Verslag van de nacht: koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Re: Verslag van de nacht: koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:12

door het oog van de naald gekropen dus. Fijn dat hij nu bijna weer helemaal in orde.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:47

Zojuist eerste beetje normale voeding terug gegeven. Heeft hij vrij haastig opgegeten. Ondertussen van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn wondjes te ontsmetten en daar werd hij nogal cranky van, logisch ook. Hij is nu een beetje half geel van de isobetadine :+

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:35

dan gaat het al veel beter met hem...en dat is goed nieuws. :D
dat cranky kan ik begrijpen....echt leuk is het niet als ze je insmeren met een zalf...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:47

Fijn dat hij het goed doet en de nachten doorgekomen is, arm paard en arme jij.

Het graven van kuilen is vaak nog een teken van koliekerigheid én buikpijn dus dat was op zich nog wel een belangrijk signaal dat hij aangaf. Gelukkig is het goed gegaan!

Ben je er al achter hoe hij aan de eikels is gekomen? Hebben jullie bomen met eikels op het terrein? Of hebben je buren die daar neergelegd -dat lijkt me wat vreemd want dan moeten ze ze eerst gaan zoeken en verzamelen, maar goed je weet het soms niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 13:51

De buren gooien gewoon alle soorten natuurlijke rotzooi over de omheining, dus de kans is wel heel erg groot. Heb daar dus ook bonen en zo gevonden. Als ik ze betrapte, hadden ze gewoon een mand vol alle soorten groenafval: schillen van groenten, tuinafval...

Dat graven heeft hij vandaag niet meer gedaan. Gelukkig dus.

Ik ben echt doodop nu. Slapen overdag mag ik eigenlijk niet van m'n dokter, dus dat is wel moeilijk nu :+

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:59

ik snap echt niet dat jouw buren zo weinig respect hebben voor jullie, jullie grond en jullie dieren...
ik word er gewoon boos van (op de buren he)

ja, dan is het inderdaad heel goed dat hij dat graven niet meer doet..ik wist niet dat dat een teken daarvan was (weer eens iets bijgeleerd :D )

Hmm, ik kan geloven dat je graag eens zou rusten, en ik vrees dat die rusteloosheid nog even in je lijf zal blijven zitten..
een goede nachtrust is dus goud waard...(wat bij mij goed helpt is een kopje kamillethee met een beetje honing in net voor ik ga slapen)

Ik hoop dat je buren stoppen met hun afval bij jullie te gooien..dat is gewoon respectloos van hun...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:01

Thee lust ik niet :+ Nachtrust was nu ook onderbroken, om te gaan checken bij hem, maar ik denk dat ik nu wel gewoon een nachtje door kan slapen, als hij het zo goed doet.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:03

ja oke, dan gaat thee inderdaad niet helpen....
was maar een ideetje...

ik ben echt blij te horen dat hij het zo goed doet... :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:05

MMares schreef:
ik snap echt niet dat jouw buren zo weinig respect hebben voor jullie, jullie grond en jullie dieren...
ik word er gewoon boos van (op de buren he)

ja, dan is het inderdaad heel goed dat hij dat graven niet meer doet..ik wist niet dat dat een teken daarvan was (weer eens iets bijgeleerd :D )

Wij hebben een oud gelders paard en als hij koliekerig is, begint ie met schrapen van zijn voorbeen op de grond. Als ie buiten staat, krijg je dan dus kuilen. De ene keer is het alleen een beetje schrapen, de andere keer is het echt stamperig en met meer geweld/kracht. Vandaar dat ik het herken..

En: Mijn fargo is 5 jaar geleden overleden aan maagkoliek, die heeft ongeveer 5 uur achter elkaar (thuis en op de kliniek) als een gek lopen stampen van de pijn en maar schrapen en graven..
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-10-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:09

oei...spijtig dat je het op die manier te weten moet komen...

maar nu weten alle lezers van dit forum dit ook en zijn we dus al verwittigd op voorhand.
ik wist het eerlijk gezegd echt niet dat schrapen/graven een teken van koliek was, maar nu wel en ben ik dus gewaarschuwt...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 14:41

Inderdaad, nu zijn we op de hoogte!

Net even met de manegehoudster waar ik normaal gezien les bij volg gesproken. Voorlopig mag ik op een paard van daar rijden in de les. Spannend, voor het eerst in jaren op een ander paard :+

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:48

dan hoop ik dat je toch een beetje van de les kan genieten...en eens op een ander paard rijden kan geen kwaad he..daar leren we alleen maar meer van...al kan ik me wel inbeelden dat het raar is als je al enkele jaren op één en hetzelfde paard rijd.
veel plezier dan tijdens die lessen en verwen je dieren thuis maar... ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 14:51

Vandaag met m'n beste vriendin (die helemaal in paniek was toen ze het nieuws hoorde, is een beetje mijn vaste hulp voor Falco) de wondes goed verzorgd, goede zalf op gedaan. Heb ook nog een extra wonde ontdekt gisteren, eentje op de plek van de singel, toch een hele grote die zeker goed moet genezen voor er terug een zadel op kan. Falco is heel erg moe. Hij ligt veel. Zijn eetlust is wel top, maar ik hou me toch strikt aan de kleinere hoeveelheden.

Tweede les op de manegepony gereden. Is toch wel een goed beestje, zowel voor dressuur als voor springen. Ook eens voor de lol zonder teugels en beugels gesprongen, zo grappig :+

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:35

hey,

Falco zal na verloop van tijd terug wel minder moe zijn, maar hetgeen jullie hebben doorgemaakt is waarschijnlijk enorm vermoeiend geweest voor hem. Een goede eetlust is al een goed begin :)

Ik ben blij te horen dat je toch kon genieten van je rijles...

nog veel succes

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:30

Bwa, genieten, in zekere zin. Iedereen vroeg wel waar Falco was en hoe het ging en dan had ik zoiets van: "Ik wou dat ik met hem hier was..." Het voelt ook heel raar om in de manègestallen bezig te zijn, zo onjuist een beetje. Maar ik probeer het maar positief in te zien en het een uurtje van me af te zetten.

Falco ergert zich nu mateloos aan de wondes die hij heeft. De korsten komen allemaal los en dat jeukt precies enorm. Hij slaat veel met zijn staart en trapt heel veel met zijn benen. Soms zijn ze weer wat gezwollen, misschien van dat trappen. Ook als hij eet, dan gaat hij met zijn natte slobber-neus "krabben" aan de wondes op zijn voorbenen, zit dat vol slijm en zo..

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:39

het is heel goed te begrijpen dat je liever met Falco in de les was, maar met genieten bedoel ik eerder dat je je toch even hebt kunnen ontspannen...

ja, jeuk is niet leuk..maar misschien is het zoals bij de mensen en is jeuk een teken dat het aan het genezen is....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:44

Ja, het geneest ook echt goed. Heb supergoede zalf die altijd heel snel doet genezen en dat zie je nu dus ook. Zalf zaterdag op de wondes gedaan en zaterdagnamiddag kwamen de korsten al los. Er zit mooi rozig vel onder, jeej :D

Zijn eetlust en zo zit wel goed nu. Straks komt de boer een nieuwe baal hooi brengen, kan ik weer even verder. Verder ga ik z'n slobber behouden en terug opbouwen met maïvlokken (kreeg hij voordien ook) om hem wat dikker te krijgen, want hij zal qua gewicht ook een terugval kennen. Is altijd zo moeilijk geweest bij hem.

Ezeltje is trouwens weer perfect in orde: geen mankend beentje meer :)

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:46

goed te horen dat het al veel beter gaat met beide dieren :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 14:25

Vandaag voor het eerst terug met Falco in de les gaan rijden. Zalig, zo terug op je vertrouwde paard <3 's Morgens voor de les moet ik hem altijd wat uitjagen (ook al staat hij dus continu buiten, hij is gewoon hyper) en hij stopte gewoon niet met lopen, boordevol energie. Goed teken. Klaarmaken voor de les en ter plekke vroegen al verschillende mensen of hij nu beter was en dat ze blij waren ons weer samen te zien. Hier en daar de vraag wat er gebeurd was (de schaafwonden zijn erg groot en dus vroeg men zich af hoe hij daar aan kwam) van mensen die niet wisten wat er gebeurd was.
Tijdens de les was hij heeeeel los en makkelijk in de hand, echt totaal onverwacht. Wel behoorlijk wat power en de galop ging een beeeeetje heel erg snel :+ Hij zit nu vol in de wintervacht, dus hij ging behoorlijk zweten. Veel gestapt tussendoor. Op het einde van de les een paar heel lage sprongetjes meegepakt en dat ging ook net als een paar weken geleden.
Beetje conditie terug opbouwen dus en de achterbenen moeten terug wat stabieler worden, ze zijn een beetje loom nu. Voor mij ook weer aanpassen: op die andere pony zat ik in een krap vzhzadel, nu terug in m'n dressuurzadel, langere beugels en zo. Gek :D

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:32

Maar goed dat het weer beter gaat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:16

Fijn te lezen dat alles goed is gekomen!