar type om mee te gaan crossen. Of heb je hem meer voor het springen/handel etc?

Wat betreft het zadelmak maken, Gert weet echt wel wat hij doet. Ik kan me veel ergere dingen voorstellen. (Hier bij Bokt zijn het ook wel veel watjes die alles zielig vinden ;-))Persoonlijk doe ik het leiver ook iets rustiger aan maar zoals TS schrijft, waarschijnlijk ging dat niet met dit paard.Het enige wat ik niet snap is dat hij zoveel been geeft, mij is geleerd dat niet te doen aangezien het paard dat toch niet snapt.

Dussss

Ook ik vind de manier niet helemaal fijn hoor! Dat omtrekken kan ik nog inkomen maar dat schoppen terwijl hij totaal niet weet wat dat betekend vind ik echt onzin! Dat kan je ook op andere manieren leren!

Maar goed ik vind het een heel leuk paard om te zien! Ook ben ik niet eens over de slof maar goed.

KarinvdM

Wow wat een stoer bok zeg! Heel gaaf. :j
Op de eerste foto doet hij me sterk denken aan mijn schimmel.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:14

Jou schimmel is echt stoer :D Mag hopen dat de mijne er maar half op gaat lijken.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:15

Nou ik vind dat filmpje wel erg hoor. Om een paard te beleren en dan zo omtrekken, en omjagen.Je paard is hartstikke gestrest zo :=
Vind het niet een goede manier om een paard te beleren dat moet juist rustig. En sws springhindernissen dan midden in de bak? :+

Vind de foto's er beter uitzien, maar zonder die andere manier van beleren kan het toch ook?
Vind het niet een vriendelijke manier! :n & met sporen..

Maar je hebt wel een ontzettend gaaf paard! Hoop voor je dat je er lang plezier van hebt! :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:15

Muc: Ik ben ook bang dat hij wel wat zwaar is voor de cross. Maar goed zijn oom (marius) heeft toch goud gewonnen op de OS. Dus hopelijk zijn de gnen gunstig.
Daarnaast sprint hij gruwelijk ruig, dus dan mar springen ermee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:15

Hij is wat langer en minder zwaar, maar de uitdrukking viel me op.
Het lijkt me een brutaal manneke.

Breng hem maar bij mij als het crossen tegenvalt. :D
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 28-10-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:16

De gedachtegang achter de slof kan ik inkomen, zoals jij 'm erbij hebt hangen kan het imo geen kwaad. Echter de manier van zadelmak maken welke in het filmpje te zien is kan ik helemaal niks mee :n , dat moet echt anders kunnen. Geen stress? Die staart tussen z'n benen en het niet willen/kunnen lopen getuigen mij toch echt wel van stress!

Maargoed...
Gelukkig zit je er nu zelf op en dat vind ik er heel fijn uitzien :j De houding waarin hij nu loopt vind ik persoonlijk voor de eerste tijd prima. Op deze manier krijgt hij de kans om tot de ontdekking te komen dat hij 4 benen heeft in plaats van 2.

Je hebt een ontzettend leuk paard, heel veel plezier en succes ermee!

Jolandaa_

peanutbutter schreef:
Dat heet zadelmak maken.
Dit is de eerste keer dat ze erop gingen. Omtrekken wordt gedaan om te voorkomen dat het paard omhoog gaat. Zo is hij uit balans en kunnen er geen ongelukken gebeuren.
Overigens is dit gebeurd bij de zadelmakmak expert in NL :D

Lager moet ook zeker nog. Nu ben ik al heel blij dat hij uberghaupt al wil nageven. Er is nu een keer of 15 opgezeten.

Nou, dan mag ik geen expert wezen, maar dit noem ik niet inrijden. Als ze de basis al niet goed aanleren, hoe wil je de rest dan doen. Overigs zou ik nooit een jong paard met slof inrijden.

Misschien zal ik wel een zeur zijn :=

Overigs wel een mooi paard :)

listiglistje

peanutbutter schreef:
Naar beneden trekken doe ik zeker niet. Hij hoeft nog lang niet in de krul te lopen. Eerst maar eens sturen.

Listiglistje: Ik denk idd dat er maar weinig mensen zijn die zoveel paardengevoel hebben als Gert. Die man weet echt wat hij doet. Ook als je een bang of getraumatiseerd paard heeft weet hij het goed te krijgen, met geduld.

Inderdaad ja, mijn paard is zadelmak gemaakt door Fried van Stiphout, die gebruikt de zadelmakmaakpaal als methode....
Ook hij krijgt net als Gert alles klaar, zelfs de meest smerige, rillerige, onzekere of moeilijke....
maar als je ze ophaalt heb je het meest fijne paard om te rijden!
Dat zijn nog echte vakmensen, die kun je in nl nog maar op 1 hand tellen zadelmakmakers van dit kaliber!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:17

KarinvdM schreef:
Hij is wat langer en minder zwaar, maar de uitdrukking viel me op.
Het lijkt me een brutaal manneke.

Breng hem maar bij mij als het crossen tegenvalt. :D

Gert mocht er niet voor niks op }>