Mijn meisje heeft haar pootje gebroken...Foto's op p 4,5en6

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:11

LeenC schreef:
Genoeg ideetjes te vinden op Bokt! Veel uitproberen en zeker genoeg hooi geven om maag- en andere spijsverteringsproblemen te voorkomen als ze zo lang stil moeten staan, zou ik zeggen.

Dat hooi is idd een goede tip... we gaan 3x per dag naar de kliniek en er ligt elke keer wel wat, dus volgens mij houden ze dat goed bij.. Maar ik gooi er af en toe zelf ook wat bij natuurlijk :D Niet te veel want anders wordt ze tonnetje rond!

SiggHorsezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:17

wauw, wat een heftig verhaal! |(
ik wens je super veel sterkte,
en hoop dat je paardje er weer
goed uit komt.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 09:54

SiggHorsezz schreef:
wauw, wat een heftig verhaal! |(
ik wens je super veel sterkte,
en hoop dat je paardje er weer
goed uit komt.

Dankje! Y;(

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:57

veel sterkte :(:) ik hoop dat ze weer helemaal 100% is, als dit achter de rug is!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:04

Heeft 1 van jullie een link naar een interessant vrijheidsdressuur-topic waar ik wat aan zou kunnen hebben? Met de zoekfunctie kwam ik eigenlijk veel kleine topics tegen..

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:20

De DA had het erover dat het bijvoeren van Calcium niet zoveel zin heeft voor het herstel van het bot, omdat een paard zo groot is dat je dan heeeeeeeel erg veel Calcium bij zou moeten voeren, wat vinden jullie??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:24

Bandita: dan zou ik veel eerder MSM zwavel bij gaan voeren: dat helpt op celniveau herstellen maar is daarbij goed voor: huid, spieren, pezen, botten en het sneller herstellen van eventuele problemen die zich op deze vlakken voordoen.

Niicole__

Re: Mijn meisje heeft haar pootje gebroken..... |( Met foto's..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:28

Heftig verhaal, hopelijk komt alles weer goed!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:32

fargo schreef:
Bandita: dan zou ik veel eerder MSM zwavel bij gaan voeren: dat helpt op celniveau herstellen maar is daarbij goed voor: huid, spieren, pezen, botten en het sneller herstellen van eventuele problemen die zich op deze vlakken voordoen.

Thanks! Goede tip....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:44

Bandita, heel veel sterkte met je paard. Kan me voorstellen dat je je echt rotgeschrokken bent van zo'n telefoontje.
Dat zo'n klein wondje toch zo'n ellende herbergen kan zeg :oo

V.w.b. vrijheidsdressuur/clickertraining is het boek van Inge Teblick een aanrader.

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:22

oh bah ! heel veel sterkte zal aan jullie denken !!!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:06

Heel veel beterschap voor je paard!!!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:11

he bah wat naar.... beterschap!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:39

Heeel veel sterkte wat is dat schrikken zeg!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:41

jeetje wat erg! ziet er vrij onschuldig uit maar schijn bedriegt dus. :(:) sterkte

zoExpres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:19

elke dag goed afspoelen en elke dag verbandje verwisselen,
elke keer goed chekken ;)
veel sterkte ermee hopen dat het allemaal goed komt Y;(

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:40

Jeetje meis dat is schrikken! :(:)

Wat me wel opvalt is dat je al over de toekomst denkt (wedstrijden/ veulentjes fokken) terwijl je paard nog de eerste echte spannende dagen door moet... Kijk je moet weten laat je het paard leven of laat je het inslapen... Maar ipv wedstrijden veulentjes fokken dat is niet zo makkelijk, wat voor druk krijgt dat been tijdens het veulen dragen enz. dat kan net zo risico vol zijn maar dat er buiten gelaten.

Je hebt een jong dier en dat is denk ik je voordeel!

Mijn paard heeft nu 5 jaar geleden op 15 jarige leeftijd haar achterbeen op 3 plaatsen gebroken gehad en daarvoor geopereerd. Hier dus een aantal revalidatie tips en bezighoud tips die ik gebruikt heb.

-je had het over het voer en dik worden. Geef haar wat ouder grof hooi hier is ze langer mee bezig (kauwen), vult goed en maakt je paard minder snel dik! Een steen in haar voerbak zorgt er ook voor dat ze langer met haar biks/muesli bezig is (let wel op scherpen kanten)

- probeer verspreid over de dag te komen zodat er meerdere keren een leuk moment is :)

- borstel lekker (masseren) en kleine kunstjes als kusjes geven kan haar bezig houden.

- bij thuis komst zal ze nog veel box rust moeten hebben en iedere keer kleine stukjes stappen.

Wat ik bij mijn paard gedaan heb ( was niet te houden op stal) is een zo genoemde postzegel wei te maken, tergrote van haar box met stroomdraad een 4x4m wei afgezet met stroomdraad, kan er niet gerent worden en toch lekker buiten. zorg voor hoog draad en dat andere haar niet op kunnen jagen. Om de zoveel tijd verplaatsen zodat ze lekker te eten heeft. Een paddock kan je ook verkleinen met stroomdraad zodat ze niet kan rennen maar wel lekker buiten kan zijn (= veel zien en frisse lucht) Een DA raad dit af en ik geef ook geen garantie maar dit heeft de genezing bij mijn paard echt goed gedaan.

Mijn paard heeft ik maart 2005 haar rechterachterbeen op 3 plaatsen gebroken gehad, geopereerd en 1,5 week later stond ze weer thuis. Gelijk begonnen met de postzegelwei. De DA zei dat ik januari 2006 wel weer mijn zadel uit het stof kon halen, maar (weet niet of de postzegel wei geholpen heeft) kon ik 3,5 maand later mijn zadel al uit het stof halen.. Mijn paard was geestelijk gezond wat haar lichamelijk sneller gezond maakte!! :) Jammer genoeg werd ze 2 maanden later weer getrapt en stonden we weer op de kliniek en 2 jaar later een zware koliek operatie maar nog ik rijd nog steeds op mijn paard die onder tussen 20 is :) We springen, we crossen door het bos en we dressuren een beetje.. alles op reacreatief niveau maar dat heeft meer met de hoeveelheid medische gevallen te maken en leeftijd.

Hier mee wil ik je zeggen geef het de tijd en blijf naar je paard kijken vooral geestelijk :) je paard kan genezen met de juiste zorg en een aantal engeltjes op de schouder!

Mijn paard is hier van een van de levende bewijzen!

Sterkte ermee, als je nog wat tips wilt PB staat open!

dikke knuffel voor je paard!

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:34

Gedver!! Succes ermee!

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:24

heb wel ervaring met een trap van een ander paard alleen was het op een ander plek op zijn been en zijn bot was niet gebroken .ik kan je dus geen tips geven maar alleen maar heeeeel veeeel sterkte wensen
bandita schreef:
Zaterdag naar de kapper geweest in groningen... Op de terugweg werd ik gebeld door mijn zus.. 'waar ben je..' op de terugweg! 'zit je..' ja ik zit. Dan schrik je natuurlijk meteen!! %) 'Je paard heeft een open wond tot op het bot, we hebben de dierenarts er bij gehad, ze heeft verdoving gehad en we hebben de wond helemaal schoongemaakt en het is vast geniet.. Het zit nu in het verband. Ze staat nu op 3 benen, als ze morgen nog steeds op 3 benen staat moet ze naar de kliniek en wordt ze geopereerd.' *slik* 'Gaat het?' Nee... K*t k*t k*t... 'Als ze morgen wel op haar been kan staan moet ze 5 dagen op boxrust, niet lopen, en over 10 dagen mag het verband eraf en de nietjes eruit en kan je beginnen met de revalidatie.' Hoe is dat in godsnaam gebeurd???? 'Ze is getrapt door een ander paard en die heeft er met een hoefijzer in vastgezeten.' Verdomme... *wereld stort even in* 'Ik ga haar iedere dag antibiotica spuiten (mijn zus is verpleegkundige), en we hopen dat de banden en pezen niet doorgesneden zijn.. het lijkt een kleine snee maar zit tot op het bot, er moet geen ontsteking ontstaan die in het bot slaat' Ok, ik kom er zo snel mogelijk aan.... ;(

Als je denkt dat het niet erger kan!! Wat een ellende.. Net lekker op dreef met wedstrijden, volop in training, Aviore afgelopen week helemaal geschoren, topconditie en klaar voor het winterseizoen.. Alles gaat door je hoofd! Zulke wonden kunnen het einde van je wedstrijdcarrière betekenen, I will pray! Dus, deze winter geen wedstrijden.. Alle wedstrijden afgezegd t/m januari. Dit wordt een lange revalidatieperiode voor ons!

Zondag en maandagochtend leek het goed te gaan. Ik hield haar temperatuur bij en die was maar ietsjes aan de hoge kant, dus geen teken van ontsteking o.i.d. Ze wilde alleen niet eten, stress en pijn natuurlijk.. Daarnaast zwelde haar goede been helemaal op. De dierenarts kwam maandagochtend nog even bij haar kijken en vertrouwde het niet.. Ze moest toch naar de kliniek! ;(

Ik heb haar gistermiddag naar de kliniek gebracht waar ze de komende 7 dagen moet blijven. Er is een echo gemaakt van de wond en het blijkt dat ze ook nog een stuk van haar kootbeen gebroken heeft... Toen barstte ik natuurlijk in tranen uit.. |( |( Mijn topper!! Ze heeft dus echt een gigantische klap gehad! Dit maakt de prognose nog veel erger! 'We weten niet of ze ooit zal herstellen en of je nog de dressuur(top)sport in kan.. Om nog maar niet te spreken van de banden, of die nog heel zijn kunnen we pas zien als de breuk hersteld is, en of ze dan nog kreupel loopt. Daarnaast is de kans op Artrose nu vele malen groter.' Ze krijgt nu gelukkig wel pijnstillers, krijgt gips, en een operatie is voor nu iig uitgesloten. De komende 6 weken moet ze dus op boxrust! Dus volgens mij kan ik beter de wedstrijden t/m maart ook afzeggen.. ;(

Iemand van jullie ervaringen hiermee? Is er een kans dat het herstelt? En hoe vermaak je je paardje.. Ik kan jullie steun gebruiken.. |(

Wish me luck!!!

http://94.100.121.24/1138700001-1138750 ... _Izew.jpeg
http://94.100.121.215/1138700001-113875 ... _2LUd.jpeg
http://94.100.121.240/1138700001-113875 ... _Ka5G.jpeg
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:36

bandita schreef:
fargo schreef:

Thanks! Goede tip....

Graag gedaan, heeft bij mij al bij verschillende paarden geholpen bij beenproblemen en blessures.
Hoe gaat het nu met je meissie? Is de DA tevreden over de vooruitgang? Hoop dat het goed gaat!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:49

Ik wil jou enorm veel succes wensen met het herstellen van je paard!
Ik weet wat je nu ongeveer door moet maken, Carry heeft geen botbreuk maar wel enorme schade aan haar kootholte en ontstoken peesschede.

Heel belangrijk is dat je je paard geestelijk gezond houdt! Als je een blij en vrolijk paard ziet staan is het voor jou zelf ook een enorme drive om door te gaan!!!

Zet hem op met zijn 2tjes!!

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:59

Pfhoeh! Men wat erg he, zo zie je maar ongeluk zit in een klein hoekje.

Wil jou en je paard heel veel sterkte wensen! En natuurlijk blijven we duimen ;)

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:13

Veel sterkte in deze moeilijke periode! Ik weet wat je mee maakt, de ene dag hoopvol, de andere dag weer in paniek! Mijn beste merrie heeft twee jaar geleden in de draad gehangen, een mooie gladde draad, die hoog genoeg hing, maar toch erin. Als je het ongeluk moet treffen ... Was tot op het bot en ook onmiddellijk naar de kliniek en geopereerd geweest. Ze heeft 3 maanden in de kliniek gestaan en daarna thuis ook nog 5 maanden gerevalideerd. Gelukkig heeft ze nooit een pas gemankt, zelfs niet met haar open wonde. Het heeft bijna een jaar geduurd voor de wonde dicht was. Ik stapte haar alle dagen een half uur aan de hand. En ik dacht ook, in 't slechtste geval kan ik nog veulens met haar hebben. Ondertussen zijn we twee jaar verder, heeft ze nog steeds geen pas gemankt, rijden we ondertussen weer vlotjes dressuur en ook aan de koets en heeft ze al een prachtig merrieveulen ter wereld gebracht. Blijven hopen dus, zelfs al ziet het er op sommige momenten nog zo slecht uit! En wij blijven je steunen, als je het al es een dag wat minder ziet zitten! Veel succes met haar!!!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:19

sterkte

uit je openingspost kan ik eigenlijk wel opmaken dat je meer om je eigen geeft en je wedstrijd carriere dan om je paard zelf natuurlijk is het heel erg als je paard zo'n wond heeft en iets breekt maar er kan nog zoveel meer met een paard dan alleen jou wedstrijd carriere die het beestje moet waarmaken

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:36

Amaai, Dobel, vind ik niet lief van je hoor! Je hebt blijkbaar ook niet verder gelezen dan de openingspost ... en iemand die zoiets voor heeft als TS, kan zulke afbrekende kritiek best missen hoor! Waarom niet een beetje lief zijn voor elkaar en elkaar trachten op te beuren! Als je maar zoiets te antwoorden hebt, antwoordt dan liever niet zou ik zeggen!