Beloofd is beloofd: Kirsten (5) in galop op Jippe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:52

Jana_en_Ik schreef:
eridinges schreef:
Ben ik nou de enige die dit heel eng vond om te zien?
Sorry ieder zijn ding, maar ik zou mijn kind nooit op zo'n groot paard zetten..
Stappen oke, maar draven en galloperen? Ik hield toch wel even mijn hart vast.
Maar goed ieder zijn ding he :o

Die kleine frut shetties zijn echt niet per definitie veiliger ook al zit je misschien dichter bij de grond :+
Kind heeft een cap op, bodyprotector aan en twee stevige handvatten om zich aan vast te houden en zo te zien zit ze er ook niet voor het eerst op... Met die lenige souplesse waarop ze zich even omdraait.
Ik denk dat er heel wat rondjes stappen aan vooraf zijn gegaan voordat stap twee en drie genomen zijn... Daarij is alle eerste keer 'eng', 'gevaarlijk' en 'onverantwoord', of ze nou 5 of 15 is. Dit meisje leert alleen op heel jonge leeftijd al verdomd goed paardrijden! Een fries kan behoorlijk denderen in draf en galop, maar Kirsten lijkt zich daar niet druk om te maken (zie moment dat paard verschiet). Ik zie toch al veel veiligheidsmaatregelen getroffen hier... Heb wel eens onverstandigere dingen voorbij zien komen...

Ik geef alleen maar mijn mening.
Ik zou dit nooit doen maar goed..
Hoorde je mij iets zeggen over op een shet of pony zeggen?
Daar zitten ponystreken in dus daar hoor je mij niet over.

Ik had m wel even losgegooit omdat ie zo fris was.
En dat het meisje hier in kwestie zich niks van aantrekt is logisch. Niemand ziet op die leeftijd toch gevaar? Ik deed ook dingen waarvan ik ze nu eng vind om te doen met mijn pony.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:54

Zo leer je dus met plezier paardrijden, want het plezier spat er af!
Super zoals ze zit, en dat zitten is toch het eerste en belangrijkste wat je moet leren. Veel beter dan al heel snel met lichtrijden te beginnen, zoals veel te vaak gebeurd.
Ik vind niet dat hier onverantwoord gereden wordt, ik zie wel gekkere dingen.
Super gedaan hoor. En Jippe natuurlijk ook!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:08

Oh echt super knap zeg!
Talent in de dop! *D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:53

Wow! Wat ongelooflijk knap van Kirsten! Ik had van de week Michelle op Prince en die heeft gedraafd op Prince, maar ik moest haar nog wel vasthouden. :P Ik vind het ook nog zelf reuzespannend om dat te doen. Met Sabrina gaat het nu als vanzelf, maar het moment van het krijgen van vertrouwen om ze zelf hun gang te laten gaan, dat vind ik nog een moeilijke stap. Nu dus ook weer bij Michelle. En dan zie ik daar een Kirsten in volle galop door de bak gaan op zo'n grote zwarte. Ik doe er mijn hoed voor af! Zowel voor het lef van je dochter als voor het vertrouwen van jou in het kunnen van Jippe en Kirsten. Knap hoor!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 11:39

eridinges schreef:
Ben ik nou de enige die dit heel eng vond om te zien?
Sorry ieder zijn ding, maar ik zou mijn kind nooit op zo'n groot paard zetten..
Stappen oke, maar draven en galloperen? Ik hield toch wel even mijn hart vast.
Maar goed ieder zijn ding he :o

Als er 1 moeder is die voorzichtig is met haar kinderen ben ik het wel. Natuurlijk hou ook IK mijn hart vast als Jippe een sprintje neemt. MAAR Ik heb Jippe nu anderhalf jaar, doe heel veel met hem o.a. grondwerk. Onze basis is heel erg goed en is er eentje van wederzijds vertrouwen. Als ik hem ga wantrouwen wordt hij zenuwachtig en gaat het juist mis. Dit paard vertrouwt mij 100% (daar durf ik heel wat op te zetten) en ik vertrouw hem.

We zijn met deze amazone drie jaar geleden begonnen met stapritjes op een shet aan de hand. Anderhalf jaar geleden toen we ons eigen paard gingen kopen zijn we op zoek gegaan naar een paard dat duidelijk een klik had met onze kinderen. Dit paard is groot geworden met een klein meisje op stal en krijgt prompt roze manen als dochter aan komt lopen. Ook hier zijn we anderhalf jaar geleden begonnen met rondstappen aan de hand in de bak. Al snel werd dat rondstappen aan de longe in de longeerbak. Op een gegeven moment gaat dochter wat meer willen en vraag je eens een drafje. 3 stappen en dat vind Jippe dan wel genoeg (en kijkt ie je aan van: ben jij gek geworden ofzo? Er zit een kind op mijn rug, die kan vallen ja }:0 Dat doet hij nog steeds bij mijn zoon van 8 die een lich beperking heeft maar ook af en toe een drafje wil doen. Hij stapt btw een half uur LOS op Jippe rond...) en dat bouw je langzaam op. Jippe leert zijn ruiter kennen en de ruiter Jippe. En dan na anderhalf jaar van rustig opbouwen bereik je dit: een kind van 5 wat heerlijk ontspannen kan genieten van de galop.

Ook deze filmpjes zijn niet de eerste minuut geschoten die dag. Jippe heeft eerst op de paddock gelopen en even aan het handje door de bak gelopen. Dan even in stap erop een minuut of 6. Daarbij heb ik alle voorzorgsmaatregelen genomen die je maar kunt nemen: cap, BP en handvaten (geloof me dat geeft veel meer houvast dan een zadel!) en heel veel voorbereiding. En ja dat het die dag heel druk is, jammer dan. Een paard en een ruiter moeten ook leren zich daarnaar te schikken.

miranda_44 schreef:
wat blijft zij goed zitten zeg!.. dat lukt mij nog geeneens zonder zadel. ik neem wel aan dat ze eerst veel gestapt heeft voordat ze aan de draf/galop begon. ikzelf zou er een zadel opgooien en ook wel alleen stappen en draven. maar je weet zelf het beste wat ze wel en niet kan. ik vind het geweldig om te zien hoe zo'n klein meisje op zo'n groot paard durft te rijden en dan nog zo goed blijven zitten.

Zie mijn verhaal hierboven. Ze rijdt al anderhalf jaar op hem in een opbouwende lijn. Want natuurlijk doe je dit niet de eerste keer. Wat betreft zadel of voltigesingel: Juist met deze handvaten heeft ze een goede houvast en voelt ze de bewegingen van Jippe goed EN voelt hij haar ook goed of ze nog goed zit bijv. Want zodra Kirsten voorover zou duiken (wat eens een enkele keer gebeurd, niemand is perfect haha) staat Jippe meteen op de rem en gaat stil staan. Dit is echt een heel eerlijk paard en zal er altijd voor willen zorgen dat de ruiter op hem blijft zitten. Heb bij zowel zoon als dochter meegemaakt dat hij bewust zijn hoofd omhoog gooit om met zijn hals het kind houvast te geven (zelfs in stap) op het moment dat de stabiliteit te wensen over gaat laten.
Met een zadel glijdt ze makkelijker (leer), zit echt in de spagaat en heeft niks om zich echt aan vast te houden.

Jana_en_Ik schreef:
Die kleine frut shetties zijn echt niet per definitie veiliger ook al zit je misschien dichter bij de grond :+
Kind heeft een cap op, bodyprotector aan en twee stevige handvatten om zich aan vast te houden en zo te zien zit ze er ook niet voor het eerst op... Met die lenige souplesse waarop ze zich even omdraait.
Ik denk dat er heel wat rondjes stappen aan vooraf zijn gegaan voordat stap twee en drie genomen zijn... Daarij is alle eerste keer 'eng', 'gevaarlijk' en 'onverantwoord', of ze nou 5 of 15 is. Dit meisje leert alleen op heel jonge leeftijd al verdomd goed paardrijden! Een fries kan behoorlijk denderen in draf en galop, maar Kirsten lijkt zich daar niet druk om te maken (zie moment dat paard verschiet). Ik zie toch al veel veiligheidsmaatregelen getroffen hier... Heb wel eens onverstandigere dingen voorbij zien komen...

Dank u! Jij begrijpt het!

En natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben, maar kijk dan eerst even verder. In mijn profiel is duidelijk te zien dat dit echt niet de eerste keer was dat Kirsten op Jippe zat. En juist vanwege het feit dat zij geen gevaar ziet kan ze zo ontspannen leren rijden. IK ben er om te bepalen wanneer het TE wordt. Zo heb ik dus direct ingegrepen toen dat paard terug kwam in volle galop en heb ik Jippe bij mij genomen toen er een vliegtuig heeeel laag over kwam. Niet dat ie daarvan onder de indruk was }:0 maar je weet maar nooit...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:12

<3 <3 <3 <3 <3 <3

Wat een lekker stel, wat mag jij trots zijn op die kleine meid zeg!!
En op Jippe natuurlijk!!!

Ik ziet hier zo van te genieten, hoor dat kleine ding Jippe eens opdrachten geven :D :D :D <3

essie_blue

Re: Beloofd is beloofd: Kirsten (5) in galop op Jippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:22

<3 <3 <3 aaaaah! :D

jihippee galopehereeeeeeennnnnn ! haha zo schattig!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:37

Ik vind haar kleine-meisjes-stemmetje schattig :+:
Zij zit echt als een huis zeg, phoe!

Respect voor het lieve kleine meisje, lieve kleine :+ Jippe en mams natuurlijk! +:)+

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:08

+:)+ Top hoor en respect ook voor de uitleg en vertrouwen in je paard. Wat een heerlijk meisje zit erop dat met volle teugen geniet.
& ik ben het helemaal eens, met jou en Jana_en_ik!
Lekker blijven oefenen zo, want het plezier straaaalt er vanaf! :D

mirtje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:32

nu ik je verhaal heb gelezen over dat zadel en voltige singel.. snap ik het inderdaad. maar ik vond het zo ie zo prachtig om te zien. misschien ga ik dat met mijn zoontje ook wel doen als hij zo oud is. weet alleen niet of mijn verzorgpaard zo is. die is wel met kleine kinderen opgegroeit en er heeft ooit een meisje van 6 op gereden dus ik denk dat zij het ook wel kan en ik vertrouw haar daar ook wel in ze is een heel braaf paardje

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:46

Heerlijk om te zien! Meisje en paard om super trots op te zijn! Zo leert ze nog eens rijden!

Kirsten je bent al een betere ruiter dan ik en ik vind het super knap dat je op zo'n groot en stoer paard durft te rijden, zonder zadel! :D

2164099

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:46

Een kleine anky in spé!
Ze krijgt er geen genoeg van he? :))

Super leuk om te zien, en wat een braaffff paard zeg!

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:58

Schattig!! <3

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:14

Schattig?? Ik vind het vet STOER!
Zat ook wel met open ogen te kijken want ook ik verwachte een shetje, geen reusachtige GVF (grote vriendelijke fries)
Wat zit die stevig zeg, respect ;)

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:21

Wauw, wat een zit heeft ze al zeg.. :D ! Heeeel knap. Ik doe het haar niet na zo zonder zadel. Echt heel tof, en dat op zo'n leeftijd, petje af!

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:39

Hahaha wat super stoer!!! en schattig natuurlijk..dat stemmetje!
Jippeee Gaaaallooopppp...

Ik vind het ook niet onverantwoord hoor! Dit is precies hoe je een kind het beste paard kan leren rijden!
Ga lekker zo door!!!

Het is een genot om naar te kijken!

Nog heel veel rijplezier met je kanjers

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:45

Rianneke_ schreef:
Ik vind het ook niet onverantwoord hoor! Dit is precies hoe je een kind het beste paard kan leren rijden!

Helemaal mee eens. Dit vind ik ongevaarlijker dan een shetlander.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:55

wat kan die kleine meid zitten zeg net alsof ze klitteband onder dr kont heb...
en iedereen die zeurt kom op mensen t meisie heeft cap op en bodyprotector aan...

liever dat je dit ziet dan kindjes die 100 keer van shetters af flikkeren...
:D ik vind t onwijs goed dat ze zo een mooie zit heeft en al zo stevig zit zo zonder zadel....dikke pluim voor je dochtertje hoor...

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:04

Wow, ik moest ook denken aan een shetje toen ik de titel zag.
Maar dit is wel echt super stoer. Ze zit als rots!
Heel erg leuk dat jullie er zo'n plezier in hebben.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:21

Wauw! Super leuk!
Goede voorzorgsmaatregelen, en zo te zien (en ook gelezen..maar is zeker ook te zien!) een leuke voorbereiding hier naartoe. Wat zal dat een leuke tijd geweest zijn, en nog steeds zijn, om dit zo te doen. Niet alleen met je paard een band bouwen, maar ook samen met je dochter hierin kunnen delen en vice versa. WAUW. Super. Stoer. etc etc
Errug leuk, ben benieuwd naar je volgende filmpje, dat ze straks zo met je paard wegrijd *D. haha de kabouter en de GVRF (Grote vriendelijke reuze fries)
Nog heel veel plezier samen!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:09

Hoi Zilfstar, geweldig zeg, je dochter galopperen op Jippe. Moet even deze link posten kwam dit gisteren tegen op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=gG4NwU24FXI
Dit is dus een hengst he? Ik vind het echt geweldig...

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:20

WAT ENORM SCHATTIG! <3 <3 <3 <3 <3

Stoer hoor Kirsten!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:28

Het is inderdaad leuk om een keer te zien en ik snap dat je je kind en paard stoer,dapper enz vind,maar of het op latere leeftijd schade aanbrengt aan de nek en rugwerveltjes e.d.,zou ik toch even in m'n achterhoofd houden,ze is vrij jong en wordt nogal door elkaar geschud.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 09:33

PERENBOOMPIE schreef:
Het is inderdaad leuk om een keer te zien en ik snap dat je je kind en paard stoer,dapper enz vind,maar of het op latere leeftijd schade aanbrengt aan de nek en rugwerveltjes e.d.,zou ik toch even in m'n achterhoofd houden,ze is vrij jong en wordt nogal door elkaar geschud.

in een eerdere post van zilfstar zegt ze ook, dat ze niet heel vaak en lang rijden.
dus ik zie het probleem er niet helemaal van in?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:11

Het eerste wat ik dacht toen ik die kleine stoere meid op dat groter paard zag draven is "Oei die wordt wel erg door elkaar geschud"
En "oeh" ik hoop dat ze zich stevig vasthoud.

Maar! ze heeft er zo te zien ontzettend veel lol mee..en als het niet fijn zou voelen of ze zou het eng vinden zou ze er vast zelf vanaf willen.
En ze is zo goed als mogenlijk beveiligd met cap, handvaten, bp...dus ik kan niet meer zeggen dan "Stoer meisje!"

Wou dat ik zo'n paard had waar mijn kleine meid op kon :)