Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:22

Mindfields schreef:
[***]_R schreef:
Geweldig Noor, wat jij altijd met die paarden voor elkaar weet te krijgen :) r-e-s-p-e-c-t :D

[***]!! Mijn supergroom! Mis je nog vaak hoor!
`

Nou ik jou ook, en de paardjes #)
En ik had nog veeeuull meer van je willen leren, maar ik geniet echt van elk topic dat je op bokt zet :D
Kom je helemaal niet meer aan deze kant van het land?

Mindfields

Re: Noah(v. Cabochon) Z2 paard met tongprobleem en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 21:33

Bijna niet meer nee :(

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:42

Bij tongproblemen is het eerste wat je doet natuurlijk een gebitsverzorger erbij halen, maar ik neem aan dat dit al gedaan is?
Verder vraag ik me af waarom dan toch de sperriem. Een sperriem heeft enkel het doel de mond dicht te houden, en dus geen tong te zien. Dus je bent dan half werk aan het verrichten. Mischien een idee als het goed blijft gaan om dan ook de sperriem weg te laten? Dan weet je pas zeker of het probleem verholpen is met de juiste aanpak.

Het ziet er verder echt super uit! Leuk paard, je rijd erg netjes en ontspannen. En ik ben ook benieuwd hoe hij het doet als je hem straks wat meer oppakt. (en dus geen teugeldruk, blabla.. ;))

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 21:45

Je mag altijd langskomen om de sperriem te komen voelen hoor, maar je mag me ook op mijn woord geloven, die zit gewoon losjes. :) En met sperriem hield hij jarenlang zijn tong buitenboord dus ik zie niet in waarom hij hem er dan nu ineens plotsklaps wel in houdt door de sperriem ;)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:51

@dblijham: Noah stond vroeger in Wapenveld, officieel heet hij Nixon.
Eigenlijk vind ik dat leuker maar toen ik hem ging verzorgen heette hij Noah, en noemde iedereen op stal hem ook zo. Toen mijn vriend en ik hem kochten vonden we het ook een beetje gek om hem weer Nixon te noemen, aangezien we ook op dezelfde stal bleven staan :Y)

@ LoveRomeo: de paardentandarts is de eerste die we erbij hebben gehaald (al toen het paard niet eens van ons was), een behandeling leverde geen verschil op wat betreft het tongprobleem. Uiteraard komt de tandarts wel ieder jaar voor controle/behandeling. Verder kan ik je zeggen dat met/zonder sperriem eveneens geen verschil oplevert evenals een bitloos hoofdstel of rijden met rijhalster -behalve dan dat Noah er niets van snapt- maar ook dan nog steeds tong uit de mond :P .

@sjolvir: mijn paard is mijn maatje en krijgt alle kansen die nodig zijn. Het is enkel soms lastig om de juiste weg/hulp te vinden en soms kun je door de bomen het bos niet meer zien. Daarbij heb ik er zelf wat moeite mee gehad om erachter te komen wat ik dan wil en wie mij (en mijn paard) daarbij kan helpen. Oftewel wie heeft er écht verstand van en wát is dan de goede manier :?

@wowamigo & garny95: veel instructeurs tegenwoordig laten je eerst het paard ontspannen rijden en vervolgens toch weer druk op de teugels opnemen, dit is dus zoals mindfields ook aangeeft wat we nu niet meer doen. Daarbij ook zorgen dat hij ook 'echt' nageeft en niet in een valse knik blijft lopen. Zelf houd ik er ook niet van met druk op de teugels te rijden, echter als je steeds van verschillende instructeurs te horen krijgt dat dit 'moet' is het heel lastig om het niet te doen. Uiteraard heb ik natuurlijk wel een eigen mening enzo maar als je steeds te horen krijgt dat dit dé manier is en het zo moet... Ik heb ook meerdere malen van verschillende mensen gehoord dat het met dit paard niet meer goed zou gaan komen en ik maar eens voor een nieuwe moest gaan kijken 8)7 (alsof het schoenen zijn...)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:17

Ik zal even wat foto's plaatsen zodat jullie het verschil kunnen zien :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik wilde nog even wat plaatjes laten zien, maar m'n klaptop is lastig... :( misschien wil ie morgen wel >;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:00

Sooooow! Ik begrijp wel waarom dat paard zijn tong uit de mond steekt, met zulke overvulde speekselklieren, tjeeee! Die hele kaakspier verstijfd op die manier en ik kan mij goed voorstellen dat hij dan zijn tong uit de mond gaat steken... Hij kan bijna niet anders.

Als het paard achter de oren direct al verstijfd/verkrampt volgt de rest van het lijf direct. Tis net Domino...

Anyway, heel veel succes met jouw paardje! Ik ben heel benieuwd hoe hij verder gaat vorderen...

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:14

Suelza schreef:
Sooooow! Ik begrijp wel waarom dat paard zijn tong uit de mond steekt, met zulke overvulde speekselklieren, tjeeee! Die hele kaakspier verstijfd op die manier en ik kan mij goed voorstellen dat hij dan zijn tong uit de mond gaat steken... Hij kan bijna niet anders.

Als het paard achter de oren direct al verstijfd/verkrampt volgt de rest van het lijf direct. Tis net Domino...

Anyway, heel veel succes met jouw paardje! Ik ben heel benieuwd hoe hij verder gaat vorderen...

jaa inderdaad, heel die kaakspier,
jeetje!
succes ermee!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:12

Suelza schreef:

Ik begrijp wat je bedoeld, het is mij ook opgevallen op foto's. Toch heb ik hier van geen van de instructeurs en instructrices van wie ik les heb gehad een opmerking over gehad. Ook niet van juryleden, dierenarts, tandarts, fysio en osteopaat. Niemand leek te weten waar het tongprobleem vandaan kwam en ik moest mij er maar bij neerleggen.
Dat blijf ik gewoon bizar vinden, alle mensen van wie wij hulp hebben gevraagd (zelfs bij docenten van Deurne en Orun!) en niemand wist een oplossing -ja oplossingen waar ze mee kwamen waren ook zéér divers, van tong vastknopen met pantykous tot slof eraan en steeds links en rechts extreem laten inbuigen om de kaak los te krijgen :? zoals je begrijpt ben ik dit niet eens gaan proberen. Oftewel jij ziet als een van de weinigen aan de hand van mijn foto's in één keer het hele probleem :j

even oftopic: jij hebt toch ook even op HCR gestaan?? volgens mij heb je me toen nog geholpen met voltes 10 meter oefenen :Y)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:16

Mja, maar ik heb zelf ook op Deurne gezeten en de Orun gedaan, maar ik heb er niet zo'n hoge pet meer van op helaas...

Ik heb idd even op HCR gestaan met 2 trainingspaarden, dat klopt :D hmmm, kan het me alleen even niet meer herinneren haha (maar nu heb ik een hoofd als een zeef, dus dat kan kloppen!)...

Was dat toen met dit paard?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:24

Yep :D zelfde paard
Heb het ook niet zo op Deurne en Orun, maar dit zijn wel de enige plaatsen om je instructeursdiploma te behalen toch? Het is niet mijn bedoeling om andere mensen (therapeuten, fysio's of instructeurs) nu hier af te gaan branden, ik heb hun hulp gevraagd, zij hebben het geprobeerd en het is niet gelukt ;)
Maar ik vind het gewoon vreemd dat er zoveel mensen ergens een opleiding voor volgen en er dan eigenlijk nog niets vanaf weten. Ehh... hoe leg ik dit nu duidelijk uit?
Nja, laten we het er maar op houden dat er gewoon té veel prutsers zijn :+ (niet alleen instructie hoor, ook homeopaten, hoefsmeden, therapeuten noem maar op...)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:18

Hey daar hebben we Noah. Hij is in een korte tijd ontzettend verbeterd. Fijn dat er nu een weg is gevonden die helpt.

Ik kom snel een keer in het echt kijken hoe het nu met hem gaat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:33

Ik heb ook een paard gehad die weinig ruimte tussen de kaak en de nek had, waardoor de oorspeekselklieren snel in de verdrukking kwamen. Ook ik kreeg tong problemen (tong over het bit) en ze ging zich verkantelen. Niemand kon mij helpen, tonglepels werden door zeer ervaren instructeurs aangeraden, het bit moest hoger in de mond, de neusriem super strak, Bij kantelen de binnenhand omhoog etc etc. Dit stond mij enorm tegen, dus ben gestopt bij die mensen. De oplossing was uiteindelijk zo simpel; ik moest er gewoon voor zorgen dat ze niet achter de loodlijn kwam, genoeg lengte in de hals houden, dus veel voorwaarts-neerwaarts rijden met veel impuls, ervoor zorgen dat ze achter ging dragen en sneller werd. Uiteindelijk was het probleem helemaal weg en reed ik behoorlijk goed mee in de M1. Helaas moest ik toen stoppen vanwege lich. problemen van mezelf. Ik heb er veel van geleerd en houd dit nu ook altijd in het achterhoofd bij het rijden van andere paarden; de basis moet goed zijn.

Als je dit paard ziet met die tong eruit; eigenlijk is het toch ongelooflijk en te gek dat een paard met dergelijke problemen nog zover kan komen. Geen idee waar het is begonnen natuurlijk. Het ziet er nu alweer een stuk beter uit! Heel veel succes met dit leuke paard waar je nog veel plezier van kunt hebben en MF: Heel erg goed werk wat je doet met dit paard! :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 20:20

Het topic loopt storrrrm! :D

Vandaag weer de gruwelen van Antoine de Bodt in de baan gehad, een paard met een spierscheur opgelopen door een van zijn medewerkers, het moet toch echt niet gekker worden in deze wereld. Was overigens niks met het paard aan de hand behalve dat nog nooit iemand hem had geholpen(baasje was inmiddels natuurlijk WEL 5000 euro verder aan dierenarts-, fysio,-, instructie-, etc-kosten!!!! VIJFduizend euries!) En het had allemaal niets uitgehaald behalve dan dat hij ook nog eens anderhalf jaar kreupel was geweest na zijn de Bots avontuur. Maar hij liep vandaag als een zonnetje, volledig lang, laag, rond en ontspannen binnen drie minuten in alle drie de gangen, ik vraag me soms af of de wereld niet een beetje gek is. Tot drie minuten voor de les liep hij ook nog kreupel, en absoluut niet nageeflijk op links, maar dan ook ECHT niet. Lang verhaal kort: Paard was heeeel blij dat ik vandaag langskwam en baasje zei na afloop dat ik haar laatste hoop was voor dit paard, en dat ze wilde dat ze mij een paar jaar eerder was tegengekomen.

Ik heb het echt te doen met dat soort paarden die gewoon geen hulp kunnen vinden in heel nederland. Maargoed, weer eentje gelukkig gemaakt dus mijn dag kan niet meer stuk.

Wat Noah betreft, ik maak me absoluut geen zorgen dat er weer problemen ontstaan in de toekomst.

En de oorzaak van de problemen maakt voor mij niet uit, ik denk in oplossingen :D

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:35

Hey Noah!

Goed om te lezen dat het zo goed gaat tijdens zijn werkvakantie! Ziet er lekker ontspannen uit! Echt geweldig om de vorderingen te zien!

Respect voor alle energie die je in je paardje blijft steken Lorene! Gaat wel goed komen zo!

En Noor: Knap werk!

(ik reed pas in de baan met die grote vos toen je les gaf op HCR)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:55

Wel leuk zo om allemaal te lezen :D

Vivat schreef:
Yep :D zelfde paard

Haha, staat mij niets van bij, maar nogmaals, ik heb een hoofd als een zeef :o laten we het maar houden op het feit dat een mens na zijn/haar 25ste levensjaar begint met de afbraak van hersencellen :+

Mindfields schreef:
En de oorzaak van de problemen maakt voor mij niet uit, ik denk in oplossingen :D

Ja en nee, oorzaak bepaalt gevolg, dus de oorzaak van het probleem is van wezelijk belang voor de oplossing ervan... (Zeker met het oog op het lange termijn effect).

Vivat schreef:
Nja, laten we het er maar op houden dat er gewoon té veel prutsers zijn :+ (niet alleen instructie hoor, ook homeopaten, hoefsmeden, therapeuten noem maar op...)

Ja dat klopt, daarom vind ik het altijd fijn om te zien dat sommige mensen doorzoeken naar hulp en niet bij de pakken neer gaan zitten en het paard maar direct op marktplaats zetten :D

Lante schreef:
Als je dit paard ziet met die tong eruit; eigenlijk is het toch ongelooflijk en te gek dat een paard met dergelijke problemen nog zover kan komen. Geen idee waar het is begonnen natuurlijk. Het ziet er nu alweer een stuk beter uit! Heel veel succes met dit leuke paard waar je nog veel plezier van kunt hebben en MF: Heel erg goed werk wat je doet met dit paard! :)

Sluit ik mij helemaal bij aan... Klassiek geval trouwens, jouw verhaal! Wel goed dat ook jij verder bent gaan zoeken naar de oorzaak van het probleem en het uiteindelijk hebt kunnen tackelen en sterker nog, het paard nog weer aan goed de praat gekregen hebt ook!!!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:13

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:47

Daarom was ik ook verbaasd toen ik hem hier tegen dacht te komen.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:00

Ik geloof inderdaad dat de sperriem en neusriem los zitten hoor, maar het kon geen kwaad om er even over te beginnen. ;)

Houdt/hield hij zijn tong ook buitenboord als hij gewoon ontspannen zonder enig tuig staat?
Ik heb al vaker paarden gezien die hun tong er uit laten hangen, en vaak kwam dit doordat paarden tegenwoordig te doorgefokt worden. Dus klein koppie ten opzicht van het lichaam. De kiezen blijven gewoon even groot, en soms is er dan gewoon te weinig plek over om de tong (en bit) kwijt te kunnen. Ook hebben sommige paarden gewoon een veel dikkere/vlezerige tong als normaal.

Maar aangezien het nu wel goed gaat, zal het hier waarschijnlijk niet aan liggen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:06

Suzanne F. schreef:
Zo ziet het er rustig uit maar ben wel benieuwd wat hij gaat doen als je hem weer meer bij elkaar gaat rijden en gaat verzamelen. :)
Dat hij nu niks doet en tong binnenboord houdt kan ik me voorstellen omdat hij lang en met weinig verbinding gereden wordt. Ik snap dat het een opbouw is. Ik hoop dat hij zo blijft als je hem weer op nivo wilt krijgen. :)

Ik dacht het, jij zegt het :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:09

We zullen over een poosje weer een topicje maken met foto's en evt een filmpje. For all you nonbelievers :D geintje hoor ;)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:12

Suelza schreef:
Mja, maar ik heb zelf ook op Deurne gezeten en de Orun gedaan, maar ik heb er niet zo'n hoge pet meer van op helaas...

Inderdaad, daar hoef je niet van onder de indruk te zijn.
Maar Noor heeft ook op Deurne gezeten volgens mij.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:12

Ook de wel-gelovigen zijn nieuwsgierig hoe het verder gaat met dit paard!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 22:35

Moeni11 schreef:
Suelza schreef:

Inderdaad, daar hoef je niet van onder de indruk te zijn.
Maar Noor heeft ook op Deurne gezeten volgens mij.

Klopt! Na Deurne had ik slechts een papiertje op zak dat ik nodig had, het leren paardrijden begon echter pas toen ik op stallen ging werken waar ik gelukkig de hele dag met mijn lieftallige achterwerk in het zadel zat :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:36

:D